Hier een fris, nieuw topic over mijn buggy. Het oude topic was inmiddels flink verouderd, en omdat er nieuwe stappen worden ondernomen maar meteen een nieuw topic.
Het oude topic is hier te vinden:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/23917
Waarom een nieuw topic?
Omdat de buggy die ik gebouwd heb, achteraf een soort van proefmodel was, wordt er nu zo goed als nieuwe buggy gebouwd. Het Yamaha XT550blok was al meteen één van de grootste fouten. Het was een ééncilinder, luchtgekoeld, en met kickstarter gestart motorblok. De koeling bleek niet zozeer een probleem te zijn, alleen starten. Het hele motorblok zat in het frame verwerkt, dus was het sowieso al onmogelijk om hem met het originele kickstarterprincipe te starten.
Daarnaast begon het blok wat gekke geluidjes te vertonen.
De andere, belangrijkste fout is dat hij te klein is. Ofja, niet voor het xt550 blok. Maar met het nieuwe blok ben ik bang dat ik gewoon van het zandpad afstuiter, omdat hij te licht is. En bovendien levensgevaarlijk met zo'n snel blok. De beenruimte was eigenlijk ook al te klein, ik paste er nét in, maar comfortabel was anders.. En te weinig ruimte voor het nieuwe blok.
Tijdens de revisatie bleek al gauw dat ik met een ander blok kopen goedkoper uit was dan het huidige blok te reviseren.
Dus het blok in onderdelen verkocht (zelfs nauwelijks verlies op gemaakt). En opzoek naar een ander blokje.
Al gauw kwam ik uit bij Swinkels Motoren in Tilburg. Eerst zou ik er een luchtgekoelde 4 cilinder, XJ550 kopen, elektrisch gestart; maar die heb ik voorbij laten gaan. Zodoende kwam ik bij een Kawasaki GPZ 600 R uit '85 terecht. Dus, die motor gekocht en opgehaald.
Nu is het zo dat ik er pas ná de examens aan ga beginnen, wegens tijdgebrek.
Hieronder alvast wat specificaties van de motor, van bikez.com
De Xt550
Quote:
Model: Yamaha XT 550
Year: 1983
Category: Enduro / offroad
Rating: 63.6 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 558.00 ccm (34.05 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 4
Power: 38.00 HP (27.7 kW)) @ 6500 RPM
Compression: 8.5:1
Bore x stroke: 92.0 x 84.0 mm (3.6 x 3.3 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: OHC
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Yamaha repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 145.0 kg (319.7 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 3.00-21
Rear tyre dimensions: 4.60-18
Front brakes: Expanding brake
Rear brakes: Expanding brake
Speed and acceleration
Top speed: 149.0 km/h (92.6 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 12.00 litres (3.17 gallons)
En hier de specs van men nieuwe aanwinst;
De GPZ600r
Quote:
Model: Kawasaki GPZ 600 R
Year: 1985
Category: Sport touring
Rating: 63.7 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 592.00 ccm (36.12 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 82.00 HP (59.9 kW)) @ 10500 RPM
Compression: 11.0:1
Bore x stroke: 60.0 x 52.4 mm (2.4 x 2.1 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Kawasaki repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 214.0 kg (471.8 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 110/90-16
Rear tyre dimensions: 130/90-16
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Top speed: 214.0 km/h (133.0 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 18.00 litres (4.76 gallons)
Zo, mag jij zeggen met welk motorblok ik beter af ben
Dus, om een nieuw frame te gaan bouwen, heb je natuurlijk ook tekeningen nodig; In Autocad had ik de vorige keer ook al tekeningen gemaakt, maar niet echt op schaal, dus alleen als plaatje te gebruiken. Echter, op mijn nieuwe werk, kunnen ze in de tekenkamer de bestanden van Autocad inlezen, converteren naar Prostaal, en
complete werkplaats tekeningen uitdraaien. Dus van ieder buisje, onderdeeltje of wat dan ook een aparte tekening met maten, een gróte stap voorwaarts dus. M.a.w, ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, ik heb alles al een keer gemaakt, dus nu is het geen moeite, om met tekeningen enal een nieuw framepje inelkaar te lassen.
Dus een compleet nieuwe buggy, echter enkele dingen die ik over ga zetten; De voorveringinrichting, plus de wielophang; is een kwestie van los slijpen, en kant en klaar deronder lassen bij de nieuwe. En hetzelfde
geld voor de achterwiel aandrijving, compleet er tussenuit halen en dertusse lassen.
Dit omdat het gewoon goed is, en het véél tijd heeft gekost om te maken; dus waarom weggooien?
Hieronder een foto van hoe de buggy eruit zag; en een screenshot van denieuwe tekening.
Dit was het dus tot nu toe, na de examens begin ik er zo snel mogelijk aan.
met de nieuwe tekeningen heb ik gepland het frame in een maand klaar te hebben, dan de afwerking.
Update 05-05-06
Om meteen maar bij opening een eerste update erin te zetten;
Ik heb wat rondgezocht naar nieuwe banden. Om te beginnen alleen voor, omdat dat maar iele bandjes zijn, en vooral
de voorbanden veel grip moeten hebben. Vandaar dat ik de volgende bandjes ga bestellen;
18X9.5-8
Hiervoor moet ik mijn voorvelgen wel gaan verbreden. Is helemaal geen punt, maar nieuwe velgen kopen vond ik iets teveel van het
goeie, die kostte een kleine 100 euro per velg. Wanneer ze verbreedt zijn, meteen een spuitbeurtje geven, omdat daar dotch weinig
aan gedaan hoeft te worden.
Update 19-10-'06
Dag mensen,
om toch nog maar eens iets te laten weten van de buggy, hier een updeetje.. Heb er inmiddels al weer heel veel aan gedaan, maar wel verspreid over een langere tijd. Ik ben nu aan de afwerking begonnen.
Resterende dingen:
- velgen verbreden + banden bestellen
- Schokbrekers rondom monteren
- Spiebanen in achteras laten frezen
- kleine dingetjes als gaskabel/koppeling, remmen in orde maken..
Kortom, nog een hoop dingen waar veel tijd in gaat zitten..
Hier een paar foto's, et is niet alles maar ik krijg die camera maar niet fatsoenlijk afgesteld..
De details zijn niet erg goed te zien, maar deze buggy is aanzíenlijk mooier, groter, beter afgewerkt.
Zo mensen, na weer eens een lange tijd van updates, hier toch maar weer iets laten zien van hoe het er nu bij staat;
Wat nu nog moet gebeuren:
- Ketting erop leggen
- remleidingen in orde maken
- elektronica in orde brengen
- stuurhuisje derin frotten
Nog genoeg werk dus, maar ik hoop dat hij binnen nu en 1 maand zijn eerste testrit kan maken.
Dit bericht is gewijzigd door Luc op 27-2-2007 om 15:21 uur.