Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #37179 - dt50 verlichtings probleem?
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 2092 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Hells Hobbit |
26-5-2006 15:21 |
Posts: 1793 |
hey
mijn yamaha dt50mx geeft geen licht meer,
dus ben ik bij de verlichtingsspoel gaan kijken, en wel op de volgende mannier:
de motor iets hoger dan stationair laten lopen, en dan de draad die van de verlichtings spoel komt, aangesloten op de ene kant van de spannings meter, en de andere kant van de spannings meter aangesloten op me blok (massa dus) dan sloeg de meter niet uit.
is deze methode juist om te controleren of je spoel stuk is?
bvd!
(nee, dit hoort niet bij de kleine vragen, want zodra ik zeker weet dat het dus me spoel is die niet werkt ga ik nog wat fotos posten, en vragen stellen over de gelijk richter, maar first things first)
|
|
|
|
chineesboer |
26-5-2006 15:54 |
Posts: 3676 |
wat je ook kunt doen, is een lampje rechtstreeks vanaf de spoel aansluiten, dus spoel--- + van lampje en - van lampje op frame. Als die dan geen licht geeft is je spoel kaduuk
|
|
|
|
-simon- |
26-5-2006 18:51 |
Posts: 8211 |
of weerstand meten van de spoel hoeft ie nie voor te lopen dacht ik
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
Sjoerd. |
26-5-2006 19:00 |
Posts: 2607 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fseend
hey
mijn yamaha dt50mx geeft geen licht meer,
dus ben ik bij de verlichtingsspoel gaan kijken, en wel op de volgende mannier:
de motor iets hoger dan stationair laten lopen, en dan de draad die van de verlichtings spoel komt, aangesloten op de ene kant van de spannings meter, en de andere kant van de spannings meter aangesloten op me blok (massa dus) dan sloeg de meter niet uit.
is deze methode juist om te controleren of je spoel stuk is?
bvd!
(nee, dit hoort niet bij de kleine vragen, want zodra ik zeker weet dat het dus me spoel is die niet werkt ga ik nog wat fotos posten, en vragen stellen over de gelijk richter, maar first things first)
Hmm. Even voor de duidelijkheid, DT heeft kontaktpuntjes.
DT-Dude89 heeft er ook problemen mee gehad DACHT ik en heeft nu licht op accu. Dit is omdat ie nu HPI 2006 heeft.
Methode is tog juist denk ik?
|
|
|
|
khaz |
26-5-2006 19:52 |
Posts: 1450 |
Ik had dit ook gek genoeg
toen ik vervolgens achter mijn gelijkrichter ging meten had ik wel gewoon stroom lopen..
en nee ik had niet de verkeerde stand op de multimeter!
|
|
HPI |w00t |
|
Mopar |
26-5-2006 20:27 |
Posts: 4772 |
begin met simpel te denken ?
Kijk eerst je bolletjes na.
Is er nergens een draad breuk ?
Zitten alle contactjes nog vast ?
Contactjes schoon ?
Massa in orde ?
Als dat allemaal goed is, zoek je uit welke draad ( bij de 4 draden uit je blok ) de + is en de massa.
Heb je die gevonden, maak daar ff beun style een draad aan vast, en sluit het aan op een bolletje.
Doet is het niet ?
Spoel verrot
Doet ie het wel ?
Ergens een draad breuk wss.
Draad breuken heb ik een aantal keer last van gehad met me DT's.
Vaak komt dit omdat de kabelboom gewoon oud is..
|
|
|
|
Hells Hobbit |
26-5-2006 20:31 |
Posts: 1793 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
begin met simpel te denken ?
Kijk eerst je bolletjes na.
Is er nergens een draad breuk ?
Zitten alle contactjes nog vast ?
Contactjes schoon ?
Massa in orde ?
Als dat allemaal goed is, zoek je uit welke draad ( bij de 4 draden uit je blok ) de + is en de massa.
Heb je die gevonden, maak daar ff beun style een draad aan vast, en sluit het aan op een bolletje.
Doet is het niet ?
Spoel verrot
Doet ie het wel ?
Ergens een draad breuk wss.
Draad breuken heb ik een aantal keer last van gehad met me DT's.
Vaak komt dit omdat de kabelboom gewoon oud is..
dit heb ik uiteraard al gedaan
maar als khaz gelijk heeft zou ook mijn gelijkrichter stuk kunnen zijn? toch?
|
|
|
|
Mopar |
26-5-2006 20:36 |
Posts: 4772 |
Zou kunnen... meet gewoon alles ff door, ook de draden, kans op een draadbreuk vind ik over het algemeen erg groot.
Rommel anders ook een beetje aan de bedrading als die loopt, wie weet.. kleine moeite..
Gebeurd er niks gewoon alles ff doormeten, maar dan zou ik idd beginnen met je lichtspoel, dan de gelijkrichter, dan dat andere dingetje onder je tank.. spannings ding ofzo, ben de naam ff kwijt
Als dat allemaal in orde is dan de bedrading doormeten.
Maar als ik het goed begrijp krijg je dus ook geen spanning uit de spoel ?
( zoek gewoon de + op uit je blok, sluit daar direct uit je blok een bolletje op aan, en kick, zie je niks gloeien ? spoel verrot dus. )
|
|
|
|
Hells Hobbit |
26-5-2006 20:42 |
Posts: 1793 |
dan heb ik inderdaad geen licht, maar dat had khaz ook niet, en die had het vervolgens bij zijn gelijkrichter wel.
dat ding wat jij bedoelt is trouwens de spannings regelaar, maar zelfs als die naar de neuk is behoort het licht het nog te doen volges mij
|
|
|
|
khaz |
27-5-2006 13:38 |
Posts: 1450 |
Dit is over mijn 'oude ontsteking', spoelen nog wel goed
Ik kan niet over de deelspoelen apart meten omdat dit nogal goed ingesloten is
over de kleine deelspoel is het btw 3 ohm
multimeter is niet zo heel nauwkeurig blijkt daar wel uit
Dit bericht is gewijzigd door khaz op 27-5-2006 om 13:43 uur.
en ik had ook overal draadbreuken, dus check daar ook op
Dit bericht is gewijzigd door khaz op 27-5-2006 om 13:45 uur.
|
|
HPI |w00t |
|
Hells Hobbit |
29-5-2006 0:34 |
Posts: 1793 |
grmbl,
ik andere spoel gemonteerd, nieuwe draden aangelegd
alles aangesloten
werkte goed
maar nu branden de lampen ineens heel zwak , misschien dat de spoel doorbrand doordat ik een dubbele koplamp heb ofzo?
|
|
|
|
Dit topic is 2092 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|