Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Cross motor op de weg

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1080 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #36123 - Cross motor op de weg
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 6995 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

onraad 7-4-2006 12:35 Print topicpost
Posts: 593
Beste

Deze zomer zou ik graag m'n motor rijbewijs halen. Aangezien ik graag met cross/enduro rij, zou ik dan ook iets willen kopen in de richting van een Honda XR oid. Nu is mijn vraag; zijn die een beetje slijtvast of moet ik er elke week aan liggen sleutelen? Hij zou namelijk vrijwel dagelijks gebruikt worden.

Verder wilde ik nog vragen; zo'n zware XR, bv een XR600, hebben die veel pk's? Ik zou dan enkel een licht rijbewijs hebben maar zou toch graag met een 'zwaardere' rijden. Ik had namelijk gehoord dat deze dingen niet al te veel pk hebben en ze dus prima konden dienen voor een licht rijbewijs.

Alvast bedankt!
 

ArieNSR 7-4-2006 12:39 Print reply

Posts: 750
xr600 heeft teveel pk's voor 25kw. Xr500 ook, de ouwe xl500 mag nog net. zijn gewoon betrouwbare dingen voor dagelijks vervoer.

ken je begrense

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 7-4-2006 om 17:22 uur.
 
de politie is je beste vriend | Front tegen skoeters |
Tombrom 7-4-2006 12:40 Print reply

Posts: 15925
cr250 enduro
 
ArieNSR 7-4-2006 12:40 Print reply

Posts: 750
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tombrom
cr250 enduro


dat is 2takt, die dingen vergen wat vaker onderhoud volgens mij.
 
de politie is je beste vriend | Front tegen skoeters |
Tombrom 7-4-2006 12:42 Print reply

Posts: 15925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ArieNSR
[...]


dat is 2takt, die dingen vergen wat vaker onderhoud volgens mij.


maar ze zijn wel vet de nieuwe type dan he
 
onraad 7-4-2006 12:48 Print reply
Posts: 593
Ok dus XR500/600 schrap ik dan maar al. Wat is er dan zowat aan te raden van cross/enduro in die stijl? Misschien Suzuki of Yamaha of wat dan ook. Iets in de richting van 350/400 zou dan moeten kunnen wat het vermogen betreft? En zouden die redelijk onderhoudsvrij dagelijks kunnen rijden?
 
MopedMania 7-4-2006 12:49 Print reply

Posts: 105
je hebt ook 250 4 tact
 
op een dag drink je geen bier meer...dan ben je dood
crossgek - Forum en Sales Moderator 7-4-2006 12:49 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: onraad
Ok dus XR500/600 schrap ik dan maar al. Wat is er dan zowat aan te raden van cross/enduro in die stijl? Misschien Suzuki of Yamaha of wat dan ook. Iets in de richting van 350/400 zou dan moeten kunnen wat het vermogen betreft? En zouden die redelijk onderhoudsvrij dagelijks kunnen rijden?


je kunt ook begrensen toch ?

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
onraad 7-4-2006 12:55 Print reply
Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MopedMania
je hebt ook 250 4 tact


Nee die is me wat te licht. Kijk ik wil zo zwaar mogelijk gaan omdat ik geregeld autosnelweg moet rijden. Op een crosser van bv 400cc is dit nog wel doenbaar maar op een ding met 250cc... Het gaat wel maar dat is echt niet voldoende om een beetje 'rustig' te kunnen rijden. Daarom zoek ik dus een 400cc ofzo.
 
bart de scootergek 7-4-2006 14:13 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ArieNSR
xr600 heeft teveel pk's voor 25kw. Xr500 ook, de ouwe xl500 mag nog net. zijn gewoon betrouwbare dingen voor dagelijks vervoer.


klopt niet.
sommige xr600's hebben 7 kw op kenteken, dan kun je er gewoon legaal mee rijden. martijn hier van het forum heeft dat, ik geloof dat je ze zelfs via een omweg op 7 kw kan krijgen.

ik rijd zelf xr250, gewoon legaal nergens gezeur mee.

ik heb er best veel mee gereden tot nu toe, en nog geen grote onkosten gehad. het verbaasd me zelf ook dat hij nog niet kapot gelopen is, want dat doen ze wel vaker. de meeste mensen die zon ding hebben vervangen niet op tijd de olie+filter. en dat is nou net wat een belangrijk ding is bij een 4-takt. ik heb olie en filter vervangen en dat koste me 15 euro.

verder rijd hij 1:30 met rustig rijden en 1:25 als ik wat meer aan het gas hang.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: onraad
Ok dus XR500/600 schrap ik dan maar al. Wat is er dan zowat aan te raden van cross/enduro in die stijl? Misschien Suzuki of Yamaha of wat dan ook. Iets in de richting van 350/400 zou dan moeten kunnen wat het vermogen betreft? En zouden die redelijk onderhoudsvrij dagelijks kunnen rijden?



yamaha heeft een dr350, de_koen heeft er eentje, verder heeft honda een xr400, en ktm een lc-4 350/400.

die laatste 2 zijn wat prijziger dan de dr350.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: onraad
[...]


Nee die is me wat te licht. Kijk ik wil zo zwaar mogelijk gaan omdat ik geregeld autosnelweg moet rijden. Op een crosser van bv 400cc is dit nog wel doenbaar maar op een ding met 250cc... Het gaat wel maar dat is echt niet voldoende om een beetje 'rustig' te kunnen rijden. Daarom zoek ik dus een 400cc ofzo.



waarom baseer je dat? heb je ervaring met allebei?

feit is gewoon dat een xr400 stukken duurder is dan aan xr250, vooral omdat ze relatief jong zijn en er niet super veel van verkocht zijn hier.

en snelweg is sowiso geen doen, de top van een xr600 is bijvoorbeeld bijna gelijk aan die van een xr250, beiden doen ze 140 max. een 1-cilinder hoort niet op de snelweg.

ik doe het zelf ook wel, om gewoon snel ergens te komen, en zolang je netjes 100-110 rijd is er niks aan de hand. met een xr600 zal het ietsje beter zijn, snelweg rijden is gewoon geen doen op een crosser die ook nog eens 1-cilinder is.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 7-4-2006 om 14:16 uur.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 7-4-2006 om 14:22 uur.
 
Honda RC-33
onraad 7-4-2006 14:21 Print reply
Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]


en snelweg is sowiso geen doen, de top van een xr600 is bijvoorbeeld bijna gelijk aan die van een xr250, beiden doen ze 140 max. een 1-cilinder hoort niet op de snelweg.

ik doe het zelf ook wel, om gewoon snel ergens te komen, en zolang je netjes 100-110 rijd is er niks aan de hand. maar met een xr600 zal het ietsje beter zijn, maar snelweg rijden is gewoon geen doen op een crosser.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 7-4-2006 om 14:16 uur.


Ik weet ook wel dat een crosser niet direct ideaal is om autosnelweg te doen, verre van zelfs. Maar ik bedoel enkel maar dat een XR600 toch veel rustiger zal rijden aan 110 dan een XR250. Ok, de XR600 zal misschien niet veel sneleer zijn maar hij zal er waarschijnlijk toch minder moeite mee hebben dan de XR250 die tegen dan waarschijnlijk al veruit het onderste uit de kan moet halen.

En zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik neem gewoon aan dat een zwaardere motor soieso rustiger rijdt op hoge snelheid dan een licht ding dat continu alles moet geven.


En weet er misschien iemand of een ander merk zoiets heeft zowat tussen 250cc en 500cc, waar de wisselstukken ook wat courant zijn? Tenzij die XR600 idd maar 7kw is, dan wel ik die wel.

Dit bericht is gewijzigd door onraad op 7-4-2006 om 14:25 uur.
 
Marko 7-4-2006 14:21 Print reply

Posts: 1521
waarom geen ktm?
die dingen staan 9 van de 10 keer met een veel te laag vermogen op
kenteken. Dus dan heb je een dikke 60kw en staat op kenteken maar 14
 
Al zit men qua mankracht nog zo krap, met het schrijven van een bonnetje is men zeer rap.
Neluhz 7-4-2006 14:24 Print reply

Posts: 4032
je kunt ook overdrijven.
welke ktm haalt 60 kw?
 
dirktimmer 7-4-2006 14:26 Print reply

Posts: 1737
vriend van mij rijd 25 kw met een xr600, je moet dan een vrijwaring krijgen. dit houd in dat er op je gasschuif een busje mord gezet zodat je maar 3/4 gas kunt geven. Dingen zijn flink slijvast, die lullo doet er nooit iets aan en heeft nooit preblemen..
 
onraad 7-4-2006 14:28 Print reply
Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



ik rijd zelf xr250, gewoon legaal nergens gezeur mee.

[...]

yamaha heeft een dr350, de_koen heeft er eentje, verder heeft honda een xr400, en ktm een lc-4 350/400.

die laatste 2 zijn wat prijziger dan de dr350.

[...]

En wat zijn zowat de richtprijzen daarvan? Van een goede tweedehands? (Belgie)

 
Neluhz 7-4-2006 14:29 Print reply

Posts: 4032
xr en xl zijn idd erg slijtvast, als ze orgineel zijn, en goed onderhouden worden.
ktm wat minder, en is ook een stukje duurder.

@onraad: marktplaats.be?

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 7-4-2006 om 14:30 uur.
 

Dit topic is 6995 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved