Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos Classic: Veel toeren, laag stationair.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 907 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #33702 - Tomos Classic: Veel toeren, laag st...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2772 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Geqxon 7-12-2005 9:52 Print topicpost
Posts: 27
Ik heb sinds 2 maandjes een supermooie Tomos Classic, en ondanks hij heerlijk rijd vroeg ik mij een paar dingen af:

-Als je stilstaat, en het gas vol opendraait, dan maakt hij fors veel toeren, en rijd hij pas weg als hij lekker hoog in zijn toeren zit. Is dit normaal?

-Als ik op topsnelheid rij, moet ik zorgen dat ik niet te hard ga. Hij maakt dan keiharde klappen (de cilinder gok ik??) en mijn verlichting valt uit. Dit is pas 2 keer gebeurd. Ik ben toen voorzichtig binnendoor via een woonwijk naar huis gegaan, en toen ik op een lege straat even doortrok ging mijn licht het telkens beter doen. Na een paar kilometer deed hij het weer perfect. Er zit nu 50-snel op, met de std. luchtfilter. Is het de luchtfilter?

-Hij draait laag stationair. Als ik lekker rondrij, en ik geef even het gas los (ik rij bijvoorbeeld 30-40), dan zakt het toerental helemaal in. Als ik dan weer gas geef moet ik uiteraard even wachten tot hij weer op het juiste toerental komt. Dit zorgt voor een vrij indirecte gasreactie, wat redelijk irritant is.

-Ik moet een minuutje met choke en volgas voor de deur wachten voordat ik weg kan rijden zonder dat hij gelijk uitvalt (als ik start, en gelijk volgas wegrij valt hij direct uit). Komt dit door het koude weer? Of doordat ik er laatst een nieuwe gaskabel in heb laten zetten? Is daarbij mijn stationair-schroef (bestaat dat??) aangepast?
 

mulder 7-12-2005 10:09 Print reply

Posts: 13701
Ontsteking nakijken en carb afstellen
 
Geqxon 7-12-2005 11:03 Print reply
Posts: 27
Dat is voor mij toch iets te lastig denk ik, al helemaal omdat ik ($@#%@) een carb heb die onder mijn frame ipv. ernaast zit... toch maar even kijken binnenkort.
 
Quantoelicoe 7-12-2005 12:23 Print reply

Posts: 927
Grotere sproeier gok ik! idd kut tomosjes altijd met carb onder frame!

Zijn toch andere spruitstukken voor?
 
L2R-R2L 7-12-2005 12:26 Print reply

Posts: 1553
ja die zijn er idd.

heb je je luchtfilter al eens schoongemaakt?
en heb je deze problemen sinds de winter? zoja? dan is een grotere sproeier misschien de oplossing
 
DAX is af 4TAKT OWNED 2 dezelfde frames hmm waarom dan niet 2 dezelfde frame nummers:D en dus 2 verschillende brommers met 1 kenteken en 1 verzekering
Geqxon 7-12-2005 12:34 Print reply
Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: L2R-R2L
ja die zijn er idd.

heb je je luchtfilter al eens schoongemaakt?
en heb je deze problemen sinds de winter? zoja? dan is een grotere sproeier misschien de oplossing


Die luchtfilter zal ik eens schoonmaken ja, bedankt.

6 weken terug was de gaskabel geknakt, het was toen nog redelijk weer. Hij heeft toen 3 weken stilgestaan, en ik heb zo af en toe met de carb gekloot, maar het lukte me niet. Ik heb hem toen weggebracht, en toen ik hem ophaalde had hij deze problemen niet direct. Het weer was toen al fors kouder dan de laatste keer dat ik er meer reed.

Het was trouwens wel prachtig toen ik hem wegbracht, ik zat dus op mijn bromfiets zonder helm te fietsen (met de trappers dus). Ik werd dus aangehouden: "Je denkt zeker dat je slimmie henkie bent!". Nee hoor meneer agent, mijn gaskabel is kapot Je had die kop moeten zien! Mijn uitlaat was steenkoud, dus hij kon me echt nergens op pakken.
 
Almer 7-12-2005 15:29 Print reply

Posts: 3325
hij kon je wel pakken alstie wou je mag GEEN brommer besturen (maakt niet uit of de motor draait of niet) zonder helm... Je rijd op een bromfietsframe dus op een bromfiets en voor een bromfiets moet je een helm ophebben...

Ik zou zeggen heb je geen garantie bij de bromboer? En is die brommer van je nieuw? Stel hem idd eens af, en dat licht, sja zou kunnen liggen aan de spanningsregelaar ofzo alsk et zo hoor

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Geqxon
[...]


Die luchtfilter zal ik eens schoonmaken ja, bedankt.

6 weken terug was de gaskabel geknakt, het was toen nog redelijk weer. Hij heeft toen 3 weken stilgestaan, en ik heb zo af en toe met de carb gekloot, maar het lukte me niet. Ik heb hem toen weggebracht, en toen ik hem ophaalde had hij deze problemen niet direct. Het weer was toen al fors kouder dan de laatste keer dat ik er meer reed.

Het was trouwens wel prachtig toen ik hem wegbracht, ik zat dus op mijn bromfiets zonder helm te fietsen (met de trappers dus). Ik werd dus aangehouden: "Je denkt zeker dat je slimmie henkie bent!". Nee hoor meneer agent, mijn gaskabel is kapot Je had die kop moeten zien! Mijn uitlaat was steenkoud, dus hij kon me echt nergens op pakken.


 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Geqxon 7-12-2005 18:55 Print reply
Posts: 27
De brommer komt alweer uit 1998 Het mooie model dus, zonder tierelanteintjes, en met heerlijk chopperstuur.

Ik ben niet supertechnisch als het om het blok gaat, maar om bij die carb te komen moest de cilinder eraf. En d?t ging voor mijn doen iets te ver. Vandaar dat ik hem weggebracht heb. Ik zal vragen of een kennis dit weekend even langs kan komen, die heeft er redelijk wat verstand van.
 
jeppor 7-12-2005 20:27 Print reply

Posts: 486
hoeft je cilinder niet voor eraf, gewoon de 3 boutjes van je blok losdraaien en je blok laten zaken (ook achterwiel loshalen) Ik zit met hetzelfde en zo doe ik het altijd
 
Evilmex 7-12-2005 20:33 Print reply

Posts: 4458
Als er plastic zijkapjes op zitte kun je gewoon een zijspruitstuk monteren.

 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
Almer 7-12-2005 20:50 Print reply

Posts: 3325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Geqxon
Ik heb sinds 2 maandjes een supermooie Tomos Classic, en ondanks hij heerlijk rijd vroeg ik mij een paar dingen af:

-Als je stilstaat, en het gas vol opendraait, dan maakt hij fors veel toeren, en rijd hij pas weg als hij lekker hoog in zijn toeren zit. Is dit normaal?

dan komt de brommer in zn powerband en begint ie beter te trekken, is normaal, kan je veranderen met andere uitlaat icm met grotere carburateur (voor bredere powerband)

-Als ik op topsnelheid rij, moet ik zorgen dat ik niet te hard ga. Hij maakt dan keiharde klappen (de cilinder gok ik??) en mijn verlichting valt uit. Dit is pas 2 keer gebeurd. Ik ben toen voorzichtig binnendoor via een woonwijk naar huis gegaan, en toen ik op een lege straat even doortrok ging mijn licht het telkens beter doen. Na een paar kilometer deed hij het weer perfect. Er zit nu 50-snel op, met de std. luchtfilter. Is het de luchtfilter?


die klappen zijn apart, kijk eens naar je ketting en je tandwielen, in welke staat die verkeren (en denk eraan: vernieuwen voor ie knapt!). En verder, sja, cilinder die klappen maakt is bij mij afgeschreven...

-Hij draait laag stationair. Als ik lekker rondrij, en ik geef even het gas los (ik rij bijvoorbeeld 30-40), dan zakt het toerental helemaal in. Als ik dan weer gas geef moet ik uiteraard even wachten tot hij weer op het juiste toerental komt. Dit zorgt voor een vrij indirecte gasreactie, wat redelijk irritant is.

heeft ook weer te maken met je powerband en mogelijk ook je afstelling, welke kleur heeft je bougie?


-Ik moet een minuutje met choke en volgas voor de deur wachten voordat ik weg kan rijden zonder dat hij gelijk uitvalt (als ik start, en gelijk volgas wegrij valt hij direct uit). Komt dit door het koude weer? Of doordat ik er laatst een nieuwe gaskabel in heb laten zetten? Is daarbij mijn stationair-schroef (bestaat dat??) aangepast?

typisch tomos kwaal, vind je het erg lastig zou een grotere carburateur waarschijnlijk een goede optie zijn en je gaskabel kan hier niets mee uit te staan hebben, je stationair schroef wel maar een laag stationair toerental is niet erg, en een luchtschroef zit bij mijn weten niet op een tomos





 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Geqxon 7-12-2005 21:00 Print reply
Posts: 27
Ik heb het er even met de vorige eigenaar over gehad, en die zegt dat het door de luchtfilter komt. Er moet eigenlijk een powerfilter op, maar daar is door de smalle kappen geen ruimte voor.

Het zijn overigens klappen / knallen door de cilinder gemaakt, ik voel ook dat hij zwaar terugneemt. De ketting is in orde, daar heeft de bromboer ook even naar gekeken (zo moest er ook een schakel tussenuit).

Hij moest net even op de rollerbank (0,4kw met 50 snel, even afkloppen
), en toen hij vol gas gaf, had hij die klappen niet? Ik heb sinds de tweede klap mijn gas nog niet open durven draaien, en ik ben het ook niet van plan.

Verder is de cilinderwand niet meer dan een jaartje oud, valt mee dus.

Offtopic: Het valt me op dat agenten veel vriendelijker zijn voor mensen met een mooie retro / oldtimer brom
 

Dit topic is 2772 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved