Hey lui,
Ik zal misschien een beetje onbekend zijn.
Maarre zit hier al een tijdje beetje te lurken, en heb enkele posts gedaan.
Wat me vooral opvalt hier, is dat er veel geklaagt word over inbeslagname etc. maar er weinig aan gedaan word.
Nou moet er, volgens mij me wat gezond verstand wel wat aan te doen zijn, misschien niet nu, dan wel op de langere termijn.
Nou hoef ik op het moment niet heel erg bang te zijn voor inbeslagname.
Aangzien we hier politie hebben van 12 tot 1 uur 's middags
Maar wel een gigantisch marchaussee bureau :(
Het eerste wat ik zelf ga doen is deze brief editten:
To:
redactie@blikopdeweg.nl
Subject: Bromfietsen + regels
Goedendag Beste Redactie,
Naar aanleiding van verschillende ergenissen in het verkeer, en eigen ervaringen, wou ik graag wat kwijt.
Je zou het een suggestie kunnen noemen, maar dat is het niet helemaal.
Ik zou het ook erg op prijs stellen, van jullie commentaar te krijgen, omdat er met veel mensen niet redelijkerwijs te praten is, of omdat mensen geen invloed hebben op zulk soort dingen.
Goed, ik ben dus 17, rij al 1.5jaar legaal brommer op de openbare weg.
Sinds m'n 13de rij ik brommer op eigen terrein, en sleutel dus ook.
Heb ook al veel brommers gehad, en weet wat de gevaren zijn.
Ook rij ik auto, op eigen terrein, en op m'n 18de ga ik voor m'n rijbewijs.
Ik weet dus wel ongeveer wat wel en niet kan, nou heb ik niet zoveel ervaring als de meeste automobilisten, maar ieder beetje ervaring is meegenomen.
Goed, even een rijtje van feiten:
1 je word 16 en wil je certificaat halen
2 je koopt theorie boeken, dit kost je ongeveer 40 gulden, 1 enkel theorieboek zonder veel oefeningen kost je 25 of 30 gulden.
3 Je maakt een afspraak bij het CBR
4 In het gunstige geval heb je al een id-kaart of paspoort en foto's, en betaal je alleen 60 gulden om deel te nemen.
5 Je doet de test
6 Slaag of zakt.
In principe een goed initiatief, alleen zijn er een aantal minpunten.
In de bebouwde kom, 30km/u is prima, redelijk snelheid, en als je verantwoordelijk rijd, dus afremmen bij scholen etc. gaat het allemaal prima.
Buiten de bebouwde kom, of 50km/u wegen, rij je 40km/u, daar gaat het eigenlijk toch een beetje mis.
Auto's rijden 50km/u, jij 40km/u, dat houdt in dat jij, op je kleine brommertje (zo word dat vaak gezien door automobilisten) moet maar aan de kant, voor degene die 50 rijden.
Dat houdt dus in dat je regelmatig afgesneden word, in het ernstige geval bijna een ongeluk krijgt omdat je bijna van de weg afgedrukt word door een vrachtwagen, daarbij komt nog de aanzuigkracht van een vrachtwagen. Erg fijn dus, daarbij ontstaan bij veel andere weggebruikers ergenis, toeteren, gebaren etc.
Met een auto stoppen in de berm, mocht dat nodig zijn, vooral een zachte berm, met 50km/u is wel een probleem, maar niet zo groot als met een brommer, want die heeft veel dunnere banden, en is het moeilijk niet te vallen, en daarbij heb je maar 2 wielen.
Daarbij, mocht je aangereden worden, is de klap 50km/u - 40km/u = 10km/u plus nog de snelheid die je op dat moment hebt.
Nog een probleem, theorie is heel leuk, maar zonder ervaring is het nog gevaarlijk op een brommer te stappen.
Nou lijkt het naar mijn eigen idee beter, als we in ieder geval praktijk krijgen.
Waarom? Je leert verantwoordlijk rijden, je leert je voertuig kennen, je leert situaties inschatten, en je leert ondertussen ook je theorie.
Verder is het beter als we een zwaarder theorie examen in mondelinge vorm zouden krijgen.
Waarom? Niet alle situaties en borden worden goed besproken, en zijn vaak lastig even uit een boekje te halen, en je kan zo ook precies zeggen wat je bedoelt, en wat er gevraagd word. Nu kan je niet ingaan op een vraag die je niet begrijpt, of snapt, dit kost je, mocht je zakken toch wel 60 gulden.
Als dit gedaan zou worden.
Zou het erg zwaar zijn, en zouden veel mensen toch maar 2 jaar wachten en voor de motor gaan.
Wat eraan gedaan zou kunnen worden, is de voertuigeis verzwaarderen, en de maximum snelheid op 80km/u buiten de bebouwde kom, op een 80km/u weg maken.
Dit is veiliger voor fietspad gebruikers.
Er word minder opgevoerd, want je brommer rijd al hard zat.
Verder zouden er dan zwaarder gekeurde integraalhelmel verplicht gesteld moeten worden.
Nu bespaar je dus veel politiekracht.
Er word minder opgevoerd.
Brommerrijders rijden verantwoordelijker omdat ze zwaardere theorie en praktijk hebben.
Het is veiliger voor fietspad gebruikers.
Brommers worden beter uitgevoerd, omdat ze een hogere snelheid mogen halen, en omdat ze goed moeten kunnen remmen.
Nou is de remweg van mijn Puch Maxi-S uit 1978 met alleen de achterrem, met racebanden, dus meer natuurrubber, maar ook minder profiel, op een lange weg, redelijk glad asfalt, geloof ZOAB, met 80km/u 14 meter. De maten van de banden zijn 17" 2.25
Dit is dus naar mijn idee vrij weinig, 12 meter met alleen de achterrem.
Er kunnen maximaal achter 17" 2.75 banden achter, sta je dus sneller stil, want je hebt meer raakvlak.
Daarbij als je de voorrem ook gebruikt moet dit toch veel minder kunnen worden?
Ik denk, dat met een normale damesbrommer, met goede remmen, zowel voor als achter, en bredere banden, dus voor elke brommer, met 80km/u toch wel het remspoor beperkt moet blijven tot 15meter.
En auto is volgens mij, bijna het dubbele??
Dus als de voertuigeisen zwaarder worden, moet het toch nog binnen de veilige grenzen kunnen blijven.
Dit is bijna alles uit de brief, maar vind het bij nader inzien toch wel een redelijk brief, met toch wel goede feiten, gaat dus na editten opweg naar de KLPD aangezien redactie Blik op de weg geen commentaar gaf.
Maar ik vraag me af wat er nog meer gedaan kan worden, dus qua regels, omzeilen regels, protest, bezwaar etc.
Groeten:
Sebastian