Ik neem aan dat je je brommer gewoon mengsmering 1 op 50 geeft?
Nee hoor dit heeft alles met het 2-tact principe te maken. Wanneer je motortje stationair draait wordt deze niet zo warm. Doordat deze niet zo warm wordt verbrand de olie niet goed in de cilinder en kan de olie in je benzine neerslaan in het carter bij je krukas. Langzaamaan wordt deze olie-ophoping steeds erger.
Wanneer je dan gaat rijden komt door de snelheid deze olie omhoog en komt in je cilinder. Omdat er zo ineens een grote hoeveelheid olie in je cilinder komt en olie nu eenmaal slecht verbrand, krijg je een onvolledige verbranding: je motor gaat stotteren en roken. De beste tijdelijke oplossing: volgas!!!! JAHAAAAAAA LEKKER!!!!
Maar op zich is het geen goede manier zo: je uitlaat gaat namelijk van lievelee dichtzitten.
Je kan in ieder geval 1 conclusie trekken:
Je brommer krijgt bij stationair teveel olie.
Wanneer je dus met een oliepomp rijdt en gewone euro-benzine in de tank, moet je je eens af gaan vragen of je oliepomp bij stationair niet teveel olie geeft.
Wanneer je op mengsmering rijdt in je tank en je oliepomp niet gebruikt dan staat hoogstwaarschijnlijk je luchtschroef te diep. Draai die eventueel een stuk uit maar zorg wel dat je brommer nog lekker loopt en goed op het gas reageert.
Nu nog even een vraagje? Waarom laat je je brommer zo lang stationair draaien? Om warm te draaien? Dit is namelijk helemaal niet nodig! Het is namelijk beter voor een motor om er rustig mee weg te rijden (niet volgas en niet teveel toeren laten maken) dan dat je hem onbelast stationait warm laat draaien.
Wanneer je een lange tijd voor de brug moet wachten ofzo, dan kun je hem beter stilzetten. Is beter voor je brommer, beter voor het milieu en beter voor je portemonnee.
|