Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 70cc imi tunen (poortmappies?)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 934 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #3499 - 70cc imi tunen (poortmappies?)
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 854 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Siepie Wokkel 10-4-02?23:14 Print topicpost
Posts: 3888
heeft iemand voor mij een poortmap van een getunede imi, en kan iemand ff in simpele taal uitleggen hoe ik moet tunen, bv: uitlaatpoort breder is sneller optrekken ofzo

thx
 
-=[Feel the power of Derbi]=-

Rens 11-4-02?12:33 Print reply

Posts: 6863
de uitlaat poort kan je 67% van de boring breed maken enne zo hoog als je zelf wilt alleen als je te hoog gaat dan doet ie het nie meer
de inlaat kan je ook groter maken spannend he
 
achter de maan is alles beter
Rudy 11-4-02?14:07 Print reply

Posts: 3471
Uitlaatpoort omhooghalen=meer toeren

 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
-Michiel RS- 11-4-02?18:37 Print reply
Posts: 2803
Wow man, weet je wat je moet doen:

De uitlaatpoort 1cm hoger boren, dan maakt ie pas veel toeren joh !!

Alle skoetters gegarandeerd verrot
 
verwijderd 11-4-02?18:44 Print reply
Posts: 4082
:n :n :n :n :n :n :n :n :n :n :n :n
 
CrossMaster 11-4-02?19:16 Print reply
Posts: 729
wat kun je aan je zuiger tune? en hoe?
 
Hier_ben_ik - Administrator 11-4-02?19:38 Print reply

Posts: 8499
je kunt je zuiger tunen door er bijvoorbeeld aan de INLAATKANT een maan in te vijlen of gewoon de onderkant recht laten en dan een groot gat (niet te groot) aan de inlaatkant te maken...
 
Members zijn vervelend :-|
Neonlampje 11-4-02?20:15 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Michiel Ts70x?

Wow man, weet je wat je moet doen:

De uitlaatpoort 1cm hoger boren, dan maakt ie pas veel toeren joh !!

Alle skoetters gegarandeerd verrot

hmmmja, en boor dan direct ff een gat naast je bougie.. vet veel minder compressie, kan je zuiger lekker snel ronddraaien..

hehe neej had over msn al wat tips gegeven:
-aux poorten
-inltaat breder
-uitlaat groter
-timing van een malossi overnemen

en dan ga je echt hard!!!!
 
CrossMaster 11-4-02?20:39 Print reply
Posts: 729
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik?

je kunt je zuiger tunen door er bijvoorbeeld aan de INLAATKANT een maan in te vijlen of gewoon de onderkant recht laten en dan een groot gat (niet te groot) aan de inlaatkant te maken...

ok maar wat maakt het nu verschil een zuiger tune?
 
MB50TUNED 11-4-02?21:51 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: trunks?

wat kun je aan je zuiger tune? en hoe?



Ja extra poorten in je zuigerhemd maakt verschil, small end wordt beter gekoeld, en vermogens grafiek loopt wat anders. Ik ben er eigenlijk geen fan van voor vermogen, maar met een gietijzeren cilinder kan het zeker wel makkelijk zijn voor extra koeling.

Sommige mensen beweren dat dit veel meer vermoxen geeft net zoals AUXILARY INTAKES (damn nog niemand die de juiste naam kent.

Maar uiteraard haal je echte winst uit poorten aanpassen, en met name uitlaatpoort, de rest veziek je al snel. Blijf maar van je spoelpoorten af, extra voetpakking(en) of spacer maar niet aan kloten. Inlaat is meestal wel groot genoeg.

Je zuiger beter afwerken. Scherpe randen weghalen en een soort bevels aanbrengen.

Soms zit de zuiger voor de spoelgangen, je kan je zuiger daar aanpassen wat leid tot betere prestaties.

Je kan door de bovenkant van je zuiger iets aan te passen met dremel je timing verranderen (spoel + uitlaatpoorten)

Er zullen nog wel meer dingen zijn de je aan een zuiger kan doen, maar heb ik geen gereedschap voor.

Nog een klein dingetje; vrees nou eens een keer beheerst! Niet in een keer mm's weg vrrezen, maar kleine dingetjes, en kijk wat voor verschil het geeft, daar leer je veel meer van dan in 1 keeer te veel wegvrezen en cilinder verneuken.

Op de een of andere manier denken veel mensen groter is beter, maar dit gaat zeker niet altijd op.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Martijn 11-4-02?23:11 Print reply
Posts: 10000
zuiger raakt in onbalans door tunen...gaat er vanalles verrot... niet doen dus...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
MB50TUNED 12-4-02?10:13 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Martijn TS?...

zuiger raakt in onbalans door tunen...gaat er vanalles verrot... niet doen dus...


onzin, een imi zuiger is niet uitgebalanceert. Zelfs meteor niet. Alleen originele honda zuigers en misschien polini/malossi.

Je verziekt er dus weinig aan, hij kan zelfs beter in balans komen .

En dat er van alles verrot gaat is dus onzin. Aangezien minstens 50% hier met een niet uitgebalanceerde zuiger rijd. Het zou problemen kunnen geven, maar dit gebeurt bij toerentallen die je niet haalt met std ontsteking.

[This message is edited by MB50 TUNED on 12-4-02 10:19]
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 12-4-02?10:34 Print reply
Posts: 2499
Quote:
Originally posted by: MB50?TUNED

Quote:
Originally posted by: trunks?

wat kun je aan je zuiger tune? en hoe?



Ja extra poorten in je zuigerhemd maakt verschil, small end wordt beter gekoeld, en vermogens grafiek loopt wat anders. Ik ben er eigenlijk geen fan van voor vermogen, maar met een gietijzeren cilinder kan het zeker wel makkelijk zijn voor extra koeling.



wat je beter kan doen is kleine gaatje in je zuiger boren op de plaats van de spijl in de inlaat. Dan heb je ook koeling, maar toch een zuigergestuurde inlaat.

Ik had hier trouwens een tijdje geleden drie poortmappen gepost van een (naar 47mm uitgehoonde) kaio (zelde als eurokit) cilinder voor nsr. Deze had ik flink aangepast (voorste spoelpoorten, boostpoort, hemd, uitlaatpoort, inlaat). En hij zit er nu op en loopt, helemaal zonder stottergebied . Nu met 24mm. En hij trok op kracht met twv 16-42 in z'n 1 op het achterwiel . Die twv moet alleen zwaarder, omdat er normaal mee gereden moet worden (dus zorgen dat er geen overtoeren komen in z'n vier), en koppeling moet sterker gemaakt.

Wat je niet moet doen zonder andere dingen (spoelers) flink aan te passen, is de spijl uit de inlaat halen. Dit had ik ooit eens gedaan bij een cilinder en die ging daardoor vreselijk stotteren tussen de 5k-7k toeren.

Wat zeer veel uitmaakt is de uitlaatpoortvorm


poortmapjes even geupload (onderste lijn is bdc)

zo was hij

zo moest hij worden

zo is hij geworden


[This message is edited by Hans F. on 12-4-02 10:50]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 12-4-02?11:39 Print reply
Posts: 1054

Jij bedoelt net zoiets als wordt gedaan bij de spijl van een vlinderpoort?

Als je dat bedoelt is het wel iets heel anders, het enige wat je daarmee berijkt is dat je spijl beter wordt gesmeert.

De bedoeling van die gaten in je cilinderhemd is dat de lucht in je zuiger niet meer stistaat (om het ff simpel te zeggen). Doordat er daar meer lucht gaat stromen kan het bigend beter gekoeld worden.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 12-4-02?15:35 Print reply
Posts: 2499
ik bedoelde idd voor de smering tussen zuiger en wand. Want de vorige zuiger van m'n cross mt met 70imi cilinder is ooit eens op de inlaatspijl vastgelopen. Dus als daar geen groot of klein gaatje zit kan dat fout gaan.

Voor de smering en koeling van drijfstang en ruimte onder de zuiger zal je idd een groot gat moeten maken.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Dit topic is 854 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved