Ik en de meesten van ons zitten er naast, ik heb een mail gestuurd aan TU in delft. De vraag heeft een (computer) ventilator in het lucht filter zin (er vanuitgaand dat deze 15000 toeren kan draaien).
Het aantwoord:
Nee, dit gaat niet werken. Hier zijn een aantal redenen voor.
- Aangezien een bezine motor tussen 1000 en 15000 toeren kan draaien is de zuurstof behoefte op ieder moment anders, de ventilator draaid met snelheid X en kan dus maar alleen een Y aantal toeren effectief zijn. Waarbij Y en X tot elkaar in verhouding staan.
- Het zuurstof gehalte ogeachte de druk (boven of onder) niet omhoog gaat door een ventilator. Kan er dus geen extra verbranding plaats vinden.
- Bij twee takt (brommers) onstaat er ook een probleem met de membraam kleppen, door een ventilator staan deze kleppen dus altijd open. Hierdoor verbruik je veel meer bezine zonder dat deze verbrand word. Hierdoor is er een niet onvolledige verbranding en dus een lagere tempratuur in de cilinder, resulteerd in minder vermogen.
Als ik dit zo lees vermoed ik dat het bij mij werkte (het gevoel in iedergeval) omdat:
- mijn mebraam kleppen gaar waren en werden dicht gehouden door de ventilator
- ventilator helemaal niet draaid.
|