ik weet dat dit heel vaak aan de orde komt hier, maar ik vond dit artikel wel interessant, (vooral aan het eind over scooter vermogen vs brommer vermogen)
klopt er dus inderdaad geen fuck van die politie rollerbanken?
komt van
http://www.dsv.nl/
Honda-nl page
2 stroke moped site 2T brommer site
Vermogen
Het vermogen van je brommer, hoe wordt het gemeten.
Er zijn vele manieren om dit te meten, zo is er al verschil of je het vermogen aan de zuiger, voortandwiel of achterwiel bepaald. Met behulp van een aantal stukken wil ik proberen een klein beetje duidelijkheid te scheppen.
Hoe het met het vermogen op de rollenbank zit weet ik ook nog steeds niet precies.
In het blad Scootin' werden uitlaten voor scooters getest, volgens mij klopte dit niet helemaal, dus stuurde ik ze een mailtje met de vraag om uitleg. Hier onder m'n mailtje en hun uitleg.
Hi,
Allereerst leuk dat jullie m'n site in het blad geplaatst hebben, maar daar over mail ik niet. Ik heb namelijk een paar vraagjes over jullie uitlaattest. Wat voor vermogen meten jullie daar ?? Krukas of achterwiel vermogen en dan volgens de DIN of Fuchs ?
Als ik namelijk een beetje ga vergelijken met de gegevens van de standard Yamaha (3,5 PK / 6500 RPM) zit er weinig verschil in vermogen dat de meeste uitlaten opleveren. Als ik er vanuit ga dat het zowel bij jullie als bij Yamaha krukas vermogen is opgegeven.
Om deze reden. 1 PK = 0,7355 KW, dus 3,5 PK = 2,57425 KW, dit mag aan het achterwiel max. 0,40 KW dus en factor 6,435625 verlies (verliezen naar het achterwiel).
Dit levert dan op voor de standaard uitlaat zonder prop (4,73PK) -> 0,54057 KW en het maximale vermogen bij ander uitlaten was +/- 5,5, PK en dat is dan 0,62857 KW.
Niet echt spectaculair dus.........O.K. de RPM's gaan wel een heel stuk omhoog dus de top word hoger.
Als jullie een schakelbrommer zoeken om die nieuwe Gianelli voor schakelbrommers te testen, heb ik nog wel een MB staan. Moet het natuurlijk wel op een MB passen (staat niet vermeld) en het liefst een 70 cc uitlaat zijn.
De groeten,
Tom
http://www.dsv.nl/~honda
Euhhhhhhh... moeilijke maar slimme vragen! Allereerst meten we bij de uitlaattesten aan het achterwiel. Dus de 5,5 pk die de meeste snelle pijpen geven, is dus aan het achterwiel. De opgave van Yamaha (3,5 pk begrensd) zal ook aan het achterwiel zijn. Immers: dit is 2 pk minder dan de snelle pijpen, goed mogelijk dus. Je maakt ergens en denk fout. Je baseert de vermogensverliezen binnen de scooter op de maximale 0,4 kW die een brommer (met een oud typegoedkeuring) mag hebben. Je gaat er dus vanuit dat een standaard Aerox met een fabrieks opgave van 3,5 pk op de testbank van de wouten 0,4 kW zal laten zien.
Inderdaad: als je een Aerox op de politietestbank zet dan geeft deze 0,4 kW aan. Raar, heel raar want 3,5 pk is geen 0,4 kW. Jij denkt dus dat die 3,5 pk krukas-pk's zijn en dat het vermogenverlies binnen de transmissie van een scooter ongeveer een factor6,5 is. Maar geloof je dat echt? Een factor 6,5 is veel hoor! Dan zou de transmissie van een scooter wel heel inefficiënt zijn! Wij denken dat de verliezen ongeveer 15% zijn, een factor 1,18 dus. Hoe komen we tot een oplossing van dit raadsel? We moeten het bij de polizei gaan zoeken. Er klopt dus iets niet met die 0,4 kW van de politie. Je gelooft toch niet dat een scooter überhaupt vooruit komt met 0,4 kW (= 0,54pk)?
Ons vermoeden dat de rollenbanken vna de politie niet kloppen, werd onlangs nog bevestigd. Edwin was aangehouden op de test-Atlantis van vorige maand. Dat ding was helemaal standaard. Toch moest Ed op de rollenbank bij de politie. Kimmo en Said werden gebeld en met z'n drieën hebben we kunnen zien dat naarmate het achterwiel sneller ging draaien, het vermogen op de testbank toenam. He?!? Hoe kan dat nou?!? Een scooter heeft een automatische transmissie. Zodra je volgas geeft, geeft de scooter direct zijn maximale vermogen af. Immers: een scooter stel je af op het aantal toeren waarop hij het meeste vermogen afgeeft. Dus wanneer je volgas geeft op de testbank moet meteen het maximum vermogen af te lezen zijn, hoe hard het achterwiel ook draait.
Conclusie: de vermogens banken van de politie zijn geen vermogensbanken!!! Alleen hebben ze er een wijzerplaatje op geplakt waar een fictief vermogen op stat. nogmaals: die 0,4kW van de kit slaat nergens op. Waar die vandan komt weten we niet, het is niet anders. Binnenkort begint er een proefproces waarin er gekeken wordt in hoeverre de controlles die worden uitgevoerd dor de politie legaal zijn. We zijn benieuwd hoe de uitslag van dit proces zal zijn.