Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - [voorvork] USD vs Conventioneel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1147 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #36701 - [voorvork] USD vs Conventioneel
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Valid 2-5-2006 23:00 Print topicpost

Posts: 658
Hey,

Een paar maanden geleden had ik een Honda MTX-SH. Deze had een 'normale' voorvork, dus met de buitenpoten onder. Nu heb ik een Aprilia MX en deze heeft een usd (up side down) voorvork, dus nu zitten de buitenpoten boven.

Als ik eerlijk ben kan ik niet zeggen dat ik verschil merk, maar wat zou het voordeel/nadeel van een usd/concentionele voorvork moeten zijn?

 

DynaBlaster 2-5-2006 23:03 Print reply

Posts: 2837
met een usd heb je minder gewicht aan je voorwiel.. hek van horen zeggen
 
Wanna Finish First?, First Finish!
HayeSM 2-5-2006 23:04 Print reply

Posts: 3052
idd wat Dynablaster zegt, het ongeveerde gewicht is lager, waardoor de wegligging beter wordt, merk je wss niet zo bij brommers, maartoch..
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
crossgek - Forum en Sales Moderator 2-5-2006 23:05 Print reply

Posts: 10560
voordelen usd :
de massa zit dichter op het frame dus fijner sturen
de dunste kant (binnenpoten) zitten dichter bij het wiel dus de langste hefboom kom op het sterkste stuk
viezigheid blijft in theorie niet op de kering liggen


 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
fs180 2-5-2006 23:06 Print reply

Posts: 1346


voordelen UPSD:

- Grotere diameter van de vorkpoot daar waar de grootste stijfheid nodig is. (dat is dus bij het balhoofd.)
Lager onafgeveerd gewicht, omdat de onderste vorkpoot (die dus op en neer beweegt) dunner en dus lichter is.

Nadelen UPSD:
- moeilijker te assembleren
- duurder


 
Oldtimer Puch Maxi TE KOOP
Valid 2-5-2006 23:21 Print reply

Posts: 658
Technisch gezien zijn er dus eigenlijk alleen (theoretische) voordelen?
 
MC Beuner 2-5-2006 23:47 Print reply

Posts: 3678
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fs180


voordelen UPSD:

- Grotere diameter van de vorkpoot daar waar de grootste stijfheid nodig is. (dat is dus bij het balhoofd.)
Lager onafgeveerd gewicht, omdat de onderste vorkpoot (die dus op en neer beweegt) dunner en dus lichter is.

Nadelen UPSD:
- moeilijker te assembleren
- duurder




wat is assembleren?
 
Vivatje snor
Valid 2-5-2006 23:55 Print reply

Posts: 658
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MC Beuner
[...]


wat is assembleren?


in elkaar zetten
 
christianos 2-5-2006 23:56 Print reply

Posts: 20445
usd voorvorken gaan naar mijn idee sneller lek dan gewone voorvorken
 
mr200r 3-5-2006 0:04 Print reply
Posts: 5122
In de zaak waar ik werk staan ongeveer 100 motoren.
Na de winter,als de motor een half jaar op een keering druk heeft gehad klappen er ongeveer bij 3/5 motors ,als je veert de keering uit
en iid vaker bij upsd vorken.
 
mr200r
Valid 3-5-2006 0:20 Print reply

Posts: 658
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
In de zaak waar ik werk staan ongeveer 100 motoren.
Na de winter,als de motor een half jaar op een keering druk heeft gehad klappen er ongeveer bij 3/5 motors ,als je veert de keering uit
en iid vaker bij upsd vorken.


oke.. maar is dit ook zo bij dagelijks gebruik?
 
mr200r 3-5-2006 0:37 Print reply
Posts: 5122
Nee,denk het niet,die motoren staan een jaar op het zijstandaard daarom.
Maar een normale bij regekmatig gebruik niet,was maar een voorbeeld.
Het heeft ook met wat het oog wil te bepalen denk ik.
Niks is tegenwoordig slecht.
 
mr200r
PRO TUNING 3-5-2006 10:09 Print reply

Posts: 4000
Een " normale " voorvork zal in het algemeen beter presteren waarvoor hij is gemaakt - veren + dempen.

Een " USD " vork is meer een mode verschijnsel geworden, maar werkt tegenwoordig ook redelijk.
 
mcdronkz 3-5-2006 19:47 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Een " normale " voorvork zal in het algemeen beter presteren waarvoor hij is gemaakt - veren + dempen.


Vertel... ?
 
Valid 3-5-2006 21:20 Print reply

Posts: 658
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Een " normale " voorvork zal in het algemeen beter presteren waarvoor hij is gemaakt - veren + dempen.

Een " USD " vork is meer een mode verschijnsel geworden, maar werkt tegenwoordig ook redelijk.


interessant, ga door
 

Dit topic is 883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved