Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - even over rollerbanken...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1100 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #34536 - even over rollerbanken...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2974 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

xmyop 22-1-2006 13:02 Print topicpost
Posts: 27
ik weet dat dit heel vaak aan de orde komt hier, maar ik vond dit artikel wel interessant, (vooral aan het eind over scooter vermogen vs brommer vermogen)

klopt er dus inderdaad geen fuck van die politie rollerbanken?

komt van

http://www.dsv.nl/

Honda-nl page


2 stroke moped site 2T brommer site


Vermogen


Het vermogen van je brommer, hoe wordt het gemeten.
Er zijn vele manieren om dit te meten, zo is er al verschil of je het vermogen aan de zuiger, voortandwiel of achterwiel bepaald. Met behulp van een aantal stukken wil ik proberen een klein beetje duidelijkheid te scheppen.
Hoe het met het vermogen op de rollenbank zit weet ik ook nog steeds niet precies.

In het blad Scootin' werden uitlaten voor scooters getest, volgens mij klopte dit niet helemaal, dus stuurde ik ze een mailtje met de vraag om uitleg. Hier onder m'n mailtje en hun uitleg.



Hi,

Allereerst leuk dat jullie m'n site in het blad geplaatst hebben, maar daar over mail ik niet. Ik heb namelijk een paar vraagjes over jullie uitlaattest. Wat voor vermogen meten jullie daar ?? Krukas of achterwiel vermogen en dan volgens de DIN of Fuchs ?

Als ik namelijk een beetje ga vergelijken met de gegevens van de standard Yamaha (3,5 PK / 6500 RPM) zit er weinig verschil in vermogen dat de meeste uitlaten opleveren. Als ik er vanuit ga dat het zowel bij jullie als bij Yamaha krukas vermogen is opgegeven.
Om deze reden. 1 PK = 0,7355 KW, dus 3,5 PK = 2,57425 KW, dit mag aan het achterwiel max. 0,40 KW dus en factor 6,435625 verlies (verliezen naar het achterwiel).
Dit levert dan op voor de standaard uitlaat zonder prop (4,73PK) -> 0,54057 KW en het maximale vermogen bij ander uitlaten was +/- 5,5, PK en dat is dan 0,62857 KW.

Niet echt spectaculair dus.........O.K. de RPM's gaan wel een heel stuk omhoog dus de top word hoger.

Als jullie een schakelbrommer zoeken om die nieuwe Gianelli voor schakelbrommers te testen, heb ik nog wel een MB staan. Moet het natuurlijk wel op een MB passen (staat niet vermeld) en het liefst een 70 cc uitlaat zijn.

De groeten,

Tom
http://www.dsv.nl/~honda


Euhhhhhhh... moeilijke maar slimme vragen! Allereerst meten we bij de uitlaattesten aan het achterwiel. Dus de 5,5 pk die de meeste snelle pijpen geven, is dus aan het achterwiel. De opgave van Yamaha (3,5 pk begrensd) zal ook aan het achterwiel zijn. Immers: dit is 2 pk minder dan de snelle pijpen, goed mogelijk dus. Je maakt ergens en denk fout. Je baseert de vermogensverliezen binnen de scooter op de maximale 0,4 kW die een brommer (met een oud typegoedkeuring) mag hebben. Je gaat er dus vanuit dat een standaard Aerox met een fabrieks opgave van 3,5 pk op de testbank van de wouten 0,4 kW zal laten zien.
Inderdaad: als je een Aerox op de politietestbank zet dan geeft deze 0,4 kW aan. Raar, heel raar want 3,5 pk is geen 0,4 kW. Jij denkt dus dat die 3,5 pk krukas-pk's zijn en dat het vermogenverlies binnen de transmissie van een scooter ongeveer een factor6,5 is. Maar geloof je dat echt? Een factor 6,5 is veel hoor! Dan zou de transmissie van een scooter wel heel inefficiënt zijn! Wij denken dat de verliezen ongeveer 15% zijn, een factor 1,18 dus. Hoe komen we tot een oplossing van dit raadsel? We moeten het bij de polizei gaan zoeken. Er klopt dus iets niet met die 0,4 kW van de politie. Je gelooft toch niet dat een scooter überhaupt vooruit komt met 0,4 kW (= 0,54pk)?


Ons vermoeden dat de rollenbanken vna de politie niet kloppen, werd onlangs nog bevestigd. Edwin was aangehouden op de test-Atlantis van vorige maand. Dat ding was helemaal standaard. Toch moest Ed op de rollenbank bij de politie. Kimmo en Said werden gebeld en met z'n drieën hebben we kunnen zien dat naarmate het achterwiel sneller ging draaien, het vermogen op de testbank toenam. He?!? Hoe kan dat nou?!? Een scooter heeft een automatische transmissie. Zodra je volgas geeft, geeft de scooter direct zijn maximale vermogen af. Immers: een scooter stel je af op het aantal toeren waarop hij het meeste vermogen afgeeft. Dus wanneer je volgas geeft op de testbank moet meteen het maximum vermogen af te lezen zijn, hoe hard het achterwiel ook draait.
Conclusie: de vermogens banken van de politie zijn geen vermogensbanken!!! Alleen hebben ze er een wijzerplaatje op geplakt waar een fictief vermogen op stat. nogmaals: die 0,4kW van de kit slaat nergens op. Waar die vandan komt weten we niet, het is niet anders. Binnenkort begint er een proefproces waarin er gekeken wordt in hoeverre de controlles die worden uitgevoerd dor de politie legaal zijn. We zijn benieuwd hoe de uitslag van dit proces zal zijn.

 
vallen doet niet pijn dat gebeurd vanzelf en je voelt er niks van ... maar het neerkomen!

De Schout 22-1-2006 13:05 Print reply
Posts: 5327
dat de politie banken geen echte kw's aangeven is al lang bekent.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Bopmorn 22-1-2006 13:07 Print reply

Posts: 1502
iedereen denkt dat ie door vage regeltjes eronder vandaan kan komen maar face it, je voert hem op dus je bent de lul
 
AOF 22-1-2006 13:08 Print reply

Posts: 1477
was allang bekend.
maja voor de mesen die het nog niet wisten
 
bartos 22-1-2006 13:09 Print reply

Posts: 1372
niks nieuws rollerbanken van popo meten geen vermogen maar snelheid. Staat ook in de richtlijn voor rollerbanken. En ze houden ook rekening met een gemiddelde luchtweerstand.
 
-Tom- 22-1-2006 13:10 Print reply

Posts: 4151
Old news is so exciting!

was toch al lang bekend dat de rollerbanken van de politie geen vermogen meten. Ze meten het aantal omwentelingen van de rol, en dit wordt met een analoge teller weergegeven als kW. Met een kW<-->km/h tabel rekenen ze het aantal kW om naar km/h. Dus is al oud nieuws.
 
FTS Member
Almer 22-1-2006 13:10 Print reply

Posts: 3325
die mail die je teruggestuurd hebt gekregen vind ik wel heel apart, want hier wordt dus gewoon gekeken hoe snel het achterwiel draait, en daarvan wordt dus het vermogen afgekeken, en dat is immers heel logisch want een scooter geeft inderdaad meteen zn maximum vermogen, alleen komt het door de transmisie dat dit vermogen niet meteen vol op het achterwiel wordt afgegeven maar opgebouwd wordt. Als de politie het echte motorvermogen (DIN) wil weten op de krukas dan zouden ze een waterrem op de krukas moeten schakelen en de motor afknijpen. Dit doen ze toch niet omdat dit aardig vernieling oplevert bij een 2takt motor...
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Tombrom 22-1-2006 13:10 Print reply

Posts: 15925
komt nieuwe rol he die meet km inplaats van kw en deze houd met rekening vAN TEGEN DRUK ENZ
 
mb-gek 22-1-2006 13:11 Print reply

Posts: 10385
allang bekent en daarbij dat je als een bron een lang niet meer opgedate pagina gebruikt

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Deon 22-1-2006 13:12 Print reply

Posts: 9656
Voor de 2039482394e keer,

de politie meet de snelheid, dmv de omwenteling van je achterwiel in een bepaalde tijd. Deze snelheid wordt omgezet naar KW, wat natuurlijk erg scheef is, omdat je je brommer uberlicht kan vertanden, waardoor hij met bigass overtoeren nog wel 45 rijdt, wat dus gelijk staat aan 0.4 kw.
 
StormingSoul 22-1-2006 13:12 Print reply

Posts: 503
Snelheid wordt omgerekent in Kw's.
Ik bedoel, waarom zou je een brommer die 45 mag, gaan meten in Kilowatt.

Immers staat er zelf in de wet , dat mits de constructiesnelheid 45 is, het vermogen geen limiet heeft.

Scooter voorbeeld hierboven, klopt.
Politierollerbanken zijn gewoon een groot verzinsel van iemand die geen verstand heeft van die dingen. Zet er maar eens een tractor op, die heb veel meer vermogen dan onze brommers, maar dat zul je ook niet zien op de roller.

Kortom, daarom wordt volgend jaar de bank ingevoerd met ''echte km's''. Minder fijn voor ons...Ik heb liever deze onzin..dan die banken. Vallen de boetes alleen maar NOG hoger uit, omdat daar direct gemeten wordt en niet omgerekent wordt van ''ongeveer'' dit is ''ongeveer'' dat.


Alhoewel ik nog wel een leuke heb.

Tomos, gaat 70
Mijn rieju, gaat ook 70. (Naast elkaar..rijden we dus even hard)
Rara wie krijgt er hoger ''vermogen'' op de rollerbank van de juten, en dus een hogere boete?
 
AOF 22-1-2006 13:13 Print reply

Posts: 1477
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Deon
Voor de 2039482394e keer,

de politie meet de snelheid, dmv de omwenteling van je achterwiel in een bepaalde tijd. Deze snelheid wordt omgezet naar KW, wat natuurlijk erg scheef is, omdat je je brommer uberlicht kan vertanden, waardoor hij met bigass overtoeren nog wel 45 rijdt, wat dus gelijk staat aan 0.4 kw.



en dat heeft als nut dat?
 
Deon 22-1-2006 13:13 Print reply

Posts: 9656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lars1988
[...]



en dat heeft als nut dat?


zeg jij het..?
 
AOF 22-1-2006 13:14 Print reply

Posts: 1477
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StormingSoul
Snelheid wordt omgerekent in Kw's.
Ik bedoel, waarom zou je een brommer die 45 mag, gaan meten in Kilowatt.

Immers staat er zelf in de wet , dat mits de constructiesnelheid 45 is, het vermogen geen limiet heeft.

Scooter voorbeeld hierboven, klopt.
Politierollerbanken zijn gewoon een groot verzinsel van iemand die geen verstand heeft van die dingen. Zet er maar eens een tractor op, die heb veel meer vermogen dan onze brommers, maar dat zul je ook niet zien op de roller.

Kortom, daarom wordt volgend jaar de bank ingevoerd met ''echte km's''. Minder fijn voor ons...Ik heb liever deze onzin..dan die banken. Vallen de boetes alleen maar NOG hoger uit, omdat daar direct gemeten wordt en niet omgerekent wordt van ''ongeveer'' dit is ''ongeveer'' dat.


Alhoewel ik nog wel een leuke heb.

Tomos, gaat 70
Mijn rieju, gaat ook 70. (Naast elkaar..rijden we dus even hard)
Rara wie krijgt er hoger ''vermogen'' op de rollerbank van de juten, en dus een hogere boete?




de rieju wint

en daar heb je iddniks aan. kan je niet eens meer goed rijden als je zoveel vermogen hebt en 45 rijd. zit je de hele tijd te schieten

Dit bericht is gewijzigd door lars1988 op 22-1-2006 om 13:15 uur.
 
StormingSoul 22-1-2006 13:14 Print reply

Posts: 503
opgevoerd, met andere vertanding.
Dat je brommer vet gaat stuitere en knettere en geluid maakt...maar helemaal niet zo hard gaat en juten staan van...wtf...


Mja..Me rieju wint idd wel op de roller (ben ik niet echt blij mee).
Ook zo krom als de tering..


Dit bericht is gewijzigd door StormingSoul op 22-1-2006 om 13:15 uur.
 
Deon 22-1-2006 13:16 Print reply

Posts: 9656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lars1988
[...]




de rieju wint


dat ligt net aan de vertanding

als je rieju met overtoeren 70 rijdt, en dus echt niet harder KAN
en je tomos heb je zwaar vertand, maar door de luchtweerstand kan je m net niet doortrekken,

geeft je tomos een hogere kw aan..
 

Dit topic is 2974 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved