Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - plaatsing gaten in luchtfilter

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1080 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #34752 - plaatsing gaten in luchtfilter
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3156 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jurgen 1-2-2006 17:56 Print reply

Posts: 1334
Waar laat je eigenlijk een 1,5 liter fles?? Recht achter je carburatuer?? Dan zit je wiel toch in de weg? En als je er een bocht in maakt is het eventuele effect weeg weg.
 
Heb je onderdelen voor een MTX-sh over?? Inbox even.
Joostvdw 1-2-2006 17:59 Print reply

Posts: 4789
mij lijkt het dat het meest logisch onderop de fles is, dan heb je een min of meer rechte aanzuigrichting van de lucht.

je zou trouwens leuke dingen kunnen berekenen met zo'n fles maat, bijv resoneren bij bepaalde toerentallen....(minder meer druk bij bepaalde toeren, mmm)
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Henk-88 2-2-2006 0:32 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jurgen
Waar laat je eigenlijk een 1,5 liter fles?? Recht achter je carburatuer?? Dan zit je wiel toch in de weg? En als je er een bocht in maakt is het eventuele effect weeg weg.



Er kunnen negen anderhalve literflessen -drie aan drie gebundeld- recht achter de carb. Meer kan ook maar dan gaat het uitsteken. Een bocht hoeft er niet in iig.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
mij lijkt het dat het meest logisch onderop de fles is, dan heb je een min of meer rechte aanzuigrichting van de lucht.

je zou trouwens leuke dingen kunnen berekenen met zo'n fles maat, bijv resoneren bij bepaalde toerentallen....(minder meer druk bij bepaalde toeren, mmm)



Als ik even hardop mijn gedachten de vrije loop laat dan denk ik aan betere drukvulling bij gaten vlakbij de bodem maar aan de zijkant.
Maar ook aan bepaalde -wellicht ongewenste- turbulentie in het luchtfilterhuis.

De constructie van een anderhalve literfles met twee tot drie gaten van dezelfde doorsnede als die van de carburateur (of vergelijkbaar in oppervlakte) bij de bodem is tot op zekere hoogte al berekend. Ik weet alleen niet zeker meer waar de gaten precies moeten.



Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 2-2-2006 om 0:37 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Hondalover19 2-2-2006 0:48 Print reply

Posts: 1255
ik vraag me eigenlijk af of je dan geen vacuum creert aan die gaten als je op snelheid rijdt...?Juist zelfde bij een powerfilter dan.Als je nu eens kijkt naar het originele luchtfilter systeem Bv. van een Ar die heeft juist onder de tank een luchthapper die doorverbonden word naar de luchtfilterkamer en daar gefiltert word en dan door het aansluitrubber gaat ( conische gedeelte) en dan in de carb gaat.
Hier gebruiken ze meer een soort compres lucht dat de lucht erin word gedwongen.Maar die luchtfilterkamer heeft wel de juiste aantal Cc's voor je cilinder,dus mss. moet je de lucht bijeenkrijgen dat de kamer gevult word met het juiste aantal cc's en daarna pas word doorverwezen naar de carb.Als je dan kijkt naar dit systeem , word dit op lage snelheid een goed gevulde luchtfilter kamer maar op hoge snelheid komt hij lucht te kort door het vacuum effect.Zo denk ik er tenminste over ...
 
Honda The Power Of My Wet Dreams !!
Henk-88 2-2-2006 0:58 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
ik vraag me eigenlijk af of je dan geen vacuum creert aan die gaten als je op snelheid rijdt...?Juist zelfde bij een powerfilter dan.Als je nu eens kijkt naar het originele luchtfilter systeem Bv. van een Ar die heeft juist onder de tank een luchthapper die doorverbonden word naar de luchtfilterkamer en daar gefiltert word en dan door het aansluitrubber gaat ( conische gedeelte) en dan in de carb gaat.
Hier gebruiken ze meer een soort compres lucht dat de lucht erin word gedwongen.Maar die luchtfilterkamer heeft wel de juiste aantal Cc's voor je cilinder,dus mss. moet je de lucht bijeenkrijgen dat de kamer gevult word met het juiste aantal cc's en daarna pas word doorverwezen naar de carb.Als je dan kijkt naar dit systeem , word dit op lage snelheid een goed gevulde luchtfilter kamer maar op hoge snelheid komt hij lucht te kort door het vacuum effect.Zo denk ik er tenminste over ...



De buffer van 1 tot anderhalve liter moet voldoende zijn voor een 50cc met snelle set-up. Gaten in de bodem zelf -dus aan de achterzijde na bevestiging achter de carb- zouden in een bepaalde mate een vacu?mwerking teweeg kunnen brengen. Misschien dat in dat geval de bufferinhoud daar op berekend is, ik weet het niet.

helaas
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Hondalover19 2-2-2006 1:03 Print reply

Posts: 1255
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]



De buffer van 1 tot anderhalve liter moet voldoende zijn voor een 50cc met snelle set-up. Gaten in de bodem zelf -dus aan de achterzijde na bevestiging achter de carb- zouden in een bepaalde mate een vacu?mwerking teweeg kunnen brengen. Misschien dat in dat geval de bufferinhoud daar op berekend is, ik weet het niet.

helaas


ja die buffer kan of is wel goed berekend .Maar volgens mij krijg je op snelheid dan vacuum en verlies je terug van je buffer. Anders zouden ze van fabriek van honda of kawasaki niet zo'n speciaal luchtfilter systeem maken dan zouden ze gewoon een power filterje erop zetten is veel goedkoper.Je Kan iets proberen met een bocht in , alleen nadeel van een bocht is turbulentie.Mits een goed gevormde Luchtfilterkamer kan je zoiets wel maken zonder al teveel turbulentie Denk ik... .

Dat kan je ook vergelijken bij een auto.
Bij een ori luchtfilterdoos van bv. een honda civic heb je een resonantiekamer die verbonden word met de luchtfilterdoos.Dan kan je verschillende race aanzuigbuizen krijgen van allerlei merken...die het goed doen.Terwijl Mugen (honda mugen )een luchtfilterdoos maakt
en mugen is niet het eerste beste merk....
Dus wil maar zeggen het ori gemaakte luchtfiltersysteem is nog niet zo slecht .kan altijd beter natuurlijk

Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 2-2-2006 om 1:08 uur.
 
Honda The Power Of My Wet Dreams !!
Henk-88 2-2-2006 1:18 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
[...]


ja die buffer kan of is wel goed berekend .Maar volgens mij krijg je op snelheid dan vacuum en verlies je terug van je buffer. Anders zouden ze van fabriek van honda of kawasaki niet zo'n speciaal luchtfilter systeem maken dan zouden ze gewoon een power filterje erop zetten is veel goedkoper.Je Kan iets proberen met een bocht in , alleen nadeel van een bocht is turbulentie.Mits een goed gevormde Luchtfilterkamer kan je zoiets wel maken zonder al teveel turbulentie Denk ik...




De gedachte van op of vanaf bepaalde snelheid een vacu?m deel ik met je. Zo kwam ik al op het idee om een soort kommetje achter de fles te maken.. totdat weer tot mij doordrong dat deze luchtfilterconstructie al is berekend (niet als het beste dat te krijgen is maar als goed of zeer goed alternatief). Dus aanzienlijk wijzigen zou niet slim zijn. De vraag is alleen of de gaten achteraan aan de zijkant moeten of in de bodem zelf. Ik vermoed dan ook (wegens vacu?m) dat ze aan de zijkant moeten maar er tegenover staat dat het in mijn geheugen staat dat ze in de bodem moeten. Dilemma.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
[...]

Dat kan je ook vergelijken bij een auto.
Bij een ori luchtfilterdoos van bv. een honda civic heb je een resonantiekamer die verbonden word met de luchtfilterdoos.Dan kan je verschillende race aanzuigbuizen krijgen van allerlei merken...die het goed doen.Terwijl Mugen (honda mugen )een luchtfilterdoos maakt
en mugen is niet het eerste beste merk....
Dus wil maar zeggen het ori gemaakte luchtfiltersysteem is nog niet zo slecht .kan altijd beter natuurlijk

Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 2-2-2006 om 1:08 uur.



Voor een TSX is het ori-luchtfilter altijd het beste. Bij snelle set-ups volstaan extra gaten (was geloof ik maximaal drie gaten van 10 tot 12 mm) in het zijdeksel, en het -gedeeltelijk of geheel- weghalen van het buisje in de inlaat van het luchtfilterhuis.

Punt alleen is dat ik 'm te lelijk vind. Dus voor mij g??n ori-luchtfilter. Er zijn nog andere goede systemen te vinden op motorcrossers die redelijk mooi van vorm zijn, heb ik mij laten vertellen. Maar het idee van die colafles bevalt mij gewoon erg goed.

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 2-2-2006 om 1:50 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mb-gek 2-2-2006 7:56 Print reply

Posts: 10385
ik zou gewoon een kelk laten draaien en daarop een twin air zetten
de binnekant van de fles mag wel een kelk vorm heben maar er zitten ook hobbel enzo in
lijkt me niet bevorderlijk

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
BlackIce4 2-2-2006 17:00 Print reply

Posts: 3654
zouw een 70cc nouw kleiner of grotere fles moeten hebben. en moeten de gaten de afmeting van je carburateur hebben of van je kelk
 
Henk-88 2-2-2006 17:45 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlackIce4
zouw een 70cc nouw kleiner of grotere fles moeten hebben. en moeten de gaten de afmeting van je carburateur hebben of van je kelk



Ik denk eerder een grotere fles, maar met anderhalve liter moet je toch een heel eind komen. Anders probeer je daarna een tweeliterfles

Maak dan drie gaten van dezelfde diameter als de doorlaat van je carb.



maar WAAR

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 2-2-2006 om 17:58 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mulder 2-2-2006 17:46 Print reply

Posts: 13701
Op welke plekken
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-2-2006 17:58 Print reply

Posts: 17929
gat moet gewoon in de onderkant van de fles, lijkt me logisch, dan heb je de minste weerstand

zaag de onderkant er gewoon af
 
Henk-88 2-2-2006 18:01 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
gat moet gewoon in de onderkant van de fles, lijkt me logisch, dan heb je de minste weerstand

zaag de onderkant er gewoon af



Wat bedoel je met 'weerstand'? W?t heeft er dan minder weerstand
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Mr Pain 2-2-2006 18:02 Print reply
Posts: 4966
ik vraag me af of het wel nut heeft, kijk eens naar scootersprints daar doen zelfs bedrijven aan mee en die hebben het niet eens, tenminste niet wat ik weet, en die willen heeeeel graag winnen!

voor zover ik weet rijden er zelfs genoeg zonder luchtfilter!
 
Henk-88 2-2-2006 18:15 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain
ik vraag me af of het wel nut heeft, kijk eens naar scootersprints daar doen zelfs bedrijven aan mee en die hebben het niet eens, tenminste niet wat ik weet, en die willen heeeeel graag winnen!

voor zover ik weet rijden er zelfs genoeg zonder luchtfilter!



Met een mooi kelkje dan toch neem ik aan...

De fles is niet pers? bedoeld voor altijd de maximale prestaties maar is ook bedoeld voor dagelijks gebruik. De drie gaten zijn dan ook een compromis tussen voldoende luchtaanvoer en zo weinig mogelijk invloeden van de drukverschillen buiten het luchtfilterhuis (als ik het goed begrepen heb).
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 3156 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved