Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - morgen:"turbo"

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 855 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #36363 - morgen:"turbo"
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Frysk 17-4-2006 0:29 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch_master
[...]


stel je voor de turbo blaast altijd

hierdoor krijg je waarschijnlijk ook een heel hoge carterdruk..

omdat de turbo continue luch/mengsel blijft aanvoeren onder hoge druk, waardoor de zuiger bij de arbeidslag weer afgeremd word..



weet ik
maar ik bedoel gewoon als de cilinder dan net ook blaast ? viertakt gaat op inlaat

ooh ja snap het al heb mezelf in de war gepraat
 
giggitybyte
denollie(the real one) 17-4-2006 1:22 Print reply

Posts: 501
wel wel wel, het gaat een flop worden dat zeg ik je nu al, een turbo die op een AUTO staat word gesmeerd door de oliepomp van de auto zelf, drvoor heb je dus ook een olie koeler voor nodig, die turbo draait onwijs hoge toerentallen, dus die zal je door valsmering niet echt kunnen afkoelen denk ik , cilindervulling van 60-80% ( we spreken hier over eren camino mensen dus geen 100 %) naar 110-130 % , verbrandingsdruk maal 1.75 - 2.00 , temp op zuiger maal 2-3 , koeling op zuiger , niets, je motortje zal lopen tot als de zuiger smelt, en dan nog die druk komt eerst in je carter en moet dan nog via de spoelpoort nr de verbrandingsruimte hier heb je dus ook al stromingsverliezen, en inderdaad ja die lagertjes en keringkjes gaan dr niet tevreden mee zijn, , zoals je al zij met de uitlaat druk van een 49 cc zal je inderdaad niet veel druk kunnen opbouwen de uitlaatgassen hebben voor dat ze de uitlaat ingaan nog mr een druk van ongeveer 5 bar, toch eens leuk voor te proberen hoe wel de motor niet lang zal leven,
 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............
Hells Hobbit 17-4-2006 1:40 Print reply

Posts: 1793
even wat theorie loslaten op dit project:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch_master
[...]

turbo op 2-takt kan wel..

de YPR van het leger is 2-takt turbo diesel..



maar volgens mij is dat een tweetakt met uitlaat klep? teminste grote scheepsmotoren en shit hebben allemaal zon klep. (fseend heeft geen id wat een ypr precies is, maar vermoedt een heeel groot iets) Door die uitlaatklep is de turbo juist mogelijk op deze motoren. Denk even mee:

wat doet een turbo? het pompt onder druk het bezine mengsel in de motor, zodat het samengedrukt wordt en er meer in de verbrandings kamer past, waardoor de ontbranding heftiger is en meer vermogen.

wanneer vult een tweetakt de verbrandings kamer? een tweetakt vult de verbrandings kamer met gassen die onder de zuiger hangen op het moment dat de uitlaat open staat, dus als die gassen die onder druk onder de krukas hangen naar de verbrandings kamer gaan verlies je het overgrote deel van je opgepompte druk door wegstroming in de uitlaat

dus? weg turbo effect, welkom hoog verbruik, en bezine dampen in de uitlaat.

dat verklaart meteen waarom erg grote scheeps 2takt blokken MET UITLAATKLEP w?l eenturbo kunnen permiteren.

tot zover de theorie, ff wat praktijk:


volgens mij werkt een turbo w?l op 2takt, omdat de spoelwerking wordt versterkt door de hoge druk van het bezinemengsel. Echter, een 2takt is ongunstig omdat hij bij het spoelen altijd wat verse bezine in de uitlaat propt. Dit is met een turbo nog veel erger het geval. (bezine dampen onder druk in een hete uitlaat is geen feest, trust me) Maar omdat een motor 14.000 RPM draait zal de druk niet geheel kunnen vereffenen voordat de uitlaatpoort dicht is. dus dat is je succesvolle effect.
dit gaat dus wel ter prijs van een verbruik ergens onder de 1:15, en mogelijk explosie gevaar van je demper

Ingewikkelder wordt het als je een expansie uitlaat hebt. Zie dan maar eens met je uitlaatgassen een turbine aan te drijven.

Persoonlijk zou ik voor een electrisch/mechanisch aangedreven turbo gaan (lees: G-lader idee) omdat de uitlaat gassen van een 2takt nou eenmaal geen fenomenale, turbulente, alles verwoestende stromingen zijn maar als je de turbo aandrijft mbv de krukas kan je misschien nog iets leuks berijken. Maar dit was niet jou idee dus dat terzijde.

ik wens je veel succes met het monteren van de turbo, en ben erg benieuwd wat je ondervindingen zijn. ik denk persoonlijk dat een turbo van een 40x grotere motor niet aangedreven kan worden door een 50cc tweetakt, en dat ?ls hij werkt je het verbruik en de dampen in je uitlaat niet leuk gaat vinden.

veel succes, ben voorzichtig, en ik blijf dit volgen!





Dit bericht is gewijzigd door fseend op 17-4-2006 om 1:48 uur.
 
Joscross 17-4-2006 4:36 Print reply

Posts: 12501
Tja. Ik stel voor dat je dit topic eerst eens door gaat lezen, want zo te zien heb je dat nog niet gedaan..
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14202

De belangrijkste factoren (soort samenvatting PF topic):

- Je hebt een variabele carb. afstelling nodig, aangezien de lucht/benzine verhouding verandert wanneer je de turbo aanzet.
- Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, NO WAY dat een camino genoeg vermorgen produceert om een auto turbo aan te draaien.
- Je moet de cilinderpoorten flink aanpassen, aangezien deze berekend zijn op atmosferische druk.
- Ik weet zo niet wat een camino heeft, maar een membraaninlaat kan je al afschrijven, zuiger gestuurde of roterende inlaat is een must.
 
MT70-nolimit 17-4-2006 9:01 Print reply

Posts: 4322
en zoals eerder gezegt die turbo moet gesmeerd worden, het toerental van dat ding liegt er niet om, turbo's draaien al kapot als ze een aantal seconden zonder/met tekort olie draaien.
 
gaat lang goed
Joostvdw 17-4-2006 12:14 Print reply

Posts: 4789
is het nog iets geworden vandaag?

of ben je er toch maar vanaf gezien (heel verstandig)
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer

Dit topic is 1723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved