Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen Honda Cr125 '99

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 844 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #32813 - Tunen Honda Cr125 '99
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4742 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rudy 24-10-2005 18:41 Print reply

Posts: 3471
Meeste vermogen kun je winnen door het uitlaatspijltje smaller te maken. Poorttiming qua hoogte aanpassen zou ik zowizo niet doen (omdat je powervalve dan niet meer sluit ).
Ik zou er persoonlijk niet teveel aan doen, kans dat je het verpruts (motor veel te piekerig maak) is behoorlijk groot namelijk.

Quote:

timingen
Uitlaatpoort (pv open): 195,2
Uitlaatpoort(pv dicht) :156,8
Spoelpoorten :130,3
Blowdown (pv open) :32.45
Blowdown(pv dicht) :12.85
de werkelijke uitlaatpoort zit op 63,43% van de boring , de complete uitlaatpoort (met fluiters) op 94,60%
*pv is powervalve



Stukkie wat ik op mijn site heb staan

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx crosser
[...]


Heeft ie net gehad. t probleem van een 250 is dat ze nie zo lekker sturen als een 125, 125's zijn veel meer lekkere speel dinge. Mooi mee gooien enzo. En de kracht is altijd leuk idd, daarom kan je tunen.


Ik vind mijn huidige yz250 eigelijk zeker zo goed sturen als mijn cr125 toen de tijd. Grootste nadeel van die cr vond ik dat hij nogal eens "vreemd" reageerde als je scheef land. Dat blijkt te liggen aan het eigelijk te sterke alu frame (iig volgens de experts
).

Dit bericht is gewijzigd door Rudy op 24-10-2005 om 18:49 uur.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
jackmasterTZR 24-10-2005 18:46 Print reply

Posts: 3062
ff een vraagje tussendoor gaat namelijk ook over een 125.

maat van mij uit de klas die rijd wedstrijden op een 125 TM, en nu had hij het laatst over een of ander kipsysteem. Wie weet wat dat is
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 24-10-2005 18:47 Print reply

Posts: 13700
een klepje in de uitlaat bij 2takt motoren dat zorgt dat je over je hele toerenbereik kracht hebt, correct me if I'm wrong
 
PRO TUNING 24-10-2005 19:07 Print reply

Posts: 4000
Bij een 125 cc Honda zit de uitlaatsturing in de weg, je kunt normaal geen echt hoge uitlaattiming bereiken of je moet gaan werken met RS 125 zuigers.
 
Ollie 24-10-2005 22:04 Print reply

Posts: 2468
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?

En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?

 
mb-gek 24-10-2005 22:08 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?

En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?


dan krijg je idd een groter oppervlak
maar hal je teveel weg dan heb je kans dat je spijltje naar de knoppe gaat
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
bart de scootergek 24-10-2005 22:09 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?

En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?




zei ik het niet dat er iets met de powervalde niet goed kwam .

uitlaat poort omlaag halen lijkt me geen goede optie, is volgens mij al genoeg.

spijl smaller maken is wat je zegt, maar hij mag ook niet te smal worden, anders krijgt die spijl koelingsproblemen.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 24-10-2005 om 22:10 uur.
 
Honda RC-33
Mr Pain 24-10-2005 22:11 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?

En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?



ik denk dat je het spijltje beter met rust kan laten, als je die te klein maakt kan die zijn hitte niet goed kwijt en gaat ie geheid vastlopen, het zou misschien wel kunnen maar dan moet je weer kloten met gaatjes in je zuiger.

dan kan je de oppervlakte die je probeert te winnen van het spijltje beter aan de zijkanten weg kan halen van de uitlaat poort

 
Johnny B 24-10-2005 22:13 Print reply

Posts: 8381
het is niet verstandig om een 125 cilinder zelf te gaan tunen breng um weg kost geld weet je zeker dat je wat heb


Bron: Ervaring
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Mr Pain 24-10-2005 22:15 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
het is niet verstandig om een 125 cilinder zelf te gaan tunen breng um weg kost geld weet je zeker dat je wat heb


Bron: Ervaring


als je weet wat je weg moet halen waarom weg brengen?, leg die ervaring eens uit dan.

 
Johnny B 24-10-2005 22:18 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain
[...]


als je weet wat je weg moet halen waarom weg brengen?, leg die ervaring eens uit dan.


ik had bij mijn eerste kawasaki kx 125 de cilinder berekent en alles de op en de aan ma het wou onder in niet meer alles geprobeert

nu op mijn honda cr cilinder getuned door wim rensen in holten en helemaal super
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Mr Pain 24-10-2005 22:27 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
[...]

ik had bij mijn eerste kawasaki kx 125 de cilinder berekent en alles de op en de aan ma het wou onder in niet meer alles geprobeert

nu op mijn honda cr cilinder getuned door wim rensen in holten en helemaal super


dan is er met die kx dus iets niet goed gegaan of zou die wel goed zijn geworden als je die naar die wim had gebracht?

die lui frezen er ook iets uit, dus als je weet wat die eruit frezen of wat dan ook kan je het ook zelf doen lijkt mij.

 
Ollie 24-10-2005 22:30 Print reply

Posts: 2468


Zo poortmapje gefixed, maar de breedtes van de poorten op de poortmap klopt echter niet, aangezien ik die langs de wand gemeten heb, maar daar heb je dan weer een formule voor ->
Sin ((poortmapbreedte x 180)/(pi x boring) x boring

Maar moet ik over het breedste punt van de uitlaatpoort op de poortmap de breedte meten? Dus vanaf het poortmapje gezien, het breedste punt meten (in dit geval redelijk bovenaan) van de vlinderpoort?

Deckheight is trouwens iets tussen de 0,7 en 0,8mm, als ik daarbij de dikte van de koppakking bij op tel heb ik de squish?

http://www.brommerforum.nl/showtopic/21660

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Hier dan ook ff de formule om de timing van m'n poorten uit te rekenen, ik neem aan dat ik dit voor elke poort opzich moet doen?
En dat ik ook de timingen met powervalve open en dicht moet berekenen? Lijkt me dat daar verschil inzit?

T=R+L+C-E
Deze formule begrijp ik, maar wat moet ik met die 1e? Staat nergens uitleg over? D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2 ??

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 22:32 uur.


Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 22:55 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 25-10-2005 om 10:20 uur.
 
Rudy 24-10-2005 23:46 Print reply

Posts: 3471
Ik heb wel een excell sheetje daarvoor, maar ik heb zelf toen de tijd die timingen allemaal uitgerekend van mijn cretje . Heb nog ergens een excell sheet met de poortoppervlakte's etc.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Ollie 25-10-2005 7:52 Print reply

Posts: 2468
Jaa? ooh dat zou rlxt zijn
Maar hoe moet ik nog de poortbreedte van de uitlaatpoort meten?
Gewoon over elk uitlaatpoortje apart over het breedste punt?
Of moet ik beide poorten samen nemen en dan over het breedste punt meten?
 

Dit topic is 4742 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved