Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Domme vraag? Inrijden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 890 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #3703 - Domme vraag? Inrijden
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8148 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

geam1 2-5-2002?10:50 Print topicpost
Posts: 6
Kan iemand mij precies vertellen waarom een nieuwe cilinder, zuiger en zuigerringen ingereden moeten worden? Wat is de bedoeling van het inrijden precies?
Het lijkt mij namleijk tamelijk nutteloos?


 

ronaldv56 2-5-2002?11:47 Print reply
Posts: 369
Probeer het uit, rij deze niet in, lekker meteen op je achterwiel wegscheuren met volgas. En dan de volgende set veren en zuiger ff inrijden (duurt niet lang voordat je die nodig hebt waarschijnlijk)

Het nuttige is dat het allemaal rustig op elkaar kan inslijten waardoor je niet in een keer alles naar de gallie rijdt
 
vroem vroem vroem
Blorn 2-5-2002?11:50 Print reply

Posts: 13825
zo alle vragen beantwoord... slotje erop
 
Neonlampje 2-5-2002?11:54 Print reply

Posts: 14825
de verschillende materialen moeten zegmaar aanmekaar wennen... zo opmekaar inwerken dat ze de minste wrijving ondervinden...
Als je niet inrijdt dan kan je veel problemen krijge, hij kan o.a warmlopen of vastlopen, zonde van het geld....
En je uiteindelijke vermogen schijnt ook nog ns lager te liggen wanneer je niet inrijdt, maar dat weet ik niet precies...

cylinder: 500km
zuiger: 120km
zuigervere: 35km

Dat is hoe ik alles inrij, ent rijdt als een zonnetje...!!
 
Sneks 2-5-2002?11:57 Print reply
Posts: 2499
Die cilinder waarmee ik die 9,3 pk heb gehaald is mischien 30 km ingereden...

Hoe lang je moet inrijden hangt af van de mate van afwerking, soort zuiger, passing enzovoort af.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Neonlampje 2-5-2002?12:01 Print reply

Posts: 14825
dan heb je er zeker nikasil in zitten
ja klopt.. verschilt per afwerking
 
Sneks 2-5-2002?12:08 Print reply
Posts: 2499
nee, geen nikasil die cilinder is gietijzer,

Ik had die cilinder aangepast voor een vriend van mij en die had geen zin om hem in te rijden

, maar omdat ik hem goed had afgewerkt is het gelukkig goed gegaan.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Joost 2-5-2002?12:38 Print reply
Posts: 1108
Bij het inrijden passen de zuiger veren zich aan de cilinder aan. Vaak word er bij 4-takt racers cilinder een klein beetje gehoond bij het vervangen van de zuigerveren. Dit is alleen maar om de wand ruw te maken zodat de zuigerveren better kunnen inlopen.

Inlopen is heel erg belangrijk voor de prestatie's over langere tijd. Zeker niet nutteloos dus.
 
It is going to be a Endless summer...
Siepie Wokkel 2-5-2002?13:41 Print reply
Posts: 3888
hej, inrijden, tjah het is de bedoeling idd dat het op elkaar inslijt, ik doe het altijd zo:


nicasyl polini:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik ongeveer 2/3 tanken gedaan, kweenie hoeveel km dat is, maar dat ding reed als een beest

gietijzer imi:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik 1 tank gedaan, en nu trek ik hem al volopen maar gewoon niet telang doen


oftewel goed warmrijden das het belangrijkste.


 
-=[Feel the power of Derbi]=-
geam1 2-5-2002?15:28 Print reply
Posts: 6
Het gaat om een 50 snel met alles erin nieuw.

Toch raar... Heb tijdens mn studie al vakken als materiaalkunde en thermodynamica gehad, maar theoretisch is onder de temperatuur die in de cilinder wordt bereikt ZEKER geen vervorming van het materiaal niet mogelijk...

Maar ik neem het zeker voor het onzekere, goed dat ik het hier heb gevraagd... Heb ondertussen wel al een paar keer flink gas open gehad... kan dat heel schadelijk zijn??? :a
 
Rudy 2-5-2002?15:54 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: Crossking Tha Man?

hej, inrijden, tjah het is de bedoeling idd dat het op elkaar inslijt, ik doe het altijd zo:


nicasyl polini:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik ongeveer 2/3 tanken gedaan, kweenie hoeveel km dat is, maar dat ding reed als een beest

gietijzer imi:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik 1 tank gedaan, en nu trek ik hem al volopen maar gewoon niet telang doen


oftewel goed warmrijden das het belangrijkste.




Als ik in crosser nieuwe zuiger zet laat ik heb thuis eerst eventjes lopen(totdat hij warm is) dan zet ik hem uit.
Als ik op crossbaan ben doe k 1e halfuurtje rustig aan(op kinderbaantje of zo) en daarna gewoon gassen.Volgens motorzaak waar ik gewerkt heb moet het zo. met een gloedje nieuwe cilinder zou ik 1e uur rustig rijden. Op de weg is inrijden trouwens zowizo veel makkelijker.

