Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
ik he der een open lager inzitten en merk tot nu toe nog niks
denk dat het is zodat er meer olie bij je versnellings bak blijft en niet alles naar de koppeling toe spat oid
Naar mijn mening is dit 1 van de nuttigste opmerkingen. Er zit namelijk een bepaalde olie-flow in je blok. Deze zorgt ervoor dat over "dezelfde" olie zit. Wat dus wil zeggen dat de olie over even vuil is.
Wat betreft de stelling dat er aan de ene kant van het blok meer vuil in de olie zit dan aan de rechterkant kan ik heel kort zijn: dit is verwaarloosbaar. Je mag er vanuit dat de olie overal in het blok even vuil is. Buiten dit kan er natuurlijk wel onderin het blok een laagje "blubber" komen te liggen, maar deze blubber zal niet zomaar ineens als klodders door het blok gaan vliegen met alle gevolgen van dien.
Daarnaast heeft de keering in het lager een hele simpele functie: de olie tegenhouden die al in het lager zit. De olie wordt namelijk via de binnenkant van het blok via de versnellingsbak in het lager gegooid. Wanneer er keen keerring in het lager zou zitten, zou de olie er aan de andere kant meteen weer uit worden gegooid en via de centrifugaalkrachten door de koppeling worden afgevoerd. Maar omdat er aan de andere kant geen olie terug zou komen (vanaf de koppelingskant), zou er relatief minder olie in het lager blijven zitten als wanneer er wel een keerring in zou zitten.
Dit verschil is maar klein, maar dus ook hier wordt rekening mee gehouden bij het kiezen van het soort lager.
Wanneer dit lager zou worden vervangen, door een compleet open lager, zal het niet zo heel veel uitmaken lijkt mij.
|