Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - begrenzer demper

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 802 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #34608 - begrenzer demper
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2917 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Razor 25-1-2006 20:51 Print topicpost

Posts: 1554


Voor me eigen brommer heb ik al leuke begrenzer gevonden met knelkoppeling e.d.
Maar daar staat in dit topic meer over ook al is ie nog niet af: http://www.brommerforum.nl/showtopic/34239

Maar niet iedereen heeft een bovenlangse uitlaat. Een vriend van me met een scooter en een andere vriend een aprilia rs50. Die hebben alle 2 snelle uitlaat erop zitten laag bij de grond en niet onder hun zadel. Er zit dus wel demper op met 2 van die boutjes.

Nou hadden we het er laatst over dat als je bijv. een dik plaatje tussen de demperadapter en demper zelf zou kunnen doen. Bijv 4mm dik, en dan een dichte-U vorm eruit freest/snijdt/zaagt. Vervolgens frees je de dichte U zelf.
Om de 2 makkelijk in en uit elkaar te kunnen laten schuiven maak je op de dichte-U een uit-stekend wigvormig randje. In het schijfje van dat voor je demper komt, frees je een wigvormig gootje (tegenovergesteld dus). Die 2 kunnen dan makkelijk in elkaar glijden.
Soort van rails heb je dan...

Nu kan je de dichte-U in schijfje schuiven en blijven ze op hun plek omdat het ene stuk een groef/gootje heeft en de ander een uitsteeksel/rails.

Je boort nu het onderste gat, even groot als de uitlaatbuis (meestal 22mm). Dan zorg je dat die precies recht tegenover je uitlaatbuis zit, dus maximale doorstroom (= geen begrenzing)
En dan boor je een 2e klein gaatje erboven die boven je demper uit steekt. Daar kan je dan een stokje oid doorheen steken.
Wanneer je dat stokje eruit trekt, valt dat schuifje naar beneden en is de uitlaatbuis voor de helft bedekt en rijd je begrenst.
Dit is natuurlijk even passen en meten, en je moet soms er weer wat afvijlen als ie er niet precies recht voor staat of dat je nog te langzaam begrenst rijd.


Dit was zomaar een idee... Zou dit kunnen werken? Het is maar een begin idee waar hier op verder geborduurt/gediscussieerd worden...


(op tekening: Volg de zwarte pijlen in volgorde, dan zie je hoe het schijfje, U-vorm wordt. Rode pijlen betekenen een richting waarheen iets moet. Blauwe pijltje: Dat is het gat wat goed bepaald moet worden, bij elke brommer heeft dat een andere hoogte, dat moet precies op de juiste plek komen/gefreesd worden anders werkt het niet goed.En het paarste sterretje: Je kan de rails ook andersom maken...)


Dit bericht is gewijzigd door Razor op 25-1-2006 om 20:52 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!

Jeroen B 25-1-2006 20:56 Print reply

Posts: 1929
gaat lekken zoiets krijg je nooit luchtdicht
 
www.Rieju-Club.com voorheen Jeroen__
Razor 25-1-2006 20:59 Print reply

Posts: 1554
Iets lekken maakt toch niet heel veel uit?

Als je het beetje ruw maakt oid, en er daarna goed in de dikke olie zet sluit het wel goed aan toch?

Dit bericht is gewijzigd door Razor op 25-1-2006 om 21:03 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!
Jeroen B 25-1-2006 21:04 Print reply

Posts: 1929
en dat blaast er niet tussen weg?
waarom niet gewoon die kogelkraan?
 
www.Rieju-Club.com voorheen Jeroen__
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 25-1-2006 21:05 Print reply

Posts: 13700
dan stotterd dat ding gigantisch, en dan gaat die toch wel mee na bureau als die brak lopend al 1kw heeft
 
Razor 25-1-2006 21:06 Print reply

Posts: 1554
Waarom zou dat stotteren? een knelkoppeling half dicht kan toch ook..
 
