Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Lagers Mb

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 767 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #34788 - Lagers Mb
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 2344 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

hondamt8 2-2-2006 22:27 Print reply

Posts: 592
ik zal het morge eens vragen bij de bromboer... die weten het wss wel.
 
HONDA, THE POWER OF DREAMS
mb-gek 2-2-2006 22:28 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt8
ik zal het morge eens vragen bij de bromboer... die weten het wss wel.

whaha
de mijne zei dat het geen reet uitmaakt
terwijl het wel dereglijk iets uit moet maken
ze zetten niet voor niks zon ding erin namelijk

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Mitchelll 3-2-2006 17:40 Print reply
Posts: 25
idd heel leuk dta het nix uitmaakt ( als het zo zou zijn ) ik wil weten waarom
 
simonini 3-2-2006 18:19 Print reply
Posts: 79
iemand al eens aan gedacht dat het koppelingshuis op de ingaande as van de versnellingsbak gelagerd zit met een bronzen bus...
 
Joostvdw 3-2-2006 18:20 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simonini
iemand al eens aan gedacht dat het koppelingshuis op de ingaande as van de versnellingsbak gelagerd zit met een bronzen bus...


uhm, ik weet niet over welk blok je het nu hebt, maar bij honda's zit er gewoon een kogellager op de primaire versnellingsbak as (waar dus ook het koppelingshuis aanzit)
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Schrabbekerke 3-2-2006 18:21 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
[...]


uhm, ik weet niet over welk blok je het nu hebt, maar bij honda's zit er gewoon een kogellager op de primaire versnellingsbak as (waar dus ook het koppelingshuis aanzit)


IN het koppelingshuis zit een bronzen bus, tenminste, ik denk dat hij daar op doelt..
 
Joostvdw 3-2-2006 18:27 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schrabbekerke
[...]


IN het koppelingshuis zit een bronzen bus, tenminste, ik denk dat hij daar op doelt..


mja, dat is volgens mij ook wel zo, maar wat bedoelt hij er dan mee? dat heeft er toch totaal niks mee te maken?

als je er diep over gaat nadenken kan je wel bedenken dat dat lager open moet zijn om ook olie vanuit de bak door het lager bij die bronzen bus toe te laten, maar dat is wel vergezocht
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Schrabbekerke 3-2-2006 18:37 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
[...]


mja, dat is volgens mij ook wel zo, maar wat bedoelt hij er dan mee? dat heeft er toch totaal niks mee te maken?

als je er diep over gaat nadenken kan je wel bedenken dat dat lager open moet zijn om ook olie vanuit de bak door het lager bij die bronzen bus toe te laten, maar dat is wel vergezocht


Wat ook nog zou kunnen: aan de onderkant van het carter is een opening waar olie doorstroomt van het linker naar het rechter carter helft. Omdat de tandwielen in de bak slijten (en dus kleine metaaldeeltjes afzetten) moet dit niet in het rechter carterhelft komen. Doordat het lager van de koppeling dicht is aan 1 kant, en het balansaslager een stuk hoger zit kan dit gruis niet via het koppelingslager in het rechter carterhelft komen. Het moet dus eerst naar beneden, als het naar beneden gaat is de kans groter dat het gruis bezinkt in het (linker) carter.

Zomaar een idee hoor
 
Mitchelll 3-2-2006 18:53 Print reply
Posts: 25
bij je krukaslager dus ...
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-2-2006 19:05 Print reply

Posts: 17929
het lager zit er origineel in, dat is wel zeker


wss heeft t ook wel iets te maken met die bronzen lagerbus in de koppeling
 
MTX-speed 3-2-2006 19:27 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
ik he der een open lager inzitten en merk tot nu toe nog niks

denk dat het is zodat er meer olie bij je versnellings bak blijft en niet alles naar de koppeling toe spat oid



Naar mijn mening is dit 1 van de nuttigste opmerkingen. Er zit namelijk een bepaalde olie-flow in je blok. Deze zorgt ervoor dat over "dezelfde" olie zit. Wat dus wil zeggen dat de olie over even vuil is.
Wat betreft de stelling dat er aan de ene kant van het blok meer vuil in de olie zit dan aan de rechterkant kan ik heel kort zijn: dit is verwaarloosbaar. Je mag er vanuit dat de olie overal in het blok even vuil is. Buiten dit kan er natuurlijk wel onderin het blok een laagje "blubber" komen te liggen, maar deze blubber zal niet zomaar ineens als klodders door het blok gaan vliegen met alle gevolgen van dien.
Daarnaast heeft de keering in het lager een hele simpele functie: de olie tegenhouden die al in het lager zit. De olie wordt namelijk via de binnenkant van het blok via de versnellingsbak in het lager gegooid. Wanneer er keen keerring in het lager zou zitten, zou de olie er aan de andere kant meteen weer uit worden gegooid en via de centrifugaalkrachten door de koppeling worden afgevoerd. Maar omdat er aan de andere kant geen olie terug zou komen (vanaf de koppelingskant), zou er relatief minder olie in het lager blijven zitten als wanneer er wel een keerring in zou zitten.

Dit verschil is maar klein, maar dus ook hier wordt rekening mee gehouden bij het kiezen van het soort lager.
Wanneer dit lager zou worden vervangen, door een compleet open lager, zal het niet zo heel veel uitmaken lijkt mij.
 
Mitchelll 3-2-2006 19:32 Print reply
Posts: 25
waarom is t lager bij de balansas dan ook niet dicht
 
Schrabbekerke 3-2-2006 19:38 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mitchelll
waarom is t lager bij de balansas dan ook niet dicht


Omdat het olieniveau niet zo hoog ligt.
 

Dit topic is 2344 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved