Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #35316 - Schijfremmen
|
Pagina 6 van 9
|
Dit topic is 6989 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
zx7r |
5-3-2006 16:19 |
Posts: 3868 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
[...]
ja, bij van die classics
bijvoorbeeld de xl500, de van veen kreidlers ed.
|
|
|
|
Remco RS |
5-3-2006 16:20 |
Posts: 11463 |
Voordeel van de schijfrem is dat de remkracht evenredig met de drukkracht van de blokken en dat de dosering dus erg makkelijk is. Nadeel is dat de drukkrachten vrij groot moeten zijn om enige vertraging van betekenis te hebben, zodat in auto's met schijfremmen altijd een rembekrachtiger moet zitten. Dit in tegenstelling tot trommelremmen, die een zelfversterkend effect kennen, waardoor de bedieningskracht minder kan zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem
|
|
|
|
zx7r |
5-3-2006 16:20 |
|
Joostvdw |
5-3-2006 16:20 |
Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
dan doen ze toch gaatjes in de schijf, want dat was voor de vuilafvoer .
[...]
ik vroeg je net iets, bedenk dat argument nou eens.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 5-3-2006 om 16:19 uur.
en de remklauw dan? die word ook vies en gaat vastzitten
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
bart de scootergek |
5-3-2006 16:20 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Evilmex
[...]
Op een auto doen ze het meestal achter omdat je daar nie zoveel remvermogen nodig hebt,
Schijfremmen zijn wel degelijk beter, maar moet ff in zon stom boek opzoeken wrm precies
nou, in mijn schoolboeken staat iig dat schijfremmen nauwelijks beter remmen.
ik doe hts auto-techniek, dus denk niet dat die boeken fout zijn
|
|
Honda RC-33 |
|
tsxj oran |
5-3-2006 16:21 |
Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
Voordeel van de schijfrem is dat de remkracht evenredig met de drukkracht van de blokken en dat de dosering dus erg makkelijk is. Nadeel is dat de drukkrachten vrij groot moeten zijn om enige vertraging van betekenis te hebben, zodat in auto's met schijfremmen altijd een rembekrachtiger moet zitten. Dit in tegenstelling tot trommelremmen, die een zelfversterkend effect kennen, waardoor de bedieningskracht minder kan zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem
waarom dan geen luchtdruk remmen op je auto als er een rembekrachtiger tussen moet zitten?
|
|
oud |
|
Evilmex |
5-3-2006 16:21 |
Posts: 4458 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
nou, in mijn schoolboeken staat iig dat schijfremmen nauwelijks beter remmen.
ik doe hts auto-techniek, dus denk niet dat die boeken fout zijn
ligt er ook maar aan wat voor trommel rem je hebt, een enkele zuiger zal zkr niet beter remmen, maar een dubbelwerkende remt al veel beter
|
|
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is? |
|
zx7r |
5-3-2006 16:23 |
Posts: 3868 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Evilmex
[...]
ligt er ook maar aan wat voor trommel rem je hebt, een enkele zuiger zal zkr niet beter remmen, maar een dubbelwerkende remt al veel beter
en we hebben het nu over schijfremmen in het algemeen dus ook enkel zuiger
|
|
|
|
Remco RS |
5-3-2006 16:26 |
Posts: 11463 |
maar waarom is volgens jullie schijfrem dan niet beter dan trommelrem?
en waarom wordt schijfrem dan veel vaker gebruikt dat trommelrem?
|
|
|
|
tsxj oran |
5-3-2006 16:28 |
Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
maar waarom is volgens jullie schijfrem dan niet beter dan trommelrem?
en waarom wordt schijfrem dan veel vaker gebruikt dat trommelrem?
onderhoudsvriendelijker, het kan met minder ruimte in beslag nemen meer remkracht uitoefenen(door bijv dubbelzuigerige remklauwen of meerderen remklauwen)
|
|
oud |
|
bart de scootergek |
5-3-2006 16:29 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
maar waarom is volgens jullie schijfrem dan niet beter dan trommelrem?
en waarom wordt schijfrem dan veel vaker gebruikt dat trommelrem?
dan kom je op het hele punt, er word voor een schijfrem gekozen omdat het makkelijker en goedkoper is met onderhoud. het neemt minder ruimte in en er zijn vast nog wat voordelen. maar wat ik al zei, grote zware vrachtwagens en bussen rijden er nog steeds mee, dus slecht remmen doet het niet.
maar een schijfrem remt per defenitie niet beter dan een trommelrem, en daar ging het om.
|
|
Honda RC-33 |
|
tsxj oran |
5-3-2006 16:31 |
Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
dan kom je op het hele punt, er word voor een schijfrem gekozen omdat het makkelijker en goedkoper is met onderhoud. het neemt minder ruimte in en er zijn vast nog wat voordelen. maar wat ik al zei, grote zware vrachtwagens en bussen rijden er nog steeds mee, dus slecht remmen doet het niet.
maar een schijfrem remt per defenitie niet beter dan een trommelrem, en daar ging het om.
vrachtwagens en bussen rijden ermee, door die fading omdat die op luchtdruk remmen rijden, met luchtdruk kan je veel meer kracht uitoefenen op een remblok(tegen de schijf) en dat is bij een vrachtwagen van 50 ton wel nodig, en een schijf word dan ook fucking heet en daar gebruiken ze bij vrachtwagens VAAK schijven
|
|
oud |
|
Remco RS |
5-3-2006 16:31 |
Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
dan kom je op het hele punt, er word voor een schijfrem gekozen omdat het makkelijker en goedkoper is met onderhoud. het neemt minder ruimte in en er zijn vast nog wat voordelen. maar wat ik al zei, grote zware vrachtwagens en bussen rijden er nog steeds mee, dus slecht remmen doet het niet.
maar een schijfrem remt per defenitie niet beter dan een trommelrem, en daar ging het om.
ik bedoelde ook niet per definitie , maar in het algemeen
mja boeiend
Dit bericht is gewijzigd door Remco RS op 5-3-2006 om 16:32 uur.
|
|
|
|
Joostvdw |
5-3-2006 16:32 |
Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
dan kom je op het hele punt, er word voor een schijfrem gekozen omdat het makkelijker en goedkoper is met onderhoud. het neemt minder ruimte in en er zijn vast nog wat voordelen. maar wat ik al zei, grote zware vrachtwagens en bussen rijden er nog steeds mee, dus slecht remmen doet het niet.
maar een schijfrem remt per defenitie niet beter dan een trommelrem, en daar ging het om.
niet per definitie nee, maar meestal als trommelremmen en schijfremmen worden vergeleken is het een slechte oude trommel met (aftermarket) schijfremset
bijvoorbeeld het simpele voorbeeld van MT trommelrem en MB schijf, de MT trommelrem is gewoon kut, een andere klasse dan de MB schijf, maar een dubbel oplopende grote trommel van een kreidler ofzo heeft evenveel/meer remkracht dan een MB schijf
het ligt er dus maar net aan wat je met wat vergelijkt.
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
bart de scootergek |
5-3-2006 16:32 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
[...]
ik bedoelde ook niet per definitie , maar in het algemeen
mja boeiend
Dit bericht is gewijzigd door Remco RS op 5-3-2006 om 16:32 uur.
je had het moeten onderbouwen, want je riep maar iets in het rond. daarom ging ik de discussie aan.
wat bedoel je met in het algemeen?
|
|
Honda RC-33 |
|
Dit topic is 6989 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 6 van 9
|
|