Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjonnie-sjaggelaar
er gaat idd erg veel tijd in zitten en als je het goed wil doen moet je eerst een mal maken waar je alles in last dan weet je cker dat alles recht zit
blaat,
zo?n framepje is opzich wel te doen. Dr komen namelijk niet zo veel krachten op en dergelijk.
magoed hoe kun je hem het beste maken.
-je pakt je blok, hang een paar strips aan je ophangpunten en ga hier mee spelen totdat je het punt heb gevonden dat ze allebei goed zitten om aan verder gelast te kunnen worden.
-uitlijnen; dit is het moeilijkste, want je blok met hoog genoeg zitten zodat je uitlaat niet over de grond gaat, hij moet recht zitten omdat je ketting anders niet fatsoenlijk zit, en hij moet recht hangen zodat hij niet gekantelt hang.
Magoed hoe krijg je een goed uit lijning. Ik denk dat het nu het verstandigste is om je achter brug te gaan lassen. neem 2 kokers en een buis. Boor eerst ff de gaten voor je achteras in je koker zodat je straks niet met het probleem zit dat je brug niet tussen de kolomboor past.
Leg de kokers evenwijdig van elkaar, buis er tussen, en dan het complete geheel met 6 lijmklemmen vast zetten op de tafel.
Hecht nu de 3 stukken aan elkaar. Meet het nu voor de zekerheid nog na. Draai het geheel om, zet hem nu weer vast met 6 klemmen, vervolgens ga je weer meten, wanneer dit klopt hecht je nu deze kant. Nu ga je weer meten, en als het klopt las je ?m af.
Nu je velg erin zetten waar tandwiel en rem al op zit. Nu moet je je velg precies gelijk zetten met het "scharnierpunt" van je brug. Dit komt heel nauwkeurig, wanneer dit recht is heb je een basis waar je andere hoeken op kunt gaan bouwen.
-frame;
Nu je achterbrug klaar is kun je gaan beginnen aan je frame. Het voordeel is nu als je zo?n soort "honda mt" frame gaat maken, dat je dan niet echt aan de breedte gebonden zit, behalve waar je je achterbrug monteert. Vanaf dat punt zou ik beginnen. Je pakt je materiaal waar je je frame van wilt maken, buis bevoorbeeld. Zorg dat je 2 gelijke stukken hebt. Bevestig die met een tapeind aan je achterbrug. Nu heb je je basis om je frame te gaan maken.
HECHT nu eerst heel je frame aan elkaar. Wanneer dat is gebeurt ga je alles maar dan ook echt alles meten, en kijken of het klopt vergeleken de tekening. Wanneer nu alles nog recht is, ga je beginnen met de wat kleinere lassen aan het frame, de kans dat het krom trekt is nu op z?n kleinst. Vervolgens meet je alles weer, wanneer het klopt kun je grotere lassen gaan leggen, bijvoorbeeld balhoofd en frame-subframe verbinding.
-motor monteren;
Nu het frame af is kun je je motor erin gaan hangen, je gaat heel de tijd "try and error" uitvoeren. Dat wil zeggen dat je telkens wat van je strips afslijpt, (die aan je ophangen punten bungelen) totdat je blok recht hangt. Je hebt 1 ding waar je aan kunt zien of je blok recht hangt, en dat is je ketting. Als het goed is zit die nog recht in je achterbrug.
-tank lassen;
Omdat je geen TIG of MIG hebt is de makkelijkste oplossing een flink grote buis, met een diameter van bijvoorbeeld 220mm en daar twee zijkanten tegen aan lassen, en een tankdop fixen.
Je kunt ook als je bijvoorbeeld een zetbank of een kantbank zou hebben, van plaatstaal helemaal een tank buigen. Pak dan wel 2mm plaat dit is nog wel te doen met elektroden.
-afwerking;
Nu is het een kwestie van aansluiten.
Succes