Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Project Buggy (vervolg)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 955 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #36744 - Project Buggy (vervolg)
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 16312 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Luc 5-5-2006 13:44 Print topicpost

Posts: 3590
Hier een fris, nieuw topic over mijn buggy. Het oude topic was inmiddels flink verouderd, en omdat er nieuwe stappen worden ondernomen maar meteen een nieuw topic.

Het oude topic is hier te vinden: http://www.brommerforum.nl/showtopic/23917


Waarom een nieuw topic?

Omdat de buggy die ik gebouwd heb, achteraf een soort van proefmodel was, wordt er nu zo goed als nieuwe buggy gebouwd. Het Yamaha XT550blok was al meteen één van de grootste fouten. Het was een ééncilinder, luchtgekoeld, en met kickstarter gestart motorblok. De koeling bleek niet zozeer een probleem te zijn, alleen starten. Het hele motorblok zat in het frame verwerkt, dus was het sowieso al onmogelijk om hem met het originele kickstarterprincipe te starten.
Daarnaast begon het blok wat gekke geluidjes te vertonen.

De andere, belangrijkste fout is dat hij te klein is. Ofja, niet voor het xt550 blok. Maar met het nieuwe blok ben ik bang dat ik gewoon van het zandpad afstuiter, omdat hij te licht is. En bovendien levensgevaarlijk met zo'n snel blok. De beenruimte was eigenlijk ook al te klein, ik paste er nét in, maar comfortabel was anders.. En te weinig ruimte voor het nieuwe blok.

Tijdens de revisatie bleek al gauw dat ik met een ander blok kopen goedkoper uit was dan het huidige blok te reviseren.
Dus het blok in onderdelen verkocht (zelfs nauwelijks verlies op gemaakt). En opzoek naar een ander blokje.

Al gauw kwam ik uit bij Swinkels Motoren in Tilburg. Eerst zou ik er een luchtgekoelde 4 cilinder, XJ550 kopen, elektrisch gestart; maar die heb ik voorbij laten gaan. Zodoende kwam ik bij een Kawasaki GPZ 600 R uit '85 terecht. Dus, die motor gekocht en opgehaald.
Nu is het zo dat ik er pas ná de examens aan ga beginnen, wegens tijdgebrek.

Hieronder alvast wat specificaties van de motor, van bikez.com

De Xt550
Quote:

Model: Yamaha XT 550
Year: 1983
Category: Enduro / offroad
Rating: 63.6 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 558.00 ccm (34.05 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 4
Power: 38.00 HP (27.7 kW)) @ 6500 RPM
Compression: 8.5:1
Bore x stroke: 92.0 x 84.0 mm (3.6 x 3.3 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: OHC
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Yamaha repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 145.0 kg (319.7 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 3.00-21
Rear tyre dimensions: 4.60-18
Front brakes: Expanding brake
Rear brakes: Expanding brake
Speed and acceleration
Top speed: 149.0 km/h (92.6 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 12.00 litres (3.17 gallons)



En hier de specs van men nieuwe aanwinst;
De GPZ600r
Quote:

Model: Kawasaki GPZ 600 R
Year: 1985
Category: Sport touring
Rating: 63.7 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 592.00 ccm (36.12 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 82.00 HP (59.9 kW)) @ 10500 RPM
Compression: 11.0:1
Bore x stroke: 60.0 x 52.4 mm (2.4 x 2.1 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Kawasaki repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 214.0 kg (471.8 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 110/90-16
Rear tyre dimensions: 130/90-16
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Top speed: 214.0 km/h (133.0 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 18.00 litres (4.76 gallons)



Zo, mag jij zeggen met welk motorblok ik beter af ben


Dus, om een nieuw frame te gaan bouwen, heb je natuurlijk ook tekeningen nodig; In Autocad had ik de vorige keer ook al tekeningen gemaakt, maar niet echt op schaal, dus alleen als plaatje te gebruiken. Echter, op mijn nieuwe werk, kunnen ze in de tekenkamer de bestanden van Autocad inlezen, converteren naar Prostaal, en
complete werkplaats tekeningen uitdraaien. Dus van ieder buisje, onderdeeltje of wat dan ook een aparte tekening met maten, een gróte stap voorwaarts dus. M.a.w, ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, ik heb alles al een keer gemaakt, dus nu is het geen moeite, om met tekeningen enal een nieuw framepje inelkaar te lassen.

Dus een compleet nieuwe buggy, echter enkele dingen die ik over ga zetten; De voorveringinrichting, plus de wielophang; is een kwestie van los slijpen, en kant en klaar deronder lassen bij de nieuwe. En hetzelfde
geld voor de achterwiel aandrijving, compleet er tussenuit halen en dertusse lassen.
Dit omdat het gewoon goed is, en het véél tijd heeft gekost om te maken; dus waarom weggooien?

Hieronder een foto van hoe de buggy eruit zag; en een screenshot van denieuwe tekening.






Dit was het dus tot nu toe, na de examens begin ik er zo snel mogelijk aan.
met de nieuwe tekeningen heb ik gepland het frame in een maand klaar te hebben, dan de afwerking.



Update 05-05-06
Om meteen maar bij opening een eerste update erin te zetten;
Ik heb wat rondgezocht naar nieuwe banden. Om te beginnen alleen voor, omdat dat maar iele bandjes zijn, en vooral
de voorbanden veel grip moeten hebben. Vandaar dat ik de volgende bandjes ga bestellen;

18X9.5-8

Hiervoor moet ik mijn voorvelgen wel gaan verbreden. Is helemaal geen punt, maar nieuwe velgen kopen vond ik iets teveel van het
goeie, die kostte een kleine 100 euro per velg. Wanneer ze verbreedt zijn, meteen een spuitbeurtje geven, omdat daar dotch weinig
aan gedaan hoeft te worden.

Update 19-10-'06

Dag mensen,

om toch nog maar eens iets te laten weten van de buggy, hier een updeetje.. Heb er inmiddels al weer heel veel aan gedaan, maar wel verspreid over een langere tijd. Ik ben nu aan de afwerking begonnen.

Resterende dingen:
- velgen verbreden + banden bestellen
- Schokbrekers rondom monteren
- Spiebanen in achteras laten frezen
- kleine dingetjes als gaskabel/koppeling, remmen in orde maken..

Kortom, nog een hoop dingen waar veel tijd in gaat zitten..
Hier een paar foto's, et is niet alles maar ik krijg die camera maar niet fatsoenlijk afgesteld..











De details zijn niet erg goed te zien, maar deze buggy is aanzíenlijk mooier, groter, beter afgewerkt.

Zo mensen, na weer eens een lange tijd van updates, hier toch maar weer iets laten zien van hoe het er nu bij staat;
Wat nu nog moet gebeuren:
- Ketting erop leggen
- remleidingen in orde maken
- elektronica in orde brengen
- stuurhuisje derin frotten
Nog genoeg werk dus, maar ik hoop dat hij binnen nu en 1 maand zijn eerste testrit kan maken.



















Dit bericht is gewijzigd door Luc op 27-2-2007 om 15:21 uur.
 

white_hell 5-5-2006 13:49 Print reply
Posts: 298
kijk ernaar uit
 
Luc 5-5-2006 13:55 Print reply

Posts: 3590
Kzal binnekort wel ff filmpje maken van de motor die erin komt te liggen; heb hem hier nu in de garage staan, gewoon complete motor zonder kuipwerk.
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 5-5-2006 14:03 Print reply

Posts: 13700
82pk tering dat boekt kijk na filmpje uit
 
PraatPaal 5-5-2006 14:08 Print reply

Posts: 7977
damn, luc, you lost it m8...
 
richard3 5-5-2006 14:36 Print reply

Posts: 5198
dat wordt wel super vet
je vorige buggy was al vet maar als ik dit zo hoor wordt dit nog leuker


Dit bericht is gewijzigd door richard3 op 5-5-2006 om 14:36 uur.
 
op naar de grote brommers
cerberus10 5-5-2006 15:32 Print reply

Posts: 2338
word weer vet imho.
 
Rensmx 5-5-2006 15:39 Print reply

Posts: 903
Je kan er maar veel tijd in besteden, eerst al zowat een hele buggy gebouwd wat maanden werk is lijkt mij, en dat is dan het ''proefmodel'' .
Keep up the good work! lijkt me erg gaaf worden, vooral als je de ruimte hebt om er op te rijden.
 
Rubie-The-Sysop 5-5-2006 15:57 Print reply

Posts: 161
Hm, wordt wel weer ene lache projectje, deze hou ik in de gaten!
 
Yamaha DT '81
NX 125 5-5-2006 18:04 Print reply

Posts: 987
ja kben ook is benieuwd
die kerel steekt er nu is echt veel werk in

deze houk in de gate
 
ook lid worden van the belgium gangsters inbox dan snowboarderke die helpt wel
Bruuns 5-5-2006 18:11 Print reply

Posts: 2213
vet
 
A-j bange leaft goa-j bange dood..
Luc 5-5-2006 18:26 Print reply

Posts: 3590
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
damn, luc, you lost it m8...



Wat ben/heb ik verloren?

Iig, k werk nu bij een Staalkonstruktiebedrijf, en daar kan ik practisch ?lles maken wat ik wil.

Maar het grootste voordeel, is dat ik het laaste jaar dat ik daar werk, en daarvoor bij een ander konstruktiebedrijf; z? niet normaal veel werkervaring heb opgedaan.
De vorige lijkt allemaal heel netjes, maar wanneer je op de details gaat letten, is het her en der wat beun...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rensmx
Je kan er maar veel tijd in besteden, eerst al zowat een hele buggy gebouwd wat maanden werk is lijkt mij, en dat is dan het ''proefmodel'' .
Keep up the good work! lijkt me erg gaaf worden, vooral als je de ruimte hebt om er op te rijden.


Over het eerste model heb ik toch wel 1-1,5 jaar over gedaan..

Dit bericht is gewijzigd door Luc op 5-5-2006 om 18:27 uur.
 
matthijs.nl 5-5-2006 18:29 Print reply

Posts: 41
Vet hou m in de gaten
 
hoer
wietplant 5-5-2006 19:18 Print reply

Posts: 2092
rlx
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
erwin fs1 5-5-2006 21:31 Print reply

Posts: 897
cool
 
vake bej te bange....
bereheer 5-5-2006 21:48 Print reply

Posts: 1901
is da vorige ding echt zo licht? ik dacht dat dat wel meeviel, blijkbaar niet dus

idd wel een verbetering luc dit blaast een stuk beter denks

succes ermeej, ik kom nog wel een x kijken (powerfilter halen ofzow):P
 
bloaze manne, meej diene woage!

Dit topic is 16312 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved