Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tandriem ipv ketting

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 894 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #33074 - tandriem ipv ketting
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Cabrinha 4-11-2005 16:29 Print topicpost

Posts: 1729
ik laat het project van de roterende inlaat ff liggen.
ik heb vandaag me achtertandwiel kapot gereden (geen tandjes meer)

beetje vervelend dus.

dus ik zat weer eens te denken.

als ik nou de tandwielen voor een tandriem neem en een spanner op me achterbrug en dus gewoon een riem ipv ketting, zou best leuk zijn om te maken en proberen.

ik wil nu weten:

-nadelen
- vermogensverlies?
- slippen?

ik moet die riem op constante druk houden, dus daarvoor wil ik een spanner maken met een flinke veer erachter.

ik heb ongeveer ruimte voor een riem van 20mm breed.

kostte maken niet uit, heb dit allemaal op werk liggen.
ook de mogelijkheid om de tandwielen uit te draaien zodat ze op me velg passen.

tandriemwiel is van aluminium.


 

richard3 4-11-2005 16:32 Print reply

Posts: 5198
dubbel staat in het andere topic

Dit bericht is gewijzigd door richard3 op 4-11-2005 om 16:32 uur.
 
op naar de grote brommers
Kampersjaak 4-11-2005 16:32 Print reply

Posts: 12285
is een riem niet veel minder sterk dan een ketting, of vang je dat op met de bredere riem?
 
oderint dum metuant
niekmtx 4-11-2005 17:17 Print reply

Posts: 471
vele motors hebben het ook, dus het is mogelijk..
 
Brommerloos
Remco RS 4-11-2005 17:21 Print reply

Posts: 11463
orange county hebben altijd van die lompe
 
mb-gek 4-11-2005 18:26 Print reply

Posts: 10385
word het neit een giga ramp om te monteren ?
moet je je hele achterbrug eruit halen


 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Ariej 4-11-2005 23:33 Print reply

Posts: 3685
ik denk dat het een ramp gaat worden om die ''tandwielen'' voor een aandrijfriem op je uitgaande as en achterwiel te monteren
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
mb-gek 4-11-2005 23:35 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
ik denk dat het een ramp gaat worden om die ''tandwielen'' voor een aandrijfriem op je uitgaande as en achterwiel te monteren

als ik hoor dat hij zulk goed gereedschap tot zijn beschikking heeft zal dat blijkbaar het probleem niet zijn
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Ariej 4-11-2005 23:38 Print reply

Posts: 3685
op je uitgaande as maken zal wel mooi klote zijn

1 te weinig ruimte, je vliegwielkap zal eraf moeten
2 je uitgaande as is niet breed genoeg, zal maar een riem van 3/5 cm opkunnen
3 je zal je tandwiel precies zo moeten frezen dat hij over je as heen gaat
4 je ''tandwielverhouding'' moet ook nog eens goed zijn
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Neonlampje 4-11-2005 23:48 Print reply

Posts: 14825
duur grapje

Moet namenlijk best een brede tandriem zijn.. bovendien zijn tandriemschijven ook niet bepaald goedkoop
 
SavagePielk 5-11-2005 0:13 Print reply

Posts: 4562
dudes...

de spanning enzo valt onwijs mee. Je hoeft hem ook niet, zoals Cabrinha zelf denkt, op spanning te houden, maar dat kun je gewoon doen zoals bij een normale ketting, met kettingspanners.

Een riem van 3-5cm is m??r dan genoeg, zelfs voor een dik opgevoerde brommer. Ik heb een band van 1 inch (=2,54cm) en die drijft een motor van 170kg+mijzelf+passagier aan... op veel Harley's zit een tandriem van 1 inch en die krijgt een Harley van 350kg + 2 volwassenen te verduren... trust me, komt wel goed!

Een paar voordelen van een tandriem t.o.v. ketting:

1. geen/nauwelijks slijtage (een tandriem op mijn Savage gaat ongeveer 150.000km mee!)
2. geen smering (dus schone achtervelg+achterbrug+blok+etc.)
3. weinig geluid
4. veel directere overbrenging dan een ketting omdat niet elke schalm een stukje uitrekt (en voor de motorrijders onder ons; veel minder vermogensverlies dan een cardan (die je dus op een brommer toch nooit tegenkomt))

een klein nadeel:
de aanschafprijs van een tandriem is vrij hoog, rond de 250 euro in mijn geval. Maar het gaat wel veel langer mee dan een kettingset (die voor een motor al snel 120 euro kost excl. tandwielen)



je kunt altijd ff langsrijden in Benthuizen dan kun je het zelf checken


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
ik denk dat het een ramp gaat worden om die ''tandwielen'' voor een aandrijfriem op je uitgaande as en achterwiel te monteren


Volgens mij kan hij dan het beste tandwielen van een Harley of bijv. Suzuki Savage o.i.d. nemen en die aanpassen


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
word het neit een giga ramp om te monteren ?
moet je je hele achterbrug eruit halen



klopt, maar dat hoeft maar h??l erg weinig!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
is een riem niet veel minder sterk dan een ketting, of vang je dat op met de bredere riem?

over het algemeen is een riem even sterk als of sterker dan een ketting (en ook nog eens minder slijtagegevoelig, onderhoudsgevoelig, etc.)





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha
ik wil nu weten:

-nadelen
- vermogensverlies?
- slippen?
minder vermogensverlies dan een ketting, tegen het slippen moet je een getande riem gebruiken ipv zo'n variosnoer


ik moet die riem op constante druk houden, dus daarvoor wil ik een spanner maken met een flinke veer erachter.
zie boven, geen variopleegeval gebruiken maar gewoon een riem met tanden, 1,5 a 2cm breed is zat

tandriemwiel is van aluminium.




Dit bericht is gewijzigd door ClassicPielk op 5-11-2005 om 0:20 uur.
 
SavagePielk 5-11-2005 0:19 Print reply

Posts: 4562
-dubbelpost-


Dit bericht is gewijzigd door ClassicPielk op 5-11-2005 om 0:20 uur.
 
wipe-out 5-11-2005 0:29 Print reply

Posts: 7672

Dit topic is 737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved