Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - demontage 4 takt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 936 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #36765 - demontage 4 takt
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3165 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Menu2t 6-5-2006 18:13 Print topicpost

Posts: 2815
hallo

ik wil nu een nieuwe versnellingsbak in mijn 110cc 4 takt blokje gaan doen. maar dan moet ik eerst natuurlijk alles uit elkaar halen. ik heb t blokje der al af, maar nu is mijn vraag: waar moet ik op letten bij het demonteren van het motorblok? kan ik de cilinder er zomaar afhalen net als 2t of moet der eerst iets anders af?. blok splitten, gewoon beginnen aan de kant van het vliegwiel? of moet er eerst nog andere rotzooi af?
 
NSR Supersprint special!

Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 6-5-2006 18:15 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Airsal70ccDt
hallo

ik wil nu een nieuwe versnellingsbak in mijn 110cc 4 takt blokje gaan doen. maar dan moet ik eerst natuurlijk alles uit elkaar halen. ik heb t blokje der al af, maar nu is mijn vraag: waar moet ik op letten bij het demonteren van het motorblok? kan ik de cilinder er zomaar afhalen net als 2t of moet der eerst iets anders af?. blok splitten, gewoon beginnen aan de kant van het vliegwiel? of moet er eerst nog andere rotzooi af?


ketting voor nokkenas zit nog bij cilinder in de weg bij vliegwiel
 
Menu2t 6-5-2006 18:16 Print reply

Posts: 2815
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
[...]


ketting voor nokkenas zit nog bij cilinder in de weg bij vliegwiel



opt vliegwiel zit maar 1 kettinkje en dat is die van de startmotor om hem aan te drijven
 
NSR Supersprint special!
Neluhz 6-5-2006 18:34 Print reply

Posts: 4032
dan zit die ergens op je krukas wsl
 
Menu2t 6-5-2006 18:36 Print reply

Posts: 2815
hoe ga ik die los krijgen ik kan moeilijk eerst splitten en dan de cilinder deraf halen
 
NSR Supersprint special!
pb erwtje 6-5-2006 18:38 Print reply
Posts: 646
je moet de motor eerst op tijd zetten,voordat je hem uitelkaar haald,scheelt ellende.


voor meer tips of info: www.4takt.net
 
pb erwtje 6-5-2006 18:39 Print reply
Posts: 646
wel even aanmelden
 
pb erwtje 6-5-2006 18:43 Print reply
Posts: 646
hoe verwijder ik de cilinder(hoe haal ik de cilinder los)(ss/cd/cy/c etc)

1) schoonmaken en bakje zoeken.
Allereerst maken we de motor schoon; vooral op de plek waar de cilinder aansluit op het carter..
Hiermee voorkomen we dat er zand in de motor valt als we de cilinder demonteren..
Dit kan met perslucht, hogedrukspuit of met een kwastje en benzine.
Tevens zoeken wij een goed en schoon bakje waar we alle ringen,moeren, bouten en onderdelen in kunnen leggen zonder dat ze over de hele straat worden verdeeld

2)nokkenastandwiel loshalen.
Hiervoor zit er bij de bougie een bout die door de kop heenloopt,welke we loshalen met een dop-sleutel 10..
De bout draaien we helemaal los maar nemen hem er nog niet uit: we tikken zachtjes tegen de bout en hierdoo zal het deksel aan de andere kant loskomen van de pakking/kop.
Achter dit deksel zit het nokkenas tandwiel.
Voor we dit loshalen draaien we eerst de motor naar de "T" stand..(draai aan het vliegwiel tot het merkteken op het nokkenas tandwiel gelijk staat met het groefje voor-in de kop..
Hou nu het vliegwiel tegen met de hand en draai de boutjes los die in het tandwiel zitten. (ring sleutel of dop 9) (aantal boutjes) varieerd met het type kop )
Het is vanaf nu verboden aan de kickstarter te komen of het ding in de versnelling te zetten..
Als de boutjes eruit zijn tik je het tandwiel van de nokkenas en lepel je hem van de nokkenas.

3)rest loshalen.
Nu kunnen we de rest loshalen; dus de 4 moertjes op de kop en heel belangrijk het boutje aan de zijkant van de cilinderkop..dus 5 in totaal

4)kop loshalen.
Als alles los is (uitlaat, bougiekabel en spruitstuk zijn al los) kun je heel zachtjes met een RUBBER-hamer of een klosje hout tegen de kop tikken komt hij los...
Meteen komen we 2 LANGE pasbussen tegen, een koppakking en 2 o-ringen..deze niet kwijtraken want je kunt ze nog nodig hebben

5) cilinder loshalen.
voor demontage van de cilinder, halen we eerst de bout los die aan de zijkant aan de cilinder zit waarmee de geleiderol in de tunnel op zijn plek word gehouden.
Voor je deze speciale deze bout eruit haalt houd je de ketting strak en kun je zo de geleiderol vasthouden en deze met een schoefendraaier de tunnel uit schuiven.
Hierna halen we de andere bout los die de cilinder tegen het carter schroeft.
Hier komen we 2 KORTE pasbussen tegen en 1 o-ring

6) zuiger demonteren.
Als de zuiger losgehaald dient te worden moet er minimaal 1 piston-pen-clipje losgehaald worden..deze willen heel graag het carter inschieten dus hiervoor pakken we een grote SCHONE doek en proppen dit om drijfstang heen zodat het gat is afgesloten van het carter.
Met de zijkant van een schroefendraaien daaien en drukken we het pistonpenclipje zo dat deze over het dwars-gleufje steekt zo dat we met een priem of dunne schroefendraaier tussen de zuigerveer en zuiger kunnen komen en zo het clipje er zo uit kunnen halen..
Vanaf de andere kant kun je met een schroevendraaier de pistonpen eruit schuiven..voorzichtig tikken mag mits je de drijfstang tegenhoud(anders mep je de drijfstang krom)

7) montage klaar maken.
Verwijder alle pakkingresten als de pakking gebroken/geknapt mocht zijn.
alle delen grondig reinigen en ontdoen van kool,zand en vuil.

monteren.
Vanaf punt 6 achterstevoren werken en vooral goed smeren.


kun je hier wat meee??
 
Menu2t 6-5-2006 18:50 Print reply

Posts: 2815
vast wel ik ga t nu ff lezen bedankt

Edit. zie nu pas dat dat voor honda ss en alles is. ik heb import wala wala merk oftewel geen exploded vieuws te vinden

Dit bericht is gewijzigd door Airsal70ccDt op 6-5-2006 om 18:55 uur.
 
NSR Supersprint special!
Simpele 6-5-2006 21:15 Print reply

Posts: 251
zijn bijna identieke blokjes hoor.
met diezelfde 7 stappen haal je ook de cil van een imi blok eraf..
 
nee.
Steve 4takt 6-5-2006 22:02 Print reply

Posts: 422
als je de cilinder enz eraf hebt zou ik beginnen aan de koppelingskant.. die kan er zo af... wel zorgen dat je ALLES op volgorde legt want ik heb ook wel eens 1 dingetje vergeten en dan kun je helemaal opnieuw beginnen

 
tuurlijk is een 2-takt sneller.. maar je moet wel achter je geloof staan..Immers... je laat een christenen toch ook niet de "Da vinci code" lezen
zulu007 6-5-2006 22:12 Print reply

Posts: 1362
zou je eens een foto kunnen posten van een open 4 takt cilinder ?
dat heb ik nog nooit gezien
 
pb erwtje 6-5-2006 22:14 Print reply
Posts: 646
wat bij mij een beetje moeilijker ging was de kickstartas, hijratelde de hele tijd als de motor liep.niet genoeg op spanning gezet,er moet ergens een palletje goed zitten??? maar dat zie je snel genoeg,succes
 
pb erwtje 6-5-2006 22:15 Print reply
Posts: 646
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zulu007
zou je eens een foto kunnen posten van een open 4 takt cilinder ?
dat heb ik nog nooit gezien



is gewoon een cilinder zonder spoelpoorten,lekker simpel. alleen de techniek van een 4takt blok is heel mooi
 

Dit topic is 3165 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved