Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #33844 - Squish
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 6886 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
bart de scootergek |
16-12-2005 10:37 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BIET
Hoe weet je eigelijk wat de optimale squis is voor je cilinder?
squish is nogal een ruim begrip, bedoel je de squishhoogte, breedte van de squishband of de MSV.
daar zijn allemaal wat waarden voor bekend, zoals je ziet met suiqshhoogte tussen de 0,6 en 0,8 ergens. breedte van de squishband is meestal ongeveer 50% van je boring. voor de msv heb je wel aparte waarden, voor bijvoorbeeld erg veel topvermogen, zoals bij een sprinter oid, of toch wat vermogen onderin zoals bij een crosser. deze waarden weet ik zo niet, misschien iemand anders hier.
|
|
Honda RC-33 |
|
PRO TUNING |
16-12-2005 13:22 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
squish is nogal een ruim begrip, bedoel je de squishhoogte, breedte van de squishband of de MSV.
daar zijn allemaal wat waarden voor bekend, zoals je ziet met suiqshhoogte tussen de 0,6 en 0,8 ergens. breedte van de squishband is meestal ongeveer 50% van je boring. voor de msv heb je wel aparte waarden, voor bijvoorbeeld erg veel topvermogen, zoals bij een sprinter oid, of toch wat vermogen onderin zoals bij een crosser. deze waarden weet ik zo niet, misschien iemand anders hier.
De squish hoogte is geen vaste waarde, maar zoals al eerder vermeld wordt deze bepaald door je MSV - dit kan 0.4 mm maar ook 1.4 mm zijn.
|
|
|
|
SendaR2004 |
16-12-2005 16:44 |
Posts: 154 |
ik heb dus een LC Athena 110 dus ik zal ong. bij de 0.6 - 0.8 moeten zitten. ut is me al veel duidelijker dan bij de FAQ
|
|
Renault Clio 1.2RL-Energy - - - Honda CR125R > > >Owner |
|
bart de scootergek |
16-12-2005 19:34 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
De squish hoogte is geen vaste waarde, maar zoals al eerder vermeld wordt deze bepaald door je MSV - dit kan 0.4 mm maar ook 1.4 mm zijn.
interresant, omdat zoals gezegt meestal de suish ergens tussen de 0,6 en 0,8 zit, niet dat ik twijfel aan jou kennis, want wil er graag meer vanaf weten. kun je me een voorbeeld geven van een blokje die een squish heeft van 0,4 of 1,4 .
|
|
Honda RC-33 |
|
PRO TUNING |
16-12-2005 19:57 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
interresant, omdat zoals gezegt meestal de suish ergens tussen de 0,6 en 0,8 zit, niet dat ik twijfel aan jou kennis, want wil er graag meer vanaf weten. kun je me een voorbeeld geven van een blokje die een squish heeft van 0,4 of 1,4 .
Ga b.v. met Bimotion of TSR aan de slag en het wordt je vanzelf duidelijk.
|
|
|
|
blair |
17-12-2005 10:27 |
Posts: 150 |
Waarom niet gewoon je squisclearence ruim zetten. Dan zit je veiliger. Ik weet niet voor wat voor soort gebruik het is. Maar voor straatgebruik zou ik hem echt niet te krap zetten. Je kan hem altijd krapper zetten als hij te ruim staat. Maar als hij te krap staatkan je hem niet altijd meer te ruim zetten.
Ik ken ook iemand die vergat een extra ringetje onder zijn bougie. TOen is heel de boel in puin gedraait. Zo krap stond alles. Ik zal geen namen noemen...
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
Shoot_me |
17-12-2005 10:30 |
Posts: 1535 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: blair
Ik ken ook iemand die vergat een extra ringetje onder zijn bougie. TOen is heel de boel in puin gedraait. Zo krap stond alles. Ik zal geen namen noemen...
Die ringetjes zitten er standaart op en krijg je er bijna niet af . Hij had em er dus afgehaald . Volgens mij hebben die ringetjes ook een werking zoals een pakking
|
|
miauw |
|
blair |
17-12-2005 10:38 |
Posts: 150 |
Nee, hij wist wel waar hij mee bezig was. Maar bij racemachines staat de boel vaak gewoon erg krap. Het gaat hier over een brommer die alleen het eind van de race moet halen. Als je op die manier bezig bent kijk je naar alle kleine dingen (en zijn ze ook allemaal van belang!).
Dit bericht is gewijzigd door blair op 17-12-2005 om 10:39 uur.
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
derbi-sprinter |
17-12-2005 10:54 |
Posts: 375 |
bij lc tussen de 0.55 en de 0.75 is het beste neem dit
maar van mij aan
|
|
Mooi dat zo kan!! |
|
PRO TUNING |
17-12-2005 11:39 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: blair
Waarom niet gewoon je squisclearence ruim zetten. Dan zit je veiliger. Ik weet niet voor wat voor soort gebruik het is. Maar voor straatgebruik zou ik hem echt niet te krap zetten. Je kan hem altijd krapper zetten als hij te ruim staat. Maar als hij te krap staatkan je hem niet altijd meer te ruim zetten.
Ik ken ook iemand die vergat een extra ringetje onder zijn bougie. TOen is heel de boel in puin gedraait. Zo krap stond alles. Ik zal geen namen noemen...
Ik dacht dat iemand met zo`n naam toch beter moest weten ??
Als je de squish hoogte te groot maakt daalt je MSV en zal de motor alsnog detoneren + dat het vermogen inzakt als een pudding.
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 17-12-2005 om 11:40 uur.
|
|
|
|
blair |
17-12-2005 15:11 |
Posts: 150 |
Ik ben van mening dat je je optimale squisclearence niet kan berekenen. Geen enkele berekening geeft exact aan hoeveel mengsel je uitlaat exact terugblaast, welke temperatuur het mengel heeft enz. Je kunt niet zien wat er exact gebeurt in een motor. Er zijn zoveel variabelen en dingen van invloed dat jij NOOIT de perfecte situatie kunt creeeren. Verder maak je uiteraard ook meetfouten. Zelfs meetapparatuur wijkt af. Kortom ik adviseer om aan de veilige kant te gaan zitten. De waarde die jij berekent is een BENADERING die kan dus ook afwijken, sterker nog, die zal afwijken van de optimale waarde, het kan veel/weinig zijn. Maar anders waren er geen testbanken enz als je alles kon berekenen. Theorie is van belang, maar praktijk is zeker ook van belang.
Denk jij dat als je je squishwaarde een paar tiende vergroot dat de boel detoneert? Licht het eens toe. Ik denk het niet je hebt nog steeds bij je squisband een laagje mengsel dat deboel koelt en je compressieverhouding is omlaag, wat minder warmte opleverd. Ik ken niemand die zijn compressieverhouding omlaag haalde bij wie de boel ging detoneren. Verder zijn er genoeg mensen met een te krapps squisclearnce die de boel in puin hebben gedraait....
En vermogen inzakken als een pudding? Tuurlijk zakt het vermogen iets. Maar je zal altijd met een een nieuwe setup moeten experimenteren. Je kan hem toch altijd nog iets krapper zetten.
ps. Het is leuk dat je bimotion en tsr begint te schreeuwen. MAar verwacht je dat iemand die deze vraag stelt de softwae gaat aanschaffen, alles nauwkeurig opmeet en invoert en zo tot de otimale waarde komt?
Er beginnen mensen van alles te roepen zonder dat zij de compressieverhouding enz weten. Ik adviseer om wat ruimer te zitten. Verder kan niemand zijn hoeveel speling hij op zijn lagers heeft, hoeveel mengsel er wordt teruggeblazen door de uitlaat, hoe goed de boel gekoeld wrdt door de cilinderkop enz.
Hoe denk je trouwens dat ze het in de fabriek doen? Daar wijken dingen ook allemaal af, de ene drijfstang is net iets langer dan de ander, de ene zuiger is net iets hoger dan de ander enz. Er wordt daar gewoon een ruime marge genomen. Het is echt niet zo dat er iemand alles gaat na meten. Daar valt is sommgie gevallen al winst te behalen, gewoon de boel goed zetten.... Maar dat wil niet zeggen dat een motor die uit de fabriek komt een vermogen heeft dat als een pudding ingezakt is en zo zal vastlopen.
just my 2 cents
Dit bericht is gewijzigd door blair op 17-12-2005 om 15:18 uur.
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
MT70-nolimit |
17-12-2005 15:48 |
Posts: 4322 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: blair
(lang verhaal)
daar zit wat in wat je nu zegt, niet alles is te meten en te voorzien.
je had het wel iets minder lomp kunnen brengen haha
|
|
gaat lang goed |
|
christianos |
17-12-2005 16:10 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]
daar zit wat in wat je nu zegt, niet alles is te meten en te voorzien.
je had het wel iets minder lomp kunnen brengen haha
waarom?
dit is interessant en ik sluit me volledig bij hem aan omdat 2 takt bestaat uit allemaal theorieen die elkaar soms volledig tegenspreken.
Ik zet me squish voor normala gebruik ergens tussen de 0.8 en 1,1 mm ofzo. Ik hoef niet op het scherpst van de snede te rijden.
en Pro Tuning, ik heb ook nog nooit gehoord dat als je de squishhoogte groter gmaakt, dat de kans op detoneren toeneemt, het is in mijn ogen niet mogelijk, omdat zoals blair al aangaf, de squish juist de koeling verzorgt, en je met een hogere squishhoogte er in principe minder hitte vrijkomt..
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 17-12-2005 om 16:11 uur.
|
|
|
|
PRO TUNING |
17-12-2005 17:04 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: blair
Ik ben van mening dat je je optimale squisclearence niet kan berekenen. Geen enkele berekening geeft exact aan hoeveel mengsel je uitlaat exact terugblaast, welke temperatuur het mengel heeft enz. Je kunt niet zien wat er exact gebeurt in een motor. Er zijn zoveel variabelen en dingen van invloed dat jij NOOIT de perfecte situatie kunt creeeren. Verder maak je uiteraard ook meetfouten. Zelfs meetapparatuur wijkt af. Kortom ik adviseer om aan de veilige kant te gaan zitten. De waarde die jij berekent is een BENADERING die kan dus ook afwijken, sterker nog, die zal afwijken van de optimale waarde, het kan veel/weinig zijn. Maar anders waren er geen testbanken enz als je alles kon berekenen. Theorie is van belang, maar praktijk is zeker ook van belang.
Denk jij dat als je je squishwaarde een paar tiende vergroot dat de boel detoneert? Licht het eens toe. Ik denk het niet je hebt nog steeds bij je squisband een laagje mengsel dat deboel koelt en je compressieverhouding is omlaag, wat minder warmte opleverd. Ik ken niemand die zijn compressieverhouding omlaag haalde bij wie de boel ging detoneren. Verder zijn er genoeg mensen met een te krapps squisclearnce die de boel in puin hebben gedraait....
En vermogen inzakken als een pudding? Tuurlijk zakt het vermogen iets. Maar je zal altijd met een een nieuwe setup moeten experimenteren. Je kan hem toch altijd nog iets krapper zetten.
ps. Het is leuk dat je bimotion en tsr begint te schreeuwen. MAar verwacht je dat iemand die deze vraag stelt de softwae gaat aanschaffen, alles nauwkeurig opmeet en invoert en zo tot de otimale waarde komt?
Er beginnen mensen van alles te roepen zonder dat zij de compressieverhouding enz weten. Ik adviseer om wat ruimer te zitten. Verder kan niemand zijn hoeveel speling hij op zijn lagers heeft, hoeveel mengsel er wordt teruggeblazen door de uitlaat, hoe goed de boel gekoeld wrdt door de cilinderkop enz.
Hoe denk je trouwens dat ze het in de fabriek doen? Daar wijken dingen ook allemaal af, de ene drijfstang is net iets langer dan de ander, de ene zuiger is net iets hoger dan de ander enz. Er wordt daar gewoon een ruime marge genomen. Het is echt niet zo dat er iemand alles gaat na meten. Daar valt is sommgie gevallen al winst te behalen, gewoon de boel goed zetten.... Maar dat wil niet zeggen dat een motor die uit de fabriek komt een vermogen heeft dat als een pudding ingezakt is en zo zal vastlopen.
just my 2 cents
Dit bericht is gewijzigd door blair op 17-12-2005 om 15:18 uur.
Ik ben diabetes pati?nt en verwacht van mijn huisarts dat hij zegt zoveel insuline moet je spuiten, en niet van " ach je kunt ook wel een beetje meer spuiten " .
Als iemand dan vraagt naar zijn squish hoogte probeer ik hem die informatie te geven waar hij het meeste aan heeft.
Verkeerde informatie wordt hier vaak al genoeg gegeven.
|
|
|
|
Inox |
17-12-2005 17:07 |
Posts: 271 |
Ik denk dat detoneren wel mogelijk is door een te grote squishhoogte. Je mengsel heeft een bepaalde tijd nodig om te ontbranden, daarom is er de voorontsteking. Misschien dat het mengsel wel sneller ontbrandt als de squish groter is, omdat het laagje onder je squishband dan niet meer als koeling werkt, maar gewoon mee ontbrandt.
Maar eigenlijk: bij een grotere compressie zou je mengsel sneller moeten ontbranden dus dan klopt het nog niet..
|
|
gpr owner, ex mtx: http://www.brommerforum.nl/gallery/view/528/ |
|
Dit topic is 6886 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|