Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Ontsteking geeft problemen...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1035 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #34716 - Ontsteking geeft problemen...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tomos 50 30-1-2006 18:52 Print topicpost

Posts: 925
EDIT EDIT EDIT(22-04-06):
Ik heb nu alles vervangen van de ontsteking behalve het vliegwiel.
Maar hij geeft uit de bobine een spanning van 30V ofzo. Zonder bobine 3V. Contactpunten goed afgesteld.
Kabel van voedspoel, contactpunt en bobine op de condenator aangesloten. Klopt toch?
contactpunt op 45mm.

Is het vliewiel dan het probleem? heeft nog wel een flink magnetisch veld...

______________________________________________________________



Omdat topic http://www.brommerforum.nl/showtopic/31573 helemaal dood liep, en er niet/nauwelijks meer gereplyd werd. Een nieuw topic( hoop dat mods et toestaan...), zodat alles tenminste overzichtelijk staat.

Ik heb op men Tomos dus geen vonk, al een half jaar niet dus wil em nu wel eens gemaakt hebben.

-kabels hebben geen breuken
-Alleen voedspoel geeft 10V
-Ontsteking geeft 6V
-contactpunt vervangen en afgesteld
-condensator vervangen
-Er is een vonk tussen de contactpunten

Mijn conclusie van het hele verhaal is dat de condensator lading krijgt, en als het contactpunt opengaat die lading via de vonk tussen de contacpunten wordt afgevoerd.
De lading gaat dus voor het grootste gedeelte niet door de draad die naar de bobine gaat. Als ik deze draad vast houdt voel ik wel schokjes, maar niet zo sterk dat ze naar het frame over kunnen springen.

Hoe los ik dit op.

Dit bericht is gewijzigd door Tomos 50 op 22-4-2006 om 1:37 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tomos 50 op 22-4-2006 om 1:38 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tomos 50 op 22-4-2006 om 1:39 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tomos 50 op 22-4-2006 om 1:39 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tomos 50 op 22-4-2006 om 1:39 uur.
 

Henk-88 30-1-2006 18:59 Print reply

Posts: 26703
Bij vonk tussen contactpunten moet je de condensator vervangen.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Tomos 50 30-1-2006 19:02 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
Bij vonk tussen contactpunten moet je de condensator vervangen.

Klopt, maar deze condensator is nieuw, hoe kan het dan dat ie nu al kapot is?
 
mb-gek 30-1-2006 19:09 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
[...]

Klopt, maar deze condensator is nieuw, hoe kan het dan dat ie nu al kapot is?

vervang gewoon en keer
zal je niet de kop kosten denk

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Henk-88 30-1-2006 19:13 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
[...]

Klopt, maar deze condensator is nieuw, hoe kan het dan dat ie nu al kapot is?



Wegens kortsluiting in je systeem misschien ?f omdat 'ie in de winkel al stuk was.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Tomos 50 30-1-2006 20:02 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]



Wegens kortsluiting in je systeem misschien ?f omdat 'ie in de winkel al stuk was.

Waardoor kan de kortsluiting veroorzaakt worden?
 
Shinigami 30-1-2006 20:11 Print reply

Posts: 797
door toch een kleine draadbreuk misschien, en zoals al gezegd, waarschijnlijk was die al kappot of gewoon fabrieksfout
 
...
Tomos 50 30-1-2006 20:25 Print reply

Posts: 925
Ik heb ff op 50cc.nl gekeken naar de condensator van een puch, die condensator heb ik dus ook. Een puch heeft 6v ontsteking, Tomos 12V.
Werkt die puch condensator dan ook op Tomos?
 
Tomos 50 1-3-2006 21:42 Print reply

Posts: 925
Het bleek dus toch dat ik een breuk in mijn kabel had, vervangen en een nieuwe condensator erop gezet. Maar er was nog steeds een vonk tussen de contactpunten.
De kabel is denk ik nog niet goed geisoleert, maar kan iemand mij uitleggen waarom de kabel geisoleert moet zijn en anders kortsluiting maakt.
 
Terror 1-3-2006 21:43 Print reply

Posts: 9269
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Het bleek dus toch dat ik een breuk in mijn kabel had, vervangen en een nieuwe condensator erop gezet. Maar er was nog steeds een vonk tussen de contactpunten.
De kabel is denk ik nog niet goed geisoleert, maar kan iemand mij uitleggen waarom de kabel geisoleert moet zijn en anders kortsluiting maakt.



vocht en/ of waterdruppeltjes
 
Tommyofzo 1-3-2006 21:47 Print reply

Posts: 6934
wel toevallig had ik ook met me vespa k had er een nieuwe conden sator in toen had ik ook beste vonken achter het vlieg wiel af en toe en toen deed hij het een middagje en toen was hij helemaal dood....
 
Tomos 50 1-3-2006 21:52 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
wel toevallig had ik ook met me vespa k had er een nieuwe conden sator in toen had ik ook beste vonken achter het vlieg wiel af en toe en toen deed hij het een middagje en toen was hij helemaal dood....

En opgelost?

 
Tomos 50 1-3-2006 21:54 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Terror
[...]



vocht en/ of waterdruppeltjes

als hij dan al een half jaar droog in de schuur staat moet zon breuk dus geen kortsluiting meer veroorzaken?
 
Tomos 50 21-4-2006 18:28 Print reply

Posts: 925
Ik heb nu alles vervangen van de ontsteking behalve het vliegwiel.
Maar hij geeft uit de bobine een spanning van 30V ofzo. Zonder bobine 3V. Contactpunten goed afgesteld.
Kabel van voedspoel, contactpunt en bobine op de condenator aangesloten. Klopt toch?
contactpunt op 45mm.

Is het vliewiel dan het probleem? heeft nog wel een flink magnetisch veld...


 
Tomos 50 22-4-2006 18:12 Print reply

Posts: 925
De vonk tussen de contactpunten is er nog nauwelijks na vervanging van de voedspoel.
 
Uncle BLAM 22-4-2006 18:55 Print reply

Posts: 1025
ik ga er maar vanuit dat je de condensator goed hebt aan gesloten, en idd de afstand van de contactpunten moet maat 40 zijn van de voelermaat ( dus 40 honderste of 4 tiende van een milimeter )

Zorg ervoor dat je de bobine op de juiste draad aansluit en wat ook belangrijk is is dat de bobine zelf ( het 'huis' of het metaal ) GOED massa maakt, dus dat het contact maakt met het frame en niet op de lak geschroeft zit, leg eventueel een extra massa draadje aan van het metaal van de bobine naar het metaal van je motorblok !

en zorg ervoor dat je bougie goed massa maakt, maar als 'ie in je cilinder gedraaid zit zit dat wel goed ...

de afstand van de bougie, tussen de kern en het massa lipje moet ??k goed zijn, een duimnagel afstand of ??k 40 op de voelermaat ...

als dit allemaal goed zit dan mag je wel eens naar je bedrading onder het vliegwiel kijken, de condensator moet tussen de massa en de spoeldraad zitten ( of de contactpunten op dezelfde plaats als waar de spoeldraad vast zit )
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 5851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved