Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vlinderpoort/uitlaatpoortbreedte?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1063 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #32831 - Vlinderpoort/uitlaatpoortbreedte?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3035 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ollie 25-10-2005 15:28 Print topicpost

Posts: 2468
Hier nog ff een vraagje met betrekking tot het tunen van mijn cilinder van mijn Honda Cr125.
Op het reeds aangemaakte topic krijg ik geen antwoord, dan maar hier...

Ok, mijn vraag:
Ik wil dus de breedte van mijn uitlaatpoort meten, maar gezien dit een vlinderpoort betreft (2 kleine uitlaatpoortjes naast elkaar met een spijltje ertussen die de stroming in 2en hakt) weet ik niet, of ik nou de volledige breedte (incl. het spuiltje a 2mm dik) moet nemen voor het berekenen van mijn timingen of dat ik beide uitlaatpoortjes apart moet meten zonder het spijltje en dan die maten bij elkaar op moet tellen?
 

mb-gek 25-10-2005 15:38 Print reply

Posts: 10385
lijkt me dat je die spijl niet mee moet rekenen
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Ollie 25-10-2005 15:54 Print reply

Posts: 2468
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.

Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?

Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?
 
User 927 25-10-2005 16:02 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.

Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?

Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?



Dat spijltje is voor stabiliteit van de zuiger geloof ik

Niet snaller maken, niet goed voor je zuigerveren
 
mb-gek 25-10-2005 16:03 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd lijkt mij ook niet, zou niet eens weten waar ik de uitlaatpoortbreedte voor nodig zou hebben?
Alleen de hoogte is volgens mij van belang om de timing te kunnen berekenen.

Maar ik zou graag m'n uitlaatpoortspijltje wat smaller maken, maar men zegt dat je dan problemen kan krijgen met de koeling? Zoja, waarom dan? Waar zorgt het spijltje eigenlijk voor? Is ie er gewoon voor om de stroming in 2en te delen?? Of juist om extra stabiliteit te geven aan de zuiger?

Ik zou namelijk graag het spijltje wat aanpassen, maar tot hoe ver kan ik dan gaan?

die spijl is er om je zuiger niet in de poort te laten happen
maar grotendeels is het er dus voor dat je veer niet in die puurt gaat happen omdat wanneer een uitlaatpoort heel erg breed is hij de poort in veert en blijft hangen met de gevolgend van dien

als je die spijl te klein maakt word hij slap en heb je kans dat hij sneller uitzet als de rest en dus tegen je zuiger aan gaat of afbreekt
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
John Huijben 25-10-2005 16:05 Print reply

Posts: 2433
blijf maar lekker van je spijltje af.
die spijl zorgt ervoor dat je zuigerveren niet blijven hangen, wat bij een te brede uitlaatpoort gebeurd. t zorgt er dus voro dat je uitlaatpoort een stuk breder kan.

uitlaatpoortspijlen zijn vaak wel een zwak punt van zon cilinder.
het is nl. niet erg stevig, en kan flink warm worden. het komt ook regelmatig voor dat zon spijl scheurt.
meestal zijn die ori redelijk breed, en dat is ook niet voor niets gedaan.

verder heb je je breedtes niet nodig bij timingen, als je oppervlakte wilt weten wel,
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Ollie 25-10-2005 16:27 Print reply

Posts: 2468
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?
 
senda80cc 25-10-2005 16:45 Print reply

Posts: 3434
denk dat je die niet kleiner moet gaan maken hij zorgt ervoor dat zuigerveer niet in uitlaatpoort valt dit spijltje is er gewoon voor dat je uitlaat poort nog groter kan worden dan zonder spijltje omdat hij in het midde weer een keer steun krijgt ( in teorie zou je je uitlaatpoort hierdoor bijna 2 keer zo groot kunne maken dan met normale uitlaatpoort of heb ik dit mis??)
 
Keep on rockin' in a free world
mb-gek 25-10-2005 16:45 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?

lees eens boven je en je ziet dat het niet aan te raden is
blijf gewoon van die spijl af wil je dat ie niet kapot loopt
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
John Huijben 25-10-2005 17:19 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Okee, 't is dus idd voor de stabiliteit, dat d8 ik zelf ook.
Maar als 'k iets smaller maak, zal dat veel uitmaken?


in prestaties niet nee
in slijtvastheid wel
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
brutus 25-10-2005 17:22 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]



Dat spijltje is voor stabiliteit van de zuiger geloof ik

Niet snaller maken, niet goed voor je zuigerveren



uitlaat poort mag niet groter breeder zijn dan bep persentage van je cilinder breedte. anders blijven je zuigerveren erin hangen. met ene vlinderpoort kan je dus een bredere uitlaatpoorten maken dmv het in 2en te delen
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Ollie 25-10-2005 17:36 Print reply

Posts: 2468
Okee, ik moet dus van 't spijltje afblijven
Maar er moet uiteraard wel getuned worden, ik heb ff m'n timingen vd. uitlaat/spoelpoorten berekend:

Uitlaatpoort: 224 graden (112*2)
Spoelpoorten: 166 graden (83*2)
Blowdown: 29 graden

Blowdown lijkt me relatief laag, dus ik dacht laat ik de blowdown ff naar 32 (29+3) graden verhogen, komt er dus op neer dat mijn uitlaatpoort 115 (112+3=115) graden lang open moet staan, dus ik had 't ff uitgetekend en het komt er op neer dat ik m'n uitlaatpoort met 8mm moet verhogen, uiteraard kan het niet, maar ik vraag me ff af, als het wel zou kunnen, als de powervalve dus niet in de weg zat, of mijn berekeningen uberhaupt wel kloppen?
Want 8mm lijkt mij erg veel?

-

En nu ik dus niks aan de uitlaatpoort in de hoogte kan doen, had ik het volgende idee...



Ik wil 't wegdremelen tot aan de rode lijntjes, kijk ff niet naar het rode bij het spijltje, dat idee is nu taboe gezien de negatieve reacties op dat idee...

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 25-10-2005 om 17:40 uur.
 
senda80cc 25-10-2005 18:06 Print reply

Posts: 3434
zou het spijltje zo laten is het niet mogelijk de uitlaat poorten breeder te maken aan de buiten kant kun je beter doen dan het spijltje smaller maken
 
Keep on rockin' in a free world
Joostvdw 25-10-2005 18:28 Print reply

Posts: 4789
net zo goed als dat spijltje in het midden te smal kan worden kan ook het spijltje tussen je uitlaatpoort en spoelpoort te smal worden

ik had ergens iets gelezen dat dat minimaal 3mm moest zijn

en om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je beter van je cilinder af kan blijven, hoogstens afwerken, timingen zullen al heel erg hoog liggen en denk dat je "diveability" niet erg beter word
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
StefanB 25-10-2005 18:30 Print reply

Posts: 2591
ik weet niet war je allemaal mee bezig bent, maar die timingen kloppen voor geen hol volgens mij :S en laat die spijl nou gewoon lekker zo! zo breed is ie niet, als je em smaller maakt kan je der op wachten dat het stuk loopt..

en waarom wil je nou zo graag onderin je poort breder hebben?
daar win je niet zo veel mee, en je verneukt je poortvorm flink...

je kunt hem beter bovein breder maken.
 
E24 M30b35@GT3576
senda80cc 25-10-2005 18:31 Print reply

Posts: 3434
jah wet wel dat dat ok niet te klein moet worden maar weet niet hoe klein dat dat daar al is op de poortmap te zein is daar ok vrij weinig aan te doen
 
Keep on rockin' in a free world

Dit topic is 3035 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved