Quote: Originally posted by: trunks?
wat kun je aan je zuiger tune? en hoe?
Ja extra poorten in je zuigerhemd maakt verschil, small end wordt beter gekoeld, en vermogens grafiek loopt wat anders. Ik ben er eigenlijk geen fan van voor vermogen, maar met een gietijzeren cilinder kan het zeker wel makkelijk zijn voor extra koeling.
Sommige mensen beweren dat dit veel meer vermoxen geeft net zoals AUXILARY INTAKES (damn nog niemand die de juiste naam kent.
Maar uiteraard haal je echte winst uit poorten aanpassen, en met name uitlaatpoort, de rest veziek je al snel. Blijf maar van je spoelpoorten af, extra voetpakking(en) of spacer maar niet aan kloten. Inlaat is meestal wel groot genoeg.
Je zuiger beter afwerken. Scherpe randen weghalen en een soort bevels aanbrengen.
Soms zit de zuiger voor de spoelgangen, je kan je zuiger daar aanpassen wat leid tot betere prestaties.
Je kan door de bovenkant van je zuiger iets aan te passen met dremel je timing verranderen (spoel + uitlaatpoorten)
Er zullen nog wel meer dingen zijn de je aan een zuiger kan doen, maar heb ik geen gereedschap voor.
Nog een klein dingetje; vrees nou eens een keer beheerst! Niet in een keer mm's weg vrrezen, maar kleine dingetjes, en kijk wat voor verschil het geeft, daar leer je veel meer van dan in 1 keeer te veel wegvrezen en cilinder verneuken.
Op de een of andere manier denken veel mensen groter is beter, maar dit gaat zeker niet altijd op.
|