hoe verwijder ik de cilinder(hoe haal ik de cilinder los)(ss/cd/cy/c etc)
1) schoonmaken en bakje zoeken.
Allereerst maken we de motor schoon; vooral op de plek waar de cilinder aansluit op het carter..
Hiermee voorkomen we dat er zand in de motor valt als we de cilinder demonteren..
Dit kan met perslucht, hogedrukspuit of met een kwastje en benzine.
Tevens zoeken wij een goed en schoon bakje waar we alle ringen,moeren, bouten en onderdelen in kunnen leggen zonder dat ze over de hele straat worden verdeeld
2)nokkenastandwiel loshalen.
Hiervoor zit er bij de bougie een bout die door de kop heenloopt,welke we loshalen met een dop-sleutel 10..
De bout draaien we helemaal los maar nemen hem er nog niet uit: we tikken zachtjes tegen de bout en hierdoo zal het deksel aan de andere kant loskomen van de pakking/kop.
Achter dit deksel zit het nokkenas tandwiel.
Voor we dit loshalen draaien we eerst de motor naar de "T" stand..(draai aan het vliegwiel tot het merkteken op het nokkenas tandwiel gelijk staat met het groefje voor-in de kop..
Hou nu het vliegwiel tegen met de hand en draai de boutjes los die in het tandwiel zitten. (ring sleutel of dop 9) (aantal boutjes) varieerd met het type kop )
Het is vanaf nu verboden aan de kickstarter te komen of het ding in de versnelling te zetten..
Als de boutjes eruit zijn tik je het tandwiel van de nokkenas en lepel je hem van de nokkenas.
3)rest loshalen.
Nu kunnen we de rest loshalen; dus de 4 moertjes op de kop en heel belangrijk het boutje aan de zijkant van de cilinderkop..dus 5 in totaal
4)kop loshalen.
Als alles los is (uitlaat, bougiekabel en spruitstuk zijn al los) kun je heel zachtjes met een RUBBER-hamer of een klosje hout tegen de kop tikken komt hij los...
Meteen komen we 2 LANGE pasbussen tegen, een koppakking en 2 o-ringen..deze niet kwijtraken want je kunt ze nog nodig hebben
5) cilinder loshalen.
voor demontage van de cilinder, halen we eerst de bout los die aan de zijkant aan de cilinder zit waarmee de geleiderol in de tunnel op zijn plek word gehouden.
Voor je deze speciale deze bout eruit haalt houd je de ketting strak en kun je zo de geleiderol vasthouden en deze met een schoefendraaier de tunnel uit schuiven.
Hierna halen we de andere bout los die de cilinder tegen het carter schroeft.
Hier komen we 2 KORTE pasbussen tegen en 1 o-ring
6) zuiger demonteren.
Als de zuiger losgehaald dient te worden moet er minimaal 1 piston-pen-clipje losgehaald worden..deze willen heel graag het carter inschieten dus hiervoor pakken we een grote SCHONE doek en proppen dit om drijfstang heen zodat het gat is afgesloten van het carter.
Met de zijkant van een schroefendraaien daaien en drukken we het pistonpenclipje zo dat deze over het dwars-gleufje steekt zo dat we met een priem of dunne schroefendraaier tussen de zuigerveer en zuiger kunnen komen en zo het clipje er zo uit kunnen halen..
Vanaf de andere kant kun je met een schroevendraaier de pistonpen eruit schuiven..voorzichtig tikken mag mits je de drijfstang tegenhoud(anders mep je de drijfstang krom)
7) montage klaar maken.
Verwijder alle pakkingresten als de pakking gebroken/geknapt mocht zijn.
alle delen grondig reinigen en ontdoen van kool,zand en vuil.
monteren.
Vanaf punt 6 achterstevoren werken en vooral goed smeren.
kun je hier wat meee??
|