Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #34873 - Ram-air systeem
|
Pagina 9 van 11
|
Dit topic is 100155 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
richard3 |
7-8-2006 15:15 |
Posts: 5198 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]
Ik weet niet of het gaat werken allemaal maar als je persé wilt dan zou je op je gashendel twee gaskabels kunnen monteren met een koppelingetje die je bijv kunt bedienen met een soort knipperlichtschakelaartje zodat je met je duim kunt switchen.
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 7-8-2006 om 15:09 uur.
zou wel werken maar zou ik persoonlijk te omslachtig vinden
iedere x dat ding overzetten is nu ook niet je van het lijkt me ?
|
|
op naar de grote brommers |
|
-Tom- |
7-8-2006 15:33 |
Posts: 4151 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: richard3
[...]
zou kunnen
er doet zich ook een verhaal rond over een carb met 3 sproeiers
1 voor lage 1voor middel 1 voor hoge toeren
kan hier alleen helemaal niks over vinden
een kart carburateur werkt zo.
|
|
FTS Member |
|
Travel Fast |
7-8-2006 15:35 |
Posts: 486 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
[...]
een kart carburateur werkt zo.
Hier ga ik wat meer over zoeken, das een goeie.
Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 8-8-2006 om 15:57 uur.
|
|
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland |
|
Travel Fast |
8-8-2006 14:31 |
Posts: 486 |
Z�n RAM AIR is lastiger dan ik dacht, de afstelling is echt niet te doen. Ook met twee carb. blijft de afstelling rot. Dus gisteravond (onder het genot van biertje), hebben ik en mijn vrienden het volgende bedacht. Dit is puur theorie en zal in de praktijk moeilijk uit te voeren zijn door het missen van speciale onderdelen. Maar toch het is niet voor niets een PF.
De problemen waar je met RAM AIR tegen aan loopt zijn de volgende:
- De druk wordt pas op gebouwd boven de 45 km/u en is ideaal vanaf 72 km/u (1.6 bar).
- Lucht word niet/nauwelijks gefilterd.
- Veel brandstof verlies door slechte tegendruk
- Bij elk toerental is er een verschil in benzine aanvraag vanuit de carb. dit door het grote verschil in druk (0.8-1.8 bar)
Om z�n RAM AIR te laten werken moeten we bovenstaande zaken oplossen , dit kan door naar het gehele 2 tak proces te kijken, en daar waar nodig is dit aan te passen.
We beginnen met de inlaat vanaf de trechter. Na de trechter komt de lucht terecht in luchtfilterhuis. Vandaar uit moet de lucht doorstromen naar de carb waar het vermengt wordt met benzine. Dit mengsel gaat door de membraam kleppen naar de carter, normaal zou daarna door het vacuüm het mengsel door de spoelpoorten naar de cilinder gaan, waarna het detoneert, echter om de benzine aanvraag te kunnen regelen hebben we kleppen nodig zoals bij 4 takt. Via die klep komt het in de spoelpoorten en vandaar uit naar de cilinder. Om nu te zorgen dat deze druk niet verdwijnt heb je een tweede klep nodig om de uitlaat poort tegen te houden tot na de detonatie.
aan de hand van wat afbeelding probeer ik dit verhaal duidelijker temaken
Het mengsel stroom de carter in, via de inlaat klep stroom het mengsel de spoelpoorten in om daarna de cilinder te bereiken.
Het mengsel detoneerd, kleppen zijn beide dicht, druk word nu opgebouwd aan de inlaat kant.
Uitlaat klep open zich en de uitlaat gassen verlaten de cilinder
Ik blijf wel sceptische over RAM AIR dit omdat bij een Yamaha R1 maar 8 PK winst oplevert, dat is minder dan 0.7% van het totaal. Als je dit projecteerd op een bromfiets zal dit een niet meetbaar verschil geven. Maar als je het boevenstaande kan realiseren kom je uit op ongeveer 25/30% verschil. Dit zit hem vooral in het feit dat de timming beter word en er minder onverbrande benzine via de uitlaat verdwijnt.
PS foto's waren mislukt (te donker)
Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 8-8-2006 om 14:32 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 3-4-2008 om 19:16 uur.
|
|
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland |
|
richard3 |
8-8-2006 17:30 |
Posts: 5198 |
suzuki maakt er wel veel meer winst op heb ik gehoord
ik zal eens uitzoeken hoe hun dit hebben ontwikkeld
|
|
op naar de grote brommers |
|
-Tom- |
8-8-2006 18:28 |
Posts: 4151 |
moet je je eens afvragen, of ze werkelijk zo heel veel winst maken op 't ram-air systeem... Vaak hebben die dingen ook gewoon een (erg) goed berekende airbox. Dat scheelt ook al een berg (zoek maar eens op helmholtz resonator).
|
|
FTS Member |
|
richard3 |
9-8-2006 0:33 |
Posts: 5198 |
ik zie dat suzuki een winst behaald van 11 pk gemiddeld
niet erg veel dus
dus heel veel scheeld het niet
Dit bericht is gewijzigd door richard3 op 9-8-2006 om 0:37 uur.
|
|
op naar de grote brommers |
|
bart de scootergek |
9-8-2006 8:41 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: richard3
ik zie dat suzuki een winst behaald van 11 pk gemiddeld
niet erg veel dus
dus heel veel scheeld het niet
Dit bericht is gewijzigd door richard3 op 9-8-2006 om 0:37 uur.
en die 11 pk krijgen ze er ook niet bij onder de 100 km/u, dan ligt de snelheid wel ietsje hoger.
zoals eerder gezegt, ga eens stoeien met een berekende airbox, of iets anders leuks: pulsdrukvulling. daar heb ik op school ook mee gewerkt, het werkt erg leuk en vermogenswinst was erg duidelijk te zien. weet alleen niet of het werkt icm een membraan.
ik kan straks misschien wel wat meer info geven, moet nu ff werken.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 9-8-2006 om 8:42 uur.
|
|
Honda RC-33 |
|
Travel Fast |
9-8-2006 10:13 |
Posts: 486 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
en die 11 pk krijgen ze er ook niet bij onder de 100 km/u, dan ligt de snelheid wel ietsje hoger.
zoals eerder gezegt, ga eens stoeien met een berekende airbox, of iets anders leuks: pulsdrukvulling. daar heb ik op school ook mee gewerkt, het werkt erg leuk en vermogenswinst was erg duidelijk te zien. weet alleen niet of het werkt icm een membraan.
ik kan straks misschien wel wat meer info geven, moet nu ff werken.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 9-8-2006 om 8:42 uur.
Op een van de website vind ik dit erover:
1. Pulsdrukvulling
Pulsdrukvulling krijgt het benodigde drukvermogen uit de uitlaatgassen, maar er is tevens een mechanische aandrijving tussen de motor en de drukvulling. Deze vorm van drukvulling wordt vandaag de dag weinig meer toegepast.
Bron: http://www.turboplaz...website.aspx?pid=872
Dit systeem is in iedergeval toepasbaar op het 2tak systeem zoals door mij hierboven beschreven. De kleppen zijn hier "de mechanische aandrijving" Ik denk uberhaupt dat er meer vermogen te halen is uit aanpassen van de 2tak motor, slimer omgaan met brandstof, zodat je daar je vermogens winst uithaalt, daarbij is pulsdruk een goeie optie.
|
|
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland |
|
christianos |
9-8-2006 13:24 |
Posts: 20445 |
mumpf,het is mischien een beetje offtopic, maa rwe hebben het hier nu in het vermeerderen van het vermogen voor 2 takt, ik denk dat als je een goed injectiesysteem zou maken dat je een heleboel poortruimte anders zou kunnen gaan benutten
dmv benzine inspuiten in de kop, ik denk dat je daar nog leuke dingen mee kan doen als je het echt zou willen.
ik weet niet of een Di-tech pomp makkelijk om te bouwen is, maar het is denk ik voor een leuk projectje weld e moeite waard.
alleen, ze zijn erg zwak he, die pompjes?
|
|
|
|
christianos |
11-8-2006 15:29 |
Posts: 20445 |
eeh jeroen, je systeem werkt en lees ik daar nu 30% minde rverbruik en 40% meer vermogen?
hou ons niet langer in spanning
en het werkt dus goed??
dat zou geweldig nieuws zijn..
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 11-8-2006 om 15:30 uur.
|
|
|
|
Travel Fast |
11-8-2006 15:51 |
Posts: 486 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
eeh jeroen, je systeem werkt en lees ik daar nu 30% minde rverbruik en 40% meer vermogen?
hou ons niet langer in spanning
en het werkt dus goed??
dat zou geweldig nieuws zijn..
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 11-8-2006 om 15:30 uur.
Klopt, gisterenmiddag (was vrij) ben ik aan het stoeien gegaan met een clinder+kop van een grasmaaier (z'n 2 tak herrie ding), in deze cilinderkop zaten twee kleppen (zoals op de tekening). Deze set heb ik passend weten te maken voor NS1.
Daarna heb ik een extra stuk uit blok gefreest (aanstuuring nokken). In het blok heb ik een klein tandwiel op mijn krukas gezet die de kleppen aan sturen (zoals ongeveer op tekening).
Deze cilinder heeft een flens aansluiting voor de inlaat, bij een motorsloop heb ik een spruitstuk kunnen vinden voor het aansluiten van twee carbs. Deze (na wat aanpassing) erop gezet met twee carbs:
1. 18 mm keihin met 115 sproeier (voor 3000-8000 rpm)
2. 24 mm mikuni schuif met 240 sproeier
Deze aangesloten via de gaskabel met spiltsing (normaal voor olie en gas). Die van het standaard gas aangesloten op de keihin (met crossluchtfilter), die voor de olie pomp op de schuif carb, hieraan zit het RAM-AIR systeem (luchtdruk inlaat).
Geef ik half gas rij ik alleen op keihin, geef ik volgas rij ik met beide systemen.
Het lijkt simpel, maar ik ben een dikke dag bezig geweest met 4 vrienden om dit voor elkaar te krijgen. Hiermee aan getoond dat ramair incombinatie met kleppen wel voordeel opleverd. (PS foto's volgen maar ik krijg m'n camera op werk niet aan gang op K*T Emac)
|
|
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland |
|
christianos |
11-8-2006 16:04 |
Posts: 20445 |
OMG
dit kan je gaan verkopen
Ik kan het haast bijna niet geloven, hoe kan zoiets binnen 1 dag werken?
je werkt dus met 2 carbs, wat opzich nogal slim is aangezien je daarmee het gezeik met afstel probleem (redlijk) weet te omzeilen.
Ik vraag me alleen sterk af hoe lang dit gaat rijden, aangezien je nu je blok echt to the limits aan het brengen bent.
153 km/h op een 75 cc is niet niks, je hebt een enorme belasting, hoe ga jhe dta monitoren of neem je de gok?
Rijd ie ook rustig nog steeds lekker of heb je alleen nog maar de keus van hard rijden?
Kleppen die 14.000 toeren draaien kan bijna niet toch? die moeten gaan zweven als een gek, je hebt het principe van stoterstangen genomen, mijn c320 heeft dit ook, maar die heeft echt wel een max aan dit systeem hoor, die dingen beginnen bij ongeveer 10.000 toeren te zweven, hoe kan het dat jouwe dat niet doen?
Je onsteking kan toch ook niet 1,2,3 14k aan?
je moet me nog veel uitleggen om me te overtuigen, het klinkt me net iets TE gemakkelijk...
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 11-8-2006 om 16:08 uur.
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 11-8-2006 om 16:09 uur.
|
|
|
|
barry |
11-8-2006 16:28 |
Posts: 7387 |
tis idd erg ongeloofwaardig. maar het ziet er wel naar uit dat je er knap serieus mee bezig bent. kom eens met foto;s! erg interessant.
|
|
He? |
|
Travel Fast |
11-8-2006 16:31 |
Posts: 486 |
Hoe kan zo iets in een dag? (ben daar langer dan een dag mee bezig geweest) Als eerste 5 afgesturdeerde monteurs en een lege motorzaak (dat helpt) daarnaast was het systeem van carbs. al klaar voor ik de juiste cilinder met kop vond (ik wist al van het bestaan van deze cilinders). Via de producent van de grasmaaiers op de juiste cilinder met kop gekomen (afmetingen komen bijna overeen met ori NS1 cilinder alleen heeft deze een iets bredere boring (daarmee dus geen 74,9cc maar 78,5cc).
Het is dus eigelijk ook niet mijn uitvinding, het enige wat door "mij" gemaakt is, is de koppeling met krukas.
Deze grasmaaiers draaien van zich zelf z'n 13500 toeren, hiervoor zijn de kleppen blijkbaar aangepast, juist omdat de producent hiermee reklame maakt heb ik gekozen om die cilinder ook te gebruiken.
en dan de onsteking, NS1 ori onsteking werkt tussen de 1000-13000 toeren. Met een CDi van SFX125(z'n skoeter) en iets vervroegde onsteking geeft deze 1000 toeren meer, dus 14000.
Als je de foto's ziet, zal het alleen nog maar duidelijker zijn. Ik vermoed dat niemand anders dit nog had geprobeerd door de kosten, ik was voor cilinder en kop wel 644 euri kwijt en geen garantie dat het werkt.
link naar uitleg van de grasmaaier producent:
http://www.video.fib...shindaiwa-c4tech.exe
Link naar producent:
http://www.shindaiwa.com/
Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 11-8-2006 om 16:34 uur.
|
|
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland |
|
Dit topic is 100155 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 9 van 11
|
|