blowdown en een powerband te koop!
suzuki gt50 25-1-2006 21:07 Print reply

Posts: 561
ik ga zelf ook zo een begrenzing bouwen , maar dan op een andere manier.
Ik ga mijn systeem naar buiten brengen via een keerring of een dicht rollement.
Zo kan deze niet lekken
greetz wouter
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 25-1-2006 21:10 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
Waarom zou dat stotteren? een knelkoppeling half dicht kan toch ook..


mijne stotterd als ik demper half dicht hou met doek
 
suzuki gt50 25-1-2006 21:12 Print reply

Posts: 561
stottert normaal niet
er vind gewoon een vernauwing plaats van de uitlaatgassen
hierdoor kunnen ze niet zo snel weg
en ga je minder toeren maken
 
Razor 25-1-2006 21:59 Print reply

Posts: 1554
Maar denken jullie niet dat het enige nadelen zou hebben of dat het uberhaubt om wat voor redenen niet zou kunnen?

En verhitting->uitzetting zal toch ook wel meevallen?
 
blowdown en een powerband te koop!
BSTS 25-1-2006 22:04 Print reply

Posts: 4241
wel eens nagedacht, dat als je uitlaat te veel tegen druk geeft, wat de gevolgen dan kunnen zijn??

en ik denk dat oom agent niet zuinig aan doet, die trapt hem vol uit open!

dus grote kans dat je de boel aan tompen loopt ( kapot loopt dus )
 
sprintjah
mb-gek 25-1-2006 22:06 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
wel eens nagedacht, dat als je uitlaat te veel tegen druk geeft, wat de gevolgen dan kunnen zijn??

en ik denk dat oom agent niet zuinig aan doet, die trapt hem vol uit open!

dus grote kans dat je de boel aan tompen loopt ( kapot loopt dus )

ik denk niet dat de boel uitelkaar gaat wannee je dit doet oor
en veel toeren maakt ie al niet dus vol open trappen doet weinig

ik zie wel een mooi idee wat ze hebben bedacht alleen het lekken is een groot probleem
miss dat iemand daar een goede oplossing voor heeft idd
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Almer 25-1-2006 22:10 Print reply

Posts: 3325
idd een electronische begrenzing is het beste, ook het meest gekut maar dan heb je ook wat ik ga der denk ik toch ook maar es 1 maken:p
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Razor 25-1-2006 22:16 Print reply

Posts: 1554
als dit goed passend gefreesd wordt, en aan er tussenin licht randje vloeibare pakking opgesmeert wordt is het toch wel vrijwel lucht dicht? (niet pakking aan de zijkant maar aan de onderkant, anders kan je het er niet meer soepel in duwen..)
 
blowdown en een powerband te koop!
mtx freak 25-1-2006 22:28 Print reply

Posts: 2711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki gt50
stottert normaal niet
er vind gewoon een vernauwing plaats van de uitlaatgassen
hierdoor kunnen ze niet zo snel weg
en ga je minder toeren maken



als je nou denk dat dit een soort zelfde begrensing is als een ring in de uitlaat alleen dan op een andere plek. Je moet met een ring in je uitlaat ook opnieuw afstellen omdat de cilinder niet snel genoeg zijn gassen kwijt kan => dus kleinere sproeier nodig (zelfde als begrenser d.m.v. ring in uitlaat)

daarom gaat dit nooit werken of je meot een manier vinden dat hij ook gelijk goed is afgesteld, anders krijg je hem nooit goed rijdend.

 
Razor 25-1-2006 22:37 Print reply

Posts: 1554
Ik ken wel iemand die een knelkoppeling in ze uitlaat heeft en die doet hem op gevoel half dicht oid en heeft er nooit problemen mee. Ook al aantal keren op de rollerbank geweest...
 
blowdown en een powerband te koop!

Dit topic is 2917 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved