Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - schakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 844 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #35347 - schakelen
Pagina 7 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

honda_for_life.com 7-3-2006 0:20 Print reply

Posts: 4176
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Moet je op een wat lager toerental terug schakelen en / of de koppeling rustiger laten opkomen


of niet terugschakelen


rij je stapvoets in z'n 4 ofzo wil je weer sneller gaan rijden ben je half uur bezig om op top te komen
 
The otaku has spoken! | Front tegen skoeters | www.anime4all.eu | WTF is een z-tec (ford)?
-XyS- 7-3-2006 0:20 Print reply
Posts: 609
valt eerder uit dan
 
vroeeemmmmMmMmmmmmmM
mr200r 7-3-2006 0:58 Print reply
Posts: 5122
Toch zou ik oefenen op een oude brommer het gaat ook om remmem -bochten-terugschakkelen enz.
Ga op een parkeer terein een dagje oefenen met een tzr beginnen is zonde je gaat toch op je bek in het begin en op je bek gaan met een tzr of een mtx ofzo scheelt veel geld.
 
mr200r
Bopmorn 7-3-2006 7:16 Print reply

Posts: 1502
het is echt geen rocketsience dta schakelen, je rijd zo weg als je het principe kent
op ze hoogst ben je 5 min bezig
trouwens je hebt toch ook wel eens op een fiets gereden met versnellingen? nou zo werkt het ook
 
Royal Club 7-3-2006 8:20 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Toch zou ik oefenen op een oude brommer het gaat ook om remmem -bochten-terugschakkelen enz.
Ga op een parkeer terein een dagje oefenen met een tzr beginnen is zonde je gaat toch op je bek in het begin en op je bek gaan met een tzr of een mtx ofzo scheelt veel geld.


nee man das zonde van benzine
gewoon raggen ermee en dan leer je het wel

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
mblover 7-3-2006 10:24 Print reply

Posts: 5391
Dat je perse op je bek gaat in het begin is natuurlijk onzin!!!

Mja, afgelegen plek/parkeerterrein/industrieterrein of whatever waar er weinig kan gebeuren is natuurlijk wel beter.
Maak er verder geen al te groot probleem van, in feite stelt het in de praktijk niet zoveel voor ALS je de theorie kent.

Ik reed de eerste keer ook zo weg, was wel met 70cc en dat rijd imho wat makkelijker omdat het niet zo gauw af slaat.

Op tzr zitten de versnellingen zo: 1N23456 en de 1 is naar beneden vanuit de neutraal en de rest dus omhoog vanuit de neutraal

Zet hem in z'n vrij (op contact zetten, groene lampje met die N moet gaan branden in je cockpit)
staat hij er nog niet in: Ga op de brommer zitten (is makkelijkste) en tik je pedaaltje omlaag, als je hem voelt klikken doe je dat nog een keer, net zo lang tot het niet meer gaat. Wel ondertussen opletten dat bij het omlaag tikken steed het schakelpedaaltje in de middenstand terug komt (gaat vanzelf als je je voet ervanaf haalt)

Zet je benzinekraan open (als hij nog niet open stond, ik heb hem altijd open staan bij m'n tzr)
Start hem (zwarte knopje bij je rechterhandvat, onder de rode noodstop)
Als hij niks doet als je op de startknop drukt dan moet je ff opletten dat je de noodstop niet ingedrukt hebt staan, heb ik ook ervaring mee.
Als hij niet goed wil starten moet je was gas geven bij het starten, en als dat ook niet lukt moet je de chocke gebruiken. De chocke is dat knopje bij je linkerhandvat wat om je handvat heen kan schuiven zeg maar, je kan hem traploos verzetten. Uit is naar voren, aan is naar achteren.

Als hij gestart is dan haal je de standaard eraf als je dat nog niet gedaan hebt (NIET VERGETEN ERAF TE HALEN, anders maak je kans op kennismaking met asfalt. (ja ik weet dat tzr beveiligd is maar dat is niet elke brommer en je moet dus niet op die beveiliging rekenen)

Zet hem in z'n 1, gewoon door pedaaltje naar beneden te schoppen. UITERAARD MET KOPPELING IN

Geef wat gas, gewoon een klein beetje en laat de koppeling gewoon RUSTIG opkomen. Dus niet in een keer loslaten (doe je dat wel in combinatie met iets teveel gas dan kan je bij een lichtere brommer als tzr nog wel op het achterwiel komen, of bij een hele brute tzr ook, 50cc tzr is daar te zwaar voor).
Slaat hij af, dan opnieuw proberen, gewoon iets meer gas.
Moet je meer veel gas geven voor je hem weg krijgt dan laat je de koppeling te snel opkomen en moet je proberen dat wat langzamer te doen.

Als je nu rijd dan geef je wat meer gas zodat ie wat toeren maakt. Als je dan wat toeren maakt dan moet je opschakelen.

Van de 1 naar de 2 schakelen doe je als volgt:
-Je rijd met wat toeren zodat je moet schakelen
-Je draait je gas dicht en trekt je koppeling in
-Je schopt je pedaal zover mogenlijk naar boven
-Je haalt je voet weer van het pedaal af (nja, gewoon niet meer aanraken)
-Je laat de koppeling los (kan sneller als bij het wegrijden) en geeft tegelijkertijd wat gas.

Vervolgens (van 2 naar 3, van 3 naar 4, van 4 naar 5, van 5 naar 6) is het hetzelfde als bij van 1 naar 2. Wel GOED in de versnelling schoppen anders wil hij er nog weleens uitschieten bij am6.

Terug schakelen:
-Je rijd met weinig toeren en je gas dicht, wss heb je ook je rem in (alhoewel, als het glad kan zijn laat ik heel vroeg gas los en rem ik het meeste op de motor)
-Je trekt je koppeling in
-stamp je pookje 1 keer helemaal naar beneden
-laat je de koppeling weer langzaam los.

Als je dan in de 2 aan komt rijden en je wil naar vrij, dan gewoon koppeling in en voorzichtig vanuit de 2 naar z'n vrij tikken heel klein tikje maar. Als je te ver gaat dan zit je in de 1 en moet je voorzichtig vanuit de 1 omhoog tikken.

Paar laatste dingetjes:
-een keer helemaal omhoog stampen is een versnelling omhoog.
-een keer helemaal omlaag stampen is een versnelling omlaag.
-tussen het schakelen je voet van schakelpedaaltje afhalen, zodat ie in de middenstand terug keert, anders kan je niet verder schakelen.
-Vanuit de vrij is de 1 naar beneden, vanuit de 1 schakel je omhoog verder.
-Naar de vrij toe kan vanuit de 2 en vanuit de 1 door voorzichtig een klein tikje te geven (dus NIET helemaal omhoog (vanuit de 1) of omlaag (vanuit de 2) want dan zit je in een andere versnelling) vanuit de 1 is iets makkelijker, en vanuit de 2 wil je nog weleens te ver stampen.
-Als je schakelt gas los laten, is beter voor je bak en koppeling gebruiken en niet als een lompe mongool maar wat rond liggen stampen want dan vern*uk je je bak.

(gebaseert op een ontgrensde tzr, maar begrenst is hetzelfde. Op andere brommers is het ook hetzelfde, alleen het aantal versnellingen kan anders zijn en de knoppen kunnen op andere plaatsen zitten.
Sommige brommers schakelen andersom, en sommige uitzonderingen hebben meerdere/andere neutraalstanden enzo.

Verder:
Schaam je NIET dat je moet leren schakelen. Iedereen met een schakelbrommer en/of een motor heeft het moeten leren, dus je hoeft je echt niet te schamen. Doe bovendien (zeker als je net begint met rijden) een beetje rustig aan en ga niet de held uithangen.

Kijk of je de eerste kilometers die je maakt op een beetje rustige wegen kan maken. Omdat je dan nog even moet wennen en het een en ander nog niet vanzelf gaat, is dat makkelijker dan in de spits rond rijden in een drukke stad en tot de conclusie komen dat je alleen al ogen tekort komt om het verkeer in de gaten te houden. (kleine kanttekening, ik kom net uit Almaty en ik zie dat beeld voor me, in Nederland is het behoorlijk wat minder erg maar als je net begint kan het nog steeds onoverzichtelijk zijn


Dit bericht is gewijzigd door mblover op 7-3-2006 om 10:27 uur.
 
Marko 7-3-2006 10:25 Print reply

Posts: 1521
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


kschakel pas 2 jaar zonder koppeling....


Naja weet je ik ben gewoon bang dat ik het sloop

En als je op je bek gaat als beginnende schakelaar
zal dat meestal niet door het schakelen zelf komen
maar doordat je met je voet de achterrem bedient ipv met je handen.

Zo ben ik ook een keer op me bek gegaan gewoon omdat ik te vol
op de voorrem ging en niet me achtterrem en toen tegen de rand
van een veerooster knalde en ging vliegen.
(fietspad was weg gehaald dus het was een rand van
25cm hoog opzich wel te doen met crosser
alleen toen was ik niet behendig genoeg)

Dus gewoon op de weg oefenen met bewust je achterrem te gebruiken
dan leer je het aan en zal je het in geval van nood automatisch doen.

Dit bericht is gewijzigd door Marko op 7-3-2006 om 10:32 uur.
 
Al zit men qua mankracht nog zo krap, met het schrijven van een bonnetje is men zeer rap.
mblover 7-3-2006 10:27 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marko
[...]


Naja weet je ik ben gewoon bang dat ik het sloop




Weet je wat het is, Rez rijd met degelijke kawa blokken, am6 kan volgens velen makkelijker kapot.

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 7-3-2006 om 10:32 uur.

edit:
Marko merkt iets op over de rem. Heeft hij gelijk in. Misschien is het zelfs makkelijk om op een afgelegen stukje ff noodstops te oefenen.

Hard remmen doe je door redelijk rustig je remhendel redelijk ver in te knijpen op gevoel. Knijp je hem als reflex vol in dan ga je gegarandeerd onderuit, zeker met die idiote remmen op een tzr.

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 7-3-2006 om 10:35 uur.
 
zeno 7-3-2006 10:28 Print reply

Posts: 1595

wow... die post mag van mij 5dubbel tellen


Dit bericht is gewijzigd door zeno op 7-3-2006 om 10:28 uur.
 
bier drinken en kut roepen
Marko 7-3-2006 10:32 Print reply

Posts: 1521
ja ja heb em al wat zinvoler gemaakt

en ik rij met derbi blokje
maar vind het gewoon zonde alleen als ik snel weg moet
of aan het crossen ben wil ik nog wel powershiften

Dit bericht is gewijzigd door Marko op 7-3-2006 om 10:33 uur.
 
Al zit men qua mankracht nog zo krap, met het schrijven van een bonnetje is men zeer rap.
gsmmtje 7-3-2006 23:29 Print reply

Posts: 774
dus schakelen zonder koppeling kan bes?

maar je moet sowieso wel de koppeling indrukken tijdsen het terugschakelen
 
mblover 7-3-2006 23:38 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gsmmtje
dus schakelen zonder koppeling kan bes?

maar je moet sowieso wel de koppeling indrukken tijdsen het terugschakelen


hem in een andere versnelling krijgen gaat wel ja, maar het is niet zo geweldig voor je blok...
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 7-3-2006 23:41 Print reply

Posts: 10560
terugschakelen zonder koppeling wil prima zonder te forceren , gewoon laten uitrollen , en dan heel iets gasgeven en terugtikken .
heb pas een maand zonder koppeling gereden omdak te lui was een koppelingshendel te halen

ik ik rijd regelmatig zonder koppeling , maar omdat mijn brommer de laatste tijd onderin redelijk dood is ben ik met (slippende) koppeling een stuk sneller op top
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
mr200r 7-3-2006 23:42 Print reply
Posts: 5122
In de handleiding van een yamaha R1 staat ook hoe je het voertuig
moet berijden.
Kun je van niemand een schakel lenen?
Voor een tydje.
 
mr200r
Sr eunt Wo0t 10-3-2006 13:47 Print reply

Posts: 413
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxxxx
haha schakelen leer je zo or
is wel makelijk als je eerst vraagt ja
starten (duuuh)
koppeling inknijpen (das dat ding aan linkerkant van je stuur)
zet je em in zn 1 (linkervoer zit pedaaltje)
geef je heel klijn beetje gas en laat je koppeling langzaam opkomen
geef je dot gas tot ie beetje toeren heeft gemaakt
laat je gas los en knijp je koppeling weer in zet je em in zn 2 en zo gaat ie verder

wel ff handig dat je ff van tevoren vraagt want ik kon dus ook niet schakelen en moest dr meteen 20km mee rijden
was ook niks gezegd van hoe je moet schakelen tegen mij alleen dat zn 1 naar beneden was
dus in zn 1 reed ik netjes weg
ging ik dr vanuit dat zn 2 onder zn 1 zat dus ik koppeling inknijpen en weer naar beneden proberen te schakelen kon niet ik super hard op dat ding stampen en mn oom super hard lachen (reed naast me op de motor)
ben toen maar ff aan kant van de weg gestopt en heeft ie me ff uitgelegd

PS
weet niet waar welke versnel;ling zit bij tzr is wel eens verschillend bij mij is 1e versnel;ling naar beneden maar kan ook naar boven zijn en dan rest naar beneden



hij moet wel uitkijken met wegrijden want die koppeling van zo'n tzr die lost in een keer met een redelijke schok (am6 blok) dus er is GEEN sprake van je koppeling rustig laten opkomen want hij pakt van het ene op het andere moment. en dan nog iets, zo'n blok wil nog weleens uit zijn versnelling schieten als je een beetje sportief over wat heuveltjes rijd dus daar moet je niet van gaan schrikken als dat gebeurd want als je daar van schrikt, en je kunt niet schakelen kun je goed hard op je plaat gaan dus uitkijken!

 
Did u poop a virgin, cuz man that shit is tight!

Dit topic is 6571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved