Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Ram-air systeem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1423 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #34873 - Ram-air systeem
Pagina 4 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 100161 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bart de scootergek 7-2-2006 19:10 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
of je neemt zo'n carb met 3 maten sproeiers 1 voor lage toeren 1 voor midden 1 voor hoog
dat kan het wel
dat is makkelijk afstellen
maja toch lastig
als het wel mogelijk is komen we er redelijk snel achter als ik het af heb




ik weet niet welke carbs jij kent, maar je mag me dan toch mer info geven wat voor carb dat is.

voor zover ik weet zijn er kartcarb's. deze hebben een mogelijkheid om het mengsel voor lage toeren af te stellen en voor hoge toeren.

 
Honda RC-33
scooterkiller 7-2-2006 19:13 Print reply

Posts: 2987
Heb je de inlaten van een ramair wel eens gezien op een motor, die zijn erg klein vind ik persoonlijk, als je die nou groter maakt (zoals ik heb) dan hoeft die lucht niet zoveel moeite te doen om het luchtfilter te berijken.

Hoe sneller/meer lucht in een klein filterhuis hoe eerder dat je druk krijgt lijkt mij zo.

Dat ik een HRA (Half Ram Air ) heb, is omdat je met een grotere inlaat bij storm/wind tegen teveel druk in je carb krijgt waardoor het membraam op lage toeren door de druk open geduwt wordt wat ten nadeel gaat van het rijgedrag.

Dus ontluchting is pr? bij mijn systeem maar werkt al vanaf lagere snelheid.

Als je een Full Ram Air systeem weet te realiseren op een 2takt brommer dat ook nog prestatie winst leverd, dan ben ik zeer benieuwd.

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 7-2-2006 om 19:14 uur.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
richard3 7-2-2006 19:38 Print reply

Posts: 5198
je hebt het over de afstelling. er zijn van die carb's met 3 sproeiers. 1 voor lage 1 voor midden en 1 voor hoge toeren. ben even de naam kwijt maar dit zou jou probleem van afstelling kunne oplossen. ja het word moeilijk afstellen dan maar je kunt hem dan in iederegevaal goed afstellen.

hij noemt et powerjet maar dat klopt niet volgens mij
ik heb er wel es van gehoord though

 
op naar de grote brommers
bart de scootergek 7-2-2006 19:40 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
je hebt het over de afstelling. er zijn van die carb's met 3 sproeiers. 1 voor lage 1 voor midden en 1 voor hoge toeren. ben even de naam kwijt maar dit zou jou probleem van afstelling kunne oplossen. ja het word moeilijk afstellen dan maar je kunt hem dan in iederegevaal goed afstellen.

hij noemt et powerjet maar dat klopt niet volgens mij
ik heb er wel es van gehoord though




powerjet is alleen bij hoge toeren wat meer brandstof zodat je mengsel rijker word, maar ik zou dan graag meer info willen over die carb met 3 sproeiers.

kan namelijk wel veel carbs met 3 sproeiers, maar dat zijn de hoofd-, stationair- en chokesproeier.
 
Honda RC-33
scooterkiller 7-2-2006 19:46 Print reply

Posts: 2987
Die carb met 3 verstelbare sproeiers zitten op buitenboord motoren ik weet alleen niet welke maar dan kan ik in der loop der tijd wel achter komen, moet ik even langs mijn ouwe baas.

Maar dan nog verhelp je het probleem niet op lagere toeren wand stel dat je een windstoot tegen hebt dan (storm of idz) dan heb je nix aan je spoeier die je aangepast hebt bij gewoon weer want door de druk verandering, klopt er meteen nix meer van en ben je terug bij af.
Loopt dus ook niet vlekkeloos.

En dan nog wordt je mebraam opengeduwt, zwaardere kleppen kan, maar dan heb je weer vermogenverlies op lagere toerental/snelheid, omdat de motor te veel moeite moet doen om zijn mengsel te krijgen.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
richard3 7-2-2006 19:56 Print reply

Posts: 5198
naja als je keer veel wind hebt oke dan gaat ie op lage en hogere toeren slechter lopen maar hier zal ook nog wel wat op verzonnen kunnen werden
zit er zo ie zo over de denken om nog iets te verzinnen om hem gewoon uit te kunnen zetten of zo ff kijken
wil eerst de aansluitingen goed hebben zodat ik daar iig mee verder kan
de laatste kleine dingen komen wel goed

 
op naar de grote brommers
bart de scootergek 7-2-2006 21:20 Print reply

Posts: 8916
de user razor vroeg me dit te posten:

Ik wilde ff in dat RAM-air topic t volgende zeggen:


Het probleem over wat hier hele tijd gediscussieert wordt over lage toeren en hoge toeren gedoe had ik het volgende voor:

Bij het begin van waar je de lucht erin laat (neus vd brommer bijv.) daar hang je in het gat een vierkant stuk zwaar metaal met scharnierpunten.
Hoe hoger de snelheid hoe meer dat dingetje naar achteren/omhoog wordt gedrukt. En bij een bepaalde snelheid zal het dus omhoog blijven, zak je vervolgens weer in snelheid dan zakt het door de zwarte kracht weer iets dicht. En bij lage toeren is het helemaal naar beneden. Om toch te zorgen datie dan nog lucht krijgt kan je er gat(en) in maken. Dit moet je uiteraard allemaal wel uit proberen om te kijken hoe groot je de gaten moet maken en hoe zwaar het stuk plaatstaal/metaal moet zijn.

Wat makkelijk is, is dat je gewoon een licht stuk plastic doet ipv dat zware metaal en met een bepaalde veer werkt die het terug duwt als je van snelheid zakt.


Wat er gezegd werd over windstoten oid, dat kan je verhelpen door meer van die 'verticale luiken' achter elkaar te zetten. Rij je dus een hoge snelheid dan worden ze vanzelf achter elkaar ??n voor ??n omhoog gedrukt en heb je maximale luchtinlaat. Bij een windstoot heb je dus minder/niet dat ze allemaal in 1x achter elkaar omhoog worden geduwt.

Dit ligt aan jezelf hoe je het wil want dit brengt wel weer mee dat het dus ook weer net iets langer duurt met meerdere luiken dat ze allemaal open zijn bij een bepaalde snelheid.




En een vriend van me had op z'n puch een trechter met daarna paar bochten van pvc buis en dik stuk schuim nog in de trechter. En het systeem hielp wel en hij had niet van die luikjes en het werkte goed zowel bij lage als hoge toeren. Alleen heeft hij na enige tijd een vastloper gehad omdat er toch nog steeds te veel vuil naar binnen door kwam..

 
Honda RC-33
KaWaReZ 7-2-2006 21:27 Print reply

Posts: 20582
ben ff weggeweest, maar mss waardige toevoeging diek gekregen heb over de inbox.

Bericht details
Ontvangen van Brommer Freak
Ontvangen op 7-2-2006 20:00
Onderwerp Ram-air
Bericht
heey rez,

miss is het nuttig om deze informatie mee te nemen in het Ram-air topic.
volgensmij is het totaal geen probleem dat je membraamklepjes gaan zweven, immers is het membraam ervoor dat er geen mengsel terug je carb in kan stromen, maar door de overdruk aan de kant van de carb gebeurd dit zoiezo niet. Ook niet met windstoten op lage snelheden

Het idee om een carb met 3 sproeiers te gebruiken, 1 voor lage, 1 voor middel en 1 voor hoge toeren is nog niet ideaal. Dit omdat als je opschakeld van de 2 naar de 3 en van 3 naar de 4 ook hoge toeren maakt, maar nog niet veel luchtdruk hebt.

Miss is het een idee om een 2e carb op je carter te fixen, die met een gesplitste gaskabel pas later mengsel toevoegd als de standaart carb.

Brommer Freak
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
richard3 7-2-2006 21:34 Print reply

Posts: 5198
moet je zelf een goed spruitstuk maken wat goed past op ori aansluitingen enz. lijkt mij een beetje te omslachtig ??
dat van die luikjes is daar in tegen wel een heel goed plan !

 
op naar de grote brommers
richard3 7-2-2006 22:30 Print reply

Posts: 5198
kreeg net nog inbox bericht van wietplant :

ik zat net weer in je ram air topic te lezen. waar iemand iets zei over klepjes die zorgen dat je hoe sneller je rijd hoe meer lucht er in krijgt. maar hierdoor zorg je dus dat het hele systeem niet tot nauwelijks werkt als je in de lage versnellineng 1,2,3,4 zit. en het dus wel werkt in de lage toeren bij 5,6 bv. wat je wel zou kunne doen maar meschien aan de moeilijke kant. dat klepje er in maken. en laten bewegen met een servo of iets. wat je weer aansluit op een digitale toerenteller. zodat je het klepje openlaatgaan op een bepaald toerental. je kan dit poste als je wil zodat mensen je tips hierbij kunne geven


denk dat als je die klepjes op een bepaald gewicht bepaald dat het wel zou kunnen werken maar dit kan ik meaby opschool wel uitproberen ik zal het er eens over hebben

 
op naar de grote brommers
scooterkiller 7-2-2006 22:46 Print reply

Posts: 2987
Met klepjes krijg je nogsteeds dat je bij een windstoot ze tever open gaan, dus idd met een servo zou kunnen, kheb er nog een paar liggen dus vertel mij maar wat voor systeem ik daarvoor bij elkaar moet solderen.

schema aub

Al heb je nog steeds het zelfde probleem alsnog al rij je zegmaar 11k bij volle snelheid, iets ander weer en die boel loopt niet lekker.

Ik hou het zolang totdat dit totaal uitgewerkt is wel bij mn HRA, werkt perfect

En nogmaals, als je membraam kleppen niet goed sluiten of minder sluiten zelfs op hoog toerental dan blijf ik erbij dat dit vermogen verlies geeft want, je verliest dan onder/carter druk wat de flow minder maakt in je hele kanaal systeem.

Als iemand beweerd dat dit niet zo is, bewijs maar

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 8-2-2006 om 3:58 uur.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
mb_stefan 7-2-2006 23:08 Print reply

Posts: 320
ben er ook mee bezig en zat ook nog met de problemen met weinig lucht bij lage snelheden. ik had wel een duur idee met perslucht wat ze ook bij duiken gebruiken, wat je automatisch laat inspuiten bij lage snelheden. zal alleen een ingewikkeld systeem worden maar volgensmij wel technisch mogelijk.
 
Henk-88 8-2-2006 4:14 Print reply

Posts: 26703
Een tweetraps carburateur is misschien een optie.

Of iets in de richting van Yamaha's V-Boost.


Of (indirecte) inspuiting?


En misschien mis ik wat maar wat is er mis met een overdrukventiel om een -tijdelijke- overdruk te voorkomen?

Als ik zo mijn gedachten even de vrije loop laat dan zie ik het volgende nu voor mij: een op elk moment in te schakelen systeem (bij het bereiken van een gewenste snelheid) waarbij zowel de kleppen (of diafragma's) achter de gaten in de voorzijde van de kuip tegelijkertijd met een tweede trap/tweede carburateur (of gestuurde injectie) geactiveerd worden.

(Over turbo: een uitlaatgasturbo vlak achter de uitlaatpoort van een tweetakt lijkt mij niet ideaal; op een viertakt zou het m??r tot zijn recht komen.
Een mechanische turbo (compressor) verstoort de uitlaatwerking van een tweetakt niet maar kost energie om aan te drijven. Ik loop dus nog niet warm voor een turbo op een lichte fiets.)

Turbo en ram-air hebben beide tot doel om een hogere vullingsgraad van de cilinder te bereiken. Turbo kost altijd energie want moet aangedreven worden maar xtra druk door rijwind is gratis dus in theorie interessanter op een lichte fiets.
Ik hoor trouwens nog steeds verhalen over lui die het spruitstuk van hun Kreidler omkeerden om de rijwind rechtstreeks in hun carburateur op te vangen, maar heb zulke lui helaas nog nooit ontmoet om hen te vragen hoe/of dat functioneert.
Naar het Half-Ram-Air systeem van Jeroen ben ik wel benieuwd toch..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Pingu 8-2-2006 9:56 Print reply
Posts: 1842
Wat een onzin wordt er hier voorgesteld.. het enige probleem wat er is, is dat de vlotterbak en luchtbox met elkaar in verbinding moeten staan. Maar goed, niemand leest dat, en gaat over achterlijke systemen met klepjes en veertjes in de inlaat zitten nadenken.
en dat in pf
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
christianos 8-2-2006 10:05 Print reply

Posts: 20445
och deze disussie moeten zeker kunnen, aangezien PF hiervoor bedoeld is en er anders toch niet gepost wordt!
en die verbinding met de vlotter en luchtfilter ben ik aan het uitdenken..(weet nog niet precies hoe je dat precies goed kan maken...
 

Dit topic is 100161 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved