Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Uitleg CDI

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1076 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #34604 - Uitleg CDI
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2149 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ironbird 25-1-2006 16:09 Print topicpost

Posts: 1096
Voor mijn eindwerk (over de werking van tweetakt en viertakt en de tweetakt uitgelgd ahv de mtx ot) ben ik nu heel de elektrische boel aan het bespreken.

nu heb ik ergens de term CDI gebruikt, maar ik moet die ook verklaren in een voetnoot uiteraard.

maar hoe verklaar ik dat? een duidelijke korte uitleg of een nederlandse (courante) vertaling van "Capacitive Discharge Ignition" ofzo?

alvast bedankt



 

cmtheman 25-1-2006 16:18 Print reply

Posts: 2710
zet gewoon neer wat dat ding doet (stroom opslaan en om de zoveel tijd afgeven, in een versterkte vorm)
en maak er gewoon ontladingsunit met opslagcapaciteit van ofzo
 
ZAC #802, KNMV #82
mb-gek 25-1-2006 16:22 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
zet gewoon neer wat dat ding doet (stroom opslaan en om de zoveel tijd afgeven, in een versterkte vorm)
en maak er gewoon ontladingsunit met opslagcapaciteit van ofzo

denk dat ie meer wil horen over het verlaten en vervroeger bij bepaalde toerentallen

maat at ts
is daaar niks van te vinden op internet ?
lijkt me raar

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Terror 25-1-2006 16:23 Print reply

Posts: 9269
misschien op 2stroketuning.nl geloof ik dat de link zo was

als het hem niet is moet je lude ff inboxen

Dit bericht is gewijzigd door Terror op 25-1-2006 om 16:25 uur.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 25-1-2006 16:25 Print reply

Posts: 12846
Van www.scooter-power.nl :

CDI Capacitive Discharge Ignition

De inductieve spanning in de primaire winding, zoals net besproken, wordt hier niet opgewerkt door de bobine zelf maar door het ontstekingssysteem. Een condensator wordt opgeladen tot een spanning normaal tussen de 200-400 volt en op het moment van ontsteken op de bobine aangesloten. Ook hier wordt de primaire spoelspanning omgezet naar een secundaire hoogspanning en de vonk is geboren. Het voordeel van dit type ontstekingssysteem is dat de vonklengte groter is als een normale MCI (20,000-40,000 volt). Dit betekent dat meer pk's wordt geleverd bij hogere toerentallen (RPM >8000). Een nadeel is de vonkduur, deze is aanzienlijk korter dan bij een normale MCI ontsteking namelijk tussen de 0.1 en 0.3 milliseconden. Een oplossing voor dit probleem is het toepassen van meermalen ontsteking, dit houdt in dat er meerdere keren wordt ontstoken tijdens een ontbranding. Ondanks deze toepassing is het geen continue vonk en zal deze oplossing ook grote gevolgen hebben voor het benodigd vermogen van de accu.

 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
jackmasterTZR 25-1-2006 16:38 Print reply

Posts: 3062
ooh kzat aan diesel te denken
 
bart de scootergek 25-1-2006 16:46 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmasterTZR
ooh kzat aan diesel te denken


fijn dat je dat deed, maar waarom post je het? niet echt interesant voor dit topic.
 
Honda RC-33
ironbird 25-1-2006 16:48 Print reply

Posts: 1096
het hoefde echt niet uigebreid.

dit heb ik nnu staan en dat volstaat:


Capacitive Discharge Ignition: ontladingunit met opslagcapaciteit. Het slaat de stroom op, en als de signaalspoel een impuls geeft ontlaadt hij zich.




bedankt aan de eerste reply'er dus (en ook aan de rest voor d emoeite natuurlijk )





Dit bericht is gewijzigd door ironbird op 25-1-2006 om 16:48 uur.
 
god of darkness 25-1-2006 17:03 Print reply
Posts: 222
cdI= thrysitorontsteking?
 
vanwalsum 25-1-2006 18:16 Print reply

Posts: 692
Bestaan er geen speciale begrenzings cdi's? lijkt me ideaal!
 
KaWaReZ 25-1-2006 18:19 Print reply

Posts: 20582
honda schakels schijnen uitgerust te zijn met "mindere" cdi's
de mp300s (oid?) kan wat hogere toerentallen aan.
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Neonlampje 25-1-2006 18:20 Print reply

Posts: 14825
valt allemaal heeeel erg mee
 
Shoot_me 25-1-2006 18:21 Print reply

Posts: 1535
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
honda schakels schijnen uitgerust te zijn met "mindere" cdi's
de mp300s (oid?) kan wat hogere toerentallen aan.


Deden mensen het juist niet om die dip @ 7k toeren weg te halen?
 
miauw
mb-gek 25-1-2006 18:21 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
honda schakels schijnen uitgerust te zijn met "mindere" cdi's
de mp300s (oid?) kan wat hogere toerentallen aan.

mps300 ja
maar volges de een is het een fabel en de andere niet
ik ga als ik tijd heb en eraan denk een keer testen
pas als me setup goed is afgesteld enzo

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Neonlampje 25-1-2006 18:22 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Shoot_me
[...]


Deden mensen het juist niet om die dip @ 7k toeren weg te halen?

7 a 8k dip... bij een mps300 heb je hem nog wel, maar iets minder...
 
Shoot_me 25-1-2006 18:25 Print reply

Posts: 1535
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]

7 a 8k dip... bij een mps300 heb je hem nog wel, maar iets minder...


dan maar een hpi'tje ... Keb die dip namenlijk ook.. Lijkt alsof die een soort van inhoud voordat ie in de powerband komt
 
miauw

Dit topic is 2149 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved