na een hele poos met een leuke ac 65ccpolini gereden te hebben, liep die (hoe kan het ook anders) vast.
ik dacht; flikker op niks geen luchtkoeling meer.
ik heb daarom besloten om een project tomos te gaan maken, snel en mooi.
setup:70cc hebo (nsr) flink tuned. (mijn streven is 15pk)
opmaat kop en o-ring
carb? wss > 20mm
opmaat uitlaat
zelf gemaakte drukveren koppeling
evt andere drijfstang.
dit komt op een tomosblokkie
het frame ben ik dit mee van plan:
stang van zadelpen>balhoofd.
balhoofd onder extra lassen
blokophanging aan 2 kanten lassen ipv 1
achterveerophanginh bijglast
zelfgemaakte achterbrug 4mm dik
honda mb voorvork, en voorwiel omtoveren tot achterwiel zodat ook achter een schijfje zit (hydrolische voetrem)
radiateur onder de tank.
uiterlijk:
lamborghini geel frame
carbon (home made) voorkap en accenten
mb velg wss oversized schijf, geen wave, polijste spaken en zwarte velgrand.
electra:
std tomos ontsteking voorlopig, evt hpi met lichtspoel
halogeen voorlamp, 2 stuks
accu voor de waterpomp
instrumenten:
analoge km teller, met daarin onderin weggewerkt digi toerenteller, en om de km-s heen een LED toerenteller.
evt achterlicht weggewerkt in zelfgemaakt zadel.
ZOW
EEN GROTE EDIT
een fotoschop gemaakt door milan:
Fotosoep door Roland:
het frame word dus Lamborghini geel, de velgen worden zelfde als eerst, polijste spaken en zwart/chrome velgrand.
De krachtbron:
en de opmaat cilinderkop met o-ring
poortmap:
update 10 januari:
sorry voor de slechte fotos, ik fotografeer op dit moment alles met men telefoon
Bovenkant:
onderkant aanzicht, mega spoelers
inlaatkant, daar past wel een 6kleppertje in:
uitlaatkant :P
Ik heb inmiddels al een mb voorvork, en voorwiel. Die heb ik alvast gemonteerd om te kijken hoe het staat, en ik moet zeggen, niet onaardig (al zeg ik het zelf)
Voorwiel ff achterin gezet :cool:
Ik heb snel men velg bewerkt, het zwart is ff snel gespoten maar ik moet zeggen het matzwart vind ik erg mooi staan, spaken worden nog gepolijst:
wat vinden jullie, matzwart ook mooi of toch maar voor glans gaan?
ff snel ontworpen, 2e koppelingsnaaf voor drukverenkoppeling:
zal vd week totale ontwerp ff posten, met maten enzo.
kijk, dit is een Blata 80mm koppeling:
tomos is 86 mm, dus de diameter komt redelijk overeen.
nou is het plan om Blata segmenten te gaan gebruiken, op een zelf gemaakte naaf met een ori tomos hart erin.
naaf voor blata:
het plan is dus een iets grotere diameter, en een origineel tomos hart (de krukas-bevestiging) erin te persen. ook komt er een verstevigingsring op de asjes.
simpel en effectief
update 15 januari.
Ik heb snel de cil er los in gezet, en het past allemaal maar net.
Benzinekraantje zal verplaatst moeten worden, en nog meer.
ps de houten plaatjes zijn omdat ik de cil vd week ga stralen.
jeuij de cil is gestraald, en ik kon het niet laten de kop meeteen matzwart te spuiten:
De velgen heb ik nagenoeg klaar, hier een voorbeeldje:
sorry voor de vage fotos, tis 1.3 mobiel 8)
Ja ik had weer niks te doen behalve leren, dus ga je maar aan je tomos knutselen. ff snel wat in elkaar gezet, oude velg en achterbrug erin. Maja geen stuur, dus wat doe je dan... Je zet gwoon een MT stuur boven de poten :P
PIPO's nu dus niet komen van te is geen racer, stuur komt veel lager, achter staat het frame wel op goede hoogte, allen groter wiel komt erin.
MINI UPDATE
ik kon da stuur zo hoog niet aanzien, dus ik kwam op het jofele idee om gewoon die hele plaat om te draaien, om zo clipons look te krijgen.
meer fotos volgen morgen van het totaalplaatje
Tada de beloofde fotos:
--------------------------------------------------------------------------
Updatert:
ik heb gister een mb voorvelg gehaald, waar ik een achtervelg van maak. Dit natuurlijk vanwege de schijfrem.
enkele fotos:
Meer updates volgen nog, met het blok ben ik ook bezig.
dit vind ik er wat beter uit zien dan die fotos met het oranje wiel erin :cool:
-------------------------------------------------------------------
ik heb voor dit ontwerp gekozen, kwam op het id door overbelichting van andere fotos, en ik vind het contrast wel erg mooi staan.
------------------------------------------------------------------------------
Updateje 28 februari2006
Ik ben vandaag begonnen met het aanpassen van de voorvelg. Hier komt een alu adapter op zdat er een tandwiel op past, en dan heb ik achter ook een schijfrem
pics:
__________________________________________________________________
update 11 maart
metaal voor het frame:
2X
kokerprofiel 60diep,2.5breed en 5.0hoog. 3mm dik
1X kokerprofiel 70lang, 2.0 hoog en 4.0 breed. 2mm dik
1X ophoogplaat alu, 10x11x1cm
alles voor maar 10 euro
fotos:
metaal
Bovenaanzicht, net genoeg ruimte voor de tankdop.
(ik maak er een sport van alles zo krap als et maar kan bij elkaar te plaatsen :P)
zijaanzicht
en de ruimte bij het balhoofd:
--------------------------------------------------------------------------------
update
vandaag, na een week ziek te zijn geweest toch maar weer wat gedaan. Ben begonnen aan de ophoog/vulplaat.
foto onder de cil, zoals je ziet is het nog ruw en kan nog wat beter afgewerkt worden:
Zo ziet het eruit vd zijkant:
en ten slot het plaatje alu zelf (1cm dik !)
-----------------------------------------------------------
tada
een nagenoeg afgewerkte ophoogplaat.
rood zijn de bevestigingen aan carter, blauw de tapeinden. Dat moet er overingens nog in gemaakt worden.
1 vraagje, ik heb er voor besloten de AUX poorten in de vulplaat door te laten lopen, en dan vloeiend in het carter aan te laten sluiten. goed idee of toch maar niet?
---------------------------------------------------------------------------------
Update 31 maart
vandaag men bestelde voorvelgadapter binnen gekregen, koste maar 20 euro inclusief alu en draaikosten.
vd week boor ik op school even de gaten, en dan monteren maar.
Na de proefwerkweek ga ik bij een vriend het frame lassen, dus ik verwacht over 1-2 weken het frame rijdend te hebben.
fotos:
------------------------------------
update 3 april
ik heb zondag het membraanhuis eraf gezaagt, en maak er nu een plat membraan in, wss 3kleps. moet alleen nog 2 gaatjes boren en draad tappen.
fotos:
mini update
zo komt de adapter er ongeveer uit te zien, morgen boor ik de gaten en komen er nieuwe assen + bussen binnen.
fotos
---------------------------------------------------------------------
update
de assen zijn vertraagd, de dealer had e maar 1 besteld... Wel een 28 tandwiel en de adapter is afgemaakt. Nog iets af laten draaien in men enthousiasme heb ik em te dik laten maken.
fotos
onderkant
bovenkant
----------------------------------------------------------
update tis de dag voor pasen datum weet ik niet.
de achterbrug is nagenoeg klaar, maandag nog ff de vering vast lassen 2 stripjes. Bedankt Stephan voor het prachtige laswerk (Y)
btw de middelste strip lijkt dun, maar is 6 mm dik.
fotos:
-----------------------------------
update
ben vast aan het carter begonnen, heb nou toch niks te doen omdat ik nog de bussen moet laten draaien.
het is nog maar grof weggefreest, en sommige stukken moeten nog opgevuld worden.
edit
betere fotos
update 1e spoeler semi klaar.
ik moet opschieten heb mezelf een deadline gesteld. Eind vd maand wil ik em gestart hebben.
fotos:
van het weekend wil ik eigenlijk het blok klaar hebben qua spoelers.
----------------------------------------------------------------------------
update 30 april 2006
het blok duurt nog even, ik laat de spoelers oplassen en extra groot, want de volgende cil is al bekend. Een 95 cc LC malossi. Maar das niet interessant :p
fototjes:
een bus ipv km teller, deze komt achter als ik een goede kmteller heb gevonden.
het tandwiel op de velg, bussen zitten er nog niet tussen, ik mis nm 1 moer... Die komt dus maandag en dan vd week filmpje maken met aisral blokje.
speling vd schijf met vering plus minus 3 mm :X
de degelijke veerophaning:
en nogmaals, een aantal aanzichten. Achter lijkt ie iets hoog te staan, dit valt mee zodra je erop zit. Btw buddy moet echteraan ook lager.
.
Maar het frame staat nu eindelijk, alleen nog een blokje regelen voor een filmpje.
-------------------------------------------------------
Eindelijk, ik heb de moer. Hij staat op wielen, moet alleen nog een cil op en rem afstellen, en de ketting monteren. Cilinder bedenk je er maar ff bij, net als de uitlaat.
foteaux
en de uberbeun cdi ophanging en uitknop :P
---------------------------------------------------------------------------------
update
wonder boven wonder loopt men polini blok weer, met een kapotte zuigerveer, een snorkop en aangepaste proma gp + 19mm dellorto.
De koppeling is zo kaal dat ik overtoeren voor et leven maak, daar komt binnekort wss een goede in.
Helaas komt het filmpje iets later, vanwege enkele beginproblemen.
Toch hier een foto update
enkele aanzichten:
--------------------------------------------------------------------------------
18 mei,
geen belangrijke update, en die volgen voorlopig ook niet omdat het uitzendbureau moeilijk doet met uitbetalen. Ik heb de buddyseat ge-sst 't, en zo laag komt hij uiteindelijk denk ik ook wel.
-----------------------------------------------------------------------------------
31 mei 2006
vandaag kwam de remklauw voor achter binnen, een 2 zuigerige NSR klauw. 15 euro inc blokken en verzenden, mist alleen 1 boutje.
ff vergelijken :p
waar komt ie :? ik denk bovenaan, toch ff fotos gemaakt om te kijken hoe et eruit ziet.
en totaalplaatje, clipons en radje komen vd week dus dan weer piccas
-----------------------------------------------------------------------------------
Yes, clipons na 1 dag al binnen, killswitch gekocht bij men leverancier Robin :P
Ik moet zeggen ben best tevreden, zit niet te laag, en oogt mooi. Wel klote dat ik vanmiddag met et schuren vd voorvelg zo enthousiast ben geweest dat ik men duim tot blaren toe kapot heb :X
en tot slot de #@%^$@#%& duim
---------------------------------------------------------------------------------
zoveel juni,
Vandaag lekker een kontje gemaakt, zwemmen ging niet door dus dan maar iets anders... Zadel word evt nog ingekort, en komt een mooie bekleding op.
*let ook op men gepimpte schuurdeur :P
Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 12-6-2006 om 15:05 uur.