dudes...
de spanning enzo valt onwijs mee. Je hoeft hem ook niet, zoals Cabrinha zelf denkt, op spanning te houden, maar dat kun je gewoon doen zoals bij een normale ketting, met kettingspanners.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha
mja ik rijd met een 80cc top performance en een opmaat uitlaatje.
Een riem van 3-5cm is m??r dan genoeg, zelfs voor een opgevoerde brommer. Ik heb een band van 1 inch (=2,54cm) en die drijft een motor van 170kg+mijzelf+passagier aan... op veel Harley's zit een tandriem van 1 inch en die krijgt een Harley van 350kg + 2 volwassenen te verduren... trust me, komt wel goed!
Een paar voordelen van een tandriem t.o.v. ketting:
1. geen/nauwelijks slijtage (een tandriem op mijn Savage gaat ongeveer 150.000km mee!)
2. geen smering (dus schone achtervelg+achterbrug+blok+etc.)
3. weinig geluid
4. veel directere overbrenging dan een ketting omdat niet elke schalm een stukje uitrekt (en voor de motorrijders onder ons; veel minder vermogensverlies dan een cardan (die je dus op een brommer toch nooit tegenkomt))
een klein nadeel:
de aanschafprijs van een tandriem is vrij hoog, rond de 250 euro in mijn geval. Maar het gaat wel veel langer mee dan een kettingset (die voor een motor al snel 120 euro kost excl. tandwielen)
je kunt altijd ff langsrijden in Benthuizen dan kun je het zelf checken
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
ik denk dat het een ramp gaat worden om die ''tandwielen'' voor een aandrijfriem op je uitgaande as en achterwiel te monteren
Volgens mij kan hij dan het beste tandwielen van een Harley of bijv. Suzuki Savage o.i.d. nemen en die aanpassen
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
word het neit een giga ramp om te monteren ?
moet je je hele achterbrug eruit halen
klopt, maar dat hoeft maar h??l erg weinig!
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
is een riem niet veel minder sterk dan een ketting, of vang je dat op met de bredere riem?
over het algemeen is een riem even sterk als of sterker dan een ketting (en ook nog eens minder slijtagegevoelig, onderhoudsgevoelig, etc.)
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha
ik wil nu weten:
-nadelen
- vermogensverlies?
- slippen?
minder vermogensverlies dan een ketting, tegen het slippen moet je een getande riem gebruiken ipv zo'n variosnoer
ik moet die riem op constante druk houden, dus daarvoor wil ik een spanner maken met een flinke veer erachter.
zie boven, geen variopleegeval gebruiken maar gewoon een riem met tanden, 1,5 a 2cm breed is zat
tandriemwiel is van aluminium.