Voor me eigen brommer heb ik al leuke begrenzer gevonden met knelkoppeling e.d.
Maar daar staat in dit topic meer over ook al is ie nog niet af:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/34239
Maar niet iedereen heeft een bovenlangse uitlaat. Een vriend van me met een scooter en een andere vriend een aprilia rs50. Die hebben alle 2 snelle uitlaat erop zitten laag bij de grond en niet onder hun zadel. Er zit dus wel demper op met 2 van die boutjes.
Nou hadden we het er laatst over dat als je bijv. een dik plaatje tussen de demperadapter en demper zelf zou kunnen doen. Bijv 4mm dik, en dan een dichte-U vorm eruit freest/snijdt/zaagt. Vervolgens frees je de dichte U zelf.
Om de 2 makkelijk in en uit elkaar te kunnen laten schuiven maak je op de dichte-U een uit-stekend wigvormig randje. In het schijfje van dat voor je demper komt, frees je een wigvormig gootje (tegenovergesteld dus). Die 2 kunnen dan makkelijk in elkaar glijden.
Soort van rails heb je dan...
Nu kan je de dichte-U in schijfje schuiven en blijven ze op hun plek omdat het ene stuk een groef/gootje heeft en de ander een uitsteeksel/rails.
Je boort nu het onderste gat, even groot als de uitlaatbuis (meestal 22mm). Dan zorg je dat die precies recht tegenover je uitlaatbuis zit, dus maximale doorstroom (= geen begrenzing)
En dan boor je een 2e klein gaatje erboven die boven je demper uit steekt. Daar kan je dan een stokje oid doorheen steken.
Wanneer je dat stokje eruit trekt, valt dat schuifje naar beneden en is de uitlaatbuis voor de helft bedekt en rijd je begrenst.
Dit is natuurlijk even passen en meten, en je moet soms er weer wat afvijlen als ie er niet precies recht voor staat of dat je nog te langzaam begrenst rijd.
Dit was zomaar een idee... Zou dit kunnen werken? Het is maar een begin idee waar hier op verder geborduurt/gediscussieerd worden...
(op tekening: Volg de zwarte pijlen in volgorde, dan zie je hoe het schijfje, U-vorm wordt. Rode pijlen betekenen een richting waarheen iets moet. Blauwe pijltje: Dat is het gat wat goed bepaald moet worden, bij elke brommer heeft dat een andere hoogte, dat moet precies op de juiste plek komen/gefreesd worden anders werkt het niet goed.En het paarste sterretje: Je kan de rails ook andersom maken...)
Dit bericht is gewijzigd door Razor op 25-1-2006 om 20:52 uur.