Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wielgrootte

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1182 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #35408 - Wielgrootte
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bart de scootergek 10-3-2006 13:23 Print reply

Posts: 8916
heeft alles te maken met de wielomtrek, dus inch maakt niet eens zoveel uit.

kijk, ik heb ermee gerekend met mijn xr, weet de waarden niet uit me hoofd dus zijn niet kloppend. mijn crosswiel heeft een wielomtrek van bijvoorbeeld 2000mm, dus per rondje legt je wiel 2000mm af, nu leg ik er mijn sm-wiel in, die heeft een kleinere wielomtrek omdat het 17" is en een plattere band heeft, die wielomtrek is 1800mm, ik leg dus per rondje minder afstand af aangezien de tandwielverhouding gelijk blijft.

in principe gaat de snelheid dus omlaag als je een kleiner wiel plaatst, maar het hoeft dus niet.

voorbeeldje, mijn ex-typhoon had een 10" wieltje, maar met een uber hoge band, die wielomtrek was exact hetzelfde als een 13" nrg velg, omdat die nrg velg een veel plattere band had. hier is de band dus de bepalende factor, en niet de velgdiameter.

zo, genoeg geluld, zal wel duidelijk zijn enzo.
 
Honda RC-33
honda_freak 10-3-2006 13:29 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
heeft alles te maken met de wielomtrek, dus inch maakt niet eens zoveel uit.

kijk, ik heb ermee gerekend met mijn xr, weet de waarden niet uit me hoofd dus zijn niet kloppend. mijn crosswiel heeft een wielomtrek van bijvoorbeeld 2000mm, dus per rondje legt je wiel 2000mm af, nu leg ik er mijn sm-wiel in, die heeft een kleinere wielomtrek omdat het 17" is en een plattere band heeft, die wielomtrek is 1800mm, ik leg dus per rondje minder afstand af aangezien de tandwielverhouding gelijk blijft.

in principe gaat de snelheid dus omlaag als je een kleiner wiel plaatst, maar het hoeft dus niet.

voorbeeldje, mijn ex-typhoon had een 10" wieltje, maar met een uber hoge band, die wielomtrek was exact hetzelfde als een 13" nrg velg, omdat die nrg velg een veel plattere band had. hier is de band dus de bepalende factor, en niet de velgdiameter.

zo, genoeg geluld, zal wel duidelijk zijn enzo.


Mee eens, je moet eigenlijk kijken naar de buitenste omtrek, want deze is de bepalende factor van de afgelegde afstand per rotatie. Maar in die zin heb je bij een groter wiel, een grotere afgelegde afstand per omwenteling en dus een hogere snelheid. Omdat een groter wiel ook een grotere arm heeft van het wegdek tot het middelpunt en het aantal Nm even groot zal blijven, zal de kracht die je uitoefent op het wegdek kleiner zijn en zo trek je dus minder snel op.

 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Henk-88 10-3-2006 13:47 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rensmx
Ik had vandaag een discussie met een vriend van me over de wielgrootte. Hij zij dat als je kleinere wielen had de brommer een stuk harder optrok..
Is dat nou zo of is dat mara gelul?



Een kleiner achterwiel (kleinere wielomtrek) levert snellere acceleratie op.

Elke aanpassing aan de overbrengingsverhouding levert een verandering in acceleratie op. (Of het nou v??r of in de versnellingsbak of er na (tandwielen secondaire overbrenging of achterwielomtrek geschiedt.)

Zelfs een kleiner voorwiel zal helpen idd maar alleen omdat 'ie minder weegt. 'Een stuk harder' optrekken lukt dus maar alleen met 'een stuk kleiner' achterwiel.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 1121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved