Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - CR80(1980) Stuff Op MB

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 648 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #33649 - CR80(1980) Stuff Op MB
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 13862 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BlackIce4 4-12-2005 20:52 Print topicpost

Posts: 3654
Ik las laatst op een site het volgende:

Making your MB5 faster!
I have learned how to make your MB5 faster, without importing European parts, just go down to your local Honda dealer or salvage yard. A Honda 1980-82 CR80 (air cooled) has some parts that bolt on and some that require slight modification
6-speed tranny - The CR80 (80-82) 6-speed tranny will fit right into your MB5 cases, you must use the all the gears, shafts, washers, shift drum, shift forks, etc.
Big Clutch - UPDATE The CR80 clutch is a 4 fiber plate/3 metal plate clutch that also bolts in (MB5 has a 3 fiber/2metal plate clutch). From the CR80, you only need to use the outer hub and one more fiber and steel plate, but I highly recommend you replace all the plates as a set.
The inner hub, basket, springs, and plates are the same as the MB5.
80cc Cylinder. - The CR80 cylinder can work, but does require a good amount of modification. This modification is only for those mechanically inclined. You use the CR80 cylinder (cyl), base and head gasket, but use the MB5 head. The transfer ports on the MB5 cases are not big enough to accommodate the CR80 cyl., so you have to weld on more aluminum around the side of the cyl mounting on the cases. You would know what I mean if you lay to CR80 base gasket on the MB5 cases. Plus you must weld on aluminum behind the flywheel on the left and above the crankshaft gear on the right. This must be done because when you grind away the material to match the transfer ports of the CR80 cases the area is too thin so you must add material. The best way is to have CR80 cases next to you when you do this mod., so you can match them the best. You must use the CR80 crankshaft/rod assembly because of differences in the rod, don't worry, it is a direct swap. Then use the CR80 cyl studs. You will need to modify the MB5 head for the bigger bore, this will need to be done on a lathe so you can reshape and expand the combustion area, easily done on a lathe. Then, put your motor together and drill a new head stay hole in the frame, this is pretty easy. Use the CR80 reeds, intake and carburetor. You will need a pipe to match the power, either use the stock CR80 pipe, cut, rotate, weld and make it fit, or if you are 2-stroke tuner, make your own pipe for the power you want. Greg, the guy that did this mod said with the CR80 cyl, carb, and a custom pipe said 70 mph, and wheelies in the first 2 gears!
- What won't work:
The CR80 head won't work, no head mount, you'll need the modified MB5 head.
The MB5 cyl studs are too short and base/head gaskets are wrong size, use the CR's.
The MB5 crankshaft/rod assembly, must use CR's, it is a easy direct swap
The MB5 reeds, intake and carb are different than the CR80, won't work, use the CR's.
Stock MB5 pipe won't work, wrong mount, wrong size, wrong power, all wrong for 80cc
The CR80 complete motor will NOT bolt directly into the MB5 frame, but you can custom
mount it in there, better yet, use a bigger and better motor if you are going to do a swap.

If you have more questions, feel free to email me dallas, or even better, email Greg, the man who has done these mods. (his old MB5 with these mods is pictured in the pics section, the one with the Porsche symbol in the background)
All info used by permission of Greg M.
------------------------------------------------------------
En nu vroeg ik me dur af of dit ook ECHT kan. Heeft iemand dit mischien al geprbeerd ofzo. Ik wil dus binne kort is aan mn project gaan beginnen en dit leek me ook best speciaal. Ik geloof dat er ook een mod was met een MB met cr binnen rotor bijvoorbeeld. Ik kan trouwens ook niet helemaal wijs worden uit het gedeelte waar duidelijk moet worden hoe je die cilinder nouw precies pas moet maken(kan wel wat engels maar zover rijkt ut niet)dus mischien dat iemand dat kan vertalen. Nah ik hoor wel wat jullie weten.


 

mcdronkz 4-12-2005 20:54 Print reply

Posts: 32777
dat is al bekend ja wel interessant om te lezen !
 
Jekko 4-12-2005 20:55 Print reply

Posts: 827
Geld voor meerdere dingen hea
Met aanpassen kan je bijna alles wel passend krijgen.
Alleen CR80 krijg je relatief makkelijk passend.
 
Waiting for the wor`s to come
mcdronkz 4-12-2005 20:57 Print reply

Posts: 32777
jup, het makkelijkste is trouwens om een cr80 blok te kopen incl cilinder, krukas en ontsteking, en de rest aan te vullen met mb/mt/mtx onderdelen

Quote:

The CR80 complete motor will NOT bolt directly into the MB5 frame, but you can custom


ik dacht, dat dat wel paste. maar dat schijnt dus niet zo te zijn.

Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 4-12-2005 om 20:58 uur.
 
Frysk 4-12-2005 20:57 Print reply

Posts: 34930
vet leuk om te leze
 
giggitybyte
BlackIce4 4-12-2005 21:32 Print reply

Posts: 3654
kan iemand mischien dat stukje over hoe je de cil en carters klaar maakt vertalen dan?
en tot in hoevere zijn die spullen van dat model nog verkrijgbaar

Dit bericht is gewijzigd door BlackIce4 op 4-12-2005 om 21:34 uur.
 
Rens 4-12-2005 21:58 Print reply

Posts: 6863
spullen van een cr80 zijn zo goed als nergens meer te krijgen

maar het is dus makkelijker om gewoon een heelmcr 80 blok onder je mb te bouwen met alleen een mb kop
dan om een heel mb blok te gaan verbouwen

Dit bericht is gewijzigd door Rens op 4-12-2005 om 22:00 uur.
 
achter de maan is alles beter
mulder 4-12-2005 21:59 Print reply

Posts: 13701
killerbean of iemand anders hier had laatst nog 2 van die cilinder aangeboden...

edit: http://www.brommerforum.nl/sales/detail/13548

Dit bericht is gewijzigd door mulder op 4-12-2005 om 22:00 uur.
 
MT70-nolimit 5-12-2005 8:49 Print reply

Posts: 4322
Dus als ik het goed begrijp past de cilinder van een CR 80 op een MB5 blok?? Zou het niet logischer zijn als dat op een MB8 blok paste

edit: Ik heb deze site gevonden daar is volgens mij nog van alles te krijgen alleen het is in de VS www.onthepiperacing.com/garage-honda.php

Daar stond bijvoorbeeld deze cilinderkit op:


Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 5-12-2005 om 8:57 uur.
 
gaat lang goed
wipe-out 5-12-2005 8:58 Print reply

Posts: 7672
Het gaat voornamelijk om de slag, en ik heb gelezen dat cr80 van voor '85 slag 41.4 heeft. Dat is dus hetzelfde als MB/T 50.

Voor de ge?nteresseerden, linkje naar de site uit de startpost: linkje.
 
MT70-nolimit 5-12-2005 9:01 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out
Het gaat voornamelijk om de slag, en ik heb gelezen dat cr80 van voor '85 slag 41.4 heeft. Dat is dus hetzelfde als MB/T 50.



Dus je hebt dan ook een boring van ongeveer 49
 
gaat lang goed
bart de scootergek 5-12-2005 9:29 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]


Dus je hebt dan ook een boring van ongeveer 49


ja geloof het wel, dacht ook dat hij niet 1-2-3 op je carter pastte vanwege die grotere boring, uitkotteren moest dan geloof ik.

misschien handig voor je, maar de user wiebe heeft het idee ook gehad, waarschijnlijk weet hij er meer over. inboxen heeft geen zin, aangezien hij gebanned is, maar zijn e-mail zal vast nog wel in zijn profiel staan.

 
Honda RC-33
Gilera Gsm 5-12-2005 11:00 Print reply

Posts: 2376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Dus als ik het goed begrijp past de cilinder van een CR 80 op een MB5 blok?? Zou het niet logischer zijn als dat op een MB8 blok paste

edit: Ik heb deze site gevonden daar is volgens mij nog van alles te krijgen alleen het is in de VS www.onthepiperacing.com/garage-honda.php

Daar stond bijvoorbeeld deze cilinderkit op:
afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 5-12-2005 om 8:57 uur.


De Tapeinden van een cr80 cilinder komen overeen met dat van een mt5 blok. Alleen hij komt tegen de carters aan. En spullen an een cr80 zijn nog wel te krijgen alleen je moet heel goed zoeken

 
BlackIce4 5-12-2005 12:34 Print reply

Posts: 3654
das best wel flex als je zoiets op je mb kan gooien. Check wat erop die site staat man!: wheelies in 2de versnelling:p op je mbtje
 
MT70-nolimit 5-12-2005 16:00 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlackIce4
wheelies in 2de versnelling:p op je mbtje


vind ik niet een maatstaf voor vermogen, ligt aan je twv
 
gaat lang goed
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 5-12-2005 16:02 Print reply

Posts: 17929
kheb hier cr 50 blok gehad, is gewoon zelfde als mb of mt blok maar dat stukke sneller en met 6 bak en kleiner vliegwiel

maar niemand hier wilde m
 

Dit topic is 13862 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved