Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Technisch discussiepunt.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1213 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #3616 - Technisch discussiepunt.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 482 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MBBBBBB 24-4-02?16:21 Print topicpost
Posts: 2340
Ik had gister zo maar een ingeving toen ik weer eens wakker werd gehouden door een langs ''racende'' scooter........

Ik woon dus 100 meter ofzo voor een kruispunt, dan komen die scootertjes aanrijden met volgas/volle snelheid, en dan ongeveer vanaf mijn huis het gas helemaal dicht, om alvast een beetje vaart te minderen voor het kruispunt.
Maar nu dacht ik, dat dit eigenlijk heel erg slecht is voor je motorblok, omdat je nog wel op volle snelheid/toeren zit, maar je gasschuif staat op de stationair stand... dit betekent dan dat je eigenlijk te weinig benzine+olie krijgt dan je eigenlijk zou moeten hebben met die hoge toeren......... Dat is dus niet lekker voor je cilinder omdat die dan ''droog'' evengoed heel snel draait.

Waar of niet?

Nou dacht ik op dat moment ffies dat ik iets nieuws bedacht had wat weleens een grote uitvinding zou kunnen zijn in de auto/motor/race wereld..... Mwahja dat zal natuurlijk wel weer niet....

Want bij auto's ligt dat denk ik anders... Je neemt gas terug/los, en laat je motor uitlopen, om eventueel nog bij te remmen, en op het laatst koppelen ( toch? autorijders? ).

Maar dit is beetje het punt waar ik het graag over wil hebben, want hier ben ik nog niet echt over uit.... Als ik dat van die auto's zo terug lees klopt dat eigenlijk ook niet, want als je je gas meteen weer los laat, heb je eigenlijk het zelfde als wat ik hier boven voor die scooters beschreven heb.... en als je dan op je motor remt is het nog meer slijtage....

Dat weet ik dus nog niet echt, lijkt me leuk als hier wat serieuze reacties enzo op komen

( p.s. als het een dom idee ofzo is, no offence he, ben ook maar een klein jochie! )
 

B3AST 24-4-02?16:38 Print reply
Posts: 2469
Bij een scooter/brommer is dat inderdaad in princiepe niet goed, als je weinig gas hebt maar heel veel toeren wordt ie ook weinig gesmeerd... in de practijk valt dat wel mee allemaal, zeker bij een scooter als je je gas dicht knijpt valt ie direct terug in zn toeren.
Bij een brommer kan je hem in hogere toeren 'dwingen' bij geen gas (door bv. teveel terug te schakelen, als je gewoon niet kan rijden ) das dus eigenlijk niet zo lekker.

Bij een auto maakt dat niet uit, want een auto is 4T. Je remt met een auto inderdaad op de manier zoals je beschrijft (koppeling pas op laatst in trappen) maar dis niet slecht voor de cylinders, want de hele zooi wordt vanuit het carter gesmeerd, omdat er olie in het carter zit...
 
- insane in the brain -
MBBBBBB 24-4-02?16:46 Print reply
Posts: 2340
Shit, niet eens aan gedacht met het verschil van 2-t en 4-t ....... :a
Maar ja, moet maar ff in het auto boek van me pa kijken, auto's worden door het opspattende olie gesmeerd ofzo? of heb ik dat verkeerd gelezen? ( zal straks maar ff opzoeken )

Ahhhhh, wordt het weer niks met me!
 
B3AST 24-4-02?16:50 Print reply
Posts: 2469
Ja nouhjah zo zou je het kunnen zeggen...

een 4T motor heeft onder de zuigerveren op de zuiger een soort apparte zuigerveer > een olie schraapveer.

Dus er zijn veren om het gas te compressen en eentje om de olie beneden te houden. In het carter zit die krukas en die draait heftig rond allemaal dus die olie komt echt wel overal hoor...
 
- insane in the brain -
verwijderd 24-4-02?18:05 Print reply
Posts: 4082
dit heb ik al vaker gezegt, maar zetaboy ofzo zei dat het wel kon enzo. maakt mij niet uit, ik gebruik altijd de koppeling, zodat ie mooi stationair draait, op de motor afremmen is idd heel erg slecht voor je cil, bij autos worden de zuigers idd met opspattende olie gesmeerd, soms wordt er een straaltje tegen gespoten. daarom heeft een auto ook een veel schonere verbranding omdat er niet veel olie wordt verbrand.
 
MBBBBBB 24-4-02?18:40 Print reply
Posts: 2340
Ja oke, heb ik weer iets geleerd he!
Maar mijn idee was dan een electrische carb, zodat die het toerental gecontroleerd naar beneden kan laten lopen, terwijl jij met koppeling in, en bij remt.....
Maar dit is dus alleen van belang bij brommers/scooters, dus het levert geen echte profijt op.....
Maar auto is wel mooi geregeld dan! Want als je krukas sneller draait krijgt ie ook meer smering! Zoiets zouden ze ook op een brommer moeten bouwen!
 
Hier_ben_ik - Administrator 24-4-02?19:08 Print reply

Posts: 8499
er zijn ook een soort "dubbele" carburateurs (yamaha tt600 heeft die bijvoorbeeld) 1 gasschuif kun je open en dicht doen met het gashandvat, de 2e gaat uit zichzelf open en dicht door het vacu?m dat ontstaat als er te weinig gas gegeven wordt bij te veel toeren ofzo, zoiets zorgt er denk ik ook wel voor dat er voldoende gesmeert wordt (tt600 is wel 4takt maarja, moet ook koeling/smeering hebben he)
 
Members zijn vervelend :-|
Blukaap 24-4-02?19:13 Print reply

Posts: 10008
Onze ford orion had volgens mij ook zo'n dubbele carburateur, was wel geinig als je volgas gaf, pikte ie die 2e carb d'r bij .
 
Bastila is lief
MBBBBBB 24-4-02?19:51 Print reply
Posts: 2340
Ohhhhh...... die systemen zijn er dus allang :a
Wel handig opzich jah! zo word dat probleem opgelost van te weinig smeering....
 

Dit topic is 482 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved