Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
Gewoon proberen idd, met een beetje geluk zijn ze het gezeik zat, maarja dat zal wel te mooi zijn om waar te zijn.
Mogen ze een buitenlandse brommer trouwens beboeten als hij te hard kan? (en er in dat land ook geen eisen gestelt zijn aan een brommer)
Nee toch? Dan ga ik eens ff iets regelen.
En mag je met een nl certi op een buitenlandse brommer rondrijden in nl? Ja toch?
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 12-4-2006 om 22:37 uur.
over het eerste durf ik geen juiste antwoordt te geven maar over het volgende heb ik dit gevonden.
Typegoedkeuring bromfietsen
Vanaf 1 september 2005 moeten bromfietsen in Nederland worden gekentekend. Een geldige en goed leesbare typegoedkeuring is een van de eisen, die voor kentekening van de bromfiets wordt gesteld, tenzij het voertuig historisch is.
Historische voertuigen
Voor historische bromfietsen met een bouwjaar van voor 1 januari 1974 is een typegoedkeuring niet altijd meer te achterhalen. Alleen in deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt en het voertuig een bromfiets is, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs af. Aan het verkrijgen van een bouwjaarverklaring kunnen kosten verbonden zijn.
Bij invoer moet het voertuig onderzocht worden door de RDW.
Bromfiets zonder Europese typegoedkeuring
Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring ?n is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW.
Het laten uitvoeren van een schouwing is dan dus overbodig. Tijdens deze keuring moet de aanvrager de herkomst van het voertuig kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een aankoopnota).
Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overleg worden, zoals buitenlandse documenten waaruit blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets. De kosten van de keuring zijn aanzienlijk hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager.
Bromfietsen die niet bestemd zijn of waren voor de lidstaten van de Europese Unie en Eva-landen (Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) zullen worden getoetst aan gecompliceerde toelatingseisen.
Bromfietsen uit bijvoorbeeld Japan zullen dus aan deze gecompliceerde toelatingseisen moeten voldoen. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de waarde van het voertuig zelf. Voor voertuigen met een VIN waarmee geknoeid is, is deze procedure niet mogelijk.
Technische eisen bromfiets zonder typegoedkeuring
Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring ?n is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. Het laten uitvoeren van een schouwing is dan dus overbodig. Tijdens deze keuring moet de aanvrager de herkomst van het voertuigen kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een aankoopnota).
Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overlegd worden, zoals buitenlandse documenten waaruit o.a. blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets.
Tijdens de keuring wordt vastgesteld of de bromfiets voldoet aan de zogenaamde Permanente Eisen. De kosten van de keuring zijn aanzienlijk hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager. Bromfietsen die niet bestemd zijn of waren voor de lidstaten van de Europese Unie en Eva-landen (Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) zullen tevens worden getoetst aan gecompliceerde toelatingseisen. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de waarde van het voertuig zelf.
Voor voertuigen met een VIN waarmee geknoeid is, is deze procedure niet mogelijk.
Bromfiets eerder geregistreerd in ander Europees land
Een bromfiets die eerder geregistreerd is geweest in een Europeesland zal waarschijnlijk niet zijn voorzien van een Nederlandse typegoedkeuring. Alleen als de bromfiets een Europese typegoedkeuring heeft kan via de schouwing een kenteken worden aangevraagd.
Heeft de bromfiets geen Europese typegoedkeuring dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij een van de keuringsstations van de RDW. De bromfiets dient o.a. aantoonbaar aan de Nederlandse definitie van een bromfiets te voldoen. Het laten uitvoeren van een schouwing is dan dus overbodig.
Tijdens deze keuring moet de aanvrager de herkomst van het voertuigen moeten kunnen aantonen, met behulp van de oude registratiedocumenten. De kosten van de keuring zijn hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager.
Voor model bromfiets is eerder een Nederlandse typegoekeuring afgegeven
Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring ?n is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. Ook al komt het model van de bromfiets exact overeen met een model waarvoor eerder een Nederlandse typegoedkeuring is afgegeven.
Het laten uitvoeren van een schouwing is overbodig. Tijdens de keuring moet de aanvrager de herkomst van het voertuigen kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een aankoopnota). Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overlegd worden, zoals buitenlandse documenten waaruit o.a. blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets.
Tijdens de keuring wordt vastgesteld of de bromfiets voldoet aan de zogenaamde Permanente Eisen. De kosten van de keuring zijn aanzienlijk hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager.
dus ja je mag met en buitenlandse brommer rondrijden als je hierboven goed leest