Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Korte en Lange versnellingsbak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 787 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #33314 - Korte en Lange versnellingsbak
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

smettevdev 16-11-2005 10:23 Print topicpost
Posts: 150
Ik heb iets gehoord van een korte en een lange versnellingsbak op een MBX. Kan er mij iemand wat meer uitleg geven? Hoe weet ik of ok een korte of een lange heb?
 

SpeedY_the_Devil 16-11-2005 11:21 Print reply

Posts: 2711
voor zover ik weet heb je gewoon een normale versnellingsbak..

als je mbx80 heb dan heb je een 6 bak

een korte vernsellingsbak kan je miss kopen..
maar standaard zit er altijd dezelfde bak in..
en tjah.. die noem je gewoon normaal
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
Dakana 16-11-2005 11:37 Print reply

Posts: 739
normaal gezien staat een 'korte' versnellings bak voor een Close Ratio gearbox
dat houd in dat de versnellings verhoudingen wat dichter op elkaar liggen en je wat vlotter door kan schakelen
een 'lange' bak is in vergelijking daarmee een versnellings bak met grotere stappen kwa overbreningen en kan je dus wat rustiger mee rijden

vaak heb je ook een overdrive dan op je lange bak, dat is dat de laatste versnelling zodanig 'zwaar' is dat je onder een 1.0 verhouding komt en dat houd in dat je uitgaande as meer omwentelingen maakt dan je ingaande as.
en in de praktijk merk je dat door dat je in de laatste versnelling eigenlijk amper nog snelheid toe neemt maar dat ie mooi op een toerental blijft hangen
ideaal voor een stukje cruizen dus iets minder ideaal om mee te gaan racen

mvg,
stef

Dit bericht is gewijzigd door Dakana op 16-11-2005 om 17:26 uur.
 
SpeedY_the_Devil 16-11-2005 11:46 Print reply

Posts: 2711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dakana
normaal gezien staat een 'korte' versnellings bak voor een Close Ratio gearbox
dat houd in dat de versnellings verhoudingen wat dichter op elkaar liggen en je wat vlotter door kan schakelen
een 'lange' bak is in vergelijking daarmee een versnellings bak met grotere stappen kwa overbreningen en kan je dus wat rustiger mee rijden

vaak heb je ook een overdrive dan op je lange bak, dat is dat de laatste versnelling zodanig 'zwaar' is dat je onder een 1.0 verhouding komt en dat houd in dat je uitgaande as meer omwentelingen maakt dan je krukas.
en in de praktijk merk je dat door dat je in de laatste versnelling eigenlijk amper nog snelheid toe neemt maar dat ie mooi op een toerental blijft hangen
ideaal voor een stukje cruizen dus iets minder ideaal om mee te gaan racen

mvg,
stef


jah maar heb je dat op een mbx80?

mijn mbxen en ns1'en die hadden allebij een op t gevoel dezelfde bakken met een overdrive..

(of niet want ik trok met alle 4 de brommers dik door in ze 6)

-edit-
t enigste verschil was dat me mbxen rond de 90 liepen met 9k en mijn ns1's over de 120 met 11k

Dit bericht is gewijzigd door SpeedY_the_devil op 16-11-2005 om 11:48 uur.
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
brutus 16-11-2005 11:57 Print reply

Posts: 7934
nadeel van een overdrive is weer dat als je normaal rijdt dat hij er niet doorheen trekt dus gwn constand rustig blijft rijden. op de rollerbank heeft ie geen lucht weer stand dus trekt ie hem er wle doorheen. nadeel dus.
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
mb-gek 16-11-2005 11:58 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutus
nadeel van een overdrive is weer dat als je normaal rijdt dat hij er niet doorheen trekt dus gwn constand rustig blijft rijden. op de rollerbank heeft ie geen lucht weer stand dus trekt ie hem er wle doorheen. nadeel dus.

je denkt niet dat die luchtweerstand bij de rolweerstand ingebouwd zit ?
bij zon rollerbank dus
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
christianos 16-11-2005 12:27 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
sommmigen beweren dat er maar 2 soorten verschillende 6bakken zijn, 1tje die dus voor nsr/mbx is en 1tje die voor mt/b/x is

mijn ervaring is dat er wel tientallen verschillende 6bakken zijn

het verschil in de bakken met hoe die omschakelt zit overgens alleen in de wals incl schakelbloem die er op zit.

als je dus een schakelwals + bloem kunt bemachtigen van 1tje die uit een mt/b/x 6bak komt dan hoef je alleen die om te wisselen

succes

tog even een kwoot van barry

ik ben het met hem eens, ik heb wel meer dan 2 soorten 6 bakken 'gevoeld' en ik moet dus erkennen dat ik het met hem eens ben dat er waarschijnlijk veel meer varianten op te krijgen zijn..

ik denk dat er heel veel verschillende 6 bakken zijn die allemaal weer een andere vertanding in het blok hebben..

edit: toch is het verschil tussen een long en close ratio 6 bak wel duidelijk te merken.

en serach even, er zijn al verschillende topics over geweest..

edit edit:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SpeedY_the_devil
voor zover ik weet heb je gewoon een normale versnellingsbak..

als je mbx80 heb dan heb je een 6 bak

een korte vernsellingsbak kan je miss kopen..
maar standaard zit er altijd dezelfde bak in..
en tjah.. die noem je gewoon normaal

neej er zijn ook 5 bakken...

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 16-11-2005 om 12:28 uur.

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 16-11-2005 om 12:29 uur.
 
brutus 16-11-2005 12:40 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

je denkt niet dat die luchtweerstand bij de rolweerstand ingebouwd zit ?
bij zon rollerbank dus


denk ik idd van niet.

die rollen draaien onbelast op de fan die erop zit na.
me broertje draaide ze mt vol in de overtoeren op de roller terwijl hij te zwaar vertand is dat het op de weg dms rol en wind weerstand niet lukt

 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
mb-gek 16-11-2005 12:42 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutus
[...]


denk ik idd van niet.

die rollen draaien onbelast op de fan die erop zit na.
me broertje draaide ze mt vol in de overtoeren op de roller terwijl hij te zwaar vertand is dat het op de weg dms rol en wind weerstand niet lukt


vind ik een beetje raar mede doordat de rollerbank vaak minder aangeeft dan dat ie in het echt rijdt

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
brutus 16-11-2005 12:46 Print reply

Posts: 7934
nooit gemerkt dat een brommer op de rollerbank vele sneller in toeren klimt dan als je erop rijdt?

nu hoeft ie alleen maar gewicht van rollen en ze wiel op gang te brengen. normaal een de hele brommer met bereider.

denk daar es over na
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
mb-gek 16-11-2005 12:53 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutus
nooit gemerkt dat een brommer op de rollerbank vele sneller in toeren klimt dan als je erop rijdt?

nu hoeft ie alleen maar gewicht van rollen en ze wiel op gang te brengen. normaal een de hele brommer met bereider.

denk daar es over na

snap je punt ook wel maar ik blijf vol houden dat er ergens weerstand in die rollerbank zit
anders zou der nooit iets van kunnen kloppen terwijl het nu redelijk zou kunnen kloppen wanneer de brom nog origineel is

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
S1lv3r 16-11-2005 12:56 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutus
nooit gemerkt dat een brommer op de rollerbank vele sneller in toeren klimt dan als je erop rijdt?

nu hoeft ie alleen maar gewicht van rollen en ze wiel op gang te brengen. normaal een de hele brommer met bereider.

denk daar es over na


daar hebben ze vast wel rekening mee gehouden denk je ook niet?
 
brutus 16-11-2005 12:59 Print reply

Posts: 7934
als ene brommer orineel is is ie licht vertand.

een derbi ook standaad heb zoeen hele groote pizza achterop om gwn maar op die 45km te komen.

btje raar dan dat je als je een kleiner achtertandwiel neemt meer vermogen krijgt.

gwn stomweg omdat die rollerbank de snelheid in vermogen omrekend

maar der is niet zo ofzo dat als ie harder rond draaid dat ie meer weer stand geeft.

de fan die erin zit wel want als die 2x zo hard moet draaien kost het 4x zovele energie.

rolweerstand is dat nog vele erger. dat mis je dus op ene rollerbank. e voorzover ik weet zijn er gene andere weerstanden ingebouwd
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Neonlampje 16-11-2005 12:59 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dakana
normaal gezien staat een 'korte' versnellings bak voor een Close Ratio gearbox
dat houd in dat de versnellings verhoudingen wat dichter op elkaar liggen en je wat vlotter door kan schakelen
een 'lange' bak is in vergelijking daarmee een versnellings bak met grotere stappen kwa overbreningen en kan je dus wat rustiger mee rijden

vaak heb je ook een overdrive dan op je lange bak, dat is dat de laatste versnelling zodanig 'zwaar' is dat je onder een 1.0 verhouding komt en dat houd in dat je uitgaande as meer omwentelingen maakt dan je krukas.
en in de praktijk merk je dat door dat je in de laatste versnelling eigenlijk amper nog snelheid toe neemt maar dat ie mooi op een toerental blijft hangen
ideaal voor een stukje cruizen dus iets minder ideaal om mee te gaan racen

mvg,
stef
Weet je dat zeker over die verhouding? Aangezien de 'overdrive' bakken van honda gewoon 6bakken zijn waar de 5e versnelling uitgelaten is.

 
brutus 16-11-2005 13:05 Print reply

Posts: 7934


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
[...]


daar hebben ze vast wel rekening mee gehouden denk je ook niet?



nee dat hebben ze niet. en daarom kloppen de rollerbanken niet. als ze dat wle hadden gedaan waren ze veel nauwkeuriger en kon je er ook dingen op gaan baseren.

ik bedoel als je soms een constante wil gaan berekenen voor luchtweerstand van ene brommer. heb je niks aan. voor correctie ofzo want elke brommer is weer anders.

je kunt snelheid puur nauwkeurig meten in een windstille hal met een lang rijdende brommer. vermogen is weer heel wat anders dat kan je wle gwn meten want dat heeft echt helemaal niks met de sneleid te maken.

wat je zou kunnen doen als je op de rollerbank gene problemen wil gwn je brommer vertanden dat ie op ze top max 45 gaat. maakt niet uit hoe snel die optrekt dan. omdat als je brommer nou niet vele vermogen heeft maar bijv wel dat ie zwaar vertand is dat ie onbelast naar de 80 kan. dan heb je ene probleem op de rollerbank van de politie. omdat die puur meten de snelheid van het achterwiel. dan naar ene tabel van voor die snelheid hoeveel vermogen heb je daar ongeveer voor nodig. en dan rekenen ze het nog ene x om van hoevele vermogen heeft ie daar kan je ongeveer zoveel km/u uit halen.

2x omrekenen is gwn te onnauwkeurig. je kunt er totaal niks op baseren
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
redavac 16-11-2005 13:06 Print reply

Posts: 1716
Denk dat ie ook wel weerstand geeft hoor, want ik was een keer met mijn fiets op een rollerbank geweest. Een gare fiets met 3 versnellingen, toen ik eenmaal in de 3e versnelling zat kon ik amper meer trappen, terwijl dat op de weg nooit zo is.

Maar dit zou dan weer nergens op slaan, want ik had toen 0,3KW gehaald -> is ongeveer 38/39 km/u (link), en dat haal ik nooit op de weg, met die fiets

tot zover offtopic...

Ben het helemaal met dakana eens over de versnellingsbak, alleen weet ik niet of dit ook van toepassing is bij een MBX.
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!

Dit topic is 2302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved