Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #35651 - puch maxi 2-cilinder
|
Pagina 4 van 4
|
Dit topic is 13627 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
crosser10040 |
20-3-2006 21:53 |
Posts: 515 |
ik denk dat wanneer je de ontsteking bij een maxi precies gelijk zou zetten het toch nog altijd ietsje zou schelen en als dan de ene ontbrand hij zo hard mee getrokken wordt dat hij geen tijd krijgt om te ontbranden
en bij v8 staan ze ook allemaal iets na elkaar getimed zodat je steeds kracht op de as hebt
|
|
|
|
MT70-nolimit |
20-3-2006 21:58 |
Posts: 4322 |
v8 is veel anders, daar vallen 8 slagen verdeelt over 1 rpm, dus heeft niet met iets voor of na elkaar timen te maken is gewoon hoe de drijfstang opgebouwd is, vaak is het een volgorde van bijv. cilinder 1,5,2,6,3,7,4,8
Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 20-3-2006 om 21:59 uur.
|
|
gaat lang goed |
|
zundappchef |
20-3-2006 22:00 |
Posts: 4082 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
zoiets als dit dus?
afbeelding
precies dat ja
|
|
1000 v twin rotax biatch |
|
mulder |
20-3-2006 22:03 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
v8 is veel anders, daar vallen 8 slagen verdeelt over 2 rpm, dus heeft niet met iets voor of na elkaar timen te maken is ge?woon hoe de drijfstang opgebouwd is, vaak is het een volgorde van bijv. cilinder 1,5,2,6,3,7,4,8
Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 20-3-2006 om 21:59 uur.
|
|
|
|
Coza_Noztra |
20-3-2006 22:34 |
Posts: 257 |
Is het niet handiger om 2 drijfstangen op 1 krukastap te maken, 90 graden van elkaar af? Als je dan de 2e cilinder niet naast maar haaks ten opzichte van de 1e cilinder staand op het blok zet.. Het lijkt mij zeker mogelijk. Nadeel is dan wel dat je geen puch frame meer kan gebruiken, maar als je een 2 pitter kan bouwen kan je ook wel een framepie bouwen..
Dit bericht is gewijzigd door Coza_Noztra op 20-3-2006 om 22:37 uur.
|
|
If you kiss too much ass, you will choke in the shit |
|
User 927 |
20-3-2006 23:26 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
gewoon ontsteking op de linkerkant, maar dan steekt het gewoon wat meer uit.
wss wel koppelings verzwaren e.d., maar het zijn zeg maar 2 blokken tegen elkaar geplakt, en de krukassen aan elkaar, zodat je de ontsteking gewoon kan gebruiken
en dan gewoon starten mte kicken of aanlopen
Heb er al eerder es over nagedacht... Slecht idee
Het meeste vermogenswinst haal je als de ene zuiger op ODP is en de ander op BDP is, verder zou ik een electronische ontsteking van een 2 cilinder 2-takt pakken ipv 2 van die verrotte puch dingen samen te braaien.
Plus je zult de koppeling aan moeten passen denk ik, zeker omdat je vanaf een veel lager toerental power hebt.
Aanlopen gaat je niet lukken met 2 cilinders, teveel compressie
Ook zul je een spruitstuk aan moten passen, een uitlaat aan moeten passen en er voor zorgen dat alles lucht dicht zit en de carterruimtes niet met elkaar in verbinding komen (vanwege wervelingen en dergelijke)
Verder wens ik je alle succes van de wereld. Ben benieuwd.
Maargoed, verder is het vrij moelijk, je zult een krukas op maat moeten laten maken, wat een heel duur geintje is.
Edit:
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
[...]
waarom zou dit onregelmatig lopen??? als ze gelijkmatig lopen krijg je het 'harley effect' die zuigers gaan ook tegelijk omhoog en omlaag.
...
die 2 aan elkaar zonder slinger is heel moeilijk, maar moet wel te doen zijn met professioneel gereedschap, we kunnen krukas dan ook richten (bij dat bedrijf kunnen ze ook krukassen maken, en die zijn dan dus ook uitgelijnd)
Harley is een V-twin... cilinder staan in V vorm en daardoor heffen ze elkaars stoten op. Omdat alle krachten van links en rechts hetzelfde zijn heffen ze elkaar op. Bij een puch heb je dit niet en is het ook niet te realiseren.
En een krukas richten is niet genoeg om er 2 aanelkaar te kunnen maken
Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 20-3-2006 om 23:29 uur.
|
|
|
|
cmtheman |
20-3-2006 23:30 |
Posts: 2710 |
mijn idee was dus 1 lange krukas en dan blok verlengen, wat heel goed mogelijk is, maar een 2de cilinder boven op het blok zetten, en dan 2 drijfstangen in dezelfde krukas zou ook nog een optie kunnen zijn (net zoals met harleys, 2 cilinders erop).
het maken is geen probleem, dat kan me maat gewoon gratis doen, maar het moet wel goed natuurlijk.
uitlaten pas maken en spruitstuk zie ik vaak genoeg op het forum, dus is wel te doen denk ik.
maar waarom zou je meer vermogen hebben als ene cilinder in ODP zit en ander in BDP???
als de zuigers tegelijk op en neer gaan zou het toch evenveel vermogen moeten hebben, ik snap de denkwijze ff nie
en aanlopen met 2 cilinders is idd zwaar, maar zeker niet onmogelijk
|
|
ZAC #802, KNMV #82 |
|
User 927 |
20-3-2006 23:40 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
mijn idee was dus 1 lange krukas en dan blok verlengen, wat heel goed mogelijk is, maar een 2de cilinder boven op het blok zetten, en dan 2 drijfstangen in dezelfde krukas zou ook nog een optie kunnen zijn (net zoals met harleys, 2 cilinders erop).
het maken is geen probleem, dat kan me maat gewoon gratis doen, maar het moet wel goed natuurlijk.
uitlaten pas maken en spruitstuk zie ik vaak genoeg op het forum, dus is wel te doen denk ik.
maar waarom zou je meer vermogen hebben als ene cilinder in ODP zit en ander in BDP???
als de zuigers tegelijk op en neer gaan zou het toch evenveel vermogen moeten hebben, ik snap de denkwijze ff nie
en aanlopen met 2 cilinders is idd zwaar, maar zeker niet onmogelijk
Puch slipt al door met 1 cilinder aanlopen...
En omdat als 1 zuiger op ODP staat en de ander op BDP je dus geen dode zone in je toeren gebied krijgt (je rijd anders op koppel, niet op toeren). 1 ontsteekt, drukt 2 omhoog. 2 ontsteekt, drukt 1 omhoog. Hierdoor heb je een veel fellere gasreactie, en je zult een goed hoogtoerige setup kunnen maken met een zware vertanding voor een hoge top.
Verder krijg je met 2 cilinder op 1 ontstekingstijdstip problemen door de kracht die op de kruk komt te staan. Die word iedere keer keihard omlaag gedrukt door de ontbranding van 2 cilinders tegelijk, end aarna moeten er 2 zuigers door 1 vliegwiel weer omhoog gedrukt worden. Dit scheelt veel vermogen omdat dit veel kracht kost voor het vliegwiel. Of je moet een zwaar vliegwiel nemen, waardoor je weer nauwelijks gasreactie hebt. Hoe dan ook zal het voornamelijk op koppel lopen, en toeren maken zal neit kunnen door de trillingen.
|
|
|
|
Dit topic is 13627 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 4
|
|