Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Discussietopic over gebruik rem.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 917 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Gebruik van de achterrem is veiliger dan de voorrem, ivm de kans op een schuiver.
Eens
Oneens
  Main Forum - Topic #33899 - Discussietopic over gebruik rem.
Pagina 12 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 9704 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Henk-88 20-12-2005 18:24 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]


Kijk naar de reacties in het topic, zijn er zat kennelijk.


Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 20-12-2005 om 18:14 uur.


Sorry , ik begin iets te vermoeden.
Toch zal iedereen hier wel weten dat je je rem moet loslaten als je voorwiel slipt; wat ze in de praktijk doen is weer een andere zaak natuurlijk.

Het blokkeren van m'n voorwiel is mij bij verschillende snelheden op scooter of versn-brom gebeurd, nooit gevallen daardoor ook.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
gekke henkie 20-12-2005 18:26 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: michaelmt5
nee geen 30..47 op me digi teller en ik was al aant afremmen..dus knal zou wel iets van 40 km p uur zijn ofzo..
maar de klap is echt fucking hard aangekomen hoor..brommer totallos..auto ook..de auto reed maar 10 ofzo..


dan raak je elkaar dus met een snelheidsverschil van 50km/h... zo moet je rekenen... Als jij met 70 op een auto knalt die 30 rijdt, heeft dit t zelfde effect als met 100 tegen een muur op rijden...

 
Ga toch krassen!
Lykantroop 20-12-2005 18:27 Print reply

Posts: 4754
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
[...]


dan raak je elkaar dus met een snelheidsverschil van 50km/h... zo moet je rekenen... Als jij met 70 op een auto knalt die 30 rijdt, heeft dit t zelfde effect als met 100 tegen een muur op rijden...




en dat vinden brommers niet leuk heb ik nog flink mzzl gehad met mn ongeluk, mja k werd van de zijkant geschept dus is wel anders
 
rs2_freak 20-12-2005 18:29 Print reply

Posts: 495
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
[...]



ik denk dat het zoiets wordt als je avb examen met de motor (algemene voertuigbeheersing) moet je uitwijken achtjes draaien precisie stop, noodstop, je leert er echt wel wat van


je leert er idd veel van maar ik weet wel zeker dat het allemaal weer klauwen vol geld gaat kosten als ze het in zouden voeren en dan zoals gewoonlijk veel te veel als ze het in gaan voeren, natuurlijk moeten de rijscholen er dan aan verdienen maar t is altijd zoveel...

 
rieju Rs2 te koop || voor meer info zie : http://www.brommerforum.nl/sales/detail/20846/last
Sjoerd. 20-12-2005 18:30 Print reply

Posts: 2607
twee driede van je remvermogen komt van je voorrem..
Zonde om hem dus niet te gebruiken..
Als je met iemand achterop rijd kun je beter meer met achter remmen, meer druk op het wiel.

Bovendien heeft denk ik ook twee driede van dit forum een Honda met schijfrem voor, en trommelrem achter, dus ook de DTRen, MTX R'en en kawa's, RD enz enz.. Voor een schijf is heel veilig kan dus goed remmen, en belangrijk dat je deze dus ook goed gebruikt

Moet je wel zorgen dat je remblokken nog goed zijn voor ( ahum ahum )
 
Frysk 20-12-2005 18:30 Print reply

Posts: 34930
ik heb met mijn peugeot brommertje altijd zonder achterrem gereden
geen probleem
nooit weggegleden etc
 
giggitybyte
mblover 20-12-2005 18:31 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
[...]



zo rijd ik ook precies, alleen met nat wegdek gebruik ik ook gewoon mn voorrem. maar het is ook maar net wat christianos zegt: er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren en al doe je nog zo je best om daar op berekend te zijn, dat lukt gewoon niet altijd


Als het nat is gebruik ik ook wel voorrem maar als het glad kan zijn door modder en blad enzo dan niet.

En er blijven idd situatie's waar je van tevoren niet op kon rekenen, maar door op zoveel mogenlijk te rekenen en je snelheid zoveel mogenlijk aan te passen kan je heel veel leed voorkomen.
Mocht je in zo'n situatie komen dan heb je je iig al aangepast aan het wegdek, en dan kan je de schade nog veel proberen te beperken. Echter gebeuren die situatie's en dat is dus echt een ongeluk. (crashes op domme acties zijn geen ongelukken maar acties van geestelijk gestoorden die denken dat ze superman zijn of van gasten die su?cidale neigingen hebben)

Die dingen gebeuren nou eenmaal, rijd verantwoordelijk, houd ook je medeverkeer in de gaten (DUS OOK ACHTER JE (LANG LEVE DE SPIEGELS) EN AAN JE ZIJKANTEN). Mocht er toch iets gebeuren dan is dat echt een ongeluk. En ja, als je dat risico niet wil nemen dan kan je beter in een bunker gaan wonen en daar nooit meer uit komen.

 
User 927 20-12-2005 18:31 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?

Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:

Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)

Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.

Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.

De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen

Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand

Zo hoort het...


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


Aangezien alles al wel gezegd is, quote ik deze maar. Wat hier bovenstaat, leer je op motorrijles. Het is z? belangrijk dat het er in wordt 'geramd'; wat de rijschool talloze banden kost tot de leerling het onder de knie heeft. Dat is niet voor niets. Goed kunnen remmen scheelt een hoop ellende (en je achterband gaat ineens veel langer mee).
Voorrem levert zo'n 65 % van je remvermogen (zowel bij auto's als bij motoren) omdat van het voorwiel tijdens het remmen de druk per cm2 van het bandoppervlak dat contact maakt met de weg veel hoger is dan achter.
(Brede banden hoeven dus niet per definitie m??r grip op te leveren, ook niet als het droog is.)
Ik rem v??r de bocht, ga de bocht in met precies z?veel gas dat mijn snelheid constant is (niet afremmen op de motor en niet accelereren) en accelereer de bocht uit. (Meestal lukt dat )


Yamaha's hebben ook al meer dan tien jaar ABS

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 20-12-2005 om 12:54 uur.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
[...]


helemaal mee eens maar abs op brom blijft intressant

edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 20-12-2005 om 12:56 uur.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]


Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....

Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]



Dat remgedrag wordt er op motorrijles juist ingeramd door keer op keer te herhalen dat je het tijdens een noodstop juist zonder nadenken kunt.

Of Razadull geen of veel ervaring heeft, weet ik niet. Maar zijn verhaal klopt van a tot z.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Nee ?


http://www.kicks-mot...e=conduite&sub=3
http://www.motor-for...um/topic.php/10097/1
http://motor.blogo.nl/?comments/189/4023
http://www.motorfrea...ge=2&replypage=2

Kusje erop?
 
gekke henkie 20-12-2005 18:32 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rs2_freak
[...]


je leert er idd veel van maar ik weet wel zeker dat het allemaal weer klauwen vol geld gaat kosten als ze het in zouden voeren en dan zoals gewoonlijk veel te veel als ze het in gaan voeren, natuurlijk moeten de rijscholen er dan aan verdienen maar t is altijd zoveel...



Dat wel, en je hebt maar zat van die idioten die denken als ze t op zak hebben "mooi, en nu gas erop", en vervolgens alles wat ze geleerd hebben aan dr laars lappen... (wijst naar al die scootersjonnies)
Maar toch, als ze de prijzen daarvoor van t cbr uit vaststellen, zal t nog wel meevallen...

 
Ga toch krassen!
rs2_freak 20-12-2005 18:32 Print reply

Posts: 495
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
[...]



en dat vinden brommers niet leuk heb ik nog flink mzzl gehad met mn ongeluk, mja k werd van de zijkant geschept dus is wel anders


valt wle meej ik heb ook zoiets gehad, ik reed 30 en de auto reed 20/30 km/h kwam net een onoverzichtelijke bocht om waar ie een invalidekar inhaalde en op mijn weghelft reed en dit was t resultaat...






 
rieju Rs2 te koop || voor meer info zie : http://www.brommerforum.nl/sales/detail/20846/last
Frysk 20-12-2005 18:36 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rs2_freak
[...]


valt wle meej ik heb ook zoiets gehad, ik reed 30 en de auto reed 20/30 km/h kwam net een onoverzichtelijke bocht om waar ie een invalidekar inhaalde en op mijn weghelft reed en dit was t resultaat...


afbeelding





 
giggitybyte
User 927 20-12-2005 18:37 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rs2_freak
[...]


valt wle meej ik heb ook zoiets gehad, ik reed 30 en de auto reed 20/30 km/h kwam net een onoverzichtelijke bocht om waar ie een invalidekar inhaalde en op mijn weghelft reed en dit was t resultaat...


afbeelding






Dat heeft weinig met jou te maken, meer met die auto. Die haalt in op een plek waar het niet kan. En je hebt em geraakt aan de scahde te zien? Valt me nog mee dan, hej wel mazzel gehad dat je nog leeft
 
gekke henkie 20-12-2005 18:37 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
[...]



en dat vinden brommers niet leuk heb ik nog flink mzzl gehad met mn ongeluk, mja k werd van de zijkant geschept dus is wel anders


Ja goed... dan werkt je snelheid iets minder in je nadeel...
Maar n hele hoop mensen roepen na een ongeluk "jamaar... ik reed maar 60!!" terwijl je de snelheid van de ander misschien nog wel zwaarder mee moet tellen...
 
Ga toch krassen!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 20-12-2005 18:38 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
k heb ook wel eens meegereden in een motorles van een maat van me...



heb ook wel eens bij mn pa achterop gezeten, is dat nou voor een redenatie:S
 
Henk-88 20-12-2005 18:38 Print reply

Posts: 26703
Z? moet je rijden:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
Als je nou gewoon met een snelheid rijd die bij de situatie past, veel afstand houd van auto's (2 seconden regel bijv, even tijdje op letten en daarna gaat het vanzelf) en goed vooruit kijkt (kwaliteit van wegdek, vuiligheid op wegdek, plaatsen waar mogenlijk iets uit kan komen terwijl je voorrang hebt) dan heb je genoeg tijd om te remmen.

Ik anticipeer altijd, en pas altijd m'n snelheid aan. En dat wil niet zeggen dat ik me als een heilig boontje aan de snelheid houd, maar ik kijk wel of het mogenlijk is om met hoge snelheid te rijden. Ik rijd elke dag op een weg heen en weer waar de auto's sinds kort 60 mogen (eerst 80) en daar rijd ik 70 a 80, ik ken de weg goed en het is erg overzichtelijk. Mocht er een potentieel gevaar zijn zie ik dat vroeg en dan laat ik gewoon me gas los, en ben ik nog onzeker terwijl ik wat meer nader dan rem ik gewoon rustig aan een beetje af. Mocht er dan een gevaarlijke situatie ontstaan dan heb ik de tijd om lichtsignalen/geluidssignalen te geven, uit te wijken en verder af te remmen.
Als ik op een weg rijd waarop ik niet goed vooruit kan kijken (dichte rij bomen, bebouwing) dan pas ik me snelheid daarop aan. Hetzelfde geld voor de staat van het wegdek. ALs het wegdek mooi schoon en droog is rijd ik harder dan wanneer het nat/vies en hobbelig is.

Ik kijk ook altijd voordat ik ga rijden even naar de temperatuur (als het koud is) en als het tegen het vriespunt aan zit ga ik erg rustig rijden. Tevens kan men meestal goed zien dat er pekelsporen op de weg liggen en dan kan je dus weer iets harder rijden.

Als ik gewoon rustig af moet remmen voor een bochtje ofzo dan gebruik ik meestal gewoon rustig de voorrem. Als ik hard moet remmen dan gebruik ik zowel voor als achter, en dan doseer ik op gevoel. Als het glad is of er wat rotzooi op de weg ligt dan rijd ik ook langzaam en dan rem ik met m'n achterrem. Echter omdat ik dan langzaam rijd kan ik met m'n achterrem voldoende afremmen.

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 20-12-2005 om 18:12 uur.


En z? moet je remmen:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?

Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:

Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)

Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.

Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.

De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen

Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand

Zo hoort het...


En als je door wilt discussi?ren over dat je in sommige gevallen niet optimaal hoeft na te denken of het met een half remsysteem denkt te kunnen, bedenk dan wel ff dat je vaak niet alleen jezelf schade toebrengt als het mis gaat maar ook een ander. 't Is ??k lullig zelfs als je door een malloot van hetzelfde slag wordt aangereden als het niet je eigen schuld is.

Je kunt er pas echt niets aan doen als je goed hebt leren rijden en remmen. En niet eerder.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 9704 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 12 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved