t zal is niet de zelfde discussie zijn .. hehe
ach, t blijft leuk
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
[...]
150cc verschil en alsnog meer koppel en pk's.Maar de viertakt word idd beter en beter.
klopt
maar het koppel afgift is wel totaal anders
door sommige ook wel bestempelt als "de powerrrrrband"
of gewoon het vermogens afgift, net wat je wilt
pk kromme op grafiek zal van 4takt veel eerder beginnen dan bij 2takt welke vaak veel piekeriger is (om discussies te verkomen, ik benadruk ; Vaak, dus niet altijd)
het totaal eind pk's en maximum bereken koppel in cijfers zal van een 2takt zeker hoger liggen
de afgifte daar in tegen zal in een beknopter toeren gebied liggen
om een simpel voor beeld te geven
je hebt 20pk van 8 tot 9000 toeren en daar buiten 10pk
en je hebt 15pk van 0 tot 10.000 toeren
scoort nummer 1 op papier 20pk (pk kan je ook vervangen voor Nm, zelfde verhaal) en nummer 2 15pk
DAT is het verschil tussen 2takt en 4takt
en ja, 2takt is veel sneller, en piekeriger, en het verbruikt olie, en er zitten andere nadelen aan vast, en 4takt is duurder, ingewikkelder, beter controleerbaar, duurzamer als je het technisch onderhoud (kwa zuiger/cilinder minder slijtage maar meer kans op problemen door meer bewegende delen) etc etc
het geluid laat ik me even niet over uit want das voor iedereen persoonlijk
Dit bericht is gewijzigd door Dakana op 6-5-2006 om 14:14 uur.