Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Geen woorden, maar daden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 866 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Moet de maximumsnelheid voor brommers naar 80 km/h??
Ja
Ja, ik zou het willen, maar het is niet verstandig.
Nee, mits er een soort rijopleiding bijkomt
Nee
Geen mening
  Main Forum - Topic #3567 - Geen woorden, maar daden
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 3262 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sebastian 19-4-02?10:40 Print topicpost
Posts: 24
Hey lui,

Ik zal misschien een beetje onbekend zijn.
Maarre zit hier al een tijdje beetje te lurken, en heb enkele posts gedaan.

Wat me vooral opvalt hier, is dat er veel geklaagt word over inbeslagname etc. maar er weinig aan gedaan word.

Nou moet er, volgens mij me wat gezond verstand wel wat aan te doen zijn, misschien niet nu, dan wel op de langere termijn.

Nou hoef ik op het moment niet heel erg bang te zijn voor inbeslagname.

Aangzien we hier politie hebben van 12 tot 1 uur 's middags
Maar wel een gigantisch marchaussee bureau :(

Het eerste wat ik zelf ga doen is deze brief editten:
To: redactie@blikopdeweg.nl
Subject: Bromfietsen + regels


Goedendag Beste Redactie,


Naar aanleiding van verschillende ergenissen in het verkeer, en eigen ervaringen, wou ik graag wat kwijt.
Je zou het een suggestie kunnen noemen, maar dat is het niet helemaal.
Ik zou het ook erg op prijs stellen, van jullie commentaar te krijgen, omdat er met veel mensen niet redelijkerwijs te praten is, of omdat mensen geen invloed hebben op zulk soort dingen.


Goed, ik ben dus 17, rij al 1.5jaar legaal brommer op de openbare weg.
Sinds m'n 13de rij ik brommer op eigen terrein, en sleutel dus ook.
Heb ook al veel brommers gehad, en weet wat de gevaren zijn.
Ook rij ik auto, op eigen terrein, en op m'n 18de ga ik voor m'n rijbewijs.


Ik weet dus wel ongeveer wat wel en niet kan, nou heb ik niet zoveel ervaring als de meeste automobilisten, maar ieder beetje ervaring is meegenomen.


Goed, even een rijtje van feiten:
1 je word 16 en wil je certificaat halen
2 je koopt theorie boeken, dit kost je ongeveer 40 gulden, 1 enkel theorieboek zonder veel oefeningen kost je 25 of 30 gulden.
3 Je maakt een afspraak bij het CBR
4 In het gunstige geval heb je al een id-kaart of paspoort en foto's, en betaal je alleen 60 gulden om deel te nemen.
5 Je doet de test
6 Slaag of zakt.


In principe een goed initiatief, alleen zijn er een aantal minpunten.
In de bebouwde kom, 30km/u is prima, redelijk snelheid, en als je verantwoordelijk rijd, dus afremmen bij scholen etc. gaat het allemaal prima.
Buiten de bebouwde kom, of 50km/u wegen, rij je 40km/u, daar gaat het eigenlijk toch een beetje mis.
Auto's rijden 50km/u, jij 40km/u, dat houdt in dat jij, op je kleine brommertje (zo word dat vaak gezien door automobilisten) moet maar aan de kant, voor degene die 50 rijden.
Dat houdt dus in dat je regelmatig afgesneden word, in het ernstige geval bijna een ongeluk krijgt omdat je bijna van de weg afgedrukt word door een vrachtwagen, daarbij komt nog de aanzuigkracht van een vrachtwagen. Erg fijn dus, daarbij ontstaan bij veel andere weggebruikers ergenis, toeteren, gebaren etc.
Met een auto stoppen in de berm, mocht dat nodig zijn, vooral een zachte berm, met 50km/u is wel een probleem, maar niet zo groot als met een brommer, want die heeft veel dunnere banden, en is het moeilijk niet te vallen, en daarbij heb je maar 2 wielen.
Daarbij, mocht je aangereden worden, is de klap 50km/u - 40km/u = 10km/u plus nog de snelheid die je op dat moment hebt.


Nog een probleem, theorie is heel leuk, maar zonder ervaring is het nog gevaarlijk op een brommer te stappen.


Nou lijkt het naar mijn eigen idee beter, als we in ieder geval praktijk krijgen.
Waarom? Je leert verantwoordlijk rijden, je leert je voertuig kennen, je leert situaties inschatten, en je leert ondertussen ook je theorie.


Verder is het beter als we een zwaarder theorie examen in mondelinge vorm zouden krijgen.
Waarom? Niet alle situaties en borden worden goed besproken, en zijn vaak lastig even uit een boekje te halen, en je kan zo ook precies zeggen wat je bedoelt, en wat er gevraagd word. Nu kan je niet ingaan op een vraag die je niet begrijpt, of snapt, dit kost je, mocht je zakken toch wel 60 gulden.


Als dit gedaan zou worden.
Zou het erg zwaar zijn, en zouden veel mensen toch maar 2 jaar wachten en voor de motor gaan.


Wat eraan gedaan zou kunnen worden, is de voertuigeis verzwaarderen, en de maximum snelheid op 80km/u buiten de bebouwde kom, op een 80km/u weg maken.
Dit is veiliger voor fietspad gebruikers.
Er word minder opgevoerd, want je brommer rijd al hard zat.
Verder zouden er dan zwaarder gekeurde integraalhelmel verplicht gesteld moeten worden.


Nu bespaar je dus veel politiekracht.
Er word minder opgevoerd.
Brommerrijders rijden verantwoordelijker omdat ze zwaardere theorie en praktijk hebben.
Het is veiliger voor fietspad gebruikers.
Brommers worden beter uitgevoerd, omdat ze een hogere snelheid mogen halen, en omdat ze goed moeten kunnen remmen.


Nou is de remweg van mijn Puch Maxi-S uit 1978 met alleen de achterrem, met racebanden, dus meer natuurrubber, maar ook minder profiel, op een lange weg, redelijk glad asfalt, geloof ZOAB, met 80km/u 14 meter. De maten van de banden zijn 17" 2.25


Dit is dus naar mijn idee vrij weinig, 12 meter met alleen de achterrem.
Er kunnen maximaal achter 17" 2.75 banden achter, sta je dus sneller stil, want je hebt meer raakvlak.
Daarbij als je de voorrem ook gebruikt moet dit toch veel minder kunnen worden?


Ik denk, dat met een normale damesbrommer, met goede remmen, zowel voor als achter, en bredere banden, dus voor elke brommer, met 80km/u toch wel het remspoor beperkt moet blijven tot 15meter.


En auto is volgens mij, bijna het dubbele??


Dus als de voertuigeisen zwaarder worden, moet het toch nog binnen de veilige grenzen kunnen blijven.


Dit is bijna alles uit de brief, maar vind het bij nader inzien toch wel een redelijk brief, met toch wel goede feiten, gaat dus na editten opweg naar de KLPD aangezien redactie Blik op de weg geen commentaar gaf.

Maar ik vraag me af wat er nog meer gedaan kan worden, dus qua regels, omzeilen regels, protest, bezwaar etc.

Groeten:
Sebastian
 

70malossi 19-4-02?10:52 Print reply
Posts: 4176
ik vond mte lang om helemaal te lezen,maar wat ik wel zag :
80 km/h buiten de bebauwde kom!met je brommer????
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA
ga jij dat maar lekker tegen tineke vertellen.
hahahahahaha.
die vind 40 al te hard.
hahahahahahahaha
en zeker nou blijkt dat t aantal brommer doden is afgenomen mede door haar bealchelijke regels.
80 hahahahahahahahahaha.
waarom zouden we in de kom dan wel 30 moeten en motoren 50,en erbuiten 80.
hahaha.mara wel een strak plan.
waarom dan niet meteen zo gouw je 18 bent van je brommer naar een motor zonder rijbewijs?scheelt maar 20 km'h in de kom.
ik zelf heb een gruwelijjke hekel aan bromemr (scooter vooral,maar das lochisch) die met 80 door de bebauwde kom rijden.als 80 een legale construktie snelheid zou zijn,zou bijna iedreeen 80 gaan ridjen i nd ekom.ontken dat maar eens!



[This message is edited by Hans C(ventig) uit M(alossi) on 19-4-02 11:00]
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
Nick - Administrator 19-4-02?10:59 Print reply

Posts: 4967
Jongen! Denk je nou echt er iets tegen te kunnen doen?
Alsof wij met ze allen even de hele voertuigwet kunnen veranderen!
Denk toch na man, dat gaat nooit lukken. Maar succes he
 
Sebastian 19-4-02?11:10 Print reply
Posts: 24
Nou, hoop ik dat jullie lekker je brommertje's snel kwijt zijn, en lekker lopen te balen en bijna lopen te janken.

Zal ik 's evve lekekr gaan kankeren op jullie, dat je d'r geen zak aan gedaan hebt.

Maar goed, see for you're self.

Myself gaat is evve de regels uitpluizen.

Maar ik vind het wel erg grappig.

Ik bedoel, 't zijn ook weer de burgertypetje's die zo reageren.
Altijd naar een ander wijzen maar d'r zelf geen zak aan doen.

Hopen dat andere mensen, goede informatie willen delen of met goede suggesties op de proppen komen!

Daarbij, met dat 80 verhaal, heb je het zeker niet goed gelezen ofzo????

D'r staat zwaardere praktijk en theorie, en wat als tineke nou zegt, ah joh, we doen eens lekker gek, maar degene die zich niet aan de regels houd is z'n brommer kwijt en word geschorst tot z'n 18de.
Mocht ie weer aangehouden worden mag ie lekker prive slaafje van me worden.

Heb zei haar pleziertje's, zijn wij van veel asosiale weggebruikers af, en mogen we 80.

Maar goed evve serieus, er moet iets aan te doen zijn, zien jullie dat niet in, moet je het zelf weten.


 
e van kalsbeek 19-4-02?11:18 Print reply
Posts: 354
ach ja die jongen moet toch wat tedoen hebben, en ff over die 80buiten de kom, wat als er nou een paar brommers maar gewoon 45rijden en andere weer wel 80, dan krijg je van dat inhaal gedoe op het fietspad volgens mij heeft dat geen nu laat ze dan gewoon allemaal 45 rijden, politie moet niet brommers inbeslach nemen maar een soort afvoer verbod stellen dat de brommer echt niet harder dan 70haalt
 
RS VAN AF 99 GEZOCHT MAIL ME ALS JE ER 1 TEKOOP HEBT
Sebastian 19-4-02?11:24 Print reply
Posts: 24
Ja hehe, je kan nooit zeggen, kom jongens morgen rijden we allemaal 80 hehe.

Trouwens, is Tineke Netelenbos niet opgerot?

puchmaxi.dsv.nl:

Netelenbos

Door bobje (gast) >www.Bobjeuh.tk , www.bromnozem.tk< op 17/04/2002 21:17

zou er nu eindelijk is een goed mens kome , die , ons , brommerrijders het leven niet zuur maakt , maar is leuke regels verzint nu die netelebos opgebokt is................................... ik hoop het zoiets als 80 km/h moge rijde , zodat wer het verkeer legaal bijhouden

 
Zeta-boy 19-4-02?11:33 Print reply

Posts: 2066
Seb je lult weer lekker uit je nek. Denk je nou werkelijk dat die regels er gaan komen?? Dat betekent dat alle verkeersregels veranderd moeten worden wat de brommers betreft. En hoe snel denk je dat dat geregeld gaat worden. Ik zal je eens vertellen hoelang het gaat duren als ze werkelijk de moeite nemen om er iets aan te doen. We moeten nu wachten tot mei, wanneer de verkiezingen er zijn. Wanneer de uitslag van de verkiezingen er zijn duurt het tot minimaal tot september eerdat er een nieuwe regering gevormd is. Dan gaan ze eerst over zaken praten die veel belangrijker zijn als deze zaak. JSF bijvoorbeeld. Voordat dan dit aan de beurt is zitten we al in februari. Dan gaat er over gedebatteerd worden. maandje later, maart of april, besluiten ze om de regels te veranderen, dan duurt het nog zeker 1,5 jaar voordat de regels verandert zijn. oktober 2005 zouden dan alle regels aangepast kunnen zijn en dan pas zijn er de brommers ook die de hogere snelheiden aankunnen. Kortom, het is het niet waard om er over te discusieren

deel 2 van mijn replie want ik moest ff weg:

Het is al te belachelijk voor woorden dat je de brief naar blik op de weg hebt gestuurd, denk je nou echt dat het hun iets interesserd wat er met de brommers gedaan wordt. Het programma is gebaseerd op vooral auto's en motoren. Wanneer er iets over brommers wordt gezegd is het alleen omdat er weer iemand te hard reed. KLPD heeft ook geen zin, want die lachen je vierkant uit. Ze zijn allang tevreden met de regels zoals die nu zijn.

Ik moet ook zeggen dat ik als ik straks op de weg rijdt met mijn motor het niet fijn zou vinden als ik samen moet rijden met de brommers. Zeker niet buiten de bebouwde kom. Iedereen die op brommers gaat rijden, ik dus ook, hebben niet de ervaring om goed en veilig met het verkeer mee te gaan buiten de bebouwde kom. Er schuilen meer gevaren dan je denkt. Waarom denk je dat er rijlessen worden gegeven?? Niet alleen omdat mensen niet weten hoe ze moeten schakelen hoor. Vooral om onder begeleiding al wat ervaring op de weg te krijgen. Dan denk je dat je door een een streng examen de agressieve en roekeloze rijders veilig kan laten rijden?? Dat dacht ik dus niet. 50 km/h is hard zat buiten de bebouwde kom en binnen. Wettelijk gezien dus. Die snelheden liggen nu lager, maar ik vind persoonlijk dus wel dat de lat op 50 km/h gelegd mag worden. Degene die harder willen rijden riskeren dan maar een boete.

[This message is edited by Zeta-boy on 19-4-02 12:23]
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
SpeedYveS 19-4-02?12:17 Print reply
Posts: 1644
sinds dat ik nou auto rijd, heb ik een schijthekel aan die opgevoerde brommertjes, LEVENSGEVAARLIJK die krengen! als er zo'n 80 regel komt, zou de brommer ZEKER op de provinciale weg moeten bijvoorbeeld, niet op het brom-fiets pad, anders zou het echt gevaarlijk zijn! denk maar us na.

nee, nederland is niet geschikt voor snelle brommers. sorry.
 
Neonlampje 19-4-02?12:13 Print reply

Posts: 14825
Wie is hier nu het burgertypetje hierzo??!!

Hetgeen wat er speelt..
-de persoon op de brommer is over het algemeen tussen de 16 en 18 jaar; denk je nou echt dat de meeste brommerijder gemiddeld de verantwoordelijk kunnen dragen om sneller te mogen rijden?? NIET dus... kijk eens naar het aantal ongelukken dat veroorzaakt is door brommers, gigantisch!! geen wonder dat die premie zo hoog is, moet je eens voorstellen hoe hoog de premie zal zijn als iedereen met brommertjes rond krost met 80km/h??!!
(ik zeg hier niet mee dat jij, of iemand anders op dit board onverantwoordelijk is of doet, maar het gemiddelde over alle brommerijders is lang niet zo verstandig als jij ze inschat!)
-constructiesnelheid, ok er zijn brommers die berekent zijn op 100km+, maar veel toch ook niet!! maak jij maar eens met een mt met normale trommelremmen een noodstop van over de 100km/h dat valt je vies tegen!! En dan nog maar niet te spreken over kleinere brommertjes zoals puch, tomos, vespa ed... scooters zijn in dat opzicht vele malen veiliger.

Men moet relativeren, gemiddeldes nemen, en daaruit regels afleiden die voor onze eigen veiligheid dienen!!

En dan nog.. wat denk je met 1 brief tekunnen uitvoeren, die brief zien ze, ow tis van n minderjarige kerel.. weg ermee... en dat is geen verzinsel, dat is realiteit!!

Ok, kut als je brommer in beslag wordt genomen ofzo.. maar als je daar nou zo over gaat zitte bokke, neem dan n andere hobby!! das een risico die je bewust neemt!!

Enne zoals ik al had gezegt.. jongeren zijn roekeloos, ik zie het soms wel af aanmezelf.. ff lekker plat de bocht door b.v.. allemaal wel heel leuk enzo, maar verantwoodelijk is wat anders...

enne volgende keer wanneer iemand het niet eens is met jou stelling, ga dan niet zo zitte schelden, daarmee daal je echt in respect!!
 
Saknet 19-4-02?12:27 Print reply

Posts: 10355
Als ze de damesbrommerkes en de scooterkes op het fietspad zouden laten, de meeste van die dingen trillen toch uit elkaar bij 80.

ik snap niet dat iemand het in zn hoofd haalt om op zon levensgevaarlijk ding als een damesbrommer 80(+) te gaan rijden.

(bij schakels ist natuurlijk heel wa anders eh)
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Zeta-boy 19-4-02?12:25 Print reply

Posts: 2066
Quote:
Originally posted by: Neonlampje?
Ok, kut als je brommer in beslag wordt genomen ofzo.. maar als je daar nou zo over gaat zitte bokke, neem dan n andere hobby!! das een risico die je bewust neemt!!

Enne zoals ik al had gezegt.. jongeren zijn roekeloos, ik zie het soms wel af aanmezelf.. ff lekker plat de bocht door b.v.. allemaal wel heel leuk enzo, maar verantwoodelijk is wat anders...


Juist. Dat heb ik meteen gezegd toen mijn brommers in beslag zijn genomen. Je loopt dan wel ontzettend te balen en te schelden op die agenten (dus niet wouten/juten/lijers of wat dan ook, want die mannen doen ook maar hun werk, net zoals ik ook ga doen hopelijk), maar het is het risico van het vak. Op het moment dat jij hebt besloten om je brommer op te voeren, weet je dat je risico loopt. Aanvaard dat dan ook.

En dat roekeloos rijden, herken ik ook bij mezelf. Ga je een bocht door, blijk je de bocht nog maar net te kunnen houden. Of je rijdt tussen de auto's en wilt even snel inhalen, blijkt er een tegenligger aan te komen. Maar nee we gaan niet in de remmen, nee we proberen toch nog voor de auto te komen.
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
Nick - Administrator 19-4-02?18:46 Print reply

Posts: 4967
Ow Zeta-boy en Lude, goed bezig!!
Sterke reply's man!
Ik ben het dus 100% met jullie eens, niks aan toe te voegen.
En inderdaad: opgevoerd rijden is leuk, maar er zitten risico's aan. En als je dus opgevoerd rijdt, geef je aan de risico's te willen nemen. Dus moet je ook niet kwaad worden op jan en alleman omdat je wordt opgepakt (kijk dat je kwaad wordt, ok, das harstikke logisch).
En als je een opgevoerde brommer hebt, rij er dan ook regelmatig op en kom niet met het excuus: "straks wordt ik opgepakt", want dat is (zoals gezegd) het risico van het vak.

Owja ff over die poll: op dit moment hebben de meeste mensen "ja" gezegd, ze willen dus dat 80 km/h wordt doorgevoerd.
Maar ik denk dat die mensen een beetje oppervlakkig denken, of ze hebben dit topic nog niet goed doorgelezen. Het is namelijk gekkenwerk om brommers zo hard te laten rijden.
Daarmee zijn het trouwens meteen geen brommers meer, maar gewoon motors met een max. snelheid van 80. Argumenten daarvoor zijn al genoeg gegeven. Enige wat nog ontbreekt is denk ik: Zodra 80 de max snelheid wordt, zullen er vast weer veel gasten zijn die gaan opvoeren, en dan krijg je dus brommers die gewoon 120 rijden, en dan als 'opgevoerd brommertje' worden gezien.
En iedereen weet dat met zo'n snelheid rijden, gewoon NIET kan zonder een rijbewijs oid te hebben.
 
Blukaap 19-4-02?18:59 Print reply

Posts: 10006
Ik heb d'r wel eens aan gedacht om gewoon m'n MT te laten keuren als motor, zodat ie legaal relatief veel vermogen kan hebben.
Maar dat neemt meteen het spannende weg.
Het opvoeren doe je toch ook voor de kick lijkt me (kan me niet voorstellen dat iemand dat gevoel niet heeft) en daar horen die kat en muisspelletjes bij.

Dus probeer gewoon boetes op een normale manier te ontlopen en rij normaal, dus niet over wegen met zijstraatjes 80 knallen ofzo.
 
Bastila is lief
Woeter 19-4-02?19:09 Print reply

Posts: 2832
Ja ik ben het ook wel met jullie eens, maar aan de andere kant; in Duitsland mag je ook op je 16e op een brommer met max 80 km/h rijden. Dat zijn dan wel lichte motoren van 80 t/m 125 cc maar als het echt niet zou werken zouden ze de regels daar toch ook wel veranderd hebben?
 
Zeta-boy 19-4-02?19:15 Print reply

Posts: 2066
Daar heb je wel gelijk in. Maar in een dichtbevolkt land als nederland zal je moeten aanpassen. Daar is het veelste gevaarlijk om hard te gaan rijden. Maar weet je toevallig hoe het daar zit met opleidingen ofzoiets?? Waar het mij vooral om gaat is dat Seb zich drukt maakt over zaken die hem never nooit gaat lukken om te veranderen. Als je dus naar het rekensommetje gaat kijken dat ik heb gemaakt is het niet waard om je eigen daar zo druk om te maken. Tegen die tijd heb je allang niks meer te maken met brommers.

Maar zo lang hier in Nederland wordt bewezen dat wij het niet waard zijn om de regels te veranderen, dan denk je toch niet dat Den Haag er iets aan gaat doen. Het bewijs wordt elke dag door onze collega's op de scooters, hoofdzakelijk zij dan, geleverd. Veel van die mensen hebben noch de ervaring, noch het verantwoordelijkheidsgevoel om hard te rijden. Als ik nu even ga kijken wat ik vandaag zag. Ik fiets op een weg en moet links af op een t-kruising. Een gozer op een aerox komt van rechts en gaat naar links. De kant op waar ik vandaan kwam. Hij reed bijna de bosjes in, omdat hij gewoon niet de ervaring en de stuurmanscapaciteiten had om op die scooter te rijden. En dan reed hij nog niet eens hard ook, 35 km/h door een bocht die je makkelijk met 45 km/h kan nemen.

Wat ik nu wil zeggen is dat veel mensen keer op keer bewijzen, dat ze het niet waardig zijn om hard te rijden. De regering zal dus de regels niet aanpassen en al helemaal niet omdat een 17-jarige zegt dat het gedaan wordt. Ze lachen die persoon dan vierkant uit.

Edit:
Wat Nick ook al opvalt en mij ook. Er wordt veel op ja gestemd in de poll. Ik zou graag willen weten waarop jullie stemmen en waarom. Ik heb zelf op nee gestemd en mij reden hebben jullie kunnen lezen.

[This message is edited by Zeta-boy on 19-4-02 19:27]
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
Woeter 19-4-02?19:28 Print reply

Posts: 2832
Ja dat ben ik wel met je eens, maar dat nederland te klein is geloof ik niet echt in...
je hebht voor een brommer wel een soort van rijbewijs nodig, met praktijk geloof ik...
Wat wel grappig is, je koopt gewoon een RS125, die zijn dan begrensd op 80, je sloopt die begrenzer eruit en je gaat meteen 180 das nog es makkelijk, geen gezeik met opvoeren en dat je brommer het niet meer aankan...
 

Dit topic is 3262 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved