Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen Honda Cr125 '99

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 904 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #32813 - Tunen Honda Cr125 '99
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4741 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ollie 24-10-2005 16:44 Print topicpost

Posts: 2468

Ik wil nu mijn cilindertje van m'n honda er af ligt ff wat gaan tunen daarbinnen
Zodat ie misschien nog wat fijner gaat lopen...

Maar nu is mijn vraag, wat moet ik precies aanpassen?
Wat ik weet is dat ik de poorten in de breedte moet gaan aanpassen, maar niet in de hoogte?

Ook kun je de spoelkanalen wat breder maken en de bolle kantjes moeten hoekige/scherpe kantjes worden?

Is dit juist wat ik er al zoal over weet?
En hoe kan ik 't best een poortmap maken en hoe bereken ik hoe ik de cilinder optimaal aanpas?

Ik hoor 't wel!
 

jackmasterTZR 24-10-2005 16:45 Print reply

Posts: 3062
nie verstandiger om eerst met pug of mt cil te beginne? die cr cils zijn niet bepaald goeikoop, stel dat je ?m verkracht
 
mb-gek 24-10-2005 16:47 Print reply

Posts: 10385
zou idd niet op zon cil gaan beunen en zeker niet als je er de spullen niet voor heb

verdiep je eerst eens in het tunen door er ff over te lezen

poortmap is een faq over
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Terror 24-10-2005 16:48 Print reply

Posts: 9269

cehck faqs en algemeen tuning topic

abusje?

Dit bericht is gewijzigd door Terror op 24-10-2005 om 16:48 uur.


http://www.brommerforum.nl/showtopic/21660
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Dit bericht is gewijzigd door Terror op 24-10-2005 om 16:50 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-10-2005 16:49 Print reply

Posts: 8607
Er is een tuning topic in het pro forum. Kortgezegd is cilinder tunen de uitlaatpoort omhoog brengen en verbreden - rest blijf je beter af.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
mb-gek 24-10-2005 16:51 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dovabo
Er is een tuning topic in het pro forum. Kortgezegd is cilinder tunen de uitlaatpoort omhoog brengen en verbreden - rest blijf je beter af.

wrom zou je van de rest afblijven??
bij mijn cil zijn ook alle spoelpoorten aangepast oor en is zeker nodig wil je een leuk resultaat hebben
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Ollie 24-10-2005 16:51 Print reply

Posts: 2468
En toch ga ik 't proberen, ik heb al wel vaker cilindertjes aangepast, mt'tjes, derbi...
Dus ik weet de basis van het tunen wel, maar ik 't nu zo doen dat het ook echt duidelijk nuttig is, ik zal maar eens ff die tuning dinges doorlezen
Geen id, dat dat hier zat...
 
bart de scootergek 24-10-2005 16:52 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dovabo
Er is een tuning topic in het pro forum. Kortgezegd is cilinder tunen de uitlaatpoort omhoog brengen en verbreden - rest blijf je beter af.



ik denk dat zon crosser al redelijk dicht bij de maximale breedte zit. en ik weet niet of je een uitlaatpoort zomaar omhoog kan halen, misschien dat je dan problemen krijgt met het powervalve systeem.

je kunt proberen wat gietfoutjes eruit te halen, dus de cilinder gewoon netjes maken.
 
Honda RC-33
Ollie 24-10-2005 16:58 Print reply

Posts: 2468
Tunen kan altijd
Fabrikant haalt nooit 't maximale uit een cilinder, want een getunede cilinder slijt nou eenmaal sneller (zon 6 uur met'n zuigertje ipv. 25/30) en er zijn ook mensen die waarde hechten aan duurzaamheid...(ik in dit geval iig ff niet )

Maar goed, ik zit net ff te kijken in dat topic, blowdown dit, blowdown dat, tering hee wat un termen, kan nog ene hoop leren denkik

En idd gietfoutjes eruit halen dat sowieso, al kan ik wel zien dat er al heel wat in die cilinder gepield is...

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 16:59 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 22:30 uur.
 
mr200r 24-10-2005 17:03 Print reply
Posts: 5122
Mischien ben je gewoon aan een 250 toe.
 
mr200r
bart de scootergek 24-10-2005 17:04 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ollie
Tunen kan altijd
Fabrikant haalt nooit 't maximale uit een cilinder, want een getunede cilinder slijt nou eenmaal sneller (zon 6 uur met'n zuigertje ipv. 25/30) en er zijn ook mensen die waarde hechten aan duurzaamheid...(ik in dit geval iig ff niet )

Maar goed, ik zit net ff te kijken in dat topic, blowdown dit, blowdown dat, tering hee wat un termen, kan nog ene hoop leren denkik

En idd gietfoutjes eruit halen dat sowieso, al kan ik wel zien dat er al heel wat in die cilinder gepield is...

Oohja, van de powervalve heb je geen last, die zit een stuk achter de cilinderwand...

Dit bericht is gewijzigd door Ollie op 24-10-2005 om 16:59 uur.


mja bedoel met powervalve dat je niet de uitlaatpoort omhoog trekt zo hoog dat de powervalve in de weg gaat zitten, want die kan niet meer verder omhoog, dus steekt er een stuk van je powervalve in je uitlaatkanaal. weet totaal de speling niet, dus het was maar een gedachtengang ofzo. heb toen alleen ff een cr250 cilinder vast gehad, verder geen ervaring met cilinders met powervalve .

 
Honda RC-33
tsx crosser 24-10-2005 17:21 Print reply

Posts: 2356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Mischien ben je gewoon aan een 250 toe.


Heeft ie net gehad. t probleem van een 250 is dat ze nie zo lekker sturen als een 125, 125's zijn veel meer lekkere speel dinge. Mooi mee gooien enzo. En de kracht is altijd leuk idd, daarom kan je tunen.

Ik zou alleen niet aan je cilinder gaan kutte, weg je duurzaamheid. En als je een snelle pij, vhm kopje en een v-vorce membraan koopt weet je ook zeker dat hij een heeel stuk beter loopt. Want als je het maximale er uit wil hale zal dat toch moeten gebeuren. Kan je altijd nog je cilinder tunen als je niet tevreden bent.
 
Ktm Sx-f 250
chineesboer 24-10-2005 17:31 Print reply

Posts: 3676
maak eerst maar een poortmap en bereken de timingen..
 
Ollie 24-10-2005 18:02 Print reply

Posts: 2468
Ik vind de squish nog vaag, is dit nou deckheight + de dikte van je voetpakking?

Dus deckheight is 0,4 + voetpakking is 0,3 =0,7?

En wat is nou precies de squish? wat betekent het en waar staat het voor + waar heb je 't nou precies voor nodig?

+Hoe bereken ik precies de blowdown? Ik blijf het vaag vinden
 
John Huijben 24-10-2005 18:21 Print reply

Posts: 2433
squish is alle ruimte die tussen de bovekant vd zuiger en de kop zit, dus idd 0,4 + 0,3 maar ik denk dat er in de kop nog een randje zit, dat is bij de meeste iig wel zo, dat moet je ook meetellen.
0,7mm is te weinig voor een 125 crosser btw

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Exision 24-10-2005 18:24 Print reply
Posts: 283
Voor het beste resultaat haal je gewoon boor '40' even door je uitlaatpoort. De spijl kan weg, die heb je toch niet nodig. slijtage is niet belangrijk immers....




Beter ga je eerst moeite doen om het een en ander te begrijpen, en door te lezen. Kom dan maar weer terug...


 

Dit topic is 4741 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved