Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Tomos extra kamer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 863 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #36610 - Tomos extra kamer
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1016 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Solex tuner 27-4-2006 18:31 Print topicpost

Posts: 1527
Ik heb een Tomos Super Sport dus met een 4TL blok. Maar ik wil power uit dat motorblokje halen dus heb ik me laten zeggen: dat als je in de Carterdelen kijkt zit er een extra "Verbrandingskamer" als je daar schroefdraad in tapt in die twee gaatjes en daar een boutjes in draait dan is er al veel druk weg!

Is dit een slimme manier van opvoeren
 
I love Homoet

bereheer 27-4-2006 18:35 Print reply

Posts: 1901
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Solex tuner
Ik heb een Tomos Super Sport dus met een 4TL blok. Maar ik wil power uit dat motorblokje halen dus heb ik me laten zeggen: dat als je in de Carterdelen kijkt zit er een extra "Verbrandingskamer" als je daar schroefdraad in tapt in die twee gaatjes en daar een boutjes in draait dan is er al veel druk weg!

Is dit een slimme manier van opvoeren



ik snap niet precies wat je bedoelt, maar 't klinkt naar onzin
 
bloaze manne, meej diene woage!
mr. mean 27-4-2006 18:37 Print reply

Posts: 191
*onzinnige reactie

Dit bericht is gewijzigd door Bullet op 27-4-2006 om 19:13 uur.
 
you better start fighting soldiers or we are all going home in a bodybag
User 927 27-4-2006 18:49 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr. mean



En dit slaat op?
 
oenoehoofd 27-4-2006 18:51 Print reply

Posts: 17851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr. mean



off topic: was dit voor bullshit geak

ontopic: klinkt als onzin...

 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
dirktimmer 27-4-2006 18:53 Print reply

Posts: 1737
heb de site ff bekeken, kleien onderdelen zijn vrij duur, cilinders etc veel goedkoper dan in nl .. :S
 
Lord_Vader 27-4-2006 18:56 Print reply

Posts: 1244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
heb de site ff bekeken, kleien onderdelen zijn vrij duur, cilinders etc veel goedkoper dan in nl .. :S



Verkeerde topic?

Dit bericht is gewijzigd door Lord_Vader op 27-4-2006 om 18:56 uur.
 
Dikke Dennes 27-4-2006 18:56 Print reply

Posts: 4337
Wil je hier aan uit komen, bel dan even met Rinky Toys te Dorst.
Gespecialiseerd in oude Tomosjes en Puchjes.

0161 412250
www.rinkytoys.nl

Dit bericht is gewijzigd door Dikke Dennes op 27-4-2006 om 18:58 uur.
 
Drive it like you stole it.
Solex tuner 3-5-2006 21:35 Print reply

Posts: 1527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dikke Dennes
Wil je hier aan uit komen, bel dan even met Rinky Toys te Dorst.
Gespecialiseerd in oude Tomosjes en Puchjes.

0161 412250
www.rinkytoys.nl

Dit bericht is gewijzigd door Dikke Dennes op 27-4-2006 om 18:58 uur.

Heb ik al gemailt!!
Maar ik wou het nog eens van jullie horen
 
I love Homoet
Solex tuner 3-5-2006 21:35 Print reply

Posts: 1527
Miss dat iemand van jllie er wel ervaring mee heeft
 
I love Homoet
Solex tuner 20-3-2007 21:19 Print reply

Posts: 1527
Verhogen carterdruk Tomos motorblok model APN, ATX

Deze motorblokken verschillen van de oude 4L blokken op de volgende punten: de krukas is gelagerd d.m.v. vaste kogellagers i.p.v. schaallagers type L17. Voorts is ook de druk in de krukasholte verlaagd, dit wordt bereikt door een extra kamer met de krukasholte te verbinden. Deze kamer bevindt zich achter de de krukasholte, aan de bovenzijde van het blok. De verbinding tussen de twee ruimten wordt gevormd door twee gaten van ca. 11 mm. doorsnede. Als deze gaten nu worden afgedicht, zal het volume van de krukasholte afnemen, en het gevolg hiervan zal zijn, dat de druk in deze ruimte toeneemt. Het resultaat is een betere spoeling, vergelijkbaar met de oudere motorblokken. Hoe gaat men nu te werk?



Splits het motorblok en verwijder het dekseltje van de extra kamer.
Tap in de twee gaten schroefdraad met een M12 binnendraadtap.
Zaag of slijp twee stukjes draad af van een stalen M12 Bout, zie maatschets.
Smeer de schroefdraden in het carter in met Loctite.
Schroef de draadstukjes in de schroefdraden. Let erop dat de krukas nog vrij kan draaien.
Als extra zekerheid wordt nu nog het carter met een klein hamertje zodanig bewerkt, dat de draadstukjes nooit los kunnen lopen, zie tekening.
Controleer, als de Loctite is uitgehard, de schroefdraden van de verbindingen op dichtheid.
Zet het motorblok weer in elkaar.
Daar het bovenstaande nogal een klus is, kan dit evt. meegenomen worden, als het blok toch al open ligt, bijv. bij blok- of krukasrevisie. Deze methode werd door mij reeds met succes toegepast bij mijn eigen motorblok, de auteur, alsmede de PTCN, stellen zich echter niet aansprakelijk voor schade en gevolgen van het uitvoeren van deze operatie.
 
I love Homoet

Dit topic is 1016 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved