Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukas vragen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 813 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #36913 - krukas vragen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4065 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Razor 12-5-2006 0:14 Print topicpost

Posts: 1554
ik heb net ff aan me krukas gevoeld. In zowel ODP als BDP kan hij klein beetje op en neer. Uiteraard ook zowel naar links als naar rechts.. maar dat is logisch..

Maar ja omdat het nogal moeilijk uit leggen valt hoe klein/groot 'klein' voor mij aanvoelt ... vraag ik me dus af:

Mag je dus 0,00000 mm speling hebben naar onder en boven ? (krukaslagers)

ik heb nog niet het kapje van het vliegwiel afgetrokken maar aan t vliegwiel daar kan je het dus ook nog aan voelen als het goed is?
of voel je het daar minder aan? (ivm keeringen oid..)
ter controle wil ik daar t ook even aanvoelen)

Of is het zo dat wanneer je wel speling hebt aan je krukas als je dat voelt bij je drijfstang, en niet wanneer je voelt aan je vliegwiel.. dat dan je ???-end lager speling heeft? (ben ff naam kwijt.. iig diegene in je blok ..tussen je krukaswangen)

Ik ben namelijk bang dat ik dus teveel speling heb en daarom mijn 2e vastloper heb gehad... Wat dan te doen? blok uit elkaar.. nieuwe krukaslagers en klaar? of komt er meer bij kijken wat je moet vervangen/behandelen in t blok?

En wat nog meer aan te raden als t blok toch uit elkaar moet?

Ik heb een standaard krukas erin zitten en nog een andere standaard krukas liggen: een rito denk ik (zilveren drijfstang..? weet iemand wat dat is?)

Gewoon degene er weer in doen die er nu inzit of één van die andere 2? Aangezien dat standaard model sterk genoeg is en ik niet zo zeker weet of die rito wel zo veel sterker is.. en wel compleet goed is..

Is Levert zo'n rito krukas meer vermogen dan een standaard krukas? zo ja .. hoeveel ? veel/weining/onmerkbaar.. hoge toeren..lage toeren? enz enz
 
blowdown en een powerband te koop!

ruud1 12-5-2006 0:23 Print reply

Posts: 806
heb je ook nog speling als het blokje warm is? (dit moet je voelen aan het vliegwiel).

als je alleen op je drijfstang speling hebt is je bigend lager aan gort.

als je alleen aan je vliegwiel speling hebt je krukaslagers zijn die kapot.

als je dan je blok openhebt, kan je de keeringen wel vervangen, de andere lagers van de assen van je bak hebben weinig te lijden.

maar een vastloper door speling lijkt mij een beetje vreemd, iig nog nooit gehoort...

standaard kruk is bij honda wel sterk genoeg, met een rito zul je qua prestaties niet bepaald vooruit gaan.


Dit bericht is gewijzigd door ruud1 op 12-5-2006 om 0:23 uur.
 
daanmtx 12-5-2006 0:38 Print reply

Posts: 3759
Ik leen even je topic;

ik ging laatst mijn ontsteking vervroegen (@honda mtx-sh) en ik merkte dat ik de krukas van me af kon duwen (ca 1-2mm) dus horizontaal (!) heen en weer, zeg maar in de breedte van de brommer als je begrijpt, wat ik snap! ;P

hoort dit/ mag dit kunnen? Zo nee, wat is er dan mis?

hij rijdt verder perfect.

Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 12-5-2006 om 0:39 uur.
 
Honda VFR400R
cmtheman 12-5-2006 1:42 Print reply

Posts: 2710
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
Ik leen even je topic;

ik ging laatst mijn ontsteking vervroegen (@honda mtx-sh) en ik merkte dat ik de krukas van me af kon duwen (ca 1-2mm) dus horizontaal (!) heen en weer, zeg maar in de breedte van de brommer als je begrijpt, wat ik snap! ;P

hoort dit/ mag dit kunnen? Zo nee, wat is er dan mis?

hij rijdt verder perfect.

Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 12-5-2006 om 0:39 uur.


dit hoort niet, dit is gigantische speling op je krukaslagers en ik raad je aan ze te vervangen
 
ZAC #802, KNMV #82
cmtheman 12-5-2006 1:44 Print reply

Posts: 2710
Quote:
blabla


drijfstang speling op en neer van boven naar beneden is NIET goed, die moet je vervangen, en ik zou dan als ik jou was de rito nemen, die is ook sterk, en nieuw, dus beter dan een krukas met speling (ook meteen ff de lagertjes vervangen)
 
ZAC #802, KNMV #82
MT70-nolimit 12-5-2006 8:38 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
[...]


drijfstang speling op en neer van boven naar beneden is NIET goed, die moet je vervangen, en ik zou dan als ik jou was de rito nemen, die is ook sterk, en nieuw, dus beter dan een krukas met speling (ook meteen ff de lagertjes vervangen)


Rito? Beter neem je proX dat is oersterk, beter als die halve imi shizzle van rito
 
gaat lang goed
Razor 12-5-2006 9:23 Print reply

Posts: 1554
ja ik heb ooit eens voor een spotprijs een gescheurd am6 blok gekocht met een doos vol andere am6 troep erbij. In dat gescheurde blok zit nog die Rito as denk ik.. (als t dus een Rito is..)

maar die rito is sowieso dus niet nieuw..
en op dat blokkie merk ik daar 0,0 speling zit aan de drijfstang..


Maar wat is nu versleten dan? Krukaslagers? Small/big - end lagers?

Als je big end lager (tussen je krukaswangen zit die toch?) versleten is.. moet er dan andere krukas in?

En ik heb nog een zooi krukaslagers hier liggen.. wel 2e hands.. is dat en ten sterkste af te raden of kan dat wel mits ze er nog goed een toe zijn..?

En hoe kan je zien hoe goed krukaslagers nog zijn?
 
blowdown en een powerband te koop!
jong 12-5-2006 9:28 Print reply

Posts: 1445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor


En hoe kan je zien hoe goed krukaslagers nog zijn?


oude moet je nooit weer gebruiken, beter koop je nieuwe
 
bikkeltje 12-5-2006 9:50 Print reply

Posts: 2380
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
ja ik heb ooit eens voor een spotprijs een gescheurd am6 blok gekocht met een doos vol andere am6 troep erbij. In dat gescheurde blok zit nog die Rito as denk ik.. (als t dus een Rito is..)

maar die rito is sowieso dus niet nieuw..
en op dat blokkie merk ik daar 0,0 speling zit aan de drijfstang..


Maar wat is nu versleten dan? Krukaslagers? Small/big - end lagers?

Als je big end lager (tussen je krukaswangen zit die toch?) versleten is.. moet er dan andere krukas in?

En ik heb nog een zooi krukaslagers hier liggen.. wel 2e hands.. is dat en ten sterkste af te raden of kan dat wel mits ze er nog goed een toe zijn..?

En hoe kan je zien hoe goed krukaslagers nog zijn?



je kunt et zien als er speling op zit En dat is bij jou duss et geval. Duss zouk je blokje eens reviseren. En dan moet je wel nieuwe lagers nemen. Anders kun je over niet al te lange tijd weer reviseren of erger
 
Killerbean 12-5-2006 9:56 Print reply

Posts: 3243
Eigenlijk is het heel simpel te testen,

pak je krukas beet aan de drijfstand en sla met je andere pols of met iets anders bovenop de drijfstang.

Als hij goed is hoor je een klank en als hij niet goed is hoor je een klik-klik
 
RX loos
Moped Macho 12-5-2006 10:04 Print reply

Posts: 2037
Lijkt me sterk dat dat bevordelijk is voor het bigend lager.
 
Boerenkool om half 10.
Remco RS 12-5-2006 10:07 Print reply

Posts: 11463
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
ja ik heb ooit eens voor een spotprijs een gescheurd am6 blok gekocht met een doos vol andere am6 troep erbij. In dat gescheurde blok zit nog die Rito as denk ik.. (als t dus een Rito is..)

maar die rito is sowieso dus niet nieuw..
en op dat blokkie merk ik daar 0,0 speling zit aan de drijfstang..


Maar wat is nu versleten dan? Krukaslagers? Small/big - end lagers?

Als je big end lager (tussen je krukaswangen zit die toch?) versleten is.. moet er dan andere krukas in?

En ik heb nog een zooi krukaslagers hier liggen.. wel 2e hands.. is dat en ten sterkste af te raden of kan dat wel mits ze er nog goed een toe zijn..?

En hoe kan je zien hoe goed krukaslagers nog zijn?


als je je drijfstang kunt bewegen is het je big end. Soms worden er wel eens nieuwe drijfstangen in krukassen geperst, ik weet niet precies hoe dat zit

Iig moet er iets anders in

Op lagers moet je niet gaan bezuinigen, dat is toch tientjeswerk, gewoon vervangen die hap, mochten ze niet goed zijn, kan alles w???r open

 
Palava 12-5-2006 10:10 Print reply

Posts: 2866
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
Lijkt me sterk dat dat bevordelijk is voor het bigend lager.

klap zan een zuiger = erger dan een tik met je pols?
 
MT70-nolimit 12-5-2006 10:14 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
Lijkt me sterk dat dat bevordelijk is voor het bigend lager.

Bull shit je blaat, weet je wel wwat zo'n big end te verduren krijgt met een zuiger @ 12k
 
gaat lang goed
Moped Macho 12-5-2006 10:31 Print reply

Posts: 2037
Zon klap met je pols is nooit helemaal recht, en als die zuiger in je cilinder zet wel. Ik zou het zo iig niet doen.
 
Boerenkool om half 10.
Razor 12-5-2006 11:17 Print reply

Posts: 1554
hmm het zijn dus waarschijnlijk me big-end lagers. Ik heb nog een andere krukas hier liggen dus die gaat er dan in. En of me krukaslagers nu nog wel of niet goed zijn dan... maakt niet uit want als t blokkie toch open ligt vervang ik die ook gelijk maar mee.

Heeft iemand plaatje van een rito krukas?
 
blowdown en een powerband te koop!

Dit topic is 4065 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved