wie kan me duidelijk uitleggen hoe het balhoofd in een racer (rieju rs2/aprilia rs) in elkaar zit, wanneer er speling op ontstaat, hoe je dit voelt en vooral hoe je het verhelpt?
alvast bedankt
Quote:Oorspronkelijk gepost door: zeno
Ja misschien een beetje noob vraag..
wie kan me duidelijk uitleggen hoe het balhoofd in een racer (rieju rs2/aprilia rs) in elkaar zit, wanneer er speling op ontstaat, hoe je dit voelt en vooral hoe je het verhelpt?
alvast bedankt
Speling merk je door je voorrem in te knijpen en je brommer achtereenvolgens vooruit en achteruit te duwen/schudden. Als je dan merkt dat je hem een stukje kan bewegen (niet door de vering) heb je speling. Het voelt als een 'tikje'.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: zeno
Ja misschien een beetje noob vraag..
wie kan me duidelijk uitleggen hoe het balhoofd in een racer (rieju rs2/aprilia rs) in elkaar zit, wanneer er speling op ontstaat, hoe je dit voelt en vooral hoe je het verhelpt?
alvast bedankt
voelen doe je het al heel gemakkelijk door je voorrem in te knijpen en dan de brommer naar voren te drukken, voel je een soort "knik" dan moet je warschijnlijk je bahoofd bijstellen. als het al iets meer is kun je ook daadwerkelijk zien dat je voorvork in een andere hoek gaat staan terwijl je dit trucje uitoefend
Aanspannen doe je meestal met behulp van een haaksleutel (bij honda tenminste) Met die haaksleutel draai je en soort moer aan je balhoofd strakker waardoor de speling verdwijnt.
voelen doe je het al heel gemakkelijk door je voorrem in te knijpen en dan de brommer naar voren te drukken, voel je een soort "knik" dan moet je warschijnlijk je bahoofd bijstellen. als het al iets meer is kun je ook daadwerkelijk zien dat je voorvork in een andere hoek gaat staan terwijl je dit trucje uitoefend
Aanspannen doe je meestal met behulp van een haaksleutel (bij honda tenminste) Met die haaksleutel draai je en soort moer aan je balhoofd strakker waardoor de speling verdwijnt.
niet te strak draaien . want dan draait je stuur niet meer (soepel)
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
gewoon voorrem in knijpen en brommer vooruit/achteruit duwen dan voel je vanzelf dat hij heen en weer 'tikt'.
als er speling op zit moet je die lagercup wat strakker zetten. als hij dan te strak draait en als je hem los draait er speling op zit, moet je niet nieuwe lagertjes hebben.
kijk ook even als je een drempel met wat snelheid neemt, als je dan een rare tik voelt in je stuur zeg maar, moet je er ook naar kijken, dan kan de speling zo klein zijn dat je het niet voelt met rem in naar voor naar achter, of dan heb je andere speling.
Onderdelen te koop HONDA, totalew leegeverkoop, hoeft niet veel te kosten. Inbox onder het ambitieuse motto: Je weet maar nooit.
oke, dank je wel,
maar is het nou echt een typisch teken van een afgeragte brommer? als ik een racer koop, en er zit wat speling op balhoofd, direct niet doen?
Quote:Oorspronkelijk gepost door: zeno
oke, dank je wel,
maar is het nou echt een typisch teken van een afgeragte brommer? als ik een racer koop, en er zit wat speling op balhoofd, direct niet doen?