LET OP de volgende dingen wanneer je gaat wisselen van tandwielverhouding:
- Hoe groter je voortandwiel, hoe zwaarder de verhouding is (bij het zelfde motortoerental kun je harder rijden)
- Hoe kleiner je voortandwiel, hoe lichter de verhouding is; nadeel hiervan is, is dat de topsnelheid kleiner kan worden en de motor overtoeren kan gaan maken.
- Voor de achtertandwielen geld precies het omgekeerde
Wanneer je de meest optimale tandwielverhouding wilt zoeken moet je op de volgende dingen letten:
- Hoe rijdt de brommer op topsnelheid? Je moet ervoor zorgen dat hij door zijn powerband komt (de toerentallen waarop hij het hardste trekt). Maar de motor mag ook weer geen overtoeren gaan maken (het zogenaamde "janken". Op dat moment ben je je motortje aan het verkrachten).
- Zorg dat hij "goed oppakt" in elke versnelling. Dit wil zeggen dat hij niet, wanneer je overschakeld, in een dip terecht komt. Dit merk je wanneer het toerental maar heel langzaam opklimt. Wanneer je op topsnelheid, qua een toerental, slechts een paar duizend toeren boven je powerband draait, dan zit je goed. Met die afstelling is namelijk de topsnelheid maximaal terwijl je hij toch goed oppakt na het schakelen. Wanneer dit niet zo is zul je misschien nog wat aan je brommer af moeten stellen of eventueel de tandwielverhouding verlichten.
Even kort en duidelijk antwoord op je vraag:
Wanneer je het achtertandwiel dus ??n tandje vergroot zul je niet zo heel veel verschil merken. Wanneer je het voortandwiel met ??n tandje verlaagd zul je al meer merken.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 1-2-2006 om 17:26 uur.
|