Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - verbruik bij een bepaalde snelheid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 855 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #35285 - verbruik bij een bepaalde snelheid
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1934 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tzr Madness 2-3-2006 20:56 Print topicpost

Posts: 4656
Hey ik had dus net een discussie met iemand over het verbruik van een motor bij een bepaalde snelheid..... Hij beweerd dat een auto over een bepaalde afstand minder verbruikt als de auto langzamer rijdt. Ik zeg dus dat een auto alleen extra benzine/diesel nodig heeft voor het accelereren. Dit komt er dus op neer dat een auto die harder rijdt eerder op bestemming is en dus al eerder zijn motor heeft uitgezet waarna de auto dus niets meer verbruikt, in tegenstelling tot de auto die nog onderweg is.....mijn conclusie is dan ook dat het verbruik van een sneller rijdend gemotoriseerd voertuig gelijk is aan het verbruik van een langzamer rijdend gemotoriseerd voertuig, mits er met een constant toerental gereden wordt, bijvoorbeeld de ene auto rijdt 80 bij 3000 rp/m in zn 3 en de andere auto rijdt 100 bij 3000 rp/m in zn 4. Alleen het accelereren zou een klein extra verbruik zijn voor het snelle verkeer.

wie heeft er volgens jullie gelijk?
 

bart de scootergek 2-3-2006 20:59 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tzr Madness
Hey ik had dus net een discussie met iemand over het verbruik van een motor bij een bepaalde snelheid..... Hij beweerd dat een auto over een bepaalde afstand minder verbruikt als de auto langzamer rijdt. Ik zeg dus dat een auto alleen extra benzine/diesel nodig heeft voor het accelereren. Dit komt er dus op neer dat een auto die harder rijdt eerder op bestemming is en dus al eerder zijn motor heeft uitgezet waarna de auto dus niets meer verbruikt, in tegenstelling tot de auto die nog onderweg is.....mijn conclusie is dan ook dat het verbruik van een sneller rijdend gemotoriseerd voertuig gelijk is aan het verbruik van een langzamer rijdend gemotoriseerd voertuig, mits er met een constant toerental gereden wordt, bijvoorbeeld de ene auto rijdt 80 bij 3000 rp/m in zn 3 en de andere auto rijdt 100 bij 3000 rp/m in zn 4. Alleen het accelereren zou een klein extra verbruik zijn voor het snelle verkeer.

wie heeft er volgens jullie gelijk?



hoe harder je rijd, hoe meer weerstand je moet overwinnen, hoe meer vermogen er gevraagd word aan je motor en dus zuip je meer als je harder rijd.

diegene die constant 80 rijd verbruikt minder dan diegene die constant 100 rijd. benzineverbruik is niet alleen verbonden aan toerental, maar aan veel meer dingen, en onder andere dus het gevraagde motor vermogen.
 
Honda RC-33
jupiler 2-3-2006 20:59 Print reply
Posts: 846
het klopt denk ik wel dat een auto bij 3000tpm en zn 4 bij 80 of een auto bij 3000tpm 100 rijdt de auto die 100 rijdt niets meer verbruikt.
Je zit trouwens wel met luchtweerstanden die hoger worden.


Ik lees bart zn reply en het gevraagde vermogen speelt idd natuurlijk ook mee.

Il denk daarom ook dat een auto met een 2.0l motor bv. zuiniger is dan een 1.3l


Dit bericht is gewijzigd door jupiler op 2-3-2006 om 21:01 uur.
 
BC DE BROEIKIPPE @ www.broeikippe.tk
daanmtx 2-3-2006 20:59 Print reply

Posts: 3759
Mijn vader's auto heeft een verbruik meter, bij sterk optrekken schiet ie omhoog tot 23 liter / 100 km (bergen in zwitserland.. )
en in Duitsland 180 met een verbruik van 12l / 100km...

reken maar uit
 
Honda VFR400R
Jarco 2-3-2006 21:00 Print reply

Posts: 4520
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



hoe harder je rijd, hoe meer weerstand je moet overwinnen, hoe meer vermogen er gevraagd word aan je motor en dus zuip je meer als je harder rijd.

diegene die constant 80 rijd verbruikt minder dan diegene die constant 100 rijd. benzineverbruik is niet alleen verbonden aan toerental, maar aan veel meer dingen, en onder andere dus het gevraagde motor vermogen.


dat wou ik net zeggen, als je harder rijdt heb je ook meer weerstand
Dus dat zuipt wel iets meer

 
Johnny B 2-3-2006 21:00 Print reply

Posts: 8381
is niet altijd zo
sommige auto's zijn zuiniger bij 90 km dan 80 km
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
mtlover 2-3-2006 21:01 Print reply

Posts: 2372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
Mijn vader's auto heeft een verbruik meter, bij sterk optrekken schiet ie omhoog tot 23 liter / 100 km (bergen in zwitserland.. )
en in Duitsland 180 met een verbruik van 12l / 100km...

reken maar uit
Juist, als je eerst 50 in de stad reed en daarna 130/140 zie je de distance-meter maar zo oplopen..
 
Lord_Vader 2-3-2006 21:02 Print reply

Posts: 1244
Als je langzaam rijdt, moet je meestal vaker schakelen, dat slurp benzine...

Maar aan de andere kant, als je versnelt met een bepaalde factor, dan neemt de weerstand vaak met 4 keer zo veel toe.

Stel je levert een mototkracht van 5000 N en gaat 2 keer snel rijden, de weerstand wordt dan niet 10000 maar iets van 25000 N de motor moet dus veel meer (25000 N) kracht gaan leveren voor een relatief 'minder' reslutaat
 
Tzr Madness 2-3-2006 21:02 Print reply

Posts: 4656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



hoe harder je rijd, hoe meer weerstand je moet overwinnen, hoe meer vermogen er gevraagd word aan je motor en dus zuip je meer als je harder rijd.

diegene die constant 80 rijd verbruikt minder dan diegene die constant 100 rijd. benzineverbruik is niet alleen verbonden aan toerental, maar aan veel meer dingen, en onder andere dus het gevraagde motor vermogen.


maar iemand die dus minder verbruikt laat zeggen 1:10 voor de snellere en 1:12 voor de slomere is dus later op zijn bestemming aangekomen. dit scheelt dus tijd en tijd is benzine
 
Tzr Madness 2-3-2006 21:03 Print reply

Posts: 4656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jupiler
het klopt denk ik wel dat een auto bij 3000tpm en zn 4 bij 80 of een auto bij 3000tpm 100 rijdt de auto die 100 rijdt niets meer verbruikt.
Je zit trouwens wel met luchtweerstanden die hoger worden.


Ik lees bart zn reply en het gevraagde vermogen speelt idd natuurlijk ook mee.

Il denk daarom ook dat een auto met een 2.0l motor bv. zuiniger is dan een 1.3l


Dit bericht is gewijzigd door jupiler op 2-3-2006 om 21:01 uur.


laten we aannemen dat het 2 exact dezelfde auto's zijn, wat bart bedoelde was dus het vermogen wat er extra bijkwam bij het gas wat je geeft (het vermogen dat je wenst)

 
bart de scootergek 2-3-2006 21:05 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tzr Madness
[...]


maar iemand die dus minder verbruikt laat zeggen 1:10 voor de snellere en 1:12 voor de slomere is dus later op zijn bestemming aangekomen. dit scheelt dus tijd en tijd is benzine



als 1 op 10 zijn gemiddelde verbruik is, zal hij bijvoobeeld over 100km 10 liter verbruiken, diegene die 1 op 12 rijd heeft over die afstand 12 liter verbruikt. ook al is die andere er sneller, het gemiddelde verbruik is lager.

je kunt ook werken met specifiek brandstofverbruik, misschien dat die andere dan wel zuiniger is.
 
Honda RC-33
Snackpens 2-3-2006 21:06 Print reply

Posts: 361
Hoe harder je gaat hoe meer wrijving. Dus kost de motor meer kracht -> meer benzine.
 
Suzuki pwr!
Tzr Madness 2-3-2006 21:07 Print reply

Posts: 4656
nouja het ging in eerste instantie over de 80 km/h zones van peijs wat ik dus dikke onzin vindt....als ze het stikstofoxide-gehalte in de lucht willen verminderen kunnen ze net zo goed al die oude autotjes betere katalysatoren inbrengen
 
Johnny B 2-3-2006 21:08 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tzr Madness
nouja het ging in eerste instantie over de 80 km/h zones van peijs wat ik dus dikke onzin vindt....als ze het stikstofoxide-gehalte in de lucht willen verminderen kunnen ze net zo goed al die oude autotjes betere katalysatoren inbrengen

ze zijn begonnen met roet filters in diesels
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Tzr Madness 2-3-2006 21:10 Print reply

Posts: 4656
ik vind het milieubeleid sowieso dikke onzin, doordat de 80 km/h zones niet goed zijn aangegeven is er meer kans op ongevallen. het zorgt ook voor een slechte doorstroming van het verkeer. op economisch vlak is het dus ook slecht want het transport moet vloeiend zonder problemen kunnen voorbewegen

we gaan toch allemaal wel een keer dood, en waarom genieten we dan niet van onze snelwegen...? over 100 jaar hebben ze misschien ook nog wel een apparaat uitgevonden die de stikstof-oxiden terug kan dringen who knows?

Dit bericht is gewijzigd door Tzr Madness op 2-3-2006 om 21:11 uur.
 
Johnny B 2-3-2006 21:12 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tzr Madness
ik vind het milieubeleid sowieso dikke onzin, doordat de 80 km/h zones niet goed zijn aangegeven is er meer kans op ongevallen. het zorgt ook voor een slechte doorstroming van het verkeer. op economisch vlak is het dus ook slecht want het transport moet vloeiend zonder problemen kunnen voorbewegen

natuurlijk is dat onzin,
het heeft geen zin om de snelheid om laag te brengen, ze kunnen beter de drempels weghalen want dat is optrekken afremmen, door dat optrekken en afremmen worden er weer meer vieze uitlaat gassen de wereld in gebracht
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren

Dit topic is 1934 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved