Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #32831 - Vlinderpoort/uitlaatpoortbreedte?
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 3035 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
mb-gek |
25-10-2005 15:38 |
Posts: 10385 |
lijkt me dat je die spijl niet mee moet rekenen
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
Ollie |
25-10-2005 15:54 |
Posts: 2468 |
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.
Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?
Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?
|
|
|
|
User 927 |
25-10-2005 16:02 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.
Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?
Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?
Dat spijltje is voor stabiliteit van de zuiger geloof ik
Niet snaller maken, niet goed voor je zuigerveren
|
|
|
|
mb-gek |
25-10-2005 16:03 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.
Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?
Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?
die spijl is er om je zuiger niet in de poort te laten happen
maar grotendeels is het er dus voor dat je veer niet in die puurt gaat happen omdat wanneer een uitlaatpoort heel erg breed is hij de poort in veert en blijft hangen met de gevolgend van dien
als je die spijl te klein maakt word hij slap en heb je kans dat hij sneller uitzet als de rest en dus tegen je zuiger aan gaat of afbreekt
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
John Huijben |
25-10-2005 16:05 |
Posts: 2433 |
blijf maar lekker van je spijltje af.
die spijl zorgt ervoor dat je zuigerveren niet blijven hangen, wat bij een te brede uitlaatpoort gebeurd. t zorgt er dus voro dat je uitlaatpoort een stuk breder kan.
uitlaatpoortspijlen zijn vaak wel een zwak punt van zon cilinder.
het is nl. niet erg stevig, en kan flink warm worden. het komt ook regelmatig voor dat zon spijl scheurt.
meestal zijn die ori redelijk breed, en dat is ook niet voor niets gedaan.
verder heb je je breedtes niet nodig bij timingen, als je oppervlakte wilt weten wel,
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
Ollie |
25-10-2005 16:27 |
Posts: 2468 |
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?
|
|
|
|
senda80cc |
25-10-2005 16:45 |
Posts: 3434 |
denk dat je die niet kleiner moet gaan maken hij zorgt ervoor dat zuigerveer niet in uitlaatpoort valt dit spijltje is er gewoon voor dat je uitlaat poort nog groter kan worden dan zonder spijltje omdat hij in het midde weer een keer steun krijgt ( in teorie zou je je uitlaatpoort hierdoor bijna 2 keer zo groot kunne maken dan met normale uitlaatpoort of heb ik dit mis??)
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
mb-gek |
25-10-2005 16:45 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?
lees eens boven je en je ziet dat het niet aan te raden is
blijf gewoon van die spijl af wil je dat ie niet kapot loopt
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
John Huijben |
25-10-2005 17:19 |
Posts: 2433 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?
in prestaties niet nee
in slijtvastheid wel
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
brutus |
25-10-2005 17:22 |
Posts: 7934 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]
Dat spijltje is voor stabiliteit van de zuiger geloof ik
Niet snaller maken, niet goed voor je zuigerveren
uitlaat poort mag niet groter breeder zijn dan bep persentage van je cilinder breedte. anders blijven je zuigerveren erin hangen. met ene vlinderpoort kan je dus een bredere uitlaatpoorten maken dmv het in 2en te delen
|
|
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo.. |
|
Ollie |
25-10-2005 17:36 |
Posts: 2468 |
Okee, ik moet dus van 't spijltje afblijven
Maar er moet uiteraard wel getuned worden, ik heb ff m'n timingen vd. uitlaat/spoelpoorten berekend:
Uitlaatpoort: 224 graden (112*2)
Spoelpoorten: 166 graden (83*2)
Blowdown: 29 graden
Blowdown lijkt me relatief laag, dus ik dacht laat ik de blowdown ff naar 32 (29+3) graden verhogen, komt er dus op neer dat mijn uitlaatpoort 115 (112+3=115) graden lang open moet staan, dus ik had 't ff uitgetekend en het komt er op neer dat ik m'n uitlaatpoort met 8mm moet verhogen, uiteraard kan het niet, maar ik vraag me ff af, als het wel zou kunnen, als de powervalve dus niet in de weg zat, of mijn berekeningen uberhaupt wel kloppen?
Want 8mm lijkt mij erg veel?
-
En nu ik dus niks aan de uitlaatpoort in de hoogte kan doen, had ik het volgende idee...
Ik wil 't wegdremelen tot aan de rode lijntjes, kijk ff niet naar het rode bij het spijltje, dat idee is nu taboe gezien de negatieve reacties op dat idee...
Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 25-10-2005 om 17:40 uur.
|
|
|
|
senda80cc |
25-10-2005 18:06 |
Posts: 3434 |
zou het spijltje zo laten is het niet mogelijk de uitlaat poorten breeder te maken aan de buiten kant kun je beter doen dan het spijltje smaller maken
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Joostvdw |
25-10-2005 18:28 |
Posts: 4789 |
net zo goed als dat spijltje in het midden te smal kan worden kan ook het spijltje tussen je uitlaatpoort en spoelpoort te smal worden
ik had ergens iets gelezen dat dat minimaal 3mm moest zijn
en om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je beter van je cilinder af kan blijven, hoogstens afwerken, timingen zullen al heel erg hoog liggen en denk dat je "diveability" niet erg beter word
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
StefanB |
25-10-2005 18:30 |
Posts: 2591 |
ik weet niet war je allemaal mee bezig bent, maar die timingen kloppen voor geen hol volgens mij :S en laat die spijl nou gewoon lekker zo! zo breed is ie niet, als je em smaller maakt kan je der op wachten dat het stuk loopt..
en waarom wil je nou zo graag onderin je poort breder hebben?
daar win je niet zo veel mee, en je verneukt je poortvorm flink...
je kunt hem beter bovein breder maken.
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|
senda80cc |
25-10-2005 18:31 |
Posts: 3434 |
jah wet wel dat dat ok niet te klein moet worden maar weet niet hoe klein dat dat daar al is op de poortmap te zein is daar ok vrij weinig aan te doen
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Dit topic is 3035 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|