Quote: Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Ik rijd nu een paar maanden met een Honda 80cc cilinder die bewerkt is:
Gegevens
boring: 49mm
zuiger: proX zuiger uit Suzuki RM80 (1984)
max rpm: 10k
Het is dus een ori 80cc die geboort is en de uitlaatpoort is wat omhoog gehaald om het toerental te verhogen, bij VHS in geldrop
timingen:
uitlaat 172.7
spoel 121.1
boost 108.6
blowdown 25,75
Probleem:
Ik moet met vervroegde onsteking rijden om het huidige, grote, vermogen uit de cilinder te halen (anders komt ie gewoon niet boven 9k). 2 maanden geleden, na het verwisselen van de ori uitlaat voor een Proma 80 exemplaar brandde de bougie een gat in mijn zuiger (ngk B9hs) Dus wand ff gepoetst, nieuwe zuiger erin, andere bougie (B8hs) De hele tijd geen problemen gehad. Vorige week sloeg bougie 8 door. Ik had ff niets anders liggen dan een bougie 9, ik denk dat kan wel, hoef nu toch niet zoveel te rijden. Vandaag weer gat in de zuiger, wand hoeft weer alleen gepoetst te worden maar ik moet weeer een andere zuiger aanschaffen.
Oplossing: heeft een van jullie een oplossing dat ik bijv. niet met vervroegde onsteking hoef te rijden, want bougie 8 is te klein en bougie 9 brand een gat in de zuiger. Ik post morgen ff een poortmap, mss dat een van jullie kan vertellen dat er mss iets met de timingen van de cilinder moet gebeuren. Ik wil alleen uiteindelijk niet hoger dan de huidige 10k komen te zitten.
Liever niet reageren wanneer je niet beschikt over ervaring met bewerken van cilinders of tunen
Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 17-2-2006 om 15:12 uur.
Simpelweg:
Trekkracht is koppel
moet het koppel omhoog en wil je je max vermogen op een lager toerental:
- originele ontstekingsplaat (kan WEL in combinatie met andere CDI:
die verhoogd namelijk als het goed is ook je koppel)
- opmaat uitlaatje (bijvoorbeeld ori 80-mb-demper met bewerkte
einddemper) minder powerband--> meer koppel
- 18mm keihin
- zwaarder vliegwiel
- veel koppel = veel compressie --> cilinderkop is uitgedraaid dus zou goed moeten zijn. Teveel compressie kan inderdaad leiden tot gat in de zuiger --> onsteking te vroeg en/of te hoge temperatuur: lagere warmtegraad bougie pakken bijvoorbeeld B8 --> deze zal overigens sneller verslijten.
Compressie te hoog --> compressie moet verlaagd worden. Daar zijn 2 manieren voor:
- cilinder omhoog --> meer voetpakkingen: poorten komen hoger (beter voor op hogere toerentallen
- kop moet omhoog --> meerdere koppakkingen: koppakkingen zijn van aluminium en kunnen zeer zwak worden bij hogere temperaturen en kunnen er dus uitklappen.
De verbrandingstemperatuur kan ook een stukje omlaag worden gebracht door meer te gaan smeren --> minder wrijving/slechtere verbranding --> minder warmte. Het scheelt echter niet zo heel veel.
Onthoudt dat veel smeren de levensduur verlengt en het milieu meer schaadt. Twee zeer positieve punten dus!
Wat betreft de euro 98. Wanneer met deze brandstof gereden wordt, vermindert de kans op pingelen (=TE vroege ontsteking die ontstaan door spontane zelfontbranding wat wordt veroorzaakt door: te hoge temperaturen/te hoge compressie druk)
Bij het tanken van euro 98 kan de ontbrandingtemperatuur wel ietsje oplopen omdat dit meer octaan bevat en dus zuiverder ontbrandt. Hierdoor zou het kunnen dat de carburateur-afstelling iets zal moeten worden verandert.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 17-2-2006 om 17:51 uur.
|