Hoi,
Op mijn 17e kocht ik mijn eerste brommer: een Zündapp KS50-540. Ding was “verbeterd” als de neten en had er destijds €400 voor betaald. Achteraf gezien teveel geld omdat die toch al een beetje rot was, maar heb er meer dan genoeg plezier voor teruggekregen. Ben er zelfs eens mee naar Normandië gereden!
Heb al heeel wat avonden en nachtjes aan sleutelen aan dat ding besteed, dus ik ken hem letterlijk helemaal van binnen en buiten.
Nu ben ik van plan om de brommer eens naar behoren op te knappen zodat het ook daadwerkelijk een apparaat wordt waarmee ik in het nieuwe verzekeringsjaar gezien wil worden. Het idee is dat hij in ieder geval vóór 1 mei af moet zijn
Aangezien ik al een tijd terug besloten had om hem nooit meer weg te doen, moest dit toch vroeg of laat gebeuren.
Zo zag hij er in het begin uit:
[img]http://img128.imageshack.us/img128/5306/zunzun230lh.jpg [/img]
[img]http://img339.imageshack.us/img339/1351/zunzun75vc.jpg [/img]
Setup was destijds een 70cc Eurocilindro cil met 20 mm carburateur. Dit is volgens mij ook de voornaamste reden waarom de dapp dringend aan revisatie toe was.
Na een tijdje was ik het zat en besloot ik om de brommer “op te knappen”. Aangezien het mijn allereerste opknapproject was, zat het eindresultaat boordevol “foutjes”:
De grootste fout is toch ongetwijfeld de bagger lak die ik erop gespoten heb. Bladerde links en rechts overal af en de velgen waren na 2 keer rijden al helemaal niet meer wit.
Na wat Esso rommelolie in de tank te hebben gegooid liep mijn cilinder vast. Dit was zo’n beetje het eind van mijn brommertijd. Ging me rijbewijs halen en was blij dat ik niet meer afhankelijk was van die tweetakt zooi.
Tja en na een tijdje gaat het toch jeuken hè! Zeker nu in de winter nu ik me eigen rot verveel enzo.
Daarom heb ik besloten om het ding maar eens de nodige liefde te gaan schenken die hij verdiend!
Doelstelling
Een mooie brommer bouwen! Ik ben niet van plan de brommer 100% origineel te maken, maar hij moet uiteindelijk gewoon “fatsoenlijk” ogen, dat is het voornaamste.
Tijdsduur
Hij moet vóór 1 mei 2006 af zijn
Kleurstelling
Zilver in combinatie met glans zwart. Frame zal matzwart worden.
Setup
- 50cc origineel
- 12mm bing
- jamarcol uitlaat
- contactpuntenontsteking
- toeter
Dat ze opgevoerd heerlijk zijn te rijden weet ik onderhand wel. Wil ook even afkloppen dat ik met dit beestje nooit de rollerbank heb mogen laten janken.
Zodra hij af is zal ik een mooi filmpje ervan schieten en dat zeker weten met jullie delen.
Foto-updates zullen in deze openingspost bijgehouden worden
Hier alvast een foto van de meest complete 540 die ik op het net tegenkwam:
Kan al meteen vertellen wat er nog mist aan de mijne: kuip, kettingkast en achterspatbord. Ik zal deze proberen te marktplaatsen. Iemand die deze toevallig nog heeft rondslingeren mag zeker contact met mij opnemen!
Alle opmerkingen/suggesties/kritiek is van harte welkom!
Fotoreportage
1 maart 2006
Allemaal vieze onderdeeltjes...
3 maart
Frame gespoten:
inclusief paar andere delen :
5 maart
blokje is klaar en zgan!
9 maart
Tank en zijkappen fatsoenlijk gespoten.
11 maart
Op eigen benen staan
13 maart
voorspatbord en koplamp gemonteerd:
9 april
Bijna af...
Zijaanzicht:
Kont:
Dit bericht is gewijzigd door R0bby op 21-6-2006 om 19:32 uur.