Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha DT

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 987 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #36218 - Yamaha DT
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2683 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Teunis 10-4-2006 19:16 Print topicpost

Posts: 1073
ik heb een yamaha dt 7occ blok gekocht om onder mijn yamaha te schroeven. Alleen heeft dit blok al een poosje stil gestaan. Wat moet er zowieso gebeuren met het blok die stil gestaan heeft. op de olie na dan

en de pin om de koppeling in z'n vrij te drukken wilt niet verder het blok in, ik zelf heb al de hendel met wormwiel ontwricht en al weer vervangen door een ander.Dus hij wilt niet in z'n vrij, maar waarom wilt die pin niet, koppelingsplaten aan elkaar geplakt of zo? hoe los ik dit op.

Dit bericht is gewijzigd door Teunis op 10-4-2006 om 19:31 uur.
 

Mopar 10-4-2006 19:30 Print reply

Posts: 4772
Als een blok lang heeft stil gestaan (wat is lang ?? ) dan haal je hem iig ff open en haalt alle oude olie resten eruit.. controleer de keeringen of die nog goed zijn, lagers ff checken..

Mocht er al die tijd olie in je bak hebben gezeten moet je de koppelings platen ook vervangen want die zijn zacht geworden...
Vervang ook je bougie, een je cilinder op roest checken kan ook geen kwaad..

en het pinnetje krijg je niet met je hand/vinger ingedrukt hoor
Dat moet via je koppelings-handel..
 
Teunis 10-4-2006 19:33 Print reply

Posts: 1073
dat ik 'm niet gedrukt krijgt met de hand snap ik, maar ik heb juist met de hendel aan het stuur ontwricht. Dus het nieuwe koppelingsplaten?
Is dat goed te doen als beginneling? moet het gehele blok daar voor open

 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-4-2006 19:34 Print reply

Posts: 10835
gewoon starten en mee gaan rijden en als hij warm is nieuwe olie erop doen. verder niet onnodig uit elkaar gaan halen.

met de koppeling dat weet ik zo niet, misschien idd platen die aan elkaar plakken, maar dan mag dat wormwieltje nog niet kapot gaan eigenlijk, tenzij het al versleten was
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Teunis 10-4-2006 19:37 Print reply

Posts: 1073
het worm wil is niet kapot het ijzertje aan het worm wiel is ontwricht.door dat de pin niet naar binne wil

Zou ik het misschien kunne oplossen door de olie te verversen het blok schoon te spoelen met benzine?
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-4-2006 19:39 Print reply

Posts: 10835
eerst starten en warm rijden. bij een koude motor gaat niet alle olie eruit.
en de koppeling moet je in kunnen drukken met een hamer ofzo. (Dus niet er tegen gaan slaan maar gewoon met het ijzer tegen het pinnetje aan en dan hard (heel hard) duwen
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
cmtheman 10-4-2006 19:41 Print reply

Posts: 2710
je moet rechterdeksel van je blok afhalen, je koppeling eraf halen en je gevoerde platen daarvan schoonmaken (eerst wel olie aftappen he0 en dan alles schoonmaken, carburateur ook enzo, en dan (mits je een goed wormwiel heb, soms is die schroefdraad in da kapje ook kapot) dan zou hij het goed moeten doen (op de knowledgde base staat uitgebreider hoe je alles uit elkaar moet halen met tekening enzo)

succes
 
ZAC #802, KNMV #82
cmtheman 10-4-2006 19:42 Print reply

Posts: 2710
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
eerst starten en warm rijden. bij een koude motor gaat niet alle olie eruit.
en de koppeling moet je in kunnen drukken met een hamer ofzo. (Dus niet er tegen gaan slaan maar gewoon met het ijzer tegen het pinnetje aan en dan hard (heel hard) duwen


indrukken lukt echt nie hoor, zeker nie met een oud blok, en hij krijgt hem nie uit zijn versnelling lees ik, dus eerst blok uit elkaar en schoonmaken en dan pas verder kijken, maar dan zou de koppeling het alweer meoeten doen
 
ZAC #802, KNMV #82
Teunis 10-4-2006 19:43 Print reply

Posts: 1073
dan ga ik eerst het blok schoonmaken, is spoelen met benzine al genoeg?

 
Mopar 10-4-2006 19:48 Print reply

Posts: 4772
als een blok 2jaar stil gestaan heeft met olie erin zijn de platen zo zacht als boter hoor.. en dat wil je niet in je lagertjes hebben. (spreekt uit ervaring)

Mocht er uberhaupt nog olie inzitten.. zet een olie opvang bak oid (oude emmer kan ook) onder je blok, en haal de grote bout onder het blok los, de olie die er nog inzat komt er nu netjes uitlopen.. nadat is is uitgedrupt draai je de bout er weer gewoon in.. iets vaster als handvast, gewoon goed vast, maar overdrijf het niet.. vast is vast..

Nu je olie uit je blok is, haal je alle boutjes aan de rechterkant van het blok, (het gedeelte waar ook je olie-vul-bout :P zit)
als alle boutjes los zijn moet je wss ff met een rubberen hamer erop slaan, dan komt die kant wel los. (dit kan iedere noob nog wel) gewoon doen.. (en oja, leg de boutjes die je eruit haalt zo neer dat je ze ook weer op dezelfde plek/gat terug schroeft als alles klaar is)

Het grote rond gedeelte in het midden is de koppeling, dat zie je vanzelf..
Stop een doek tussen het tandwiel van de koppeling en het tandwieltje dat er rechts naast zit (van de krukas)
Draai nu de 4 kleine boutjes los die op de koppeling zitten, (draai ze kruislings los en later ook weer kruislings vast anders zijn je platen krom.. )
Nu kan je het dekseltje eraf halen, en dus ook je koppelings platen (die zijn wss bruin en vallen uit elkaar)
Verders nergens aanzitten (is niet nodig).. kijk goed hoe de 2 of 1 ijzer koppelings plaat zat, maar ik geloof dat die met de gaatjes naar het blok toe moet wijzen, dus dat maakt verder eigenlijk weinig uit..
Smeer je nieuwe koppelings plaatjes ff in met olie en dan kan je ze zo plaatsen (24uur van te voren laten weken in de olie vind ik maar bull-shit :P )

Nieuw pakking tussen je carter (het grote gedeelte van je blok dat je er als 1e hebt afgehaalt) en alles weer netjes vast draaien, doe dit ook kruislings..

Het klinkt misschien moeilijk als leek, maar het slechts een paar boutjes los draaien, oude eruit.. nieuwe erin..

Het is echt een eitje, en misschien een half uurtje werk

Oja, en zit NIET aan je kickstart als je carter gedeelte eraf zit, dan schiet de veer los, en als je daar geen ervaring mee hebt ben je een half uur aan het worstelen om die veer weer netjes terug te krijgen
En daai ook gewoon niet aan je koppeling oid, gewoon NIET DOEN. hoe nieuwsgierig je ook bent..
Je bent gewaarschuwd

Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 10-4-2006 om 19:52 uur.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-4-2006 19:51 Print reply

Posts: 10835
ja en misschien wel helemaal niet nodig
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Mopar 10-4-2006 19:53 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
ja en misschien wel helemaal niet nodig


En als het wel nodig was en je gaat rijden ben je verder van huis wss
Bovendien is het toch wel prettig om te weten dat alles gewoon goed is eer je gaat rijden..
 
nielsje 89 10-4-2006 20:08 Print reply
Posts: 304
maar waarom mag hij niet aan zijn koppeling draaien dan?
dat is toch niet schadelijk of mis ik iets.
en btw, mijn tsx gevoerde platen wijn bruin maar hebben nog wel groefen zeg maar, zijn ze dan ook af? welke kleur moet het eigenlijk zijn?
 
wreed
cmtheman 10-4-2006 20:09 Print reply

Posts: 2710
dus.... maak alles maar schoon en nieuwe platen enzo, ontsteking nakijken kan geen kwaad, succes he
 
ZAC #802, KNMV #82
Mopar 10-4-2006 20:14 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nielsje 89
maar waarom mag hij niet aan zijn koppeling draaien dan?
dat is toch niet schadelijk of mis ik iets.
en btw, mijn tsx gevoerde platen wijn bruin maar hebben nog wel groefen zeg maar, zijn ze dan ook af? welke kleur moet het eigenlijk zijn?


Omdat als je de verkeerde kant opdraait de veer van de kickstart ook los schiet

Nou ja, koppelings platen horen zwart achtig te zijn, en bij 2 blokjes die ik o.a. heb gehad waren de platen bruin, en vielen ze zo goed als uit elkaar, en ja.. daar zaten ook nog groeven is enzo, maar de de kleinste ''knik'' beweging braken ze al, waarna de vervolgens in 20 stukjes op de grond vielen..
En bij de andere blokken waren de platen nog netjes zwart en die waren gewoon goed..
Dus bruin is gewoon slecht/rot...
Bij de 1e en de beste koppel poging in ze 1 leggen ze wss door heel je blok heen...

Loop idd, gewoon even alles af van je blok, maar het schoon, en zoiezo ff platen vervangen na een lange stilstand met olie erin..

Als je een blok voor lange tijd opzei gaat leggen haal dan altijd de olie eruit...
of giet hem vol met olie, maar haal wel de plaaten eruit..
 
nielsje 89 10-4-2006 20:18 Print reply
Posts: 304
ok, dat van die as is dus heel anders bij een tsx, die schiet echt iet los. want de as komt omhoog bij het kicken als het ware.
en die platen rij ik nu al een half jaar mee rond en ik heb ze al meerdere malen eruit gehad. maar dan heb ik denk ik geluk maar misschien sowieso niet slecht om eens te vervangen.

 
wreed

Dit topic is 2683 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved