Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - benzine

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 869 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #34145 - benzine
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2054 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

wietplant 4-1-2006 12:52 Print topicpost

Posts: 2092
heeft iemand toevallig voor mij nog wat scheikundige informatie over benzine liggen ? of andere info echt over benzine. ik doe daar namelijk mijn profielwerkstuk over maar dit is afgekeurd omdat er te weinig scheikundige info over benzine instond en ik mij daar verder in moest gaan verdiepen. maar ik kan dus echt niks goeds vinden. als je nog ideen hebt ook goed maar het liefst natuurlijk gewoon info..

bvd wynand
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid

wietplant 4-1-2006 12:55 Print reply

Posts: 2092
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
hou er een aansteker bij en het vliegt in de fik..oeeeehhh




komop ff normaal doen ja. ik moet dit echt hebben anders mag ik niet op voor me exames dus aub geen kut reply's
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
dt50rcrosser 4-1-2006 12:56 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wietplant
[...]


komop ff normaal doen ja. ik moet dit echt hebben anders mag ik niet op voor me exames dus aub geen kut reply's


owke. ik zal ff voor je zoeken. om het goed te maken ok





Dit bericht is gewijzigd door dt50rcrosser op 4-1-2006 om 12:56 uur.

Dit bericht is gewijzigd door dt50rcrosser op 4-1-2006 om 12:56 uur.
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
dt50rcrosser 4-1-2006 12:57 Print reply

Posts: 6252
Benzine

Benzine wordt gemaakt uit aardolie en bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen en enkele additieven om de eigenschappen van de brandstof te verbeteren. Benzine is vloeibaar en heeft een hoge energiedichtheid. Benzine verdampt vrij snel bij een verhoging van de temperatuur zodat bij het inbrengen van benzine in de motor er een gasmengsel ontstaat dat tot ontbranding kan gebracht worden. Dit maakt het tot een goede brandstof voor voertuigen.

Afhankelijk van de bron bevat aardolie een belangrijke fractie zwavel. Deze moet verwijderd worden om aan de normen te voldoen. In het verleden werd lood toegevoegd aan benzine om de klopvastheid (octaangetal) te verhogen. Dit wordt nu gecompenseerd door andere additieven, die kunnen vari?ren per brandstofproducent.


Milieu

De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren veranderd. In eerste instantie om de prestaties te verbeteren, maar de jongste jaren ook om de impact op het milieu te minderen:

alle benzine is loodarm,
het gehalte aan benzeen is flink verlaagd,
zwavelarme brandstof (Super 98 RON -50S) om het gebruik van een katalysator voor het voldoen aan de Euro-4 emissienorm mogelijk te maken,
toevoeging van oxygenaten om CO en KWS uitstoot te verminderen, en
vermindering van aromaten en olefinen.

Marktsituatie

Benzine is overal verkrijgbaar en vrij goedkoop. Ten opzichte van diesel zijn benzinemotoren klein, licht en stil en ze stoten weinig roet uit. Maar een benzinemotor is wel minder zuinig dan een dieselmotor en is minder robuust. Benzine kost ongeveer 1? per liter. Hiermee is benzine een dure brandstof in vergelijking met diesel. Dit komt hoofdzakelijk door de accijnzen en belastingen op de brandstof. Aan de andere kant zijn de aankoopprijs en de wegenbelasting in Belgi? voor benzinevoertuigen lager dan voor LPG en diesel.
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
wietplant 4-1-2006 12:59 Print reply

Posts: 2092
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
info

dat had ik dus en vond hij niet genoeg. maar bedankt voor de moeite
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
dt50rcrosser 4-1-2006 12:59 Print reply

Posts: 6252
PRODUCTIE;
De componenten van benzine worden verkregen:

1. door gefractioneerde destillatie van aardolie (straight-run benzine). De hoeveelheid hiervan is beperkt, doordat het gehalte aan bestanddelen, kokend tot 200 ?C, vrij klein is;
2. door kraken (= afbreken) van hoger kokende grotere moleculen (kraakbenzine);
3. via synthetische processen uit kleinere moleculen (polymerisatie- en alkylatiebenzine).
Straight-run benzines met hun grotendeels rechte ketens zijn als motorbenzine minder geschikt. De moleculen met zes en meer C-atomen worden daarom in de raffinaderijen door reformingprocessen in meer klopvaste vertakte en cyclische moleculen omgezet (zie aardolie).
Motorbenzines bestaan voornamelijk uit verzadigde, maar ook uit onverzadigde koolwaterstoffen. Ook olefinen en aromatische koolwaterstoffen komen erin voor. Daarnaast kan benzine bijv. een bepaald percentage benzeen bevatten.
Kwaliteiten,; Door menging worden de verschillende kwaliteiten samengesteld. Een belangrijke eis aan motorbenzine is stabiliteit: bij opslag mag door verharsen van onverzadigde bestanddelen geen vorming van ?gum? optreden.
Van motorbenzines voor de zuigermotoren (zie mengselmotor) van auto's (eindkookpunt 200 ?C) en van vliegtuigen (eindkookpunt 150?160 ?C) wordt verlangd, dat de kookpunten van de componenten gelijkmatig over het kooktraject zijn verdeeld en dat de benzines voldoende vluchtig zijn om, aangepast aan het lokale klimaat, een brandbaar lucht/benzinedampmengsel te vormen. Na ontsteking mag het gecomprimeerde mengsel niet onder invloed van de straling en compressie van het voortschrijdend vlamfront voortijdig ontbranden (detonatie), aangezien hierdoor de motor onregelmatig gaat lopen en ongewenst hoge lagerdrukken optreden. Dit kloppen of pingelen hangt samen met de structuur van de te verbranden koolwaterstofmoleculen: die met rechte keten zijn minder stabiel dan die met vertakte keten of ringstructuur. Voor klopvaste benzines kiest men dus koolwaterstoffen met vertakte keten of ringstructuur. Een maat voor de ontstekingskwaliteit is het octaangetal.
De ontstekingskwaliteit kan verbeterd worden door bepaalde toevoegingen (additieven, ?dopes?, of ook wel ?octane-boosters? genoemd). Vroeger waren dit in hoofdzaak metaalorganische verbindingen, zoals tetra-ethyllood, Pb(C2H5)4 (afk.: TEL), met kookpunt 200 ?C en tetramethyllood (TML), met kookpunt 110 ?C. Ook mengels van deze verbindingen die beter met de benzine samen verdampen, worden toegepast. De werking van deze dopes, ook wel antiklopmiddelen genaamd, berust op het vertragen van de spontane ontbranding van het gecomprimeerde lucht-benzinemengsel door de loodatomen. Daar loodverbindingen zeer giftig zijn, moeten ?gelode? benzines gekleurd zijn en wordt het loodgehalte van benzine voor wegverkeer steeds verder teruggedrongen. Voor vliegtuigbenzines is het loodgehalte 1, 3 ? 1,6 g per liter.
Door toevoeging van organische chloor- en broomverbindingen ( ?scavengers?) aan de dopes wordt het lood grotendeels in vluchtig chloride en bromide omgezet en in deze vorm met de verbrandingsgassen uitgedreven. Er blijven evenwel sporen loodoxide op de cilinderwand of op de zuiger achter, die kunnen nagloeien en aldus de ontsteking voortijdig inleiden ( ?pre-ignition?). Om dit te voorkomen, worden aan loodhoudende benzine als ontstekingregelend additief organische fosforverbindingen toegevoegd.
Ook worden ter voorkoming van motor- en carburatorvervuiling en ter vermindering van luchtverontreiniging aan sommige benzines krachtig werkende detergenten op aminebasis toegevoegd die het gehele inlaatsysteem van de motor schoonhouden.

VERBRANDINGSGASSEN ;
De verbrandingsgassen (uitlaatgassen) van benzinemotoren bevatten nog onverbrande of gedeeltelijk verbrande benzineresten, koolmonoxide (CO) en, door de hoge temperaturen die bij de verbranding optreden, stikstofoxiden, aangeduid met de algemene formule NOx.
Deze uitlaatgassen leiden daardoor tot luchtverontreiniging, die vooral in verstedelijkte gebieden ernstige vormen kan aannemen.
Het is mogelijk om door middel van een katalysator in het uitlaatsysteem de giftige koolmonoxide en stikstofoxiden via katalytische processen om te zetten in het onschadelijke kooldioxide en stikstof. Reeds kleine hoeveelheden lood verhinderen deze katalytische processen en daarom dienen benzinemotoren, voor een goede en duurzame werking van deze katalysator, uitsluitend loodvrije benzine te gebruiken. Ook in het algemeen is het ter vermindering van luchtverontreiniging wenselijk loodvrije benzine te gebruiken.

TYPEN EN EIGENSCHAPPEN;
Men onderscheidt autobenzines (loodhoudende en loodvrije), tweetaktbenzines en kookpuntbenzines.
Autobenzines; Autobenzines vari?ren al naar gelang het seizoen in vluchtigheid (seizoenaanpassing). Het zwavelgehalte moet laag zijn om de corrosie van de motor tegen te gaan en luchtvervuiling te beperken.
Tweetaktbenzines ; Tweetaktbenzines worden gebruikt voor tweetaktmotoren (o.a. van bromfietsen), die geen hoge eisen stellen aan het octaangetal. Tweetaktbenzines bevatten enkele procenten smeerolie (mengsmering).
Kookpuntbenzines ; Kookpuntbenzines of petroleum-ethers worden gebruikt als extractiemiddel voor olie uit oliezaden, als wasbenzine en als verfverdunners, bijv. 60/80 ?C extractiebenzine, 100/130 ?C wasbenzine en 140/160 ?C lakbenzine ( ?white spirit?).
Fysische eigenschappen; (gemiddeld) smeltpunt: -20 ?C
kookpunt: 60?200 ?C
vlampunt: -40 ?C
ontstekingstemperatuur: 450 ?C
explosiegebied: 44?317 g/m3 ~~ 0, 7?8% (vol.)
relatieve dichtheid: 0, 7
dampdichtheid t.o.v.lucht;3,5

benzinevergiftiging, een vergiftiging die in acute vorm ontstaat door inademing van grote hoeveelheden benzinedamp, met als verschijnselen hoofdpijn, duizeligheid, braken, sufheid, spierkrampen en ten slotte bewusteloosheid.
VERGIFTING: vergiftiging (intoxicatie), een aantasting van het organisme door een in het lichaam opgenomen giftige stof waardoor stoornissen in het functioneren van het organisme optreden.
Een vergiftiging ontstaat meestal door het inslikken van een giftige stof (zie ook voedselvergiftiging); ook andere manieren van inname zijn echter mogelijk, zoals inademen (bij koolmonoxide), opnemen via huid en slijmvliezen (bij parathion) en parenteraal (bijv. via de bloedbaan, zoals bij hero?ne).
Als het vergif eenmaal in het lichaam is doorgedrongen, kan het de organen bereiken waarvoor het schadelijk is. De gevolgen treden bij sommige stoffen (bijv. blauwzuur) direct op, bij andere stoffen doen de vergiftigingsverschijnselen zich pas na enige uren of zelfs dagen voor (bijv. thallium). In weer andere gevallen treden de vergiftigingsverschijnselen pas op na het langdurig ?gebruik? ervan, zoals in het geval van een chronische loodvergiftiging. De toxicologie houdt zich bezig met de vraag hoe het vergif de schade veroorzaakt.

VERGIFTIGING IN EIGENLIJKE ZIN ;
Een definitie van een vergif is moeilijk te geven. Zeer vele verbindingen kunnen giftig zijn, toch worden niet al deze verbindingen tot de vergiften gerekend. De dosis die hiervoor nodig is, is daarvoor mede bepalend: een te grote hoeveelheid keukenzout kan ernstige schadelijke gevolgen hebben, niemand zal echter keukenzout een vergif noemen.
Door de enorme ontwikkeling van de chemische industrie wordt de samenleving overstroomd met chemische producten die giftig kunnen zijn indien ze worden ingenomen. Vele van deze producten komen in huishoudmiddelen of andere onschuldig lijkende producten voor. Dit soort middelen wordt, vooral door kleuters, soms gegeten of gedronken en niemand weet dan of ze al dan niet schadelijk zijn.
Het aantal stoffen dat giftig kan zijn, is dermate groot dat er geen opsomming van is te geven. Met name bestrijdingsmiddelen, speciaal de stoffen die gebruikt worden ter bestrijding van schadelijke zoogdieren, zoals rodenticiden vormen een risicofactor voor de gezondheid. Daarnaast dient men ook steeds te bedenken dat elk geneesmiddel een potentieel vergif is, vooral indien het niet volgens het voorschrift wordt gebruikt. Zie ook giftige planten.

Preventie ;
Ter voorkoming van vergiftiging zijn de volgende gedragsregels opgesteld door het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum, in de eerste plaats voor ouders van kinderen tot ca. 4 jaar:

a. Lees de etiketten van alle producten die zich in huis bevinden, hierop staat vermeld of het product gevaarlijk kan zijn.
b. Geef kinderen nooit de indruk dat het bij geneesmiddelen gaat om een lekker drankje of snoepje.
c. Doe nooit gevaarlijke stoffen, zoals terpentine, ?soldeerwater? en zoutzuur, in een lege limonadefles.
d. Laat nooit boodschappentassen onbeheerd staan.
e. Verzamel geen geneesmiddelen die niet meer nodig zijn.
f. Bewaar alle giftige stoffen achter slot en grendel.
g. Neem bij vermoedelijke vergiftiging de verpakking van het ingenomen product mee naar de dokter of het ziekenhuis.

Ehbo-maatregelen;
Als algemene Ehbo-maatregel kan men stellen dat bij elke vergiftiging het drinken van water met Norit een goede maatregel is. Het opwekken van braken wordt ook nog weleens aanbevolen, maar bij etsende stoffen (corrosiva, die verbranding van de slokdarm veroorzaken) als sterke zuren en logen mag nooit braken worden opgewekt, omdat de etsende werking dan in feite twee keer plaatsvindt, nl. bij inslikken en bij uitbraken. Voorbeelden van dergelijke corrosiva zijn o.a. ?ontstoppers? (natronloog), toiletreinigers (met natriumbisulfaat), etsende allesreinigers (sterk alkalische vloeistoffen), ammoniak, bleekmiddelen, zoutzuur, enz. Ook benzine- en petroleumproducten (bijv. lampolie, meubelolie), soldeervloeistoffen en schuimvormende stoffen (bijv. wasmiddelen) kunnen een etsende werking hebben.
Tegen enkele vergiften (o.a. slangengif, zie gifslangen) bestaan specifieke tegengiffen (antidota); de meeste vergiftigingen kunnen slechts symptomatisch worden behandeld.
Nationale instituten ; Voor een adequate behandeling van vergiftigingen is in Nederland in 1960 het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) van het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieuhygi?ne (RIVM) opgericht. Het centrum, gevestigd te Bilthoven, is dag en nacht telefonisch bereikbaar voor iedere arts, apotheker en dierenarts. Men kent daar de samenstelling van vrijwel alle huishoudmiddelen, landbouwbestrijdingsmiddelen, enz. die in Nederland in gebruik zijn. Indien een arts opbelt, kan onmiddellijk worden nagegaan of het gebruikte middel al dan niet schadelijke bestanddelen bevat en kan over de behandeling een advies worden gegeven.
In Belgi? werd in 1956 binnen het Laboratorium voor Toxicologie van de universiteit te Gent een antigifcentrum opgericht en in 1964 kwam te Brussel het Nationale Antigifcentrum tot stand. Dit centrum is dag en nacht telefonisch bereikbaar en kan onmiddellijk informatie over de gebruikte middelen en advies over de behandeling verstrekken.

AUTO-INTOXICATIE;
Auto-intoxicatie (= lett.: zelfvergiftiging) noemt men de ziektetoestand ten gevolge van ophoping van in het lichaam zelf gevormde giftige stofwisselingsproducten (die normaliter worden uitgescheiden of in onschadelijke stoffen worden omgezet); voorbeelden zijn uremie, levercoma (bij ernstige leverbeschadiging), ketonemie, bijv. acetonemie en ketoacidose.

ACUUT;
acuut(v. Lat. acutus = scherp), in de geneeskunde gebruikelijke aanduiding voor ziekten die plotseling ontstaan of uitbreken, meestal hevige verschijnselen vertonen en van betrekkelijk korte duur zijn. Het tegenovergestelde is een chronisch ziekteproces, dat meer geleidelijk ontstaat en langer duurt. Naar snelheid van ontstaan en duur onderscheidt men: peracuut, acuut, subacuut, subchronisch en chronisch.
Een acuut ziekteproces kan chronisch worden en omgekeerd kan een chronische ziekte acute oplevingen (exacerbaties) vertonen.
Van verschillende ziekten kent men zowel een acute als een chronische vorm.

 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
wietplant 4-1-2006 13:01 Print reply

Posts: 2092
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
nog meer info


dankje dankje dankje jij bent GOED . dit hou je van me te goed
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
dt50rcrosser 4-1-2006 13:02 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wietplant
[...]


dankje dankje dankje jij bent GOED . dit hou je van me te goed


 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
Almer 4-1-2006 13:15 Print reply

Posts: 3325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
[...]




straks dus een rood poepertje?

 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
dt50rcrosser 4-1-2006 13:17 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
[...]


straks dus een rood poepertje?



doen we maar niet hahahah
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
bart de scootergek 4-1-2006 13:18 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
[...]





als je alleen smiley's post, post dan niet.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
[...]


straks dus een rood poepertje?




en jij moet kappen met offtopic gaan.


en btw, brommerforum is geen huiswerk forum, dus vragen over school doe je ergens anders maar. ik laat het open omdat er misschien iemand nog iets interesant over benzine weet oid.
 
Honda RC-33
the ghansman 4-1-2006 17:16 Print reply

Posts: 227
Lijkt mij ook wel interessant om ff uit te leggen wat klop/octaangetal precies inhoud enzo, en hoe ze die bepalen (heptaan/iso-octaan enz..). Dat is namelijk best een belangrijk onderwerp, google ff wat er is zat over te vinden.
 
Altijd druk met heelveel niks
wipe-out 4-1-2006 18:15 Print reply

Posts: 7672

Dit topic is 2054 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved