Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Bewerkte 80cc > gat in zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 997 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #33782 - Bewerkte 80cc > gat in zuiger
Pagina 9 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 8766 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MT70-nolimit 10-2-2006 15:08 Print reply

Posts: 4322
Hmm net mijn broertje ff gevraagd (hij reed op het moment dat eergister de zuiger aan kachel ging) en hij zegt dat ie op 8k begon te detoneren. Nu begint me duidelijk te worden dat het idd zoals menig een zegt de kop de boosdoener is.
8k is btw het moment dat de powerband er in komt
 
gaat lang goed
MT70-nolimit 14-2-2006 12:24 Print reply

Posts: 4322
Cilinder is weer ganz glad

 
gaat lang goed
SpeedY_the_Devil 14-2-2006 12:26 Print reply

Posts: 2711
kan je er niet euro98 in gooien met olie?

werkt meestal ook wel eens
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
MT70-nolimit 14-2-2006 12:28 Print reply

Posts: 4322
kan ik wel proberen maar k twijfel niet zozeer aan de brandstof
 
gaat lang goed
christianos 14-2-2006 13:24 Print reply

Posts: 20445
als ie begon te detoneren zal ik inderdaad met andere ogen naar die kop gaan kijken..
 
MT70-nolimit 17-2-2006 15:13 Print reply

Posts: 4322
fuck, zuigers zijn komende 4mnd niet meer vooradig bij proX
ik heb de eerste overmaat besteld, ga ik zo ophalen, en dan de cilinder maar iets verder honen cilinder bus word dunner en dunner :S
 
gaat lang goed
SpeedY_the_Devil 17-2-2006 15:37 Print reply

Posts: 2711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
kan ik wel proberen maar k twijfel niet zozeer aan de brandstof


ik weet wel dat door euro 98 te gebruiken dat hij minder snel detoneerd
licht aan t octaan gehalte
bij een te hoge druk kan 95 uit ze eigne gaan ontbranden en 98 doet dit pas later

maar jah je kan ook de kop aanpassen tis maar net wat je wil

voor t zelfde geld werkt t met 98 wel


 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
MT70-nolimit 17-2-2006 16:41 Print reply

Posts: 4322
mja zit wat in wat je zegt ik gebruik iig die 'vhs-kop'niet meer omdat die ongelovelijk ver was afgedraaid dat de bougie de kop van de zuiger bijna raakte. De bolling van de zuiger is nl ook iets van 4mm dus .
 
gaat lang goed
MTX-speed 17-2-2006 17:47 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Ik rijd nu een paar maanden met een Honda 80cc cilinder die bewerkt is:
Gegevens
boring: 49mm
zuiger: proX zuiger uit Suzuki RM80 (1984)
max rpm: 10k
Het is dus een ori 80cc die geboort is en de uitlaatpoort is wat omhoog gehaald om het toerental te verhogen, bij VHS in geldrop
timingen:
uitlaat 172.7
spoel 121.1
boost 108.6
blowdown 25,75

Probleem:
Ik moet met vervroegde onsteking rijden om het huidige, grote, vermogen uit de cilinder te halen (anders komt ie gewoon niet boven 9k). 2 maanden geleden, na het verwisselen van de ori uitlaat voor een Proma 80 exemplaar brandde de bougie een gat in mijn zuiger (ngk B9hs) Dus wand ff gepoetst, nieuwe zuiger erin, andere bougie (B8hs) De hele tijd geen problemen gehad. Vorige week sloeg bougie 8 door. Ik had ff niets anders liggen dan een bougie 9, ik denk dat kan wel, hoef nu toch niet zoveel te rijden. Vandaag weer gat in de zuiger, wand hoeft weer alleen gepoetst te worden maar ik moet weeer een andere zuiger aanschaffen.

Oplossing: heeft een van jullie een oplossing dat ik bijv. niet met vervroegde onsteking hoef te rijden, want bougie 8 is te klein en bougie 9 brand een gat in de zuiger. Ik post morgen ff een poortmap, mss dat een van jullie kan vertellen dat er mss iets met de timingen van de cilinder moet gebeuren. Ik wil alleen uiteindelijk niet hoger dan de huidige 10k komen te zitten.
Liever niet reageren wanneer je niet beschikt over ervaring met bewerken van cilinders of tunen

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 17-2-2006 om 15:12 uur.


Simpelweg:
Trekkracht is koppel
moet het koppel omhoog en wil je je max vermogen op een lager toerental:
- originele ontstekingsplaat (kan WEL in combinatie met andere CDI:
die verhoogd namelijk als het goed is ook je koppel)
- opmaat uitlaatje (bijvoorbeeld ori 80-mb-demper met bewerkte
einddemper) minder powerband--> meer koppel
- 18mm keihin
- zwaarder vliegwiel
- veel koppel = veel compressie --> cilinderkop is uitgedraaid dus zou goed moeten zijn. Teveel compressie kan inderdaad leiden tot gat in de zuiger --> onsteking te vroeg en/of te hoge temperatuur: lagere warmtegraad bougie pakken bijvoorbeeld B8 --> deze zal overigens sneller verslijten.
Compressie te hoog --> compressie moet verlaagd worden. Daar zijn 2 manieren voor:
- cilinder omhoog --> meer voetpakkingen: poorten komen hoger (beter voor op hogere toerentallen
- kop moet omhoog --> meerdere koppakkingen: koppakkingen zijn van aluminium en kunnen zeer zwak worden bij hogere temperaturen en kunnen er dus uitklappen.

De verbrandingstemperatuur kan ook een stukje omlaag worden gebracht door meer te gaan smeren --> minder wrijving/slechtere verbranding --> minder warmte. Het scheelt echter niet zo heel veel.
Onthoudt dat veel smeren de levensduur verlengt en het milieu meer schaadt. Twee zeer positieve punten dus!

Wat betreft de euro 98. Wanneer met deze brandstof gereden wordt, vermindert de kans op pingelen (=TE vroege ontsteking die ontstaan door spontane zelfontbranding wat wordt veroorzaakt door: te hoge temperaturen/te hoge compressie druk)
Bij het tanken van euro 98 kan de ontbrandingtemperatuur wel ietsje oplopen omdat dit meer octaan bevat en dus zuiverder ontbrandt. Hierdoor zou het kunnen dat de carburateur-afstelling iets zal moeten worden verandert.

Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 17-2-2006 om 17:51 uur.
 
MT70-nolimit 17-2-2006 17:55 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]

verhaal


-heb 20mm mikuni extern waarom zou ik 18 keihin nemen, hoe groter de carb hoe meer koeling
-smeer al 1:40 volsyntetisch
-cilinder moet niet verder omhoog want de zuiger staat al iets te laag in odp
-meerdere koppakkingen is vragen om valse lucht, ik kan beter wat meer uit de kop draaien, moet sowieso want deckheight is 0
-sinds wanneer is minder powerband minder koppel
 
gaat lang goed
MT70-nolimit 7-3-2006 18:57 Print reply

Posts: 4322
Hoonbank ging maar tot 49,25 en ik moet dus 49,50 hebben dus kut, cilinder ligt in Kampen, is van de week nog klaar. Kop is ook klaar, gewoon de specs van een ori 80 kop maar dan met 49,5mm boring.
 
gaat lang goed
christianos 7-3-2006 19:04 Print reply

Posts: 20445
wat voor zuiger?

edit: en het is algemeen bekend dat 18 keihins veel beter carbs zijn 20 mikuni, en naar mijn idee zelfs sneller

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 7-3-2006 om 19:05 uur.
 
Saknet 7-3-2006 19:12 Print reply

Posts: 10355
yup een 18 keihin is naar mijn mening iets makkelijker af te stellen als je de externe sproeier op mik ff vergeet, verder zijn er dus miks die niet/slecht af te stellen zijn waardoor je brom altijd teveel lucht krijgt op hoge toeren waardoor je dus minder koeling hebt
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
MT70-nolimit 9-3-2006 19:06 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
yup een 18 keihin is naar mijn mening iets makkelijker af te stellen als je de externe sproeier op mik ff vergeet, verder zijn er dus miks die niet/slecht af te stellen zijn waardoor je brom altijd teveel lucht krijgt op hoge toeren waardoor je dus minder koeling hebt

niet dat die 2mm verschil er wat toe doet, maar 18mm is best klein op 96cc imho

ik ben best tevreden met die mikuni, ik heb vrij weinig afstelproblemen
 
gaat lang goed
mulder 9-3-2006 19:07 Print reply

Posts: 13701
Waarom geen 24mm mikuni met externe sproeier?
 

Dit topic is 8766 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 9 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved