Rudy |
24-10-2005 18:41 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/655/avatar) Posts: 3471 |
Meeste vermogen kun je winnen door het uitlaatspijltje smaller te maken. Poorttiming qua hoogte aanpassen zou ik zowizo niet doen (omdat je powervalve dan niet meer sluit ![](img/post/s/wink.gif) ).
Ik zou er persoonlijk niet teveel aan doen, kans dat je het verpruts (motor veel te piekerig maak) is behoorlijk groot namelijk.
Quote:
timingen
Uitlaatpoort (pv open): 195,2
Uitlaatpoort(pv dicht) :156,8
Spoelpoorten :130,3
Blowdown (pv open) :32.45
Blowdown(pv dicht) :12.85
de werkelijke uitlaatpoort zit op 63,43% van de boring , de complete uitlaatpoort (met fluiters) op 94,60%
*pv is powervalve
Stukkie wat ik op mijn site heb staan
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsx crosser
[...]
Heeft ie net gehad . t probleem van een 250 is dat ze nie zo lekker sturen als een 125, 125's zijn veel meer lekkere speel dinge . Mooi mee gooien enzo. En de kracht is altijd leuk idd , daarom kan je tunen.
Ik vind mijn huidige yz250 eigelijk zeker zo goed sturen als mijn cr125 toen de tijd. Grootste nadeel van die cr vond ik dat hij nogal eens "vreemd" reageerde als je scheef land. Dat blijkt te liggen aan het eigelijk te sterke alu frame (iig volgens de experts
![](img/post/s/e.gif) ).
Dit bericht is gewijzigd door Rudy op 24-10-2005 om 18:49 uur.
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
jackmasterTZR |
24-10-2005 18:46 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/1406/avatar) Posts: 3062 |
ff een vraagje tussendoor gaat namelijk ook over een 125.
maat van mij uit de klas die rijd wedstrijden op een 125 TM, en nu had hij het laatst over een of ander kipsysteem. Wie weet wat dat is
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
24-10-2005 18:47 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/7828/avatar) Posts: 13700 |
een klepje in de uitlaat bij 2takt motoren dat zorgt dat je over je hele toerenbereik kracht hebt, correct me if I'm wrong
|
|
|
|
PRO TUNING |
24-10-2005 19:07 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2914/avatar) Posts: 4000 |
Bij een 125 cc Honda zit de uitlaatsturing in de weg, je kunt normaal geen echt hoge uitlaattiming bereiken of je moet gaan werken met RS 125 zuigers.
|
|
|
|
Ollie |
24-10-2005 22:04 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/3130/avatar) Posts: 2468 |
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ![](img/post/s/recht.gif) ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?
En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?
|
|
|
|
mb-gek |
24-10-2005 22:08 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/3420/avatar) Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?
En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?
dan krijg je idd een groter oppervlak
maar hal je teveel weg dan heb je kans dat je spijltje naar de knoppe gaat
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
bart de scootergek |
24-10-2005 22:09 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/1793/avatar) Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?
En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?
zei ik het niet dat er iets met de powervalde niet goed kwam ![](img/post/s/e.gif) .
uitlaat poort omlaag halen lijkt me geen goede optie, is volgens mij al genoeg.
spijl smaller maken is wat je zegt, maar hij mag ook niet te smal worden, anders krijgt die spijl koelingsproblemen.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 24-10-2005 om 22:10 uur.
|
|
Honda RC-33 |
|
Mr Pain |
24-10-2005 22:11 |
Posts: 4966 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Nee, idd klopt, ik had ook al gezien dat de uitlaatpoorttiming niet veel verder(lees niet ) meer omhoog kon, omdat dan de powervalve waarschijnlijk zou gaan lekken via de bovenkant en dan mis je weer kracht onderin.
In dit geval heeft het geen zin de uitlaatpoort naar beneden te halen?
En wat bedoel je precies met het uitlaatspijltje smaller maken?
Gewoon het spijltje wat tussen bijde uitlaatpoorten zit (spijltje in het midden van de vlinderpoort) wat smaller maken met de dremel, met het gevolg dat mijn uitlaatpoort relatief een groter oppervlak/doorlaat krijgt?
ik denk dat je het spijltje beter met rust kan laten, als je die te klein maakt kan die zijn hitte niet goed kwijt en gaat ie geheid vastlopen, het zou misschien wel kunnen maar dan moet je weer kloten met gaatjes in je zuiger.
dan kan je de oppervlakte die je probeert te winnen van het spijltje beter aan de zijkanten weg kan halen van de uitlaat poort
|
|
|
|
Johnny B |
24-10-2005 22:13 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/7274/avatar) Posts: 8381 |
het is niet verstandig om een 125 cilinder zelf te gaan tunen breng um weg kost geld weet je zeker dat je wat heb
Bron: Ervaring
|
|
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren |
|
Mr Pain |
24-10-2005 22:15 |
Posts: 4966 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
het is niet verstandig om een 125 cilinder zelf te gaan tunen breng um weg kost geld weet je zeker dat je wat heb
Bron: Ervaring
als je weet wat je weg moet halen waarom weg brengen?, leg die ervaring eens uit dan.
|
|
|
|
Johnny B |
24-10-2005 22:18 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/7274/avatar) Posts: 8381 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain
[...]
als je weet wat je weg moet halen waarom weg brengen?, leg die ervaring eens uit dan.
ik had bij mijn eerste kawasaki kx 125 de cilinder berekent en alles de op en de aan ma het wou onder in niet meer alles geprobeert
nu op mijn honda cr cilinder getuned door wim rensen in holten en helemaal super
|
|
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren |
|
Mr Pain |
24-10-2005 22:27 |
Posts: 4966 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
[...]
ik had bij mijn eerste kawasaki kx 125 de cilinder berekent en alles de op en de aan ma het wou onder in niet meer alles geprobeert
nu op mijn honda cr cilinder getuned door wim rensen in holten en helemaal super
dan is er met die kx dus iets niet goed gegaan of zou die wel goed zijn geworden als je die naar die wim had gebracht?
die lui frezen er ook iets uit, dus als je weet wat die eruit frezen of wat dan ook kan je het ook zelf doen lijkt mij.
|
|
|
|
Ollie |
24-10-2005 22:30 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/3130/avatar) Posts: 2468 |
Zo poortmapje gefixed, maar de breedtes van de poorten op de poortmap klopt echter niet, aangezien ik die langs de wand gemeten heb, maar daar heb je dan weer een formule voor ->
Sin ((poortmapbreedte x 180)/(pi x boring) x boring
Maar moet ik over het breedste punt van de uitlaatpoort op de poortmap de breedte meten? Dus vanaf het poortmapje gezien, het breedste punt meten (in dit geval redelijk bovenaan) van de vlinderpoort?
Deckheight is trouwens iets tussen de 0,7 en 0,8mm, als ik daarbij de dikte van de koppakking bij op tel heb ik de squish?
http://www.brommerforum.nl/showtopic/21660
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
T=R+L+C-E
R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
Hier dan ook ff de formule om de timing van m'n poorten uit te rekenen, ik neem aan dat ik dit voor elke poort opzich moet doen?
En dat ik ook de timingen met powervalve open en dicht moet berekenen? Lijkt me dat daar verschil inzit?
T=R+L+C-E
Deze formule begrijp ik, maar wat moet ik met die 1e? Staat nergens uitleg over? D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2 ??
Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 22:32 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 22:55 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 25-10-2005 om 10:20 uur.
|
|
|
|
Rudy |
24-10-2005 23:46 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/655/avatar) Posts: 3471 |
Ik heb wel een excell sheetje daarvoor, maar ik heb zelf toen de tijd die timingen allemaal uitgerekend van mijn cretje ![](img/post/s/e.gif) . Heb nog ergens een excell sheet met de poortoppervlakte's etc.
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Ollie |
25-10-2005 7:52 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/3130/avatar) Posts: 2468 |
Jaa? ooh dat zou rlxt zijn ![](img/post/s/smile.gif)
Maar hoe moet ik nog de poortbreedte van de uitlaatpoort meten?
Gewoon over elk uitlaatpoortje apart over het breedste punt?
Of moet ik beide poorten samen nemen en dan over het breedste punt meten?
|
|
|
|