Gietijzeren cilinder zou ik wel wat langer inrijden maar 500 km vind ik erg veel.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Rudy 2-5-2002?16:01 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: ali?baba

Het gaat om een 50 snel met alles erin nieuw.

Toch raar... Heb tijdens mn studie al vakken als materiaalkunde en thermodynamica gehad, maar theoretisch is onder de temperatuur die in de cilinder wordt bereikt ZEKER geen vervorming van het materiaal niet mogelijk...

Maar ik neem het zeker voor het onzekere, goed dat ik het hier heb gevraagd... Heb ondertussen wel al een paar keer flink gas open gehad... kan dat heel schadelijk zijn??? :a


Nou het matriaal moet iets op elkaar inlopen bij een gietijzeren cilinder. Bij een nicasil cilinder slijt de cilinder als het goed is helemaal niet. Alleen de zuiger moet ietsjes inlopen. Als er echt iets verkeerd zit loopt hij toch wel vast.
Ik heb zelf trouwens nog nooit echt een vastloper/warmloper gehad.Mijn broer wel dat kwam omdat de oliepomp van een yamaha dt bij hogere toerentallen dan org niet genoeg olie levert (had een getunde 70cc eurokit 20mm). Echt beschadigt was hij al met al niet maar toch. Daarna zijn we trouwens met eigengemengde benzine gaan rijden en heb daarna daar nooit problemen mee gehad.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Neonlampje 2-5-2002?16:16 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: rudy?

Quote:
Originally posted by: Crossking Tha Man?

hej, inrijden, tjah het is de bedoeling idd dat het op elkaar inslijt, ik doe het altijd zo:


nicasyl polini:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik ongeveer 2/3 tanken gedaan, kweenie hoeveel km dat is, maar dat ding reed als een beest

gietijzer imi:
goed warm laten draaien
de eerste 10min niet veel toeren maken
soms ff open trekken
dit hebbik 1 tank gedaan, en nu trek ik hem al volopen maar gewoon niet telang doen


oftewel goed warmrijden das het belangrijkste.




Als ik in crosser nieuwe zuiger zet laat ik heb thuis eerst eventjes lopen(totdat hij warm is) dan zet ik hem uit.
Als ik op crossbaan ben doe k 1e halfuurtje rustig aan(op kinderbaantje of zo) en daarna gewoon gassen.Volgens motorzaak waar ik gewerkt heb moet het zo. met een gloedje nieuwe cilinder zou ik 1e uur rustig rijden. Op de weg is inrijden trouwens zowizo veel makkelijker.

Gietijzeren cilinder zou ik wel wat langer inrijden maar 500 km vind ik erg veel.

Maar brommerzuigers en cylinders zijn niet zelfde kwaliteit als die crosmotorzooi hoor!
ik had gehoord dat je een crosmotor nieuwe cyl x aantal tanken in moest rijden en n nieuwe zuiger 1 tank ofzo.. toch wat anders dan jij zegt
Maarzal wel goed zijn allemaal...
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 2-5-2002?16:33 Print reply

Posts: 7007
Ja dat wedstrijdspul is zeker weten anders, omdat ze supervaak een nieuwe zuiger of cilinder erop knallen moet dat ook veel sneller in te rijden zijn.
Een vriend van mij kart op wedstrijd niveau en iedere keer als hij gereden heeft reviseren ze het blok en gooien ze er een nieuwe cilinder op.
Inrijden duurt dan een half uurtje.

Een brommercilinder heb ik een keer moeten inrijden en dat is toen mislukt :(
Ik had geen zin om de hele tijd zo langzaam te karren...
 
nobody fuck with us!!
Saknet 2-5-2002?18:33 Print reply

Posts: 10355
hehe
ik heb de zuiger van mn MTeej goed ingereden en dat is wel te merken want hij heb er al 1100km op zitten zonder motorische storing ( wow heej ) en ik trek m nu bijna altijd tot de 10000 rpm, alleen lange stukken draai ik in zn 4 altijd rond de 7000rpm, als ik dat met 10000 zou doen zou dat ding allang kappoet zijn geweest


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 14-8-2009 om 3:42 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Rudy 2-5-2002?19:04 Print reply

Posts: 3471
een probleem bij wedstrijdmotoren (hele snelle 2 takten)is dat je ze ook haast niet in kunt rijden omdat ze niet langduurig rustig kunnen draaien.verzuipen constant=weg bougie
Als je ze al echt een paar 100 km in zou rijden kun je er al gelijk weer een nieuwe zuiger in zetten :p bij cartmotoren is het helemaal extreem (crosser gaat afhankelijk van gebruik een uurtje of 8-20 mee)
Maar ik denk dat je de moderne nikasilcilinders voor brommers ook geen 500 km in hoeft te rijden
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Dit topic is 8148 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved