Alles wat vet is, smeert.
In theorie zou je dus je cilinder overal mee kunnen smeren als het maar vet is.
Helaas. De benzine waar je brommer op loopt is een ontvetter.
Waarom, omdat het zo een emulsie kan vormen met vet/olie. Het kan dus de plek van vet innemen van de smerende substantie en aangezien benzine nagenoeg niet smeer, gaat het fout.
Wat is nu het mooie van 2-takt olie? Dat het grotendeels oplost in benzine. Je krijgt dus overal een gelijkmatig mengsel en dus goede smering. Daarbij heeft 2-takt olie bepaalde additatieven die ervoor zorgen dat de olie goed verbrand (en dus beter is voor het milieu en ook geen roet in je uitlaat achterlaat) en dat het emulsievorming tegengaat.
Het is mogelijk dat je je broembroem smeert met blokolie, maar vergeet dan niet je tank te schudden voordat je je brommer start. Dit omdat wanneer je brommer stil staat het olie-benzine-mengsel in je tank uit kan gaan zakken: de benzine zakt meestal naar onderen en de olie gaat bovenop drijven. Zo komt er dus te weinig olie in je carburateur en dus in de cilinder...........probleempje
Ook is het mogelijk om gedeeltelijk op diesel te rijden. Het nadeel van diesel is dat er minder energie vrij komt bij verbranding. Daarbij moet diesel onder een hoge druk ontstoken worden, wil het volledig kunnen verbranden (lees: hoge compressie). Aangezien een brommer vrij weinig compressie heeft moet er dus voor een hoge temperatuur worden gezorgd. Dit kan alleen wanneer de moter al warm is. Er kan dus zomaar niet op dit mengsel worden gestart aangezien de bougie dan hoogstwaarschijnlijk vet zal slaan.
Daarbij verbrand diesel zeer slecht in een brommer waardoor de uitlaat zal volkoeken en er veel vermogensverlies optreedt.
Let wel op dat diesel lang niet zo goed smeert als olie. Meng dus minstens 2 keer zoveel diesel dan dat je normaal met olie doet.
|