Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ratelend geluid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1049 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #36135 - ratelend geluid
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1960 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

chrisda 7-4-2006 17:04 Print topicpost
Posts: 387
had laats ook al topic hiervan geopend maar kan nu wat meer details van geven.

nou ik hoor dus soms een soort ratelend/knetterend of trillend geluid. dit geluid heb ik soms al vanaf de 8000 toeren(dan hoor je het kei goed) maar meestal tussen de 8500 en de 9500. wat raar is dat het dus niet erboven is of heeeeeeeeeeeeeeeel soms. en ook krijg ik het pas als hij wat warmer is. had het een paar dagen weer niet (misgien afgesleten) maar daarna reed ik stukje langer dan alleen vanschool naar huis dus werd hij ook wat warmer en toen in eens begon het weer.
raar is dus dat het meestal begint als de motor wat warmr is ( dus +- 1รก2 streepjes hoger dan normaal) en tussen de 8500 en de 9500 toeren. heb ook alle schroeven al gecontroleerd dus.
oja laatst reed me brom het dus ff niet omdat er iets met de elektriciteit was (weet niet wat, iemand anders opgelost) maar kan het zijn omdat me bougie nu schoongemaakt is en de bedrading iets meer 'geleid' dat ie wat meer vonkjes geef of zo(ben noob dus aub niet gelijk gaan kkeren van da kan niet etc of dat scheel niks daarom vraag ik ut ook)
en om de spoel te checke of daar iets mee was had die jonge 2 gaten in ut vliegwiel un paar mm groter geboord heel klein maar, zodat hij er een vliegwieltrekker in kon draaien. het schroefsel zoveel mogelijk uitgehaald, maar zou het kunnen dat aan de binnenkant van die randjes zijn ontstaan en als hij dan warmer word dan iets uitzet en dan tegen de randjes komt?? voor die reparatie had ik dat geluid neit, maar kan niet eg meer herinneren of ik toen altijd rond de 8000 toeren reed. maar volgens mij wel.

 

Timba MTXSH 7-4-2006 17:15 Print reply
Posts: 388
Door het onsecuur uitboren van die 2 gaatjes in je vliegwiel komt hij in onbalans. Daardoor gaat hij zo trillen. Dit is slecht voor je lagers. Ik denk dat je beter een nieuw vliegwiel kan halen.
Of iig het te testen. Misschien zijn je lagers nu al kapot, voel even of je je vliegwiel heen en weer kan bewegen (1 mm is al teveel)


Dit bericht is gewijzigd door Timba MTXSH op 7-4-2006 om 17:18 uur.
 
chrisda 7-4-2006 17:32 Print reply
Posts: 387
owke, das kut
zo'n vliegwiel van nsr kun je die nog gewoon kopen, ik bedoel ze zijn al een tijdje van de band duzz. en hoeveel kost zoiets eigenlijk
en die lagers? die lijke me eigenlijk neit zo duur tog?
maar het was egt ietsiepietsie weinig, gaat dat zo snel dat hij uit balans raakt? ik heb ut vliegwiel ff bekeken maar zie uhm nou neit egt rare bewegingen maken, dus niet tegen de wanden schuren of zo of zou hij zeg maar aan het open kant van ut vliegwiel ergens tegen de binnenwand schuren??

maar dat wat ik zei dat van dat die bougie schoongemaakt enzo is kan dat klopppen?? of is dat gewoon bullshit
 
Hardstyle 7-4-2006 17:40 Print reply

Posts: 1077
Maar je hebt 2 bestaande gaten tegenover elkaar met dezelfde boor iets groter geboord.. opzich kan dat geen kwaad tog..

Volgens mij zijn gewoon je krukaslagers gaar en heeft t niks te maken met je vliegwiel.
 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
crosser10040 7-4-2006 17:42 Print reply

Posts: 515
ik denk dat het niet te maken heeft met het vliegwiel want zo klein beetje zal dat niet veroorzaken denk ik
 
bigguuuh 7-4-2006 17:46 Print reply
Posts: 123
kijk ff naar je lagers dan en je small end lager(das die lager die boven bij je drijfstang heen zit bij je zuiger)
en je zuiger veertjes kunnen ook ratelen als ze versleten zijn
haal ze er ff af en leg ze in je cilinder en kijk hoe groot de opening is


PS hoe groot mag die opening zijn?

 
chrisda 7-4-2006 17:47 Print reply
Posts: 387
nee, k eigenlijk ook niet

en wat hardstyle zegt klopt ze tegenover elkaar en evengroot opgeboord dus zou in verhouding moeten zijn.

krukas lagers?? uhm waar zitten die ergens en hoeveel ksoten die ongeveer. heeft dat wat te maken met de versnelling? want soms schakelt ie kut maar dat is nu niet egt van belang.

die uitstulpinkjes aan de binnenkant van ut vliegwiel waar ik geboord heb zouden die als de motor warmer is en dus ietsjes uitzet ergens tegenaan kunnen komen?

had laatst ander topic gelezen ging geloof ik over rembloken ofzo in ieder geval die liep vast en daardoor werd hij warm en zette uit en daardoor liep hij nog vaster, zou deze situatei ook kunen voorkomen maar dan ut ratelen veroorzaken?/ of is dit wel heel vergezocht

edit: heb dat dopje aan de linkerkant van de motor erin gekeken en dat zit redelijk vol, zeg maar 3/4 want ik zie nog net iets erinzitten wat erboven uit steekt, (boven de olie)

Dit bericht is gewijzigd door chrisda op 7-4-2006 om 18:16 uur.

die vriend van mij die da vliegwiel ging checke moest un paar keer met de hamer op da punt waar ut vliegwiel draait tikken met de hamer, das tog slegt voor de krukaslagers
als alleen die lagers gaar zijn kan ik dan gewoon door rijden zonder dat ik dan iets anders erger laat slijten of breken?

Dit bericht is gewijzigd door chrisda op 7-4-2006 om 19:27 uur.
 
chrisda 7-4-2006 19:28 Print reply
Posts: 387
iemand??
 
MTX-speed 7-4-2006 20:07 Print reply

Posts: 1229
Wil je voortaan het type en merk brommer erbij vermelden?
Verder een iets gestructureerder verhaal van maken.

Verder zou je iets beter uit moeten leggen wat voor geluid het precies was. Ratelen van een ratelslang? Of iets van ijzer? Of juist is plasticachtigs?

Ik zelf denk meer aan de ketting. Of is het ook als je niet rijdt?
Hoelang rijdt je al met deze brommer/setup? Wat is er het laatst aan veranderd?

Bovendien mag er nooit zomaar iets veranderd worden aan een vliegwiel. Deze moet namelijk precies in balans zijn. Misschien is het vliegwiel er niet helemaal goed op gemonteerd. Doe overigens altijd wat vet of olie tussen je vliegwiel en krukas.

Kortom: effe kijken of het alleen tijdens het rijden is en niet als je stilstaat.
Wanneer het alleen tijdens het rijden is: ketting hoogstwaarschijnlijk
Ook tijdens stilstand: controleer of alle bouten vastzitten.
 
superior mt7 7-4-2006 20:12 Print reply

Posts: 2675
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Timba MTXSH
Door het onsecuur uitboren van die 2 gaatjes in je vliegwiel komt hij in onbalans. Daardoor gaat hij zo trillen. Dit is slecht voor je lagers. Ik denk dat je beter een nieuw vliegwiel kan halen.
Of iig het te testen. Misschien zijn je lagers nu al kapot, voel even of je je vliegwiel heen en weer kan bewegen (1 mm is al teveel)


Dit bericht is gewijzigd door Timba MTXSH op 7-4-2006 om 17:18 uur.


1mm is al heeeeel veeeeel



 
V8
christianos 7-4-2006 20:14 Print reply

Posts: 20445
gaat meer om een tikje
 
zundappchef 7-4-2006 20:18 Print reply

Posts: 4082
ik zit te denken aan een trekspie schakel blok die net 1 mm uit lood staat dus dan een ratelend geluitmaakt bij die aantal toeren

wat voor blok gata het
 
1000 v twin rotax biatch
Timba MTXSH 7-4-2006 20:36 Print reply
Posts: 388
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: superior mt7
[...]


1mm is al heeeeel veeeeel





Haha ik heb wel eens meegemaakt dat iemand rondreed met 3 mm krukaslagerspeling
@ ts, ik zou zowiezo eerst vliegwielspeling checken, als dat er niet is zou ik het bij andere lagers of zuigerveren zoeken. Anders misschien je ketting ofzo (lijkt me sterk aangezien je zegt dat hij het alleen doet als hij warm is, en bij een bepaald aantal toeren)
 
chrisda 7-4-2006 20:53 Print reply
Posts: 387
@mtx speed, sorry was ut ff vergeten
maar in ieder geval het gaat om een honda nsr type 1

en hetgeluid is er ook als ik stil sta. het blok is door de vorige eigenaar gereviseerd, maar k denk dat het gekomen is doordat die vriend van mij toen hij dus de spoel wou checke en ook de vliegwiel uitgeboord had dat het dus toen gebeurd is, maar dat er dus verder niks is, aan de ketting of zo, heb er ook niks aan veranders, is nog orgineel, denk alleen dat de uitlaat anders is of in ieder geval ontgrensd.

en nu ff het geluid,
hetis dus rond de 8500 en 9500 toeren, en het klinkt alsof er iets in ut blok los zit, trillend en ratelend dus, kan het beetje vergelijken alsof er bijv een steentje in je stofzuiger zit. me brom rijd niet slecht of zo, geen slechte prestaties, misschien een iets langzamer optrekken maar dat is niet minder als normaal.
 
Saknet 7-4-2006 21:17 Print reply

Posts: 10355
kijk ook even of je bougie nog vast zit..
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
chrisda 7-4-2006 21:22 Print reply
Posts: 387
owke, als hij los zit is dat heel erg? dan moet hij toch ook minder prestaties geven?, en had hiervoor een andere bougie en toen deedd hij het ook en nou weer de schoongemaakte oude, lijk me sterk maar kan natuurlijk wel dat hij 2 keer niet geod aan gedraaid is
 

Dit topic is 1960 